4. | Mark Webber | Minardi-Asiatech | 1:20,26 BB Lige som i mandags, så var det Renault køreren Jarno Trulli der var hurtigst på Circuit de Catalunya tirsdag.
Formiddagens tider:
|
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | Jarno Truli | Renault | 1:19,715 | 39 |
2 | Giancarlo Fisichella | Jordan | 1:20,541 | 30 |
3 | Enrique Bernoldi | Arrows | 1:20,902 | 26 |
|
4 | Takuma Sato | Jordan | 1:21,556 | 14 |
|
Eftermiddagens tider:
|
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | Jarno Trulli | Renault | 1:17,763 | 78 |
LIC
12.2.2002
Igen tirsdag var det Jarno Trulli der kørte sig til hurtigst tid i Barcelona. Renault ser ud til at have fået en god pakke klar til den nye sæson - så må vi se om det også holder hele vejen!
At dømme ud fra tiderne, så er Renault R202'eren ret godt med, og ligger på tider der er 3-4 tiendedele fra de tider som McLaren har sat med deres nye racer. Dog var dagen ikke helt nem for Renault - Fernando Alonso kørte også test for teamet, men havde så mange tekniske problemer at han ikke fik sat en tid i dagens test.
Jordan havde også mulighed for at prøve sig af, men teamet holdt sig mest bag lukkede garagedøre - Jordan har ikke været så godt med som de gerne selv ville have det. Problemer med Honda-motorerne hjalp heller ikke meget på det.
Arrows havde en opmuntrende test, hvor Enrique Bernoldi kørte sig til pæne tider i Arrows-Cosworth raceren. Brasilianeren, der ellers ikke er kendt for at være det største talent, kørte sig frem på næstbedste tid - foran Jordan-kørerne. Det må siges at være lovende fra Arrows - men det er set før at Arrows har været fremme i vintertests, for derefter at falde af på den!
Mark Webber skulle have testet sin nye Minardi-racer, men det blev ikke til så meget andet end et par ture ind og ud af pitten - raceren havde problemer og stoppede ude på banen. Derfor satte australieren ikke nogen retvisende tider. Tid til en slapper - Mark Webber havde ikke meget at lave i dag! (Foto: Minardi)
Testen fortsætter i morgen.
Testtider fra Barcelona, tirsdag den 12. februar 2002
|
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
|
1. | Jarno Trulli | Renault | 1:17,763 | 78 |
2. | Enrique Bernoldi | Arrows-Cosworth | 1:19,809 | 61 |
3. | Giancarlo Fisichella | Jordan-Honda | 1:20,541 | 38 |
|
4. | Takuma Sato | BB Det er så småt også ved at være forbi med testen i Valencia. McLaren og Jaguar brugte dagen til at teste dæk, så de kan finde det rette dæk til Melbourne.
Alexander Wurz kørte på bedste tid, men var stadig et godt stykke fra den banerekord som Juan Pablo Montoya satte søndag. Hos Jaguar bør man stadig have grund til en del bekymring - de la Rosa blev den bedste af de to Jaguar-kørere - men over 3,5 sekund efter Kimi Raikkonen! Det kan godt være at Niki Lauda har fået sin sag for - det er ikke helt så let at styre et Formel 1-team mod guldrandet succes.
Testtider fra Valencia, tirsdag den 12. februar 2002
|
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
|
1. | Alexander Wurz | McLaren-Mercedes | 1:12,059 | 92 |
2. | Kimi Räikkönen | McLaren-Mercedes | 1:12,140 | 30 |
3. | Pedro de la Rosa | Jaguar-Cosworth | 1:15,616 | 15 |
|
4. | Eddie Irvine | Jaguar-Cosworth | 1:17,470 | 4 |
|
BB Mens Michael Schumacher kører rekorder hjem på Fiorano i den nye racer, har Rubens Barrichello udført sin sædvanlige rolle som andenkører, og har kørt udviklingstest for Bridgestone på Mugello.
Det skete i den gamle F2001-racer. Efter 68 omgange stod stopuret på tiden 1:22,140 som den hurtigste tid på den Norditalienske bane. I morgen kommer Michael Schumacher som sagt til banen, og så skifter Ferrrari fokus til test af den nye racer. BB Michael Schumacher og Ferrari ligner en suveræn favorit til dette års VM. Med tre rekorder på Fiorano er budskabet ikke til at tage fejl af - F2002'eren er bare bedre!
Således blev rekorden i dag barberet ned til 58,378 sek. på hjemmebanen. Nu går det så videre til Mugello hvor den nye racer skal testes. Det menes allerede nu at være sikkert at tyskeren begynder sæsonen med den nye racer. "Jeg er meget overrasket over hvor holdbar den har vist sig at være," siger Schumacher der således ikke har haft problemer med raceren.
Teamet får dog ikke mulighed for at teste i direkte konkurrence med blandt andet Williams og McLaren samt øvrige teams, hvorfor vi ikke får et direkte sammenligningsgrundlag, men at bryde rekorderne på Fiorano med så stor kraft, kan ikke betyde andet end at Ferrari er i topform til den nye sæson. BB Minardi-teamet har fået lidt bedre mulighed for at forberede sig til den nye sæson set i forhold til sidste år. Racer nummer 2 blev prøvet for første gang i går, men er stadig ikke helt klar til test.
Således var det Alex Yoong der stod for det meste af testarbejdet mandag. Teamet arbejdet på set-up til årets første løb, og i givet fald skal de vist til at finde de vise sten, da tiderne ligger langt fra de øvrige teams. Yoong og co. har stadig en del at indhente i forhold til de andre teams (Foto: Minardi)
Mark Webber fik to omgange i den nyeste racer. "Jeg troede ikke at det andet chassis ville blive klar til i dag, men mekanikerne gjorde et godt stykke arbejde i at gøre den klar, og vi fik kørt to omgange før testdagen sluttede. Det var godt at få den nye racer derud, og få lidt kilometer i den. Forhåbentlig kan vi køre mange flere i ugen der kommer," siger australieren og det har han jo evig ret i – den kan jo næppe klare sig med 6-7 kilometer…
Minardi tester videre – i dag er det Mark Webber der fører teamet an i forberedelserne forud for sæsonstarten i Melbourne.
BB Som det har været rygtedes så skal Jean Alesi teste for McLaren i den kommende tid. Franskmanden der stoppede sin aktive Formel 1-karriere har fået chancen for at teste McLaren-raceren på en endnu ikke angivet bane.
Jean Alesi har med sine kontakter hos Mercedes, som han skal køre DTM for, fået chancen - og den vil han ikke misse! "Jeg ser selvfølgelig frem til at side bag rattet i en Formel 1-racer igen, og jeg er sikker på at det bliver en oplevelse at komme til at køre en McLaren-Mercedes," siger franskmanden der stoppede karrieren efter en sæson dels hos Prost og Jordan.
Men testen betyder ikke at det er et comeback til Formel 1. "Jeg har ingen planer om at vende tilbage til Formel 1, og er 100% forpligtet til DTM-mesterskabet med Mercedes. Men en tur i en McLaren manglede stadig på mit Formel 1-CV, så jeg ser virkelig frem til det," siger Jean Alesi der således kan sætte yderligere et team på CV'et: han startede i 1989 hos Tyrrell og skiftede i 1991 til Ferrari hvor han var indtil 1996. Derefter blev det til et par år hos Benetton, yderligere to år hos Sauber og derefter videre til Prost i halvandet år inden han fik sin sidste arbejdsgiver i Jordan-teamet. Nu venter der så en test for McLaren.
Martin Whitmarsh lægger vægt på at det vil være fordelagtigt for teamet at kunne udnytte franskmandens erfaring i testarbejdet. "Jean har en bred Formel 1-erfaring og vi er derfor glade for at få mulighed for at få fordel af denne erfaring. Teamet ser meget frem til at få feedback og input fra Jean efter hans første tur med raceren," siger direktøren for McLaren International. Efter testen er det så meningen at Alesi alene skal koncentrere sig om DTM, så teamet forsøger ikke at drage ham yderligere ind i testarbejdet - men lad os nu se!
Norbert Haug løfter sløret for at det har været oppe at vende at Alesi kunne få en McLaren-test ved indgåelse af kontrakten med Mercedes i DTM. "Da vi talte om hans engagement med Mercedes i DTM, talte vi også om muligheden for at teste en McLaren-racer. Efter at have talt med vores partnere, er vi glade for at McLaren-testen er blevet bekræftet," siger Norbert Haug der selvfølgelig også ser det som en god mulighed for at promovere sit bilmærke i relation til Alesi popularitet.
Du kan læse mere om Jean Alesi ved at klikke her
BB Med Prosts Grand Prix farvel i Formel-1, så er der blevet 2 numre fri på gridden. Prost Grand Prix havde nummer 18 og 19. Man skulle så tro at de teams der havde numre efter Prost Grand Prix ville blive rykket de 2 numre op på gridden, men sådan bliver det ikke. Indtil videre vil alle teams beholde de numre de er blevet tildelt. FIAs præsident Max Mosley holder stadig en dør åben, for at nogle kan købe resterne af Prost Grand Prix, og hvis der kommer nogle købere og stiller op i Melbourne d. 3 marts, så skal de have numrene 18 og 19. Max Mosley tror dog ikke at det vil lykkes at finde en køber til Prost Grand Prix boet, og giver kun 5 % chance for at det lykkes. De 3 teams der er efter Prost Grand Prix teamet er Arrows, Minardi og Toyota, og de beholder deres nuværende som er 20 - 21 og 22 - 23 og 24 - 25.
BKP Den 4 foldige Formel-1 verdensmester Michael Schumacher har nu gennemprøvet den nye F2002, og er nu 99 % sikker på at man vil bruge den ved årets første Grand Prix som er i Australien d. 3 marts. Michael Schumacher udtaler sig efter at man har gennemført en 2 dags test på Ferraris private bane i Fiorano. På testens første dag satte Michael Schumacher ny banerekord i den nye F2002 og den lyder nu på 58.620 sekunder. Ved sidste uges præsentation var teamets tekniske direktør Ross Brawn ikke sikker på hvilken model man ville starte sæsonen i. Ross Brawn fremsatte endog muligheden for at en kører ville starte i F2001 og den anden kører ville starte i F2002. Men nu ser det ud til at både Michael Schumacher og holdkammeraten Rubens Barrichello vil starte i den nye F2002. Michael Schumacher: ”Det er 99% sikkert at vi starter med dette års model i Melbourne. Jeg har nu haft muligheden for at teste den nye F2002, og jeg er meget overrasket over hvor driftsikker den indtil videre er. Vi har overhovedet ikke haft nogle problemer med den og vi ser lyst på fremtiden.” Michael Schumacher under de sidste dages Fiorano test, hvor han i øvrigt kører unden bargeboards. (Foto: Ferrari Press)
Michael Schumacher skal dog først tage den endelig beslutning om hvilken racer han vil bruge efter onsdagens test, hvor man skal ud i en langtidstest af den nye F2002. Man vil onsdag afprøve raceren, hvor den skal køre en hel løbsdistance. Mens Michael Schumacher tester i Fiorano, så tester holdkammeraten Rubens Barrichello i Scarperia nær Firenze i sidste års model.
BKP Nede i Tyskland har de en ung racerkører som sidste år vandt det tyske Formel Renault mesterskab. Nu lurer en kontrakt som testkører hos Jordan forude.Marcel Lasee som netop har været til test for Jordan i den forløbne uge, er måske på vej til at blive teamets nye testkører. Under testen i Barcelona i den forløbne uge imponerede han alt og alle ved bl.a. at køre 118 omgange uden uheld. Og da han ligeledes præsterede at være kun 0,4 sek. efter Fisichella, ja så fik mange ekstra plusser i karakterbogen. Flere Formel 1 teams er begyndt at kikke efter talenter i klasserne under Formel 3000 som ellers tidligere har leveret mange kommende kørere. Som vi har set så har man med mindre eller større succes hentet bl.a. Jenson Button og Kimi Räikkönen i de små formel klasser. Nogle andre man kan forestille sig vil blive glade, er Deutsche Post som er en af de store sponsorer hos Jordan. Efter fyringen af Frentzen har det fra Deutsche Posts side lige som manglet et tysk islæt i teamet. PDL
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| |