Zonta var for anden dag i træk den hurtigste foran Ralf Schumacher og Jenson Button. Ingen af de to teams havde problemer med deres racere. Testen kan eventuelt fortsætte i morgen, men det ventes at de to teams vælger at pakke samme og tage tilbage til England.
Testtider fra Kyalami, mandag den 14. februar 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Ricardo Zonta | BAR-Honda | 1:23,600 | 70 |
Ralf Schumacher | BMW-Williams | 1:23,700 | 69 |
Jenson Button | BMW-Williams | 1:23,936 | 60 |
Teamet var indstillet på at de skulle indsamle informationer om den nye motor og teste forskellige dele samt finde forskellige set-ups. På førstedagen var det Nick Heidfeld der forestod testen og den unge tysker kørte 40 omgange, men havde det meget svært. Det var simpelthen ikke muligt at finde den rigtige balance, og derfor blev der prøvet adskillige set-ups. Heidfeld var lysår efter de andre teams da dagen var omme. På andendagen gik det lidt bedre, men tiderne var stadig ikke på Heidfelds side, og da der opstod problemer med Peugeot-motoren blev det kun til 13 omgage.
Fredag gik det så bedre og Heidfeld havde om formiddagen ikke rigtig nogen problemer. Man havde fundet balancen i raceren og tiderne blev væsentligt forbedret - Heidfeld var næsten 2 sekunder bedre end de foregående dage. Fra om eftermiddagen var det meningen at Jean Alesi skulle overtage og også få mulighed for at finde sig til rette i raceren. Men franskmanden fik ikke mange omgange - blot 12, da der opstod et problem med en sensor i rattet.
Teamet skulle også havde været i aktion om lørdagen, men om natten hvor mekanikerne arbejde på raceren, gik en bolt der sætter motoren og chassis'et sammen i stykke. Dette kunne ikke repareres i garagen og derfor var teamet nødsaget til at tage hjem til Frankrig.
Prost er igen på testbanen i Barcelona i denne uge, men indtil videre har det ikke været overbevisende. På tre testdage er det blot blevet til 82 omgange, og taget i betragtning at flere af de andre teams omtrent har kørt det samme antal omgange på en enkelt dag, har det ikke været på de længere distancer at Prost-teamet har udmærket sig. Indtil videre ser det ikke ud til at det bliver Prost-Peugeot der kommer til at overraske i år!
For Sauber blev testen i Barcelona en succes, med mange stabile og hurtige tider sat både af Salo og holdkammeraten Pedro Diniz.
Et forslag som denne tænketank havde udarbejdet i samråd med designeren John Barnard, er blevet skrinlagt indtil videre, efter at 4 teams havde stemt imod. McLaren har sagt offentlig, at de ville stemme imod, de 3 andre teams - gæt selv hvem - har ikke udtrykt deres mening offentligt.
En af grundene til at McLaren har udtalt sig om netop dette forslag, er at John Barnard også er ansat som designkonsulent hos Prostteamet. Og som McLaren (Ron Dennis og Adrian Newey) ser forslaget, så vil ændringerne ikke være ens for alle, men derimod favorisere de teams der er i den nederste halvdel af feltet, og især Prostteamet.
Adrian Newey udtaler: "Efterhånden som reglerne bliver strammere og strammere, begynder vi efterhånden at få den opfattelse, at designet næsten er bestemt på forhånd. Der er ikke plads til ret meget nytænkning mere."
Og Ron Dennis siger: "Vi kan ikke se nogen logik i at ét team (Prost) får fordel af ændringer, som helt klart er til egen fordel. Der er vel ikke noget at sige til at vi og andre teams stemmer imod. De ændringer der er foreslået for at forbedre sikkerheden, har vi stemt for."
Testtider fra Barcelona, søndag den 13. februar 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Pedro de la Rosa | Arrows-Supertec | 1:20,23 | 40 |
Mika Salo | Sauber-Petronas | 1:20,33 | 66 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:20,76 | 71 |
Giancarlo Fisichella | Benetton-Playlife | 1:21,21 | 90 |
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | 1:21,68 | 78 |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:22,45 | 36 |
De to Sauber-racere har vist sig at være meget stabile, og igen er de to kørere meget tæt på hinanden - igen med Diniz som den hurtigste. Det bliver måske hos Sauber at vi kommer til at se den tætteste kamp om pladsen som førstekører. Hakkinen kørte blot 27 omgange og var langt efter Coulthards bedste tid.
Hos Benetton arbejdede teamet blandt andet i regnvejret. "Det var første gang at B200'eren kørte i regnvejr, så vi havde en brugbar formiddag. Vi ser ret konkurrencedygtige ud under de forhold, så det er jeg glad for," siger Fisichella der dog over dagen ikke var konkurrencedygtig og blot var nummer 7. Jaguar havde igen problemer med deres racere og fik ikke kørt mange omgange - begge kørere også langt fra Coulhards tider - det er ikke et godt tegn for Jaguar!
Testtider fra Barcelona, lørdag den 12. februar 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:21,75 | 70 | |||||||||||||||||||||||||||||
Pedro de la Rosa | Arrows-Supertec | 1:21,83 | 73 | |||||||||||||||||||||||||||||
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:22,54 | 89 | |||||||||||||||||||||||||||||
Mika Salo | Sauber-Petronas | 1:22,61 | 28 | |||||||||||||||||||||||||||||
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | 1:22,67 | 27 | |||||||||||||||||||||||||||||
Johnny Herbert | Jaguar | 1:22,89 | 34 | |||||||||||||||||||||||||||||
BB Jenson Button satte den hurtigste tid lørdag på Kyalami-banen i Sydafrika. Den unge brite satte en tid der var 2/10 bedre end Ralf Schumacher. 25.000 tilskuere fulgte med mens de to BMW-kørere og Ricardo Zonta kørte så mange omgange som muligt, hvor det nu endelig var muligt at teste i tørvejr. Samlet blev til godt 200 omgange for de tre kørere - og tider der ligger meget tæt. Testtider fra Kyalami, lørdag den 12. februar 2000
BB Ferrari har pga. denne sene præsentation travlt med at teste. Det gør man i øjeblikket på Fiorano. Fredag var Barrichello ude at teste med både F1-2000 og F399. Det skete i et dejligt, men koldt vejr. Det gik dog ikke helt efter planen, idet Barrichello kun nåede at køre 6 omgange i F1-2000. Problemet lå i brændstoftrykket og han måtte i pit. Man gik derefter over til at teste i F399. Det var nogle nye komponenter som skal bruges i F1-2000, der blev testet.
Lørdag gik det bedre. Man startede igen i F1-2000, som var blevet repareret og var klar igen. Man lagde ud med at testrunder på 5 - 6 omgange, og øgede derefter til 12 - 13 omgange. Man rørte ikke setup-et, som er et basis setup, men derimod var det udvikling af de nye dele og stabilitet, som man arbejdede med. Grunden til at Barrichello tester alene, er at Michael Schumacher efter kun at have kørt meget få omgange onsdag skulle teste igen torsdag, men igen efter nogle få omgange var det galt igen. Det har vist sig at Michael Schumacher klagede over noget forkølelse og noget stivhed i nakken. Han har siden konsulteret sin læge i Schweiz, og han har anbefalet ham en pause på 10 dage. Michael Schumacher regner dog selv med at være tilbage igen allerede i denne uge, måske onsdag. Årsagen til stivheden i hans nakke, skulle være at der passerer alt for meget luft igennem hans hjelm, og det har bevirket en alvorlig stivhed i nakken. Med et andet godt gammelt ord- træk. Og så har vel nok mest den italienske presse, ikke glemt et alvorligt kiks for Ferrari under det europæiske GP i den forgangne sæson. Eddie Irvine kom jo til at holde længe i pittet under et dækskifte, og Jean Todt vil ikke love at det ikke kan ske igen. Som han udtaler: "Jeg kan ikke stille sådanne garantier. I forbindelse med det omtalte dækskifte, herskede der stor forvirring i pittet pga. at Mika Salo kom ind på et helt forkert tidspunkt, og Eddie Irvine skulle have skiftet dæk 2 gange lige efter hinanden, den ene gang pga. af det meget omskiftelige vejr, til regnvejrsdæk." PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|