Alle ved testen på Jerez banen var meget imponerede over Nick Heidfelds entré i Lotus Renault raceren. Der er sin sag at sætte sig i en fremmed bil og så i allerførste test køre hurtigst. Også selvom at de andre kørere og teams er i gang med et testprogram.
Nick Heidfeld selv nedtoner den fornemme debut, for så han siger: "Hvem ved hvad de andre arbejder med"
Ferrari havde valgt at køre lange distance og angiveligt var deres bil måske lidt tungere end de fleste af kollegaernes. Fra Ferraris side meldes der om at man stort set ingen problemer havde med bilen og derfor især kunne koncentrere sig om opsamling af data og ikke mindst få et endnu bedre indtryk af Pirelli dækkene.
Michael Schumacher kørte faktisk et lignende program, men var efter testen en smule frustreret over at hans kørsler 3 gange blev afbrudt på grund af røde flag. Sådan kan det altså være under tests.
Kamui Kobayashi var årsag til 2 af de rødflags afbrydelser idet han med sin Sauber racer måtte stoppe to gange på banen. Williams teamet havde Rubens Barrichello i raceren, og det var ikke den lykkeligste dag for teamet. Ikke på grund af Rubens Barrichello, men fordi teamets KERS system drillede mere end hvad godt var.
De hurtigste tider fra lørdagens test:
Pos | Kører | Team | Tid | Diff |
1. | Nick Heidfeld | Lotus Renault | 1:20.361 | |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:20.493 | 0.132 |
3. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:21.054 | 0.693 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.099 | 0.738 |
5. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:21.242 | 0.881 |
6. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:21.574 | 1.213 |
7. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.681 | 1.320 |
8. | Heikki Kovalainen | Team Lotus-Renault | 1:21.711 | 1.350 |
9. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:22.227 | 1.866 |
10. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:22.945 | 2.584 |
11. | Jerome d'Ambrosio | Marussia Virgin-Cosworth | 1:25.471 | 5.110 |
Formel 1 kørerne var igen i dag ude at lufte deres racere for at finde forbedringer på deres nye biler. Michael Schumacher som i dag afløste Nico Rosberg var hurtigste kører næsten hele dagen igennem. Han blev dog fulgt godt op af Felipe Massa i Ferrari, mens det først var sidst på dagen at Jenson Button formåede at køre hurtigere end Mark Webber i Red Bull raceren.
Jamie Alguersuari i Toro Rosso rykkede også i den sidste del af dagens test. Han var endda hurtigere i de sidste momenter end førnævnte Mark Webber. Timo Glock i sin Marussia Virgin racer fik også vist der er mere i bilen end i går.
Iagtagere i Spanien fortæller dog at det kun var over enkelte omgange at Michael Schmacher var hurtigt. Der var ingen konstante omgange, som det var for flere af konkurrenterne. Det var dog ingen der kørte helt ens. Teamene havde udarbejdet forskellige programmer. Således kunne man se Michael Schumacher kører stints af en varighed på 10 omgange, mens Red Bull eksempelvis havde valgt stints på 6 omgange.
Dagens uheldige kører må være Pastor Maldonado der i sin Williams gav teamets mekanikere ekstra arbejde. Han skred ud i banens sving 4, hvorefter bilen ikke rigtig blev fanget af fangsandet og som resulterede i at han hamrede ind i dækmuren. Han fik kun kørt 38 omgange.
Testen forsætter i morgen hvor FIA har bedt om at den nye bevægelige hækvinge skal testes grundigt af alle. Det forlyder også at Nick Heidfeld tager over for Vitaly Petrov i lørdagens test for Lotus Renault GP teamet.
De hurtigste tider fra Jerez - fredag:
Pos | Kører | Team | Tid | Diff |
1. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:20.352 | |
2. | Felipe Massa | Ferrari | 1:20.413 | 0.061 |
3. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.009 | 0.657 |
4. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.214 | 0.862 |
5. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:21.613 | 1.261 |
6. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:21.780 | 1.428 |
7. | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:21.857 | 1.505 |
8. | Timo Glock | Marussia Virgin-Cosworth | 1:22.208 | 1.856 |
9. | Vitaly Petrov | Renault | 1:22.493 | 2.141 |
10. | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:22.591 | 2.239 |
11. | Jarno Trulli | Team Lotus-Renault | 1:23.216 | 2.864 |
Ford slæber Ferrari i retten. Det har Ford afgjort efter at Ferrari har besluttet af kalde deres nye 2011 Formel 1 racer for F150. Det er samtidigt navnet på en af Fords mest sælgende biler, eller næsten, for Ford anvender en bindestreg i deres modelbetegnelse.
Ferrari sagde ved præsentationen af raceren at navnet skal ses i forhold til at i år er 150 året for den italienske samling af de gamle provinser. Men den køber Ford ikke.
Navnet på denne bil er nu genstand for en retssag
(Foto: Ferrari media)
Sagen er den at Ford ejer varemærket 'F 150' og derfor kan ingen andre bilproducenter anvende dette navn. Samtidigt er der også en sag om et internetdomænenavn - Ferrari150.com. Dette har dog angiveligt ikke noget med Ferrari at gøre.
Fra Fords side hedder det i en pressemeddelelse at Ferrari ikke respekterer navnerettighederne med henblik at drage egen fordel af navnet, samt at fratage Ford mulighederne for indtjening. Ford siger også at dette varemærke er vigtigt for Ford, og at man har brugt mange år og resurser på at opbygge dette varemærke og sikre sig rettighederne til det.
Sagen er indbragt for retten i Fords hjemby Detroit.