Rubens Barrichello var hurtigst i sin Williams racer efter den sidste testdag på Jerez banen. Han kørte en lang række serie af kørsler bestående af 8 omgange pr. gang. Han blev hen på eftermiddagen kortvarigt sat ud af spillet på grund af en hydraulik fejl i bilen.
Hos Mercedes GP havde Nico Rosberg igen overtaget raceren efter Michael Schumacher. Han formåede dog ikke at holde samme tempo som hans berømte landsmand. Det skal dog siges at han ikke fik kørt de ønskede omgange, da bilen havde en del motorproblemer, hvilket da også resulterede i et motorskift.
Fernando Alonso i Ferrari var ikke ude for at sætte hurtige tider. I stedet var han blevet bedt om at køre en serie stints af længere varighed. Han kunne dog alligevel køre dagens tredjehurtigste tid.
Hos Lotus Renault GP der lørdag gav debut til en imponerende hurtig Nick Heidfeld, var det søndag reservekøreren Bruno Senna der var bag rattet. Han skulle for så vidt ikke køre den store test for teamet, det var snarere en kørsel for at han kunne vænne sig til den nye racer og få kørt en masse kilometre. Det rygtedes på banen at Lotus Renault mandag vil præsentere Nick Heidfeld som erstatning for den skadede Robert Kubica. Det er dog et ubekræftet rygte.
Nu får teamene travlt med at forberede sig til næste test som starter på fredag på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona. Her er der også planlagt test i 4 dage. Og måske med lige så mange tilskuere som på Jerez banen. Da Fernando Alonso kørte lørdag, var der over 50.000 tilskuere på lægterne. Hvor mange der var søndag er der endnu ikke fremkommet oplysninger om.
50.000 tilskuere til en Formel 1 test. Det er fornemt, især når man tager i betragtning af at der sidst blev kørt Grand Prix på Jerez banen var tilskuerantallet kun på 25.000. Måske burde man overveje at lukke tilskuere ind til kommende tests også. Med en billetpris på kun 20 €uro er det overkommeligt for de fleste. Og så var kørerne ganske begejstrede. Sebastian Vettel syntes at det blev meget sjovere at køre testene, selvom at man selvfølgelig er fokuseret på udviklingsarbejdet.
Søndagens hurtigste tider:
Pos | Kører | Team | Tid | Diff |
1. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:19.832 | |
2. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:20.601 | 0.769 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:21.074 | 1.242 |
4. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.213 | 1.381 |
5. | Bruno Senna | Lotus Renault | 1:21.400 | 1.568 |
6. | Heikki Kovalainen | Team Lotus-Renault | 1:21.632 | 1.800 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:22.103 | 2.271 |
8. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:22.222 | 2.390 |
9. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:22.278 | 2.446 |
10. | Jerome d'Ambrosio | Marussia Virgin-Cosworth | 1:22.985 | 3.153 |
11. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:23.111 | 3.279 |
Alle ved testen på Jerez banen var meget imponerede over Nick Heidfelds entré i Lotus Renault raceren. Der er sin sag at sætte sig i en fremmed bil og så i allerførste test køre hurtigst. Også selvom at de andre kørere og teams er i gang med et testprogram.
Nick Heidfeld selv nedtoner den fornemme debut, for så han siger: "Hvem ved hvad de andre arbejder med"
Ferrari havde valgt at køre lange distance og angiveligt var deres bil måske lidt tungere end de fleste af kollegaernes. Fra Ferraris side meldes der om at man stort set ingen problemer havde med bilen og derfor især kunne koncentrere sig om opsamling af data og ikke mindst få et endnu bedre indtryk af Pirelli dækkene.
Michael Schumacher kørte faktisk et lignende program, men var efter testen en smule frustreret over at hans kørsler 3 gange blev afbrudt på grund af røde flag. Sådan kan det altså være under tests.
Kamui Kobayashi var årsag til 2 af de rødflags afbrydelser idet han med sin Sauber racer måtte stoppe to gange på banen. Williams teamet havde Rubens Barrichello i raceren, og det var ikke den lykkeligste dag for teamet. Ikke på grund af Rubens Barrichello, men fordi teamets KERS system drillede mere end hvad godt var.
De hurtigste tider fra lørdagens test:
Pos | Kører | Team | Tid | Diff |
1. | Nick Heidfeld | Lotus Renault | 1:20.361 | |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:20.493 | 0.132 |
3. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:21.054 | 0.693 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.099 | 0.738 |
5. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:21.242 | 0.881 |
6. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:21.574 | 1.213 |
7. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.681 | 1.320 |
8. | Heikki Kovalainen | Team Lotus-Renault | 1:21.711 | 1.350 |
9. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:22.227 | 1.866 |
10. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:22.945 | 2.584 |
11. | Jerome d'Ambrosio | Marussia Virgin-Cosworth | 1:25.471 | 5.110 |