Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.2.2005
 Skæbnetime for Kiesa?
 
8.2.2005
 Formel 1 i Melbournes gader
 Briatore går mod strømmen
 Red Bull viser farverne
 Tronranerne
 

Hop til top12.2.2005

Skæbnetime for Kiesa?

Danske Nicolas Kieas er en af bejlerne til det ledige sæde i det italienske Minardi team, og nu ser det ud til at der er en afgørelse på vej.

Det har flere gange været nævnt, at nu var Kiesa's kontrakt med Minardi teamet på plads, men sandheden er at der ikke foreligger nogen kontrakt endnu.
Men det samme er sagt om flere andre kørere der også er interesseret i pladsen hos Minardi, så er ingen forskel på det punkt.

Men nu har Minardi teamet indkaldt til pressemøde på tirsdag den 15. februar klokken 16:00, et pressemøde som de hævder har et meget vigtigt indhold.
Og hvad kan være mere vigtigt end offentliggørelsen af hvem der skal være teamkollega med hollænderen Christijan Albers hos dem den kommende sæson.

Desværre for Kiesa, så har de sidste dages Minardi rygter primært koncentreret sig om hans rival til Minardi sædet - ungaren Zsolt Baumgartner - som tilsyneladende er i stand til at kunne dække de økonomiske krav som teamet har til deres kommende kører.
Netop det med økonomien syntes at være det springende punkt for, at Kiesa ikke allerede har skrevet kontrakt med Minardi teamet.

Det ser dog nu ud til at de begge måske bliver overhalet indenom af endnu en hollænder - Robert Doornbos - der havde skrabet penge nok sammen til en plads i Jordan/Midland teamet, en plads der var meget dyrere end Minardi sædet.
Det forlyder fra hollandske kilder at Doornbos nu er mere interesseret i at køre for Minardi teamet, end for 'blot' at være 3. kører hos Jordan.

Er det rigtigt at Doornbos er interesseret i Minardi sædet, så skal både Kiesa og/eller Baumgartner ud og finde mange flere sponsor kroner for ar slå ham af pinden.

Men alt dette er vi nok meget klogere på tirsdag eftermiddag, efter Minardi's pressemøde.

AN  


 

Hop til top8.2.2005

Formel 1 i Melbournes gader

I lighed med det store show i London sidste år, så planlægger bystyret i Melbourne en lignende event i Melbournes gader forud for det australske GP.

Det store gadeshow som flere Formel 1 teams deltog i sidste år i London, får nu en efterfølger. Om torsdagen forud for det australske GP, vil et lignende show nemlig finde sted i Melbournes gader. Anledningen er at det er det tiende australske Grand Prix som køres i Albert Park, efter at Melbourne overtog arrangementet fra Adelaide.

Men det er blot et af flere arrangementer som bystyret planlægger i forbindelse med jubilæet. Hvilke andre ting der skal foregå er endnu ikke blevet publiceret. Dog tales der om at der skal være fri adgang til Albert Park - også om torsdagen. Borgmester John So forudser at rigtig mange vil benytte anledningen til at se Formel 1 racerne lidt tættere på.

John So:
"Det vil trække adskillige hundredetusinder til byen. Over en halv million mennesker kom til London centrum sidste år til en lignende demonstration."

Hvis man nu er på de kanter i dagene op til det australske Grand Prix, kan man tage opstilling på ruten som går ad Swanston Street, Collins Street, Russell Street og Flinders Street. Ruten er inde i Melbournes bycentrum. Specielle seværdigheder i det område er Federation Square, Flinders Street Station og St. Pauls Cathedral.

PDL  


Hop til top
Briatore går mod strømmen

Briatore har det med at være anderledes. Han er ikke altid så mainstream som de fleste andre teamchefer. Briatore forsvarer det nye kvalifikationsformat.

Det nye kvalifikationsformat, som betyder at der vil være en kvalifikation både lørdag og søndag, har fundet en forsvarer i Flavio Briatore. Som en af de få, tager han formatet i forsvar.

Flavio Briatore
"Kl. 9,00 om formiddagen er der 80.000 - 90.000 tilskuere på plads, men der sker ikke rigtig noget før kl. 14,00. Vi er nødt til at skabe mere underholdning."

Problemet er bare at i forhold til Formel 1, vil der ikke ske så meget igen om lørdag, der så skal fyldes op med lokale løbsaktører og lavere serier. Et andet problem kan også være at man ved at flytte den sidste kvalifikation til søndag formiddag, tvinger tv seere til at være ved fjernsynet i mindst en halv dag - i hvert fald når det gælder de europæiske GP'er. Anderledes vil det givet være når der køres uden for Europa pga. tidsforskellen.

Briatore har også en anden mening om Formel 1. En mening som han sikkert deler med mange tilskuere rundt omkring på kloden, nemlig spændingen. 2004 sæsonen var meget ensidigt resultatmæssigt. Der blev dog kørt flere gode GP'er hvis man dog bare ser bort fra resultaterne. Briatore langer nemlig lidt ud efter Ferrari, der nærmest pr. tradition, lader førstekøreren bestemme hvordan der skal køres og ikke mindst hvem der skal vinde. Her mener Briatore at Ferrari vil være godt tjent med at lade de to kørere - Schumacher og Barrichello hvis nogen skulle være i tvivl - kæmpe indbyrdes.

"Det mangler i Formel 1, er at de to Ferrari kørere kæmper indbyrdes. Der var en tid hvor McLaren førte det hele an, og hvor Ayrton Senna og Alain Prost sloges indbyrdes. Det var også tilfældet hos Williams, her var der tale om Nigel Mansell og Nelson Piquet. Hvis Michael Schumacher havde nogle gode kampe med sin teamkollega, vil der være mere spænding i Formel 1."

Men sådan er det ikke. Sidste år var Ferrari for dominerende til at det kunne lade sig gøre. For at de to kan kæmpe indbyrdes, kræves der to ting. For det første at den interne næsten officielle politik om teamordre fjernes, samt at en intern duel mellem to også skal skabes af konkurrenterne. Placeringerne afgøres også, hvis andre teams og kørere formår at blande sig i toppen, det var ikke tilfældet sidste år, i hvert fald ikke ofte nok.

PDL  


Hop til top
Red Bull viser farverne

Den nye Red Bull racer - RB1 - er blevet fremvist på Jerez. Farverne er mørke og med de markante Red Bull-logoer. Teamet har stadig ikke præsenteret sig selv officielt. Der sker først den 3. marts, og det ventes at der til den tid - kort op til løbet i Melbourne - bliver udpeget en andenkører ved siden af David Coulthard.

Indtil videre fastholder teamet at de satser på enten Christian Klien eller Vittantonio Liuzzi - måske endda på dele-basis i 2005. Teamet skal under alle omstændigheder igennem en vigtig testfase, hvor bilen skal optimeres og gøres holdbar til en løbsdistance. Under alle omstændigheder er der her billeder af den nye racer:


Red Bull RB1
(Foto: Red Bull / Sutton-Images)

BB  


Hop til top
Tronranerne

Michael Schumacher sidder solidt i Formel 1-sportens tronstol. Siden Mika Häkkinens selvvalgte pensionering har der ikke været en permanent udfordrer til Schumachers krone.

David Coulthard har forsøgt og i 2003 var både Kimi Raikkonen og Juan Pablo Montoya med i kampen om VM til det sidste. Men ingen af dem har indtil videre leveret andet en løfter om en stor fremtid.


Juan Pablo Montoya og Kimi Raikkonen.
(Foto: West McLaren)

Nu er de to så havnet i det samme team. Smart, set fra McLarens side. Både Raikkonen og Montoya er talentfulde kørere, med potentiale til at blive fremtidens store stjerne. Indtil videre har ingen af dem dog leveret mere end så mange andre håbefulde har gjort tidligere. At have potentiale til at blive en superstjerne er ikke det samme som at være superstjerne, og både Montoya og Raikkonen mangler at bestå den afgørende eksamen. De skal igennem en hel sæson være en konstant trussel mod Schumacher og altid ligne potentielle vindere - og de skal også gøre det næste år.

Og godt nok har både Raikkonen og Montoya kæmpet med om en VM titel i 2003, men ikke engang det år, var de konstant med i front. De skal begge have opjusteret stabiliteten i deres præstationer.


Kimi Raikkonen.
(Foto: West McLaren)

Kimi Raikkonen skal i gang med sin fjerde sæson hos McLaren. Indtil videre har hans sæsoner der budt på en masse løfter og to sejre. Raikkonen er stadig ganske ung, og har som sådan endnu et par år at løbe på, inden hans formkurve skal toppe. Indtil videre har McLaren ikke formået at skabe en rigtig vinderbil til ham, så man for alvor har kunnet måle ham mod Schumacher.

For Juan Pablo Montoya presser det hele lidt mere på. Han nærmer sig de 30 år, og hans lære dage er ovre. Racerkørere topper oftest i første halvdel af 30'erne - og for Montoya er det nu! Han har stadig gode år foran sig, men det er nu at han for alvor skal bevise at han er mere end et talent. Så hvis vi skal tro på Montoya som kommende VM vinder skal virkelig træde i karakter i 2005.

Skiftet til McLaren kan vise sig at være det rigtige for columbianeren. Godt nok var deres bil sidste år ikke ligefrem nogen VM kandidat, men det var Williams raceren så sandelig heller ikke. Hvem af dem der laver den bedste bil i år er derfor et yderst åbent spørgsmål.


Juan Pablo Montoya.
(Foto: West McLaren)

Mentalt passer Montoya måske også bedre ind hos McLaren end hos Williams. Hos Williams foretrækker de voksne mennesker, der kan passe sig selv og ikke behøver at blive aet på ryggen hele tiden. Hvis man kigger på Williams historie har de en hel række af kiksede forhold til deres kørere. Forholdet til Montoya har undervejs også været anstrengt, men ikke kørt af sporet, som det ellers er sket tidligere.

Hos McLaren har de altid været bedre til at passe på deres kørere og nusse lidt om dem. Bevares, da både Senna og Prost var i teamet begyndte pladsen vist at føles lidt trang. Men tidligere har der været plads til andre store ego'er - f.eks. Prost og Lauda - hvoraf sidstnævntes ego nok er et af de største i sportens historie. Men McLaren og Ron Dennis har gennem de sidste 25 år gang på gang vist at de er ikke så lidt bedre til at gøre kører bedre, end Williams har været. Williams er for kørere der er færdigudviklede - hos McLaren kan man optimere talenterne.

Så måske er atmosfæren hos McLaren lige præcis det Juan Pablo Montoya har brug for, for at nå det sidste

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk