Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.2.1999
 Weekend i Barcelona
 Test på Kyalami - søndag
 Prost har problemer med motoren
 Zakspeed holder sabat år
 David Coulthard hædres i sin hjemby
 BMW til teknisk kontrol
 Takagi skal teste for Honda
 Test på Kyalami
 
13.2.1999
 De la Rosa til Arrows
 

Hop til top14.2.1999

Weekend i Barcelona

Giganternes kamp er igang. Et af de mest ventede øjeblikke i optakten til dette års verdensmesterskab i Formel 1 oprandt denne weekend på Circuit de Catalunya uden for Barcelona. Ferrari og McLaren mødtes for første gang med deres 1999 modeller på samme bane. Så for første gang var der en mulighed for direkte at sammenligne det to team og deres præstationer på banen. Som det 3. team på banen var Benetton også ude med deres 1999 model.

Lørdag:

Det blev David Coulthard, og dermed McLaren, det tog det første stik hjem. David Coulthard var 0,366 sek. hurtigere end Michael Schumacher om de 4.728 km. som en omgang på banen er. Forskellen ned til Giancarlo Fisichella var 1,490 sek.

Dagens tider blev sat under følgende forhold:
Vejret: Solskin, men koldt og blæsende.
Luft temperatur: 4 - 8 C.
Bane temperatur: 6 - 15 C.
Plac.KørerTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:21,9373
2Michael SchumacherFerrari1:22,2968
3Giancarlo FisichellaBenetton1:23,4274

Mercedes Benz's Sportschef, Norbert Haug, udtalte efter dagens kørsel:
"Nu skal vi være realistiske. Man kan ikke umiddelbart sammenligne dagen resultater, for vi ved ikke hvor meget benzin Ferrari havde i tankene".

Michael Schumacher kørte 30 omgange i et stræk om formiddagen, udelukkende for at få mere føling med den nye model, samt for at få nogle kilometer på både chassis og motor. Eftermiddagens 38 omgange blev brugt til test af forskellige setup.
Teamet oplyser at de gennemførte det planlagte testforløb helt uden problemer.

Søndag:

I dag havde McLaren udskiftet David Coulthard med verdensmesteren Mika Hakkinen, og han demonstrerede igen at McLaren er klart hurtigst i øjeblikket. Han var 1,29 sek. hurtigere end Michael Schumacher i Ferrari.

Dagens tider blev:
AN  


Hop til top
Test på Kyalami - søndag

På testsessionens anden dag var mønsteret stort set det samme. Igen var der mange tilskuere mødt op for at se tre racere teste. Williams-teamet lader til at have meget bedre styr på deres racere end BAR. Det var meningen at Jacques Villeneuve skulle køre en del omgange for at teste racerens udholdenhed, men der var adskillige problemer for teamet, som resulterede i at canadieren ikke fik kørt særlig mange omgange. "Vi havde en del mindre problemer i dag og havde derfor ikke en chance for at udføre så meget arbejde på bilen som havde ønsket, så det var lidt skuffende," siger Villeneuve om søndagens test. Det er hans sidste testdag i morgen og dér ser han frem til at køre en hel løbsdistance, hvilket umiddelbart kunne blive svært for teamet der har været plaget af problemer med gearkassen, et problem som teamet ellers havde arbejdet på natten over. Teamets mekanikere får igen en lang nat hvor der vil blive arbejdet for at gør raceren klar. Craig Pollock kunne i dag kun notere i sin blok at teamets 'sociale' holdning er i top: "I dag blev det virkelig vist hvor stærkt et team BAR er blevet," siger Pollock - men det var kun i garagen at dette kunne ses.

Williams har fået god skik på deres racere og for anden dag i træk var det Ralf Schumacher der var hurtigste mand i den sydafrikanske varme. Tyskeren havde dog et par enkelte afkørsler under testen.
KørerTeamTid
Ralf SchumacherWilliams-Mecachrome1m23,9 sek.
Allesandro ZanardiWilliams-Mecachrome1m24,4 sek.
Jacques VillenevueBAR-Supertech1m25,6 sek.
Tiderne er uofficielle og oplyst af BAR.

BB  


Hop til top
Prost har problemer med motoren

Prost teamet har testet hele sidste uge på Barcelona banen i Spanien. Den sidste dag var bestem ikke nogen stor succes for teamet, for de mistede to motorer. Jarno Trulli kørte ialt 46 i den nye AP02.

Motor problemer;

Trulli havde været nød til at stoppe tidligt på den sidste test dag, for han brændte en motor af tidligt på dagen. Team skiftede motoren, men senere på dagen brændte denne motor også af og denne gang i røg og damp og herefter tested Trulli ikke mere.

En talsmand fra Prost teamet, siger at de er bekymret dette her motorproblem, men tilføjer dog at alle de her problemer er løst før det Australske Grand Prix.

HVJ  


Hop til top
Zakspeed holder sabat år

Det Tyske Zakspeed team vil ikke køre international motorløb i år. Dette er er kommet frem, efter at det ikke lykkedes teamet at købe TWR Arrows formel 1 teamet. "Vi koncentrerede os 100% om den formel 1 handel, men det lykkedes desværre ikke for os, så vi har besluttet at lukke teamet midlertidig," udtaler direktør Peter Zakowski. "vi kommer tilbage, hvis der skulle komme en ny chance for at overtage et formel 1 team."
HVJ  


Hop til top
David Coulthard hædres i sin hjemby

David Coulthard måttet tage til takke med en position som andenkører i det meste af 1998 sæsonen, men Coulthards hjemby Twynholm, som ligger i syd vest(WEST) Skotland, vil i morgen åbne et museum til ære for ham.

Museet skal åbnes for at afhjælpe den uendelige strøm af Coulthard som opsøger hans familie og omgangskreds. Alle spørgsmål om Coulthard kan og skal nu besvares af dette museum.

Museet kommer til at indeholde 4 rum. Der vil være noget fra hans kart tid, 4 "single-seater" biler, lige som der vil være en lang række af hans hjelme, bare for at nævne nogle få attraktioner. Adgangen til museet vil være gratis, og der er åbent dagligt fra klokken 10 til 14.

HVJ  


Hop til top
BMW til teknisk kontrol

FIA har indført endnu en ny regel, som kan komme til at berøre BMW allerede inde de har kørt deres første løb. BMW skal levere motre til Williams teamet fra og med år 2000 sæsonen. BMW kan risikere at undergå teknisk kontrol imens de tester deres motor op til år 2000 sæsonen.

BMW har fået stillet en '98 Williams FW20 til rådighed til formålet. De planlægger at teste deres V10 motor, selvom bilen ikke er modificeret således at den opfylder 1999 reglementet, hvilket godt kan vise sig at være et problem hvis bilen skulle blive tjekket i år.

BMW har planlagt hovedparten af deres test, til at skulle foregå på deres egen testbane i München, hvilket kan betyde at de bliver untage fra reglen. BMW's motorsports direktør Gerhard Berger udtaler, 'vi tester i en FW20 som ikke helt lever op til det nyeste reglement. Men formålet med de her test er også kun at få kørt en masse kilometer med den nye motor.'

Berger mener at denne nye regel er opfundet af FIA, fordi flere teams har brokket sig over at Honda suset rundt under flere af de test der har været kørt op til 1999 sæson starten

BMW's Test starter i slutningen af marts

HVJ  


Hop til top
Takagi skal teste for Honda

Toransuke Takagi mens at skulle teste for Honda, ifølge Japanske kilder. Ex-Tyrrell køreren, som mistede sit Arrows sæde til Pedro de la Rosa, menes at skulle teste Honda's prototype og deres nye chassis, sideløbende med Hondas faste testkører Jos Verstappen. Takagi passer pefekt ind i Honda's planer, idet han er Japaner, ung, hurtig, og så har han tilmed allerede vist sine kvaliteter da han kørte for Tyrrell sidste år, hvor han var hurtigere end Ricardo Rosset 14 ud af 16 kvalifikationer.
HVJ  


Hop til top
Test på Kyalami

To teams har taget turen til Sydafrika til en 5-dages test på Kyalami, der sidst var med i Formel 1-kalenderen i 1993. Sydafrika har vist interesse for at vende tilbage i kalenderen og kommer måske med til næste år. Som et led i aftalen med FIA blev der arrangeret en test som to teams har stillet op til, nemlig Williams og BAR. På trods af at blot tre kørere var på banen lørdag var der mødt godt 27.000 tilskuere op - så der er interesse for Formel 1 i Sydafrika, og måske kan tilskuerantallet være med til at give dem en plads i kalenderen før år 2001 som er det seneste tidspunkt de kommer med. Rammerne for testdagen var helt anderledes end på de kolde europæiske testbaner hvor temperaturen sjældent kryber over 15 grader - på Kyalami kunne der testes i strålende solskin.

Williams-teamet har især udset sig testen som en mulighed for at blive klar til løbet i Melbourne. Teamets tekniske leder, Patrick Head siger om testen: "Det gør det muligt at køre i temperaturer som er meget nær dem vi oplever i Australien." For BAR var det også muligt at testen raceren under andre forhold end det er muligt i Europa. Jacques Villeneuve siger om testen: "Det er godt at få noget sol og at være i varmen! Det er så koldt i Europa at det for eksempel er svært at undersøge mulige problemer med overophedning, og at komme her er nyttigt især fordi vi nærmer os det første løb."

Formiddagen var meget stille, da de to teams skulle indstille materiellet til banen, så det var først om eftermiddagen at testen for alvor kom i gang. Williams havde taget to racere med, hvilket bekræfter at de har i sinde at teste intensivt, mens BAR kun medbringer en enkelt racer. De to Williams-kørere var hele dagen hurtigst, og Ralf Schumacher kørte den hurtigste tid på 1 minut 24,7 sekund og var godt 4 tiendedele hurtigere en Allesandro Zanardi. BAR fik tidligt på dagen nogle tekniske problemer som blev løst og teamet forberedte raceren på at køre en løbsdistance søndag. Det er meningen at Villeneuve skal teste indtil på mandag og derefter overtager Ricardo Zonta pladsen i de to sidste testdage.

Tiderne fra lørdagens test på Kyalami
KørerTeamTid
Ralf SchumacherWilliams-Mecachrome1m24,7 sek
Allesandro ZanardiWilliams-Mecachrome1m25,1 sek
Jacques VilleneuveBAR-Supertech1m25,8 sek

BB  


 

Hop til top13.2.1999

De la Rosa til Arrows

Den tidligere Jordan testkører, spanieren Pedro de la Rosa er meget tæt på at få kontrakt med Arrows efter hvad han selv siger til journalister i hans hjemland. Den 28 årige spanier har i sine tests for Arrows vist meget fin kørsel og får efter alt at dømme chancen hos Arrows. Teamet har ikke bekræftet de la Rosas påstand, men sandsynligheden for at han får kontrakten er rimelig stor. Han medbringer adskillige millioner dollars som vil spæde godt til i Arrows' kasse, eftersom han har det spanske oliefirma Repsol i ryggen. Dermed ser det ud til at Spanien efter ti års pause ligepludselig er blevet en stor nation i Formel 1, eftersom hans landsmand Marc Gene skal køre for Minardi i 1999. Men der mangler altså fortsat en officiel bekræftelse om de la Rosa også er med.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk