Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.2.2010
 Bridgestone forsigtige med dækvalg
 
11.2.2010
 Jerez test - torsdag
 FIA: Stil til start, eller...
 Campos overtaget af VW?
 Jerez test - onsdag
 

Hop til top12.2.2010

Bridgestone forsigtige med dækvalg

Bridgestone har taget kritikken fra sidste års Australske Grand Prix - og egne erfaringer - til sig. Forud for de første 3 Grand Prixer i år, har Bridgestone valgt andre compounds til det Australske Grand Prix. Problemet var i 2009 udgaven af det Australske Grand Prix at især den dengang valgte supersoft compound, undervejs pludseligt tabte sin ydeevne ganske betragteligt. Det bliver ændret i år. Desuden vil den blødeste af de to compounds være markeret med grønt i denne sæson, mod tidligere hvidt.

Som nævnt ovenstående havde kørerne sidste år alvorlige problemer med især supersoft compounden i det Australske Grand Prix. Det har Bridgestone taget til sig i år, og gør de to valgte compounds et trin hårdere. Bortset fra det ene Grand Prix, vil Bridgestone ikke ændre compounds i de første 3 Grand Prixer i 2010. Dermed ser fordelingen sådan ud:

Bahrains Grand Prix - Supersoft og Medium
Australiens Grand Prix - Soft og Hard
Malaysias Grand Prix - Soft og Hard

Men Bridgestone har også andet at kæmpe med. Efter den første testdag på Jerez banen, hvor der var meget vådt, kørte alle blandt andet på intermediate regnvejrsdækket. Det blev givet meget kritik af dette dæk. Flere kørere betegnede det som at man allerede efter 10 omgange havde følelsen af at køre på slicks. Altså en rigtig dårlig fornemmelse af dækkene.

Bridgestone har endnu ingen deciderede svar andet end at regnvejrsdækkene i lighed med tørvejrsdækkene, er blevet smallere. I denne sæson er det vedtaget at forhjulsdækkene skal være 20 mm smallere.

PDL  


 

Hop til top11.2.2010

Jerez test - torsdag

Der var opmuntrende tider for Sauber-teamet der i de aller sidste sekunder sikrede sig den hurtigste tid. Analyser af tiderne henover dagen viser dog at Ferrari ser ualmindelig stærke ud, da to af de store mastodonter forsøgte sig med et par lange stints. Fernando Alonso var hurtigste mand i den duel - og det lover godt for et comeback til Ferrari.

Det kan altid være meget svært at tolke de tider der kommer ud - det er den hurtigste tid der bliver præsenteret og den kan være sat med et par super friske dæk og få liter benzin i tanken. Flere af de forskellige teams har forsøgt sig med de hurtige tider - især sidst på dagen, men det var især Michael Schumacher i Mercedes og Fernando Alonso i Ferrari der vakte mest interesse. De to kørere satte begge ud til at gennemføre et lang stint. Tiderne for Ferrari'en var omkring et sekund bedre i forhold til de tider som Mercedes-raceren præsterede. En god indikation af den sande speed som der er i Ferrari - og det ser meget lovende ud.

Sauber fik den hurtigste tid ved Kamui Kobayashi, en tid som blev sat i de allersidste sekunder af dagens test. Ellers havde det været Sebastien Buemi der dagen igennem lå øverst i tabellen. På dagen var Vitantonio Liuzzi også stærkt kørende i sin nye Force India-racer.

Der var lidt problemer for flere kørere som gav et par stop i løbet af dagen. Tidligt på bagen stoppede Hülkenberg i sin Williams med en læk, som kostede ham noget tid. Virgin Racing havde igen store problemer med at få raceren til at rulle, og det blev blot til 11 omgange for Timo Glock. Testprogrammet blev herefter stoppet for en tid - teamet er løbet tør for reservedele!

Testen fortsætter i morgen, men der forventes der ikke særlig godt vejr - der er udsigt til regn både fredag og lørdag over Jerez.

Nr.KørerBilTidOmg.
1.Kamui KobayashiSauber1:19,950103
2.Sebastien BuemiToro Rosso1:20,026121
3.Jenson ButtonMcLaren1:20,61883
4.Nicolas HülkenbergWilliams1:20,62967
5.Vitantonio LiuzziForce India1:20,75480
6.Michael SchumacherMercedes GP1:21,083124
7.Fernando AlonsoFerrari1:21,424129
8.Robert KubicaRenault1:22,003103
9.Mark WebberRed Bull1:22,04399
10.Timo GlockVirgin Racing1:29,96411

BB  


Hop til top
FIA: Stil til start, eller...

FIA har meldt klart ud at der - modsat formodninger som også blev bragt her på motorsporten.dk - ikke er nogle muligheder for at stå over i et eller flere Grand Prix'er uden beregning. Derfor er meldingen klar fra FIAs side: 'Stil til start, eller det koster!'

Der var ellers formodninger om at der i den seneste Concorde aftale var givet rum for at de nye teams kunne trække det lidt længere inden de kunne stille til start, og at der var rum for at dette kunne gives i op til tre løb. Men den fortolkning er FIA ikke enig i. "Fra et sportsligt synspunkt er ethvert registreret team i mesterskabet forpligtet til at deltage i alle afdelinger af sæsonen. Ethvert fravær, blot til et løb, vil være en overtrædelse både af Concorde aftalen og FIAs reglement," lyder det i udmeldingen fra FIAs side.

Dermed er der lagt yderligere pres på to af de skrantende teams - Campos Meta og det amerikanske USF1 team. Begge teams har dog officelt sagt at de er klar til sæsonstarten i Bahrain. Uofficielt kæmper de dog mod tiden for at blive klar - enten med manglende udvikling eller økonomiske problemer. Og de bliver næppe mindre af at FIA presser dem til start.

BB  


Hop til top
Campos overtaget af VW?

Campos teamets fremtid hænger i en ufattelig tynd tråd efter at teamet stadig har problemer med deres betalinger og ikke mindst at få lov til at benytte de Dallara fremstillede racere. De vilde rygter går nu i Spanien, og det inkluderer en redningsplan fra Bernie Ecclestone hvor VW kommer ind i 2011.

Ifølge de spanske aviser skulle det betyde at teamet får støtte til at bygge videre i 2010 mens VW herefter overtager butikken fra 2011. Rygterne om VWs eventuelle interesse i Formel 1 har været tilbagevendende, men hver gang er de blevet skudt grundigt ned fra den tyske bilgigant. Formel 1 er for dyrt og satningerne i GT og sportsvogns-klasserne har været givet bedre ud.

Under alle omstændigheder begynder fremtiden for Campos at se ret dårlig ud. Samtidig giver det også et par grimme ridser i lakken til FIA der i sin tid behandlede ansøgningerne. Indtil videre er det kun Manor Grand Prix, der nu siden er omdøbt til Virgin Racing, der har fået en racer ud at rulle. Og de nye teams kommer til at få det ualmindelig svært de første par sæsoner.

BB  


Hop til top
Jerez test - onsdag

Det var et temmelig dårligt vejr som de 10 repræsenterede teams kastede sig ud i på førstedagen af denne uges test på Jerez banen. Det var meget forskelligt hvad de fremmødte teams opnåede. Nico Rosberg kørte dagens hurtigste tid, mens landsmanden Nico Hülkenberg var den der kørte det største antal omgange. Testen gav "debut" til Red Bull, Virgin og Force India. Ikke helt overraskende var de ikke blandt de hurtigste, da de andre teams har testet tidligere.

På grund af det dårlige vejr på Jerez banen, var det så som så med udbyttet af onsdagens test. Langt de fleste teams valgte at satse på dæktest og setup arbejdet. Mange valgte simpelthen at udsætte deres aerotests og test af tekniske og mekaniske elementer. På grund af det dårlige vejr, vil det sandsynligvis blive arbejdet på at få lavet en ekstra test på et senere tidspunkt. Det afhænger dog af hvordan vejrliget udarter sig de resterende dage i denne uges test.

Tiderne fra Jerez onsdag:
Pos Kører Team Omg Tid
1. Nico Rosberg Mercedes 57 1:20.927
2. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 84 1:21.031
3. Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 118 1:22.243
4. Fernando Alonso Ferrari 88 1:22.895
5. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 55 1:23.287
6. Jenson Button McLaren-Mercedes 68 1:24.947
7. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 71 1:24.968
8. Vitaly Petrov Renault 27 1:25.440
9. Mark Webber Red Bull-Renault 50 1:26.502
10. Timo Glock Virgin-Cosworth 5 1:38.734

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk