Alle teams blev hindret i deres testarbejde på Jerez banen. Det var tørt da testen startede, men regnen startede efter godt en times tid og tog til i løbet af dagen. Det var derfor et begrænset udbytte de deltagende teams fik ud af dagen.
Teamene havde alle skiftet kørere i forhold til torsdag.
Tiderne fra fredagens test:
Pos: | Kører: | Team: | Omg: | Tid: |
1. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 76 | 1:19.919 |
2. | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 58 | 1:20.736 |
3. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 48 | 1:21.428 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | 72 | 1:21.603 |
5. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 59 | 1:21.783 |
6. | Vitaly Petrov | Renault | 68 | 1:22.000 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | 53 | 1:22.820 |
8. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 120 | 1:23.217 |
9. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 68 | 1:23.985 |
10. | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 8 | 1:37.107 |
FIA har skærpet anvendelsen af antallet af motorer. Det hedder forsat maksimalt 8 motorer pr. kører pr. sæson. Men der er kommet tillægsstraffe oven i.
Fremover vil en kører blive deklasseret 5 placeringer hvis der foretages motorskifte. Det er samme regel som vi kender det. Derudover vil en kører blive deklasseret 10 placeringer såfremt der skiftes motor 2 gange i løbet af en Grand Prix weekend. Det vil gælde både for den pågældende løbsweekend og den efterfølgende. Og ydermere - er det nødvendigt at anvende både motor nr. 9 og eventuelt nr. 10 i løbet af sæsonen, vil straffen være tilsvarende 10 placeringers deklassering både i det pågældende Grand Prix og det efterfølgende.
Dermed bliver det til et comeback for Lotus, omend det mere er navnet der vender tilbage end det er selve Lotus-fabrikken der er vendt tilbage. Farverne er dog genkendelige på den nye racer, kaldet T127. Teamet ejes af Tony Fernandes, en rig malaysisk forretningsmand.
Hvis teamet skal leve op til navnet, er der lidt af en legende at føre videre. Lotus var sidst med i 1994 hvor teamet på det tidspunkt var faldet helt igennem feltet og hørte til i den absolutte bund. Det nye team får også sine problemer med at være med fremme, men i det mindste har de fået en racer klar.
Nu venter så det hårde testarbejde, og i næste uges test på Jerez vil de være med. Så bliver det interessant at se dem hvordan de klarer det i den direkte duel med Virgin Racing, der også har deres at slås med i at have bygget en ny racer fra bunden. På kørersiden er teamet dog dækket rigtig godt ind med Jarno Trulli og Heikki Kovalainen i de to biler.
Som nævnt ovenstående havde kørerne sidste år alvorlige problemer med især supersoft compounden i det Australske Grand Prix. Det har Bridgestone taget til sig i år, og gør de to valgte compounds et trin hårdere. Bortset fra det ene Grand Prix, vil Bridgestone ikke ændre compounds i de første 3 Grand Prixer i 2010. Dermed ser fordelingen sådan ud:
Bahrains Grand Prix - Supersoft og Medium
Australiens Grand Prix - Soft og Hard
Malaysias Grand Prix - Soft og Hard
Men Bridgestone har også andet at kæmpe med. Efter den første testdag på Jerez banen, hvor der var meget vådt, kørte alle blandt andet på intermediate regnvejrsdækket. Det blev givet meget kritik af dette dæk. Flere kørere betegnede det som at man allerede efter 10 omgange havde følelsen af at køre på slicks. Altså en rigtig dårlig fornemmelse af dækkene.
Bridgestone har endnu ingen deciderede svar andet end at regnvejrsdækkene i lighed med tørvejrsdækkene, er blevet smallere. I denne sæson er det vedtaget at forhjulsdækkene skal være 20 mm smallere.