Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.2.2000
 Zonta igen hurtigst
 Prost langsomt fra start
 Salo i stort uheld
 McLaren holder oplysninger tæt ind til kroppen
 Dennis står ikke alene
 
13.2.2000
 De la Rosa sluttede hurtigst
 Ferrari test - Lørdag
 Coulthard fortsat i front
 Kyalami - lørdag
 Barrichello tester alene
 

Hop til top14.2.2000

Zonta igen hurtigst

BMW-Williams og BAR er som bekendt forsat i Sydafrika, efter at de ikke fik testet i begyndelsen af sidste uge da regnen væltede ned over Kyalami-banen. Det kunne ellers godt se ud til at historien ville gentage sig, da regnen silede ned til formiddag. Men hen mod eftermiddagen var regnen drevet væk og derfor kunne der testes under almindelige forhold.

Zonta var for anden dag i træk den hurtigste foran Ralf Schumacher og Jenson Button. Ingen af de to teams havde problemer med deres racere. Testen kan eventuelt fortsætte i morgen, men det ventes at de to teams vælger at pakke samme og tage tilbage til England.

Testtider fra Kyalami, mandag den 14. februar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Ricardo ZontaBAR-Honda1:23,60070
Ralf SchumacherBMW-Williams1:23,70069
Jenson ButtonBMW-Williams1:23,93660

BB  


Hop til top
Prost langsomt fra start

Prost teamet testede i sidste uge for første gang deres nye Prost-Peugeot AP03-racer, men testen i Barcelona viste ikke at Prost teamet kan forventes at blive den helt store overraskelse i år. Teamet havde sat sig for at testdagene i første omgang skulle give de to kørere mulighed for at vænne sig til AP03'eren, men teamet havde en hel del problemer, og måtte afbryde testen før tid.

Teamet var indstillet på at de skulle indsamle informationer om den nye motor og teste forskellige dele samt finde forskellige set-ups. På førstedagen var det Nick Heidfeld der forestod testen og den unge tysker kørte 40 omgange, men havde det meget svært. Det var simpelthen ikke muligt at finde den rigtige balance, og derfor blev der prøvet adskillige set-ups. Heidfeld var lysår efter de andre teams da dagen var omme. På andendagen gik det lidt bedre, men tiderne var stadig ikke på Heidfelds side, og da der opstod problemer med Peugeot-motoren blev det kun til 13 omgage.

Fredag gik det så bedre og Heidfeld havde om formiddagen ikke rigtig nogen problemer. Man havde fundet balancen i raceren og tiderne blev væsentligt forbedret - Heidfeld var næsten 2 sekunder bedre end de foregående dage. Fra om eftermiddagen var det meningen at Jean Alesi skulle overtage og også få mulighed for at finde sig til rette i raceren. Men franskmanden fik ikke mange omgange - blot 12, da der opstod et problem med en sensor i rattet.

Teamet skulle også havde været i aktion om lørdagen, men om natten hvor mekanikerne arbejde på raceren, gik en bolt der sætter motoren og chassis'et sammen i stykke. Dette kunne ikke repareres i garagen og derfor var teamet nødsaget til at tage hjem til Frankrig.

Prost er igen på testbanen i Barcelona i denne uge, men indtil videre har det ikke været overbevisende. På tre testdage er det blot blevet til 82 omgange, og taget i betragtning at flere af de andre teams omtrent har kørt det samme antal omgange på en enkelt dag, har det ikke været på de længere distancer at Prost-teamet har udmærket sig. Indtil videre ser det ikke ud til at det bliver Prost-Peugeot der kommer til at overraske i år!

BB  


Hop til top
Salo i stort uheld

Mika Salo havde en begivenhedsrig søndag i Barcelona. Han formåede at sætte den næsthurtigste tid, men var også af banen i et stort uheld. Et ødelagt Bridgestone-dæk sendte finnen af banen hvilket gjorde at Salo fik lidt ondt i hånden, dog uden at det var så alvorligt at Salo ikke kunne teste videre.

For Sauber blev testen i Barcelona en succes, med mange stabile og hurtige tider sat både af Salo og holdkammeraten Pedro Diniz.

BB  


Hop til top
McLaren holder oplysninger tæt ind til kroppen

McLaren holder deres test oplysninger meget tæt ind til kroppen

McLaren teamet som søsætning deres MP4-15 den 3. februar på Jerez. Lige efter deres præsentation drog de afsted for at teste i 3 dage med deres nye bil.
McLaren teamet frigav næsten ingen oplysninger om hvordan testen forløb. Det eneste der kom fra teamet var at alt næsten forløb som det skulle, der var kun lidt problemer med noget software.

I torsdags startede de så at teste for anden gang, denne gang i Barcelona, det var med Mika Hakkinen og David Coulthard.
De testede i 4 dage, hvor David Coulthard satte den hurtigste tid af de 2, DC bedste tid var 1:21.41, og den blev sat på den første dag. Mika Hakkinen bedste tid var 1:21.69, og blev sat den sidste dag.
Hele søndagen gik med at udvikle det nye chassis.

Heller ikke efter denne test kom der oplysninger fra teamet om hvordan testen var gået.

McLarens næste test starter i morgen på Santa Pod, der skal man afprøve bilens aerodynamik. Der skal man teste i 2 dage.
Fra den 23 til den 25 skal man så teste på Jerez banen igen sammen med en del andre teams f.eks Williams og Benetton.
BKP  


Hop til top
Dennis står ikke alene

Et forslag fra FIA's tænketank om nye regler på det aerodynamiske område, er blevet skrinlagt indtil videre, efter at bl.a. McLaren havde stemt imod. Og det har skabt røre i andedammen.

Et forslag som denne tænketank havde udarbejdet i samråd med designeren John Barnard, er blevet skrinlagt indtil videre, efter at 4 teams havde stemt imod. McLaren har sagt offentlig, at de ville stemme imod, de 3 andre teams - gæt selv hvem - har ikke udtrykt deres mening offentligt.

En af grundene til at McLaren har udtalt sig om netop dette forslag, er at John Barnard også er ansat som designkonsulent hos Prostteamet. Og som McLaren (Ron Dennis og Adrian Newey) ser forslaget, så vil ændringerne ikke være ens for alle, men derimod favorisere de teams der er i den nederste halvdel af feltet, og især Prostteamet.

Adrian Newey udtaler: "Efterhånden som reglerne bliver strammere og strammere, begynder vi efterhånden at få den opfattelse, at designet næsten er bestemt på forhånd. Der er ikke plads til ret meget nytænkning mere."

Og Ron Dennis siger: "Vi kan ikke se nogen logik i at ét team (Prost) får fordel af ændringer, som helt klart er til egen fordel. Der er vel ikke noget at sige til at vi og andre teams stemmer imod. De ændringer der er foreslået for at forbedre sikkerheden, har vi stemt for."

PDL  


 

Hop til top13.2.2000

De la Rosa sluttede hurtigst

Testen i Barcelona er blevet afsluttet og det blev Pedro de la Rosa der satte den hurtigste tid, lige foran Mika Salo. Det var en dag hvor der blev kørt med lette tanke, med undtagelse af de to McLaren-racere der begge kørte med fyldte tanke, hvorfor det kan være svært at bedømme det reelle forhold mellem teams'ene. Der blev kørt en hel del omgange og nu har de respektive teams lidt at arbejde på inden det igen går løs i Barcelona med tests.

Testtider fra Barcelona, søndag den 13. februar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Pedro de la RosaArrows-Supertec1:20,2340
Mika SaloSauber-Petronas1:20,3366
Pedro DinizSauber-Petronas1:20,7671
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:21,2190
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:21,6878
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:22,4536

BB  


Hop til top
Ferrari test - Lørdag

Rubens Barrichello startede kl 10.00 med at teste den nye Ferrari F1-2000, dagens program var at teste udvikling af F1-2000 og driftsikkerhed.
Hele testprogrammet var gennemprøvet kl 18.00, Rubens Barrichello nåede at køre 82 omgange, og den hurtigste tid var 1 min 00.880 sek, det var en forbedring på ca. 0,5 sek i forhold til om fredagen.
Rubens Barrichello udtalte bagefter testen at han var meget glad for bilen, og i dag havde man kun skulle prøve nogle nye ting, og at man ville teste holdbarheden af bilen.

Ang. Michael Schumacher, udtalte en talsmand fra Ferrari, at MS først ville komme til at teste om 10 dage pga. de smerter han fik i fredags da MS testede den nye F1-2000.
MS nåede i fredags ar køre 5 omgange før han måtte opgive at teste mere pga. af smerte i nakken.
MS udtaler selv at han regner med at teste på næste onsdag.

Luca Badoer vil forsætte med at teste søndag.
BKP  


Hop til top
Coulthard fortsat i front

Også lørdag var David Coulthard den hurtigste kører i Barcelona. Skotten kørte 70 omgange og satte en tid der var lidt over et halvt sekund hurtigere end dagen overraskelse, Pedro de la Rosa i Arrows-Supertec. Testen i Barcelona blev dog hindret da banen var våd om formiddagen, og derfor var det først om eftermiddagen at man kunne anvende tørvejrsdæk.

De to Sauber-racere har vist sig at være meget stabile, og igen er de to kørere meget tæt på hinanden - igen med Diniz som den hurtigste. Det bliver måske hos Sauber at vi kommer til at se den tætteste kamp om pladsen som førstekører. Hakkinen kørte blot 27 omgange og var langt efter Coulthards bedste tid.

Hos Benetton arbejdede teamet blandt andet i regnvejret. "Det var første gang at B200'eren kørte i regnvejr, så vi havde en brugbar formiddag. Vi ser ret konkurrencedygtige ud under de forhold, så det er jeg glad for," siger Fisichella der dog over dagen ikke var konkurrencedygtig og blot var nummer 7. Jaguar havde igen problemer med deres racere og fik ikke kørt mange omgange - begge kørere også langt fra Coulhards tider - det er ikke et godt tegn for Jaguar!

Testtider fra Barcelona, lørdag den 12. februar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:21,7570
Pedro de la RosaArrows-Supertec1:21,8373
Pedro DinizSauber-Petronas1:22,5489
Mika SaloSauber-Petronas1:22,6128
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:22,6727
Johnny HerbertJaguar1:22,8934
BB  


Hop til top
Kyalami - lørdag

Jenson Button satte den hurtigste tid lørdag på Kyalami-banen i Sydafrika. Den unge brite satte en tid der var 2/10 bedre end Ralf Schumacher. 25.000 tilskuere fulgte med mens de to BMW-kørere og Ricardo Zonta kørte så mange omgange som muligt, hvor det nu endelig var muligt at teste i tørvejr. Samlet blev til godt 200 omgange for de tre kørere - og tider der ligger meget tæt.

Testtider fra Kyalami, lørdag den 12. februar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Jenson ButtonBMW-Williams1:24,78457
Ralf SchumacherBMW-Williams1:24,98948
Ricardo ZontaBAR-Honda1:25,01292

BB  


Hop til top
Barrichello tester alene

Ferrari har pga. denne sene præsentation travlt med at teste. Det gør man i øjeblikket på Fiorano. Fredag var Barrichello ude at teste med både F1-2000 og F399. Det skete i et dejligt, men koldt vejr. Det gik dog ikke helt efter planen, idet Barrichello kun nåede at køre 6 omgange i F1-2000. Problemet lå i brændstoftrykket og han måtte i pit. Man gik derefter over til at teste i F399. Det var nogle nye komponenter som skal bruges i F1-2000, der blev testet.

Lørdag gik det bedre. Man startede igen i F1-2000, som var blevet repareret og var klar igen. Man lagde ud med at testrunder på 5 - 6 omgange, og øgede derefter til 12 - 13 omgange. Man rørte ikke setup-et, som er et basis setup, men derimod var det udvikling af de nye dele og stabilitet, som man arbejdede med.

Grunden til at Barrichello tester alene, er at Michael Schumacher efter kun at have kørt meget få omgange onsdag skulle teste igen torsdag, men igen efter nogle få omgange var det galt igen. Det har vist sig at Michael Schumacher klagede over noget forkølelse og noget stivhed i nakken. Han har siden konsulteret sin læge i Schweiz, og han har anbefalet ham en pause på 10 dage. Michael Schumacher regner dog selv med at være tilbage igen allerede i denne uge, måske onsdag. Årsagen til stivheden i hans nakke, skulle være at der passerer alt for meget luft igennem hans hjelm, og det har bevirket en alvorlig stivhed i nakken. Med et andet godt gammelt ord- træk.

Og så har vel nok mest den italienske presse, ikke glemt et alvorligt kiks for Ferrari under det europæiske GP i den forgangne sæson. Eddie Irvine kom jo til at holde længe i pittet under et dækskifte, og Jean Todt vil ikke love at det ikke kan ske igen. Som han udtaler: "Jeg kan ikke stille sådanne garantier. I forbindelse med det omtalte dækskifte, herskede der stor forvirring i pittet pga. at Mika Salo kom ind på et helt forkert tidspunkt, og Eddie Irvine skulle have skiftet dæk 2 gange lige efter hinanden, den ene gang pga. af det meget omskiftelige vejr, til regnvejrsdæk."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk