Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.2.2010
 Jerez test - fredag
 Max. 8 motorer - ellers koster det
 Lotus er tilbage
 
12.2.2010
 Bridgestone forsigtige med dækvalg
 

Hop til top13.2.2010

Jerez test - fredag

Det var ikke nogen stor fornøjelse at være testkører på Jerez banen. Det startede tørt, men efterhånden som dagen gik blev det mere og mere vådt i takt med at regnen tog til. Derfor begrænsede mange teams deres test arbejde, da der også under test er dækbegrænsninger. Flere teams fik dog kørt på superwet dækkene hvor der ikke er begrænsning på.

Alle teams blev hindret i deres testarbejde på Jerez banen. Det var tørt da testen startede, men regnen startede efter godt en times tid og tog til i løbet af dagen. Det var derfor et begrænset udbytte de deltagende teams fik ud af dagen.

Teamene havde alle skiftet kørere i forhold til torsdag. Tiderne fra fredagens test:
Pos: Kører: Team: Omg: Tid:
1. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 76 1:19.919
2. Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari 58 1:20.736
3. Adrian Sutil Force India-Mercedes 48 1:21.428
4. Felipe Massa Ferrari 72 1:21.603
5. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 59 1:21.783
6. Vitaly Petrov Renault 68 1:22.000
7. Nico Rosberg Mercedes 53 1:22.820
8. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 120 1:23.217
9. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 68 1:23.985
10. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 8 1:37.107

PDL  


Hop til top
Max. 8 motorer - ellers koster det

Hver kører må maksimalt anvende 8 motorer fra og med 2010 i Formel 1. Denne regel blev vedtaget allerede i slutningen af 2009. Nu er der kommet en ekstra straf ind i reglementet. Et motorskifte koster normalt 5 placeringer. Skulle en situation opstå hvor man bliver nødsaget til at skifte 2 gange i løbet af en Grand Prix weekend, ja så koster det 10 placeringer. Og ikke nok med det, i det næste Grand Prix bliver man også deklasseret 10 placeringer.

FIA har skærpet anvendelsen af antallet af motorer. Det hedder forsat maksimalt 8 motorer pr. kører pr. sæson. Men der er kommet tillægsstraffe oven i.

Fremover vil en kører blive deklasseret 5 placeringer hvis der foretages motorskifte. Det er samme regel som vi kender det. Derudover vil en kører blive deklasseret 10 placeringer såfremt der skiftes motor 2 gange i løbet af en Grand Prix weekend. Det vil gælde både for den pågældende løbsweekend og den efterfølgende. Og ydermere - er det nødvendigt at anvende både motor nr. 9 og eventuelt nr. 10 i løbet af sæsonen, vil straffen være tilsvarende 10 placeringers deklassering både i det pågældende Grand Prix og det efterfølgende.

PDL  


Hop til top
Lotus er tilbage

Yderligere et af de nye teams kunne præsentere deres farver, og Lotus Racing er klar til Formel 1 2010. Teamet præsenterede fredag aften deres nye racer i London. Det giver comeback til den legendariske grønne farve efter at det malaysiske team har fået lov til at benytte farverne og navnet.

Dermed bliver det til et comeback for Lotus, omend det mere er navnet der vender tilbage end det er selve Lotus-fabrikken der er vendt tilbage. Farverne er dog genkendelige på den nye racer, kaldet T127. Teamet ejes af Tony Fernandes, en rig malaysisk forretningsmand.

Hvis teamet skal leve op til navnet, er der lidt af en legende at føre videre. Lotus var sidst med i 1994 hvor teamet på det tidspunkt var faldet helt igennem feltet og hørte til i den absolutte bund. Det nye team får også sine problemer med at være med fremme, men i det mindste har de fået en racer klar.

Nu venter så det hårde testarbejde, og i næste uges test på Jerez vil de være med. Så bliver det interessant at se dem hvordan de klarer det i den direkte duel med Virgin Racing, der også har deres at slås med i at have bygget en ny racer fra bunden. På kørersiden er teamet dog dækket rigtig godt ind med Jarno Trulli og Heikki Kovalainen i de to biler.

BB  


 

Hop til top12.2.2010

Bridgestone forsigtige med dækvalg

Bridgestone har taget kritikken fra sidste års Australske Grand Prix - og egne erfaringer - til sig. Forud for de første 3 Grand Prixer i år, har Bridgestone valgt andre compounds til det Australske Grand Prix. Problemet var i 2009 udgaven af det Australske Grand Prix at især den dengang valgte supersoft compound, undervejs pludseligt tabte sin ydeevne ganske betragteligt. Det bliver ændret i år. Desuden vil den blødeste af de to compounds være markeret med grønt i denne sæson, mod tidligere hvidt.

Som nævnt ovenstående havde kørerne sidste år alvorlige problemer med især supersoft compounden i det Australske Grand Prix. Det har Bridgestone taget til sig i år, og gør de to valgte compounds et trin hårdere. Bortset fra det ene Grand Prix, vil Bridgestone ikke ændre compounds i de første 3 Grand Prixer i 2010. Dermed ser fordelingen sådan ud:

Bahrains Grand Prix - Supersoft og Medium
Australiens Grand Prix - Soft og Hard
Malaysias Grand Prix - Soft og Hard

Men Bridgestone har også andet at kæmpe med. Efter den første testdag på Jerez banen, hvor der var meget vådt, kørte alle blandt andet på intermediate regnvejrsdækket. Det blev givet meget kritik af dette dæk. Flere kørere betegnede det som at man allerede efter 10 omgange havde følelsen af at køre på slicks. Altså en rigtig dårlig fornemmelse af dækkene.

Bridgestone har endnu ingen deciderede svar andet end at regnvejrsdækkene i lighed med tørvejrsdækkene, er blevet smallere. I denne sæson er det vedtaget at forhjulsdækkene skal være 20 mm smallere.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk