Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.2.2000
 De la Rosa sluttede hurtigst
 Ferrari test - Lørdag
 Coulthard fortsat i front
 Kyalami - lørdag
 Barrichello tester alene
 
12.2.2000
 Coulthard hurtigst
 Endelig tørvejr
 Mekanikere såret
 

Hop til top13.2.2000

De la Rosa sluttede hurtigst

Testen i Barcelona er blevet afsluttet og det blev Pedro de la Rosa der satte den hurtigste tid, lige foran Mika Salo. Det var en dag hvor der blev kørt med lette tanke, med undtagelse af de to McLaren-racere der begge kørte med fyldte tanke, hvorfor det kan være svært at bedømme det reelle forhold mellem teams'ene. Der blev kørt en hel del omgange og nu har de respektive teams lidt at arbejde på inden det igen går løs i Barcelona med tests.

Testtider fra Barcelona, søndag den 13. februar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Pedro de la RosaArrows-Supertec1:20,2340
Mika SaloSauber-Petronas1:20,3366
Pedro DinizSauber-Petronas1:20,7671
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:21,2190
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:21,6878
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:22,4536

BB  


Hop til top
Ferrari test - Lørdag

Rubens Barrichello startede kl 10.00 med at teste den nye Ferrari F1-2000, dagens program var at teste udvikling af F1-2000 og driftsikkerhed.
Hele testprogrammet var gennemprøvet kl 18.00, Rubens Barrichello nåede at køre 82 omgange, og den hurtigste tid var 1 min 00.880 sek, det var en forbedring på ca. 0,5 sek i forhold til om fredagen.
Rubens Barrichello udtalte bagefter testen at han var meget glad for bilen, og i dag havde man kun skulle prøve nogle nye ting, og at man ville teste holdbarheden af bilen.

Ang. Michael Schumacher, udtalte en talsmand fra Ferrari, at MS først ville komme til at teste om 10 dage pga. de smerter han fik i fredags da MS testede den nye F1-2000.
MS nåede i fredags ar køre 5 omgange før han måtte opgive at teste mere pga. af smerte i nakken.
MS udtaler selv at han regner med at teste på næste onsdag.

Luca Badoer vil forsætte med at teste søndag.
BKP  


Hop til top
Coulthard fortsat i front

Også lørdag var David Coulthard den hurtigste kører i Barcelona. Skotten kørte 70 omgange og satte en tid der var lidt over et halvt sekund hurtigere end dagen overraskelse, Pedro de la Rosa i Arrows-Supertec. Testen i Barcelona blev dog hindret da banen var våd om formiddagen, og derfor var det først om eftermiddagen at man kunne anvende tørvejrsdæk.

De to Sauber-racere har vist sig at være meget stabile, og igen er de to kørere meget tæt på hinanden - igen med Diniz som den hurtigste. Det bliver måske hos Sauber at vi kommer til at se den tætteste kamp om pladsen som førstekører. Hakkinen kørte blot 27 omgange og var langt efter Coulthards bedste tid.

Hos Benetton arbejdede teamet blandt andet i regnvejret. "Det var første gang at B200'eren kørte i regnvejr, så vi havde en brugbar formiddag. Vi ser ret konkurrencedygtige ud under de forhold, så det er jeg glad for," siger Fisichella der dog over dagen ikke var konkurrencedygtig og blot var nummer 7. Jaguar havde igen problemer med deres racere og fik ikke kørt mange omgange - begge kørere også langt fra Coulhards tider - det er ikke et godt tegn for Jaguar!

Testtider fra Barcelona, lørdag den 12. februar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:21,7570
Pedro de la RosaArrows-Supertec1:21,8373
Pedro DinizSauber-Petronas1:22,5489
Mika SaloSauber-Petronas1:22,6128
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:22,6727
Johnny HerbertJaguar1:22,8934
BB  


Hop til top
Kyalami - lørdag

Jenson Button satte den hurtigste tid lørdag på Kyalami-banen i Sydafrika. Den unge brite satte en tid der var 2/10 bedre end Ralf Schumacher. 25.000 tilskuere fulgte med mens de to BMW-kørere og Ricardo Zonta kørte så mange omgange som muligt, hvor det nu endelig var muligt at teste i tørvejr. Samlet blev til godt 200 omgange for de tre kørere - og tider der ligger meget tæt.

Testtider fra Kyalami, lørdag den 12. februar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Jenson ButtonBMW-Williams1:24,78457
Ralf SchumacherBMW-Williams1:24,98948
Ricardo ZontaBAR-Honda1:25,01292

BB  


Hop til top
Barrichello tester alene

Ferrari har pga. denne sene præsentation travlt med at teste. Det gør man i øjeblikket på Fiorano. Fredag var Barrichello ude at teste med både F1-2000 og F399. Det skete i et dejligt, men koldt vejr. Det gik dog ikke helt efter planen, idet Barrichello kun nåede at køre 6 omgange i F1-2000. Problemet lå i brændstoftrykket og han måtte i pit. Man gik derefter over til at teste i F399. Det var nogle nye komponenter som skal bruges i F1-2000, der blev testet.

Lørdag gik det bedre. Man startede igen i F1-2000, som var blevet repareret og var klar igen. Man lagde ud med at testrunder på 5 - 6 omgange, og øgede derefter til 12 - 13 omgange. Man rørte ikke setup-et, som er et basis setup, men derimod var det udvikling af de nye dele og stabilitet, som man arbejdede med.

Grunden til at Barrichello tester alene, er at Michael Schumacher efter kun at have kørt meget få omgange onsdag skulle teste igen torsdag, men igen efter nogle få omgange var det galt igen. Det har vist sig at Michael Schumacher klagede over noget forkølelse og noget stivhed i nakken. Han har siden konsulteret sin læge i Schweiz, og han har anbefalet ham en pause på 10 dage. Michael Schumacher regner dog selv med at være tilbage igen allerede i denne uge, måske onsdag. Årsagen til stivheden i hans nakke, skulle være at der passerer alt for meget luft igennem hans hjelm, og det har bevirket en alvorlig stivhed i nakken. Med et andet godt gammelt ord- træk.

Og så har vel nok mest den italienske presse, ikke glemt et alvorligt kiks for Ferrari under det europæiske GP i den forgangne sæson. Eddie Irvine kom jo til at holde længe i pittet under et dækskifte, og Jean Todt vil ikke love at det ikke kan ske igen. Som han udtaler: "Jeg kan ikke stille sådanne garantier. I forbindelse med det omtalte dækskifte, herskede der stor forvirring i pittet pga. at Mika Salo kom ind på et helt forkert tidspunkt, og Eddie Irvine skulle have skiftet dæk 2 gange lige efter hinanden, den ene gang pga. af det meget omskiftelige vejr, til regnvejrsdæk."

PDL  


 

Hop til top12.2.2000

Coulthard hurtigst

Fredag var der fortsat test i Barcelona hvor David Coulthard satte den hurtigste tid. Skotten kørte totalt 64 omgange på den spanske bane. Jordan teamet sluttede deres test i Barcelona med en 2. og 6. plads. Det var Frentzen der sluttede testen bedst, da han var lidt over 4/10 langsommere end Coulthard. Frentzen gennemførte testdagen uden nogen tekniske problemer, hvorimod Jarno Trulli havde adskillige problemer med motoren der måtte udskiftes. I alt blev det til 34 omgange for den tilkomne italiener. Teamet er generelt meget tilfredse med de fire dage i Barcelona og holder nu pause i godt en uge inden de igen genoptager testarbejde i Barcelona. Mika Hakkinen gennemførte endnu en gang en maratontest, men var et godt stykke fra Coulthards bedste tid.

For Sauber var den første testdag i Barcelona meget opmuntrende. Diniz og Salo indtog 4. og 5. pladsen respektivt – samt at der blot var 1/10 imellem de to kørere. "Teamet har virkelig leveret en utrolig racer her, og den har allerede vist stor fart. Jeg er glad for dens køreegenskaber og jeg tror at det eneste der kommer i vejen for en podieplacering, er Pedro," siger Salo der har indset at Pedro Diniz kommer til at give ham kamp til stregen om at være den bedste hos Sauber. Diniz kørte 52 omgange og Salo 55, hvor begge kørere arbejde med det aerodynamiske set-up på den nye racer.

Hos Benetton havde man nu givet Alexander Wurz fri for at Fisichella kunne få nogle testdage i den nye Benetton. Men der var masser af problemer for Fisichella, der ikke havde den samme holdbarhed som Wurz havde i begyndelsen af ugen. Italieneren arbejdede videre med det som Wurz havde arbejdet med – at finde et godt mekanisk set-up. Men elektronikken spillede sidst på eftermiddagen et pus. "I dag kørte jeg med det der var blevet udført i denne uge, og jeg er glad for forbedringerne på set-up'et. Uheldigvis blev vi holdt tilbage med et lille elektronisk problem, så vi får en god 'tur' i morgen," beretter Fisichella der kører ugen ud for Benetton.

Prost-teamet var også i aktion – denne gang med begge kørere. Tiderne var lidt bedre, men langt fra prangende. Heidfeld besatte 8. pladsen mens Alesi var sidst. Heidfeld og Alesi fik ikke mange omgange, hvilket indikerer at teamet ikke er helt med fremme og har meget at arbejde på hvis de skal være med i toppen af Formel 1. Hos Jaguar var begge kørere igen i aktion, men der var problemer for Jaguar. Begge kørere måtte i længere tid holde sig i garagen da der var olieproblemer med racerne. Derfor kom begge kørere først meget sent på banen, og var derfor ikke i stand til at sætte nogle hurtige tider. Irvine fik dog testet med det meget omtalte servo-system. Ireren var 8/10 bedre end Herbert. "Problemer med olien reducerede vores test ret kraftigt. Eddie og Johnny lavede næsten ingenting til morgen hvor de bedste tider blev sat, og havde kun lige til at køre tre stints sent på eftermiddagen," siger Andy Miller og tilføjer at ingen af kørerne var tilfredse med raceren. Jaguar bliver også i Barcelona ugen ud.

Hos Arrows havde man skiftet Jos Verstappen ud med Pedro de la Rosa. Spanieren arbejdede med set-up ændringer, men der var få problemer som blev løst henover dagen. 34 omgange blev det til og en bedste tid var godt 1,5 sekund efter Coulthards bedste tid.

Testtider fra Barcelona, fredag den 11. februar 2000:

KørerTeamBeds
BB  


Hop til top
Endelig tørvejr

Så skete det endelig – det blev tørvejr i Sydafrika. BMW-Williams og BAR-Honda fik kørt en hel del omgange. Bedste tid blev sat af Ricardo Zonta, på en dag hvor der også udenfor banen, eller rettere i pitten var masser af drama.

Brasilianeren kørte 71 omgange og satte den bedste tid der lød 1:25,770. "Til morgen var det ret svært. Baneforholdene skiftede hele tiden med vejret, hvilket betød at vi ikke kunne lave nogen sammenligning i præstation. Efter frokost, hvor vejret var bedre og banen blev tør, kunne vi sætte tørvejrsdæk på og begynde at arbejde med opsætningen af chassis'et," siger Zonta, der dog tilføjer at det ikke var helt let, eftersom der var pletter med vand på banen. "Jeg tror at dagen i dag har været god for os, men vi har stadig mistet meget tid på grund af vejret," siger han videre. BAR fortsætter med at teste på Kyalami til onsdag i næste uge.

BAR fik endelig nogle testomgange i tørvejr

Selvom der har været problemer ser Malcolm Oastler positivt på testen. "Vi har kørt 849 km. holdbarhedstest. Når først regnen stopper og banen er tør som i dag, kan vi endelig udføre noget konstruktiv testarbejde," siger teamets tekniske leder. Blandt andet skal teamet nu til at teste nye aerodynamiske dele samt et ændret baghjulsophæng.

Dog var testdagen også fyldt med dramatik. Zonta havde et uheld i pitten hvor han påkørte to mekanikere – Mark Willis og Trevor Bailey. De var i gang med at træne pitstop da Zonta kom kørende og ikke stoppede. Teamet opgiver problemet som værende et teknisk problem. De to mekanikere er blevet checket og er blevet godt forslået. Derudover har Zonta og Patrick Head været på kollisionskurs. Williams' tekniske leder spadserede over pitlane mens Zonta kom kørende og kun fordi Zonta blokerede og fik raceren ned i fart blev Head ikke påkørt. Patrick Head havde ikke hørt raceren eller marshalls fløjten… Hvad med en regel fra FIA om at en marshall skal følge tekniske leder over pitlane…

BARs test i Sydafrika har langt fra været særlig Lucky...

Hos BMW-Williams var man mindst lige så begejstret over at komme i gang med testarbejdet. "Efter så mange dage med styrtregn, er det en lettelse at få nogle omgange under næsten tørre forhold. Taget de fremskridt vi havde i eftermiddag vil det være en skam hvis vi skal lide mere på grund af vejret," siger Jenson Button. Problemerne med racerens holdbarhed er efterhånden ved at være løst. "Vi ser ud til at have løst problemet med olien som plagede os i sidste måned, så vi er sikre på at det ikke bliver et problem i Melbourne. Vi lærer mere om raceren og motoren hele tiden, men vi behøver mere kørsel i tørvejr for at optimere raceren," siger Patrick Head.

Testtider fra Kyalami, fredag den 11. februar 2000:

KørerTeamBedste tid
Ricardo ZontaBAR-Honda1:25,770
R
BB  


Hop til top
Mekanikere såret

Under BAR teamets tests på Kyalami-banen i Sydafrika, er to mekanikere blevet ramt af en formel 1 bil. Det skete da man øvede pit-stop.

De to mekanikere stod klar i pitten og ventede på Ricardo Zonta som skulle komme ind. Da han kom ind overskred han stoplinien og ramte derved de to mekanikere. Årsagen var så vidt vides tekniske problemer med bilen, som altså forårsagede uheldet.

De to mekanikere blev bragt til banens hospital, og blev undersøgt der. De slap med en hel del skrammer og hævede ben og fødder.

Nogle af de tekniske problemer kan måske skyldes vejret i Sydafrika. Både Williams og BAR tester der i øjeblikket, men de har ikke haft det store held med vejret. Ligesom i Danmark hvor vejret også arter sig anderledes, så er det også galt i øjeblikket i Sydafrika, man oplever i øjeblikket det værste regnvejr i over 60 år.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk