Kun lejlighedsvis er der blevet testet på Spa banen. Og kun forud for større løb - og altså ikke Formel 1. Det hænger sammen med at banen tidligere ikke var en permanent bane, men en del af det lokale vejnet. Men i forbindelse med den igangværende ombygning sker der nogle ændringer. Flere har adspurgt FIA og andre om muligheden for at teste på banen. Og i forbindelse med de ændringer der nu gennemføres på og omkring banen, har man set nærmere på denne mulighed. Nu er afgørelsen så faldet. Spa-Francorchamps banen er blevet godkendt.
Den officielle meddelelse er i skrivende stund ikke kommet, men dækleverandøren Bridgestone, som er en stor spiller også i den sammenhæng, bekræfter at man er blevet underrettet om godkendelsen. Det betyder kort og godt at en planlagt test i juli på Circuit de Catalunya forventes aflyst og at der i stedet testes på Spa. Nærmere bestemt sker det i dagene 10. - 12. juli.
Blandt andet har flere teams henvendt sig til FIA's testkomite for at få Spa godkendt. For teamene betyder det at de ændringer man er i gang med at gennemføre på banen, kan blive afprøvet. Ligeledes får man mulighed for at teste V8 motorerne på banen. Der er ikke tidligere blevet kørt med de nuværende V8 motorer på banen. Den førnævnte test er afsat til at vare 3 dage, men i den nye testaftale for 2007, er der en indbygget mulighed for at forlænge med en enkelt dag, blandt andet på grund af dårlig vejr. Det kan nemt blive resultatet på Spa med dens beliggenhed i Ardenner bjergene.
Hurtigst under tirsdagens testkørsel var Ferrari kørerne Felipe Massa og Kimi Raikkonen i nævnte rækkefølge, de kørte tilsammen 261 omgange.
Massa var over et halvt sekund hurtigere end Raikkonen.
3. hurtigst var Renault teamets nye kører Heikki Kovalainen, teamets anden kører Giancarlo Fisichella sluttede med den 5. hurtigste tid.
McLaren kørerne Fernando Alonso og Lewis Hamilton tog sig af 4. og 6. pladserne. På 7. pladsen, som den sidste kører indenfor 1 sekund af dagens hurtigste tid, kom BMW Sauber køreren Robert Kubica - på trods af at han havde motorproblemer.
Tirsdagens tider fra Barcelona:
Luft temperatur: 17,1oC.
Bane temperatur: 29,5oC.
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Felipe Massa | Ferrari | 1:21,181 | 108 |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:21,719 | 154 |
3 | Heikki Kovalainen | Renault | 1:21,819 | 101 |
4 | Fernando Alonso | McLaren | 1:21,901 | 63 |
5 | Giancarlo Fisichella | Renault | 1:21,997 | 131 |
6 | Lewis Hamilton | McL AN 13.2.2007 Barcelona test - mandagSå ruller de igen - Formel 1 bilerne. Denne gang er det Circuit de Catalunya der ligger asfalt til en testrunde. Pedro de la Rosa var hurtigst den første dag, men kun marginalt.Den vel nok mest benyttede testbane i Formel 1, Circuit de Catalunya, er igen vært for en Formel 1 test. Ikke mindre end 18 kørere var på asfalten mandag. Det blev en stor succes for McLaren med én kørere hurtigst og en anden som tredjehurtigst. For alle teams var det i høj grad en alvorlig afprøvning af materialet. Blandt andet så oplevede begge Ferrari kørerne en hel del elektriske relaterede problemer med bilerne. Som nogen af kørerne i feltet har spået på det seneste, så skal der i år holdes et skarpt øje med BMW Sauber som angiveligt er ved at ramme noget af det helt rigtige. Det oplevede Pedro de la Rosa, der godt nok kørte hurtigste tid, men som kun var én tusindedel hurtigere end Robert Kubica i hans BMW Sauber. Tiderne fra Barcelona - mandag: |