Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.2.2004
 Giorgio Pantano til Jordan
 Bliver Renault årets overraskelse?
 San Marinos GP ude allerede i år?
 Australiens GP 2006 flyttes
 
12.2.2004
 Jordan sæde til Pantano
 Stortesten fortsætter, igen onsdag blev der testet på tre baner
 

Hop til top14.2.2004

Giorgio Pantano til Jordan

Så kom den endelige bekræftelse på hvem der skal sidde i det ledige Jordan sæde. Pladsen går som antaget til Giorgio Pantano.

Alle ledige direkte sæder i Formel 1 til dette års sæson, er nu besat. Italienske Giorgio Pantano med det det danske Brask management bag sig, har sikret sig det sidste ledige sæde hos Jordan teamet.

Det har været vanskeligt at erobre denne plads. Mange kørere har været inde omkring denne plads. Bl.a. har Jos Verstappen nærmest været udråbt til teamets anden kører, men det er lykkedes for ham og hans bagland at blive enige med teamet.

Giorgio Pantano har baggrunden i orden. Pantano er tidligere verdensmester i gokart, har vundet det tyske Formel 3 mesterskab i hans debutsæson, og er blevet henholdsvis nr. 2 og nr. 3 i de to seneste sæsoner. Desuden har han testet for McLaren, Williams og Benetton.

Eddie Jordan:
"Giorgio har været konstant i sine præstationer og fremme i fronten af feltet i de tre år i Formel 3000, og nu er han klar til at prøve kræfter med Formel 1. Med denne sammensætning af kørere tror jeg at vi har den bedste kombination af ungdom, erfaring og naturlige evner. Giorgio og Nick er meget hurtige, talentfulde og sultne efter succes. Det er nøjagtigt hvad vi behøver for at vi kan gøre teamet yngre og føre an i Jordans teamets kamp tilbage. Jeg venter spændt på det første løb."

Giorgio Pantano:
"Jeg er bare så glad. Jeg ønsker at takke Eddie Jordan og alle hos Jordan Grand Prix for denne mulighed for at være i Formel 1. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan, jeg har et ønske om at lave gode resultater for dem. Der er en masse mennesker jeg ønsker at takke for den store hjælp som har ført mig frem til denne position, og jeg håber at jeg kan gøre dem stolte. Jeg ser frem til at køre bilen i nogle flere tests, og selvfølgelig er jeg utrolig spændt på mit første Grand Prix i Melbourne om nogle få uger."

PDL  


Hop til top
Bliver Renault årets overraskelse?

Et af de teams som man rundt omkring på testbanerne har lagt meget mærke til, er Renault. Og måske med god grund. De foreløbige tests har løftet øjenbrynene på mange.

Renault har tilsyneladende formået at skabe en motor der både får bilen til at køre stærkt og som kan holde til de mange kilometer der bliver nødvendige efter det nye reglement. Rigtig mange på højeste niveau har bemærket hvad der sker hos teamet i diverse tests. Flere gange har kørerne sat de hurtigste tider - også når der er kørt langdistancetests.

Bilmagasinet Autosport har foretaget en del analyser af de hidtidige tests og er bl.a. kommet frem til følgende:
Fernando Alonsos generelle tempo i forbindelse med en løbssimulering sidste onsdag var væsentligt hurtigere end tilsvarende simuleringer af Ralf Schumacher, Luca Badoer og Jenson Button. Analyser skal tages med visse forbehold. Hvordan er analysen lavet? Hvordan har setup, brændstofmængde og dæk været? Autosport har regnet ud, ud fra den pågældende løbssimulering at Alonso ville være ca. 5 sekunder hurtigere over 10 omgange end eksempelvis Michael Schumacher. Altså en føring over Michael Schumacher på 5 sekunder efter 10 omgange. Men som så ofte før. Der er mange hvisker i sådan en analyse.

Dog er Renaults præstationer værd at lægge mærke til alligevel. Det har bl.a. Jaguar køreren Mark Webber gjort. Han kommer med følgende betragtning:

"Renault ser virkelig stærke ud på de lange distancer. Williams er generelt gode, men i øjeblikket er Renault de stærkeste på de lange distancer."

Renaults Pat Symonds er selvfølgelig glad for de gode resultater, men prøver at nedtone præstationerne.

"Vi er på et fornuftigt niveau pt., men vi er endnu ikke nået til det vi gerne vil, så jeg tror ikke at folk skal forvente at vi har nået toppen endnu. Kigger man på gennemsnitstiderne, så er alle meget lige nu, men hvilket setup, brændstofmængde osv. er der kørt med?"

PDL  


Hop til top
San Marinos GP ude allerede i år?

Efter planen er det sidste år at der køres Formel 1 Grand Prixer på Imola i denne omgang. Men måske er det allerede slut. Teamene kan afgøre det.

Det kan være slut med San Marinos Grand Prix allerede nu. Grundet en meget omdiskuteret EU lovgivning kan Formel 1 teamene finde på at boykotte løbet allerede i år. Årsagen er EU's nye Arrest Ordre lov, som kan tvinge ordensmagten til at anholde og fængsle en eller flere personer der kan findes ansvarlig for en alvorlig ulykke eller dødsulykke i værste fald. Med tankerne på Ayrton Sennas ulykke netop på denne bane for 10 år siden, og hele den efterfølgende retssag som først efter flere omgange i retten blev afgjort, er der vel ikke noget at sige til at teamene har en boykot i tankerne.

Bl.a. er Eddie Jordan blevet adspurgt om han vil sende teamet til San Marino/Imola. Svaret er egentligt meget klart:

"Som sportsmand og racer vil jeg gøre det. Men som forretningsmand med det ansvar jeg har, så er det et åbent svar. Jeg har ansvaret for de ansatte og min familie, og forretningsmanden i mig siger at jeg ikke skal tage af sted."

Faktisk er Bernie Ecclestone på linie med de teams som overvejer at boykotte San Marinos Grand Prix.

"Denne arrestordrelov er tydeligvis meget omfattende. Det kan i teorien ske for alle. Dette er præcis lige som en masse andre af de betænkelige ideer vi har i Europa i øjeblikket. Overreguleringer af værste slags med den værste begrundelse som argument oven i købet."

Lad os se hvad der sker i denne sag. Løbet skal efter planen afvikles d. 25. april som det første af de europæiske Grand Prixer.

PDL  


Hop til top
Australiens GP 2006 flyttes

Når starten går til sæsonen 2006, vil den ikke foregå i Australien. Australiens GP bliver efter alt at dømme flyttet til sidste halvdel af sæsonen dette år.

Ser man to år frem i tiden til det tidspunkt hvor sæsonen går i gang, vil det sandsynligvis ikke foregå i Albert Park i Melbourne, Australien. Grand Prixet dette år bliver efter alt at dømme flyttet til sidste halvdel af sæsonen.

Grunden er den at Australien har været en del af det gamle engelske kolonidømme - også kaldet Commonwealth. Fra gammel tid har det været tradition at disse lande er fælles om flere ting - i sportens verdens gælder Commonwealth Games, hvor atletikudøvere fra de "gamle" lande mødes for at konkurrere. Det er højtrangerede idrætsudøvere med flere verdensmestre iblandt. Disse Commonwealth Games er planlagt til at finde sted i 2006 i Melbourne på samme tid som det australske GP skal finde sted.

Fra arrangørerne har man meddelt at byen ikke har kapacitet til at afvikle begge begivenheder på samme tid. Dette har man meddelt FIA og Bernie Ecclestone er da også klar til at se på kontraktlige forpligtigelser i dette henseende. Alt tyder i øjeblikket på at der ikke skulle være problemer i at flytte Grand Prixet.

Bernie Ecclestone:
"Kontrakten er tydelig nok, men vi har ikke kunnet vide hvad der vil ske i 2006. Så her er noget nyt at tage stilling til."

Pga. at Australien jo ligger på den sydlige halvkugle, kan man ikke bare flytte Grand Prixet til et hvilket som helst andet tidspunkt. For at sikre at sandsynligheden for godt vejr vil være god nok, skal Grand Prixet efter alt at dømme placeres i den sidste fjerdedel af Grand Prixerne i sæsonen.

PDL  


 

Hop til top12.2.2004

Jordan sæde til Pantano

Det ledige sæde hos Jordan teamet går efter alt at dømme til Giorgio Pantano. Adskillige kilder anser det for givet at sædet bliver "solgt" til Pantano.

Giorgio Pantano til Jordan. Det kan blive overskriften i løbet af ret kort tid. Selv indenfor Jordan teamet anses det for givet at det bliver Pantano der bliver teamets anden kører i år. Sker det er alle sæder besat for i år. Så er der kun eventuelle testsæder tilbage.

Jordans udviklingsdirektør, Ian Phillips, antager at det nu kun er et spørgsmål om tid inden man kan offentliggøre aftalen mellem de to parter.

Ian Phillips:
"Vi venter nu kun på at alting falder på plads. Indtil de sidste er bragt i orden, er aftalen teknisk set ikke lavet, men vi er sikre på at det bliver udfaldet."

Giorgio Pantano har danske Lars-Christian Brask og hans managementfirma til at klare de kontraktlige ting for sig. Her venter man kun på at de sidste bankgarantier fra Italien og at de sidste små kontraktlige ting går i orden, så er vejen banet for Giorgio Pantano, som senest har begået sig i Formel 3000.

PDL  


Hop til top
Stortesten fortsætter, igen onsdag blev der testet på tre baner

Der blev i går testet på både Mugello og Misano i Italien, samt på Jerez banen i Spanien, og på sidstnævnte bane deltog der 15 kørere.

Ud af de 15 kørere, var det igen BAR køreren Jenson Button der var hurtigst, også den næsthurtigste tid bel kørt hjem af en BAR kører - Takuma Sato.

Onsdagens tider fra Jerez:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jenson ButtonBAR1:16,987108
2Takuma SatoBAR1:17,25961
3Franck MontagnyRenault1:17,300110
4Ralf SchumacherWilliams1:17,34885
5Marc GeneWilliams1:17,40371
6Jarno TrulliRenault1:17,406101
7Kimi RaikkonenMcLaren1:17,821
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk