Testtider fra Barcelona, søndag den 13. februar 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Pedro de la Rosa | Arrows-Supertec | 1:20,23 | 40 |
Mika Salo | Sauber-Petronas | 1:20,33 | 66 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:20,76 | 71 |
Giancarlo Fisichella | Benetton-Playlife | 1:21,21 | 90 |
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | 1:21,68 | 78 |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:22,45 | 36 |
De to Sauber-racere har vist sig at være meget stabile, og igen er de to kørere meget tæt på hinanden - igen med Diniz som den hurtigste. Det bliver måske hos Sauber at vi kommer til at se den tætteste kamp om pladsen som førstekører. Hakkinen kørte blot 27 omgange og var langt efter Coulthards bedste tid.
Hos Benetton arbejdede teamet blandt andet i regnvejret. "Det var første gang at B200'eren kørte i regnvejr, så vi havde en brugbar formiddag. Vi ser ret konkurrencedygtige ud under de forhold, så det er jeg glad for," siger Fisichella der dog over dagen ikke var konkurrencedygtig og blot var nummer 7. Jaguar havde igen problemer med deres racere og fik ikke kørt mange omgange - begge kørere også langt fra Coulhards tider - det er ikke et godt tegn for Jaguar!
Testtider fra Barcelona, lørdag den 12. februar 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:21,75 | 70 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedro de la Rosa | Arrows-Supertec | 1:21,83 | 73 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:22,54 | 89 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mika Salo | Sauber-Petronas | 1:22,61 | 28 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | 1:22,67 | 27 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Johnny Herbert | Jaguar | 1:22,89 | 34 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BB Jenson Button satte den hurtigste tid lørdag på Kyalami-banen i Sydafrika. Den unge brite satte en tid der var 2/10 bedre end Ralf Schumacher. 25.000 tilskuere fulgte med mens de to BMW-kørere og Ricardo Zonta kørte så mange omgange som muligt, hvor det nu endelig var muligt at teste i tørvejr. Samlet blev til godt 200 omgange for de tre kørere - og tider der ligger meget tæt. Testtider fra Kyalami, lørdag den 12. februar 2000
BB Ferrari har pga. denne sene præsentation travlt med at teste. Det gør man i øjeblikket på Fiorano. Fredag var Barrichello ude at teste med både F1-2000 og F399. Det skete i et dejligt, men koldt vejr. Det gik dog ikke helt efter planen, idet Barrichello kun nåede at køre 6 omgange i F1-2000. Problemet lå i brændstoftrykket og han måtte i pit. Man gik derefter over til at teste i F399. Det var nogle nye komponenter som skal bruges i F1-2000, der blev testet.
Lørdag gik det bedre. Man startede igen i F1-2000, som var blevet repareret og var klar igen. Man lagde ud med at testrunder på 5 - 6 omgange, og øgede derefter til 12 - 13 omgange. Man rørte ikke setup-et, som er et basis setup, men derimod var det udvikling af de nye dele og stabilitet, som man arbejdede med. Grunden til at Barrichello tester alene, er at Michael Schumacher efter kun at have kørt meget få omgange onsdag skulle teste igen torsdag, men igen efter nogle få omgange var det galt igen. Det har vist sig at Michael Schumacher klagede over noget forkølelse og noget stivhed i nakken. Han har siden konsulteret sin læge i Schweiz, og han har anbefalet ham en pause på 10 dage. Michael Schumacher regner dog selv med at være tilbage igen allerede i denne uge, måske onsdag. Årsagen til stivheden i hans nakke, skulle være at der passerer alt for meget luft igennem hans hjelm, og det har bevirket en alvorlig stivhed i nakken. Med et andet godt gammelt ord- træk. Og så har vel nok mest den italienske presse, ikke glemt et alvorligt kiks for Ferrari under det europæiske GP i den forgangne sæson. Eddie Irvine kom jo til at holde længe i pittet under et dækskifte, og Jean Todt vil ikke love at det ikke kan ske igen. Som han udtaler: "Jeg kan ikke stille sådanne garantier. I forbindelse med det omtalte dækskifte, herskede der stor forvirring i pittet pga. at Mika Salo kom ind på et helt forkert tidspunkt, og Eddie Irvine skulle have skiftet dæk 2 gange lige efter hinanden, den ene gang pga. af det meget omskiftelige vejr, til regnvejrsdæk." PDL 12.2.2000 Coulthard hurtigstFredag var der fortsat test i Barcelona hvor David Coulthard satte den hurtigste tid. Skotten kørte totalt 64 omgange på den spanske bane. Jordan teamet sluttede deres test i Barcelona med en 2. og 6. plads. Det var Frentzen der sluttede testen bedst, da han var lidt over 4/10 langsommere end Coulthard. Frentzen gennemførte testdagen uden nogen tekniske problemer, hvorimod Jarno Trulli havde adskillige problemer med motoren der måtte udskiftes. I alt blev det til 34 omgange for den tilkomne italiener. Teamet er generelt meget tilfredse med de fire dage i Barcelona og holder nu pause i godt en uge inden de igen genoptager testarbejde i Barcelona. Mika Hakkinen gennemførte endnu en gang en maratontest, men var et godt stykke fra Coulthards bedste tid.For Sauber var den første testdag i Barcelona meget opmuntrende. Diniz og Salo indtog 4. og 5. pladsen respektivt – samt at der blot var 1/10 imellem de to kørere. "Teamet har virkelig leveret en utrolig racer her, og den har allerede vist stor fart. Jeg er glad for dens køreegenskaber og jeg tror at det eneste der kommer i vejen for en podieplacering, er Pedro," siger Salo der har indset at Pedro Diniz kommer til at give ham kamp til stregen om at være den bedste hos Sauber. Diniz kørte 52 omgange og Salo 55, hvor begge kørere arbejde med det aerodynamiske set-up på den nye racer. Hos Benetton havde man nu givet Alexander Wurz fri for at Fisichella kunne få nogle testdage i den nye Benetton. Men der var masser af problemer for Fisichella, der ikke havde den samme holdbarhed som Wurz havde i begyndelsen af ugen. Italieneren arbejdede videre med det som Wurz havde arbejdet med – at finde et godt mekanisk set-up. Men elektronikken spillede sidst på eftermiddagen et pus. "I dag kørte jeg med det der var blevet udført i denne uge, og jeg er glad for forbedringerne på set-up'et. Uheldigvis blev vi holdt tilbage med et lille elektronisk problem, så vi får en god 'tur' i morgen," beretter Fisichella der kører ugen ud for Benetton. Prost-teamet var også i aktion – denne gang med begge kørere. Tiderne var lidt bedre, men langt fra prangende. Heidfeld besatte 8. pladsen mens Alesi var sidst. Heidfeld og Alesi fik ikke mange omgange, hvilket indikerer at teamet ikke er helt med fremme og har meget at arbejde på hvis de skal være med i toppen af Formel 1. Hos Jaguar var begge kørere igen i aktion, men der var problemer for Jaguar. Begge kørere måtte i længere tid holde sig i garagen da der var olieproblemer med racerne. Derfor kom begge kørere først meget sent på banen, og var derfor ikke i stand til at sætte nogle hurtige tider. Irvine fik dog testet med det meget omtalte servo-system. Ireren var 8/10 bedre end Herbert. "Problemer med olien reducerede vores test ret kraftigt. Eddie og Johnny lavede næsten ingenting til morgen hvor de bedste tider blev sat, og havde kun lige til at køre tre stints sent på eftermiddagen," siger Andy Miller og tilføjer at ingen af kørerne var tilfredse med raceren. Jaguar bliver også i Barcelona ugen ud. Hos Arrows havde man skiftet Jos Verstappen ud med Pedro de la Rosa. Spanieren arbejdede med set-up ændringer, men der var få problemer som blev løst henover dagen. 34 omgange blev det til og en bedste tid var godt 1,5 sekund efter Coulthards bedste tid.
Testtider fra Barcelona, fredag den 11. februar 2000:
|