Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.2.1999
 Test på Kyalami - mandag
 Lauda kørte McLaren MP4-98T
 Williams udgået for stumper
 Et sydafrikansk GP måske ikke så langt væk
 Ingen FTT til Ferrari
 Ferrari gør sig klar til næste test
 Irvine: Stol aldrig på en kvinde!
 Jordans forberedelser til Melbourne
 Williams uden FTT indtil videre.
 
14.2.1999
 Weekend i Barcelona
 Test på Kyalami - søndag
 Prost har problemer med motoren
 Zakspeed holder sabat år
 David Coulthard hædres i sin hjemby
 BMW til teknisk kontrol
 Takagi skal teste for Honda
 Test på Kyalami
 

Hop til top15.2.1999

Test på Kyalami - mandag

Lykken vendte i dag, og ved mandagens test gik det betydelig bedre for BAR og Jacques Villeneuve, mens Williams løb ind i problemer. Det lykkedes for BAR at få kørt 80 omgange - som var tæt på en hel løbsdistance. Samtidig formåede Villeneuve at sætte dagens hurtigste tid. Teamet valgte at køre med faste stints, så for hver 24 omgange kom canadieren i pit. Efter dagens test var der derfor grund til at BAR kunne kalde testdagen for en succes. "I dag var det meget bedre. Vi fik nok omgange og nåede næsten en løbsdistance. Alt i alt er jeg meget tilfreds med den måde tingene gik," siger Jacques Villeneuve der nu overlader raceren til Ricardo Zonta. Craig Pollock summerede de tre forløbne testdage op: "Set over de tre dage kan vi se at vi har haft vores op- og nedture, men det er ikke noget som ikke ville være forventet for et nyt team," siger teamchefen og ser allerede frem til løbet i Melbourne.

Det andet team på Kyalami havde ikke en god dag - først og fremmest var teamet kun i stand til at servicere en enkelt racer eftersom Allesandro Zanardi havde smadret sin racer sidst på søndagen, og der ventes på at der kommer reservedele fra teamets base. Tidligt på morgenen viste der sig problemer med Ralf Schumachers gearkasse og det krævede en del arbejde i pitten. Da han vendte tilbage på banen måtte han afbryde sin test to gange og til sidst stoppede mandagens test. Problemerne sætter dog ikke grå hår i hovedet hos mekanikerne da de regner med at det er løst inden morgendagens test begynder.
KørerTeamTid
Jacques VilleneuveBAR-Supertech1m 24,2 sek.
Ralf SchumacherWilliams-Mecachrome1m 25,4 sek.
Uofficielle tider oplyst af BAR.

Testen fortsætter til og med onsdag aften - efter tre varme dage forventes det at vejret bliver en lille smule køligere.

BB  


Hop til top
Lauda kørte McLaren MP4-98T

Niki Lauda har fået en fødselsdagstur i McLaren's to-sædet racer MP4-98T. Gaven er givet af Team Manager Ron Dennis. Som alle andre racerkører, kan Lauda ikke lide at sidde på bagsædet, og han fik derfor rattet. Dette gav ham chancen for at give sine to sønner Mathias (18) og Lukas (21) en tur på Circuit de Catalunya ved Barcelona i går. Turen var kun mulig, fordi Lauda ikke længere har kontrakt med Ferrari.
HVJ  


Hop til top
Williams udgået for stumper

Som følge af de skader Zanardi påførte sin Williams FW 21 ved en afkørsel søndag på Kyalami banen, vil han ikke være i stand til at teste i dag.

Teamet er monumentalt løbet tør for reservedele som følge af tidligere skader på bilen; men om alt går vel, vil man i dagens løb få fløjet nye dele ind, og Alex Zanardi forventes at kunne genoptage testene tirsdag.

KLH  


Hop til top
Et sydafrikansk GP måske ikke så langt væk

Det rekordstore tilskuerantal på 55.000, der lørdag og søndag overværede de officielle F1 tests på Kyalami banen i Sydafrika, kan være medvirkende til Formel 1'erne vender tilbage inden 2001, hvor man ellers er blevet lovet et GP.

Interessen vidner om det store engagement Sydafrika har i forhold til Formel 1. Ydermere rapporteres det samtidig at man har fundet en lokal sponsor i Vodacom, der vil garantere for et sådant arrangement, og officielle repræsentanter for Kyalami banen har afholdt møde med FIA's sikkerhedsrepræsentant Charlie Whiting.

Ovennævnte får et mere troværdigt skær set i lyset af FIA har en god chance får at miste endnu et Grand Prix, da Malaysia's status er usikker grundet økonomisk og finansiel ustabilitet. Det vil betyde vil man stå i en situation, hvor der er 5 uger mellem næstsidste og sidste Grand Prix, som alle er enige om, er meget uheldig for sporten.

Mandag morgen øgedes chancerne for et Sydafrikansk GP endnu en tak, da den tekniske direktør for Williams teamet Patrick Head i et interview forklarede, hvorfor Williams teamet havde valgt at gennemføre deres tests på Kyalami i stedet for på Silverstone: " Bortset fra det faktum at Kyalami har de samme konditioner som de kommende løb i Australien og Brasilien, er dog også store muligheder for der afholdes et Grand Prix på Kyalami allerede i år"

Med dette bekræftede han, at ideen ikke er så fjern som den umiddelbart synes.

KLH  


Hop til top
Ingen FTT til Ferrari

Spekulationerne fortsatte mandag om andre teams var ved at udvikle en pendant til Benettons FTT - Front Torque Transfer - system. Kilder tæt på udtalte i dag, at Ferrari ikke har aktuelle planer; men vil måske kikke på muligheden senere.

Fisichella fra Benetton teamet har sat en række imponerende tider henover weekenden taget i betragtning hvor langsomme de var ved afslutningen på 98 sæsonen.

Tiderne, som det kan læses andetsteds her på siden, var dog over et sekund langsommere end Hakkinens tider; men dog alligevel opmuntrende for et team, der forsøger at rejse sig af asken.

KLH  


Hop til top
Ferrari gør sig klar til næste test

Ferrari teamet flytter til Mugello banen midt på ugen for at genoptage testarbejdet. Kilder hævder teamet foretrækker at teste, hvor deres hovedkonkurrent ikke er repræsenteret.

Efter weekendens tests på Circuit de Catalunya, har de fået en fornemmelse af hvad de kan vente af McLaren Mercedes i de første løb. Ferrari teamchefen, Jean Todt er dog enig med Mercedes Nobert Haugs kommentar, at man ikke kan være sikker på, hvad det andet team er i stand til.

Efter lørdagens testsession udtalte Nobert Haug: " Man kan ikke sammenligne resultaterne, fordi vi ved ikke hvor meget benzin Ferrari havde ombord. Det samme gælder for Ferrari, da de ikke ved noget om vores benzinlast og hvilken konfiguration McLaren benyttede.

Mange uvisheder; men en ting er sikkert - bilerne er ikke blevet langsommere trods den ekstra rille i forhjulene, og tiderne vil begynde at falde igen i 99 sæsonen. Når man med kun 7 - 9 graders lufttemperatur kan køre tider, der kun er 0,3 - 0,5 sek. langsommere end Hakkinens poletime fra 98, hvad kan det så ikke blive til med 25 gr. og solskin.

KLH  


Hop til top
Irvine: Stol aldrig på en kvinde!

Sidst på eftermiddagen i går, kom der er kedelig meddelelse fra Milano; Eddie Irvine og hans italienske kæreste Livia kørte galt på vej til Milano. Det var Livia som var chauffør, imens Irvine sov og deres tur endte i Autoværnet. Livia kom en lille smule til skade med sin ryg, hvorimod Eddie slap helt uskadt fra uheldet. "Stol aldrig på en kvinde, bag rattet i en bil..." var Eddies eneste kommentar til ambulance folkene.
HVJ  


Hop til top
Jordans forberedelser til Melbourne

Jordan teamet vil i indeværende uge gøre de sidste forberedelser til sæsonstarten i Melbourne den 7. marts ved at gennemføre en firedages testsession på Circuit de Catalunya ved Barcelona, inden bilerne og reservedelene pakkes og afsendes den 19. Februar.

Det forlyder i øvrigt at Heinz Harald Frentzen, der forlod Williams teamet efter sidste sæson er imponeret over teamets nye Jordan Mugen-Honda 199 med hvilken det lykkedes ham at klokke en tid på 1.22.397 i forbindelse med sidste uges tests i Barcelona og hurtigere end holdkammeraten Damon Hills tid.

" Det er storartet at være bag rattet på den nye bil " sagde ham og fortsatte med henvisning til bilens færdigheder efter at have gennemført 76 problemfrie omgange: " Holdbarheden er i top og køreegenskaberne endnu bedre end 98 modellen "

Frentzen var meget spændt, specielt med hensyn til den nye motor og påpegede at han dårligt kunne vente på denne uges testsessions: " Den ny Mugen-Honda motor er også et skridt fremad og jeg ser frem til næste uges tests i Barcelona, hvor vi kan komme videre i arbejdet "

Heinz Haralds optimisme har dog ikke taget lysten fra Damon Hill for hvem det lykkedes at sætte den tredje hurtigste tid med 1.22.52 i torsdags efter de 2 McLaren-Mercedes biler. Også han havde kun rosende ord til overs for den nye bil.

KLH  


Hop til top
Williams uden FTT indtil videre.

Da Benetton teamet præsenterede deres udfordrer til 99 sæsonen var der meget opmærksomhed om deres FTT system, der minimerer chancen for en forhjulsblokade under nedbremsning, idet transmitterer en del af bremsekræfterne over på det hjul, der har mest grip.

Rygterne har i lang tid gået på at Williams var på vej med et tilsvarende system til deres nye FW21; men direkte adspurgt i lørdags om teamet ville teste det nye system i forbindelse med deres 5 dage testsession på Kyalami, svarede Williams konstruktøren Patrick Head, at man ville afvente et planlagt møde i London den 23. Ds for og imod, inden man gik videre med FTT-systemet.

KLH  


 

Hop til top14.2.1999

Weekend i Barcelona

Giganternes kamp er igang. Et af de mest ventede øjeblikke i optakten til dette års verdensmesterskab i Formel 1 oprandt denne weekend på Circuit de Catalunya uden for Barcelona. Ferrari og McLaren mødtes for første gang med deres 1999 modeller på samme bane. Så for første gang var der en mulighed for direkte at sammenligne det to team og deres præstationer på banen. Som det 3. team på banen var Benetton også ude med deres 1999 model.

Lørdag:

Det blev David Coulthard, og dermed McLaren, det tog det første stik hjem. David Coulthard var 0,366 sek. hurtigere end Michael Schumacher om de 4.728 km. som en omgang på banen er. Forskellen ned til Giancarlo Fisichella var 1,490 sek.

Dagens tider blev sat under følgende forhold:
Vejret: Solskin, men koldt og blæsende.
Luft temperatur: 4 - 8 C.
Bane temperatur: 6 - 15 C.
Plac.KørerTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:21,9373
2Michael SchumacherFerrari1:22,2968
3Giancarlo FisichellaBenetton1:23,4274

Mercedes Benz's Sportschef, Norbert Haug, udtalte efter dagens kørsel:
"Nu skal vi være realistiske. Man kan ikke umiddelbart sammenligne dagen resultater, for vi ved ikke hvor meget benzin Ferrari havde i tankene".

Michael Schumacher kørte 30 omgange i et stræk om formiddagen, udelukkende for at få mere føling med den nye model, samt for at få nogle kilometer på både chassis og motor. Eftermiddagens 38 omgange blev brugt til test af forskellige setup.
Teamet oplyser at de gennemførte det planlagte testforløb helt uden problemer.

Søndag:

I dag havde McLaren udskiftet David Coulthard med verdensmesteren Mika Hakkinen, og han demonstrerede igen at McLaren er klart hurtigst i øjeblikket. Han var 1,29 sek. hurtigere end Michael Schumacher i Ferrari.

Dagens tider blev:
AN  


Hop til top
Test på Kyalami - søndag

På testsessionens anden dag var mønsteret stort set det samme. Igen var der mange tilskuere mødt op for at se tre racere teste. Williams-teamet lader til at have meget bedre styr på deres racere end BAR. Det var meningen at Jacques Villeneuve skulle køre en del omgange for at teste racerens udholdenhed, men der var adskillige problemer for teamet, som resulterede i at canadieren ikke fik kørt særlig mange omgange. "Vi havde en del mindre problemer i dag og havde derfor ikke en chance for at udføre så meget arbejde på bilen som havde ønsket, så det var lidt skuffende," siger Villeneuve om søndagens test. Det er hans sidste testdag i morgen og dér ser han frem til at køre en hel løbsdistance, hvilket umiddelbart kunne blive svært for teamet der har været plaget af problemer med gearkassen, et problem som teamet ellers havde arbejdet på natten over. Teamets mekanikere får igen en lang nat hvor der vil blive arbejdet for at gør raceren klar. Craig Pollock kunne i dag kun notere i sin blok at teamets 'sociale' holdning er i top: "I dag blev det virkelig vist hvor stærkt et team BAR er blevet," siger Pollock - men det var kun i garagen at dette kunne ses.

Williams har fået god skik på deres racere og for anden dag i træk var det Ralf Schumacher der var hurtigste mand i den sydafrikanske varme. Tyskeren havde dog et par enkelte afkørsler under testen.
KørerTeamTid
Ralf SchumacherWilliams-Mecachrome1m23,9 sek.
Allesandro ZanardiWilliams-Mecachrome1m24,4 sek.
Jacques VillenevueBAR-Supertech1m25,6 sek.
Tiderne er uofficielle og oplyst af BAR.

BB  


Hop til top
Prost har problemer med motoren

Prost teamet har testet hele sidste uge på Barcelona banen i Spanien. Den sidste dag var bestem ikke nogen stor succes for teamet, for de mistede to motorer. Jarno Trulli kørte ialt 46 i den nye AP02.

Motor problemer;

Trulli havde været nød til at stoppe tidligt på den sidste test dag, for han brændte en motor af tidligt på dagen. Team skiftede motoren, men senere på dagen brændte denne motor også af og denne gang i røg og damp og herefter tested Trulli ikke mere.

En talsmand fra Prost teamet, siger at de er bekymret dette her motorproblem, men tilføjer dog at alle de her problemer er løst før det Australske Grand Prix.

HVJ  


Hop til top
Zakspeed holder sabat år

Det Tyske Zakspeed team vil ikke køre international motorløb i år. Dette er er kommet frem, efter at det ikke lykkedes teamet at købe TWR Arrows formel 1 teamet. "Vi koncentrerede os 100% om den formel 1 handel, men det lykkedes desværre ikke for os, så vi har besluttet at lukke teamet midlertidig," udtaler direktør Peter Zakowski. "vi kommer tilbage, hvis der skulle komme en ny chance for at overtage et formel 1 team."
HVJ  


Hop til top
David Coulthard hædres i sin hjemby

David Coulthard måttet tage til takke med en position som andenkører i det meste af 1998 sæsonen, men Coulthards hjemby Twynholm, som ligger i syd vest(WEST) Skotland, vil i morgen åbne et museum til ære for ham.

Museet skal åbnes for at afhjælpe den uendelige strøm af Coulthard som opsøger hans familie og omgangskreds. Alle spørgsmål om Coulthard kan og skal nu besvares af dette museum.

Museet kommer til at indeholde 4 rum. Der vil være noget fra hans kart tid, 4 "single-seater" biler, lige som der vil være en lang række af hans hjelme, bare for at nævne nogle få attraktioner. Adgangen til museet vil være gratis, og der er åbent dagligt fra klokken 10 til 14.

HVJ  


Hop til top
BMW til teknisk kontrol

FIA har indført endnu en ny regel, som kan komme til at berøre BMW allerede inde de har kørt deres første løb. BMW skal levere motre til Williams teamet fra og med år 2000 sæsonen. BMW kan risikere at undergå teknisk kontrol imens de tester deres motor op til år 2000 sæsonen.

BMW har fået stillet en '98 Williams FW20 til rådighed til formålet. De planlægger at teste deres V10 motor, selvom bilen ikke er modificeret således at den opfylder 1999 reglementet, hvilket godt kan vise sig at være et problem hvis bilen skulle blive tjekket i år.

BMW har planlagt hovedparten af deres test, til at skulle foregå på deres egen testbane i München, hvilket kan betyde at de bliver untage fra reglen. BMW's motorsports direktør Gerhard Berger udtaler, 'vi tester i en FW20 som ikke helt lever op til det nyeste reglement. Men formålet med de her test er også kun at få kørt en masse kilometer med den nye motor.'

Berger mener at denne nye regel er opfundet af FIA, fordi flere teams har brokket sig over at Honda suset rundt under flere af de test der har været kørt op til 1999 sæson starten

BMW's Test starter i slutningen af marts

HVJ  


Hop til top
Takagi skal teste for Honda

Toransuke Takagi mens at skulle teste for Honda, ifølge Japanske kilder. Ex-Tyrrell køreren, som mistede sit Arrows sæde til Pedro de la Rosa, menes at skulle teste Honda's prototype og deres nye chassis, sideløbende med Hondas faste testkører Jos Verstappen. Takagi passer pefekt ind i Honda's planer, idet han er Japaner, ung, hurtig, og så har han tilmed allerede vist sine kvaliteter da han kørte for Tyrrell sidste år, hvor han var hurtigere end Ricardo Rosset 14 ud af 16 kvalifikationer.
HVJ  


Hop til top
Test på Kyalami

To teams har taget turen til Sydafrika til en 5-dages test på Kyalami, der sidst var med i Formel 1-kalenderen i 1993. Sydafrika har vist interesse for at vende tilbage i kalenderen og kommer måske med til næste år. Som et led i aftalen med FIA blev der arrangeret en test som to teams har stillet op til, nemlig Williams og BAR. På trods af at blot tre kørere var på banen lørdag var der mødt godt 27.000 tilskuere op - så der er interesse for Formel 1 i Sydafrika, og måske kan tilskuerantallet være med til at give dem en plads i kalenderen før år 2001 som er det seneste tidspunkt de kommer med. Rammerne for testdagen var helt anderledes end på de kolde europæiske testbaner hvor temperaturen sjældent kryber over 15 grader - på Kyalami kunne der testes i strålende solskin.

Williams-teamet har især udset sig testen som en mulighed for at blive klar til løbet i Melbourne. Teamets tekniske leder, Patrick Head siger om testen: "Det gør det muligt at køre i temperaturer som er meget nær dem vi oplever i Australien." For BAR var det også muligt at testen raceren under andre forhold end det er muligt i Europa. Jacques Villeneuve siger om testen: "Det er godt at få noget sol og at være i varmen! Det er så koldt i Europa at det for eksempel er svært at undersøge mulige problemer med overophedning, og at komme her er nyttigt især fordi vi nærmer os det første løb."

Formiddagen var meget stille, da de to teams skulle indstille materiellet til banen, så det var først om eftermiddagen at testen for alvor kom i gang. Williams havde taget to racere med, hvilket bekræfter at de har i sinde at teste intensivt, mens BAR kun medbringer en enkelt racer. De to Williams-kørere var hele dagen hurtigst, og Ralf Schumacher kørte den hurtigste tid på 1 minut 24,7 sekund og var godt 4 tiendedele hurtigere en Allesandro Zanardi. BAR fik tidligt på dagen nogle tekniske problemer som blev løst og teamet forberedte raceren på at køre en løbsdistance søndag. Det er meningen at Villeneuve skal teste indtil på mandag og derefter overtager Ricardo Zonta pladsen i de to sidste testdage.

Tiderne fra lørdagens test på Kyalami
KørerTeamTid
Ralf SchumacherWilliams-Mecachrome1m24,7 sek
Allesandro ZanardiWilliams-Mecachrome1m25,1 sek
Jacques VilleneuveBAR-Supertech1m25,8 sek

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk