Det andet team på Kyalami havde ikke en god dag - først og fremmest var teamet kun i stand til at servicere en enkelt racer eftersom Allesandro Zanardi havde smadret sin racer sidst på søndagen, og der ventes på at der kommer reservedele fra teamets base. Tidligt på morgenen viste der sig problemer med Ralf Schumachers gearkasse og det krævede en del arbejde i pitten. Da han vendte tilbage på banen måtte han afbryde sin test to gange og til sidst stoppede mandagens test. Problemerne sætter dog ikke grå hår i hovedet hos mekanikerne da de regner med at det er løst inden morgendagens test begynder.
Kører | Team | Tid |
Jacques Villeneuve | BAR-Supertech | 1m 24,2 sek. |
Ralf Schumacher | Williams-Mecachrome | 1m 25,4 sek. |
Testen fortsætter til og med onsdag aften - efter tre varme dage forventes det at vejret bliver en lille smule køligere.
Teamet er monumentalt løbet tør for reservedele som følge af tidligere skader på bilen; men om alt går vel, vil man i dagens løb få fløjet nye dele ind, og Alex Zanardi forventes at kunne genoptage testene tirsdag.
Interessen vidner om det store engagement Sydafrika har i forhold til Formel 1. Ydermere rapporteres det samtidig at man har fundet en lokal sponsor i Vodacom, der vil garantere for et sådant arrangement, og officielle repræsentanter for Kyalami banen har afholdt møde med FIA's sikkerhedsrepræsentant Charlie Whiting.
Ovennævnte får et mere troværdigt skær set i lyset af FIA har en god chance får at miste endnu et Grand Prix, da Malaysia's status er usikker grundet økonomisk og finansiel ustabilitet. Det vil betyde vil man stå i en situation, hvor der er 5 uger mellem næstsidste og sidste Grand Prix, som alle er enige om, er meget uheldig for sporten.
Mandag morgen øgedes chancerne for et Sydafrikansk GP endnu en tak, da den tekniske direktør for Williams teamet Patrick Head i et interview forklarede, hvorfor Williams teamet havde valgt at gennemføre deres tests på Kyalami i stedet for på Silverstone: " Bortset fra det faktum at Kyalami har de samme konditioner som de kommende løb i Australien og Brasilien, er dog også store muligheder for der afholdes et Grand Prix på Kyalami allerede i år"
Med dette bekræftede han, at ideen ikke er så fjern som den umiddelbart synes.
Fisichella fra Benetton teamet har sat en række imponerende tider henover weekenden taget i betragtning hvor langsomme de var ved afslutningen på 98 sæsonen.
Tiderne, som det kan læses andetsteds her på siden, var dog over et sekund langsommere end Hakkinens tider; men dog alligevel opmuntrende for et team, der forsøger at rejse sig af asken.
Efter weekendens tests på Circuit de Catalunya, har de fået en fornemmelse af hvad de kan vente af McLaren Mercedes i de første løb. Ferrari teamchefen, Jean Todt er dog enig med Mercedes Nobert Haugs kommentar, at man ikke kan være sikker på, hvad det andet team er i stand til.
Efter lørdagens testsession udtalte Nobert Haug: " Man kan ikke sammenligne resultaterne, fordi vi ved ikke hvor meget benzin Ferrari havde ombord. Det samme gælder for Ferrari, da de ikke ved noget om vores benzinlast og hvilken konfiguration McLaren benyttede.
Mange uvisheder; men en ting er sikkert - bilerne er ikke blevet langsommere trods den ekstra rille i forhjulene, og tiderne vil begynde at falde igen i 99 sæsonen. Når man med kun 7 - 9 graders lufttemperatur kan køre tider, der kun er 0,3 - 0,5 sek. langsommere end Hakkinens poletime fra 98, hvad kan det så ikke blive til med 25 gr. og solskin.
Det forlyder i øvrigt at Heinz Harald Frentzen, der forlod Williams teamet efter sidste sæson er imponeret over teamets nye Jordan Mugen-Honda 199 med hvilken det lykkedes ham at klokke en tid på 1.22.397 i forbindelse med sidste uges tests i Barcelona og hurtigere end holdkammeraten Damon Hills tid.
" Det er storartet at være bag rattet på den nye bil " sagde ham og fortsatte med henvisning til bilens færdigheder efter at have gennemført 76 problemfrie omgange: " Holdbarheden er i top og køreegenskaberne endnu bedre end 98 modellen "
Frentzen var meget spændt, specielt med hensyn til den nye motor og påpegede at han dårligt kunne vente på denne uges testsessions: " Den ny Mugen-Honda motor er også et skridt fremad og jeg ser frem til næste uges tests i Barcelona, hvor vi kan komme videre i arbejdet "
Heinz Haralds optimisme har dog ikke taget lysten fra Damon Hill for hvem det lykkedes at sætte den tredje hurtigste tid med 1.22.52 i torsdags efter de 2 McLaren-Mercedes biler. Også han havde kun rosende ord til overs for den nye bil.
Rygterne har i lang tid gået på at Williams var på vej med et tilsvarende system til deres nye FW21; men direkte adspurgt i lørdags om teamet ville teste det nye system i forbindelse med deres 5 dage testsession på Kyalami, svarede Williams konstruktøren Patrick Head, at man ville afvente et planlagt møde i London den 23. Ds for og imod, inden man gik videre med FTT-systemet.
Lørdag:
Det blev David Coulthard, og dermed McLaren, det tog det første stik hjem. David Coulthard var 0,366 sek. hurtigere end Michael Schumacher om de 4.728 km. som en omgang på banen er. Forskellen ned til Giancarlo Fisichella var 1,490 sek.
Dagens tider blev sat under følgende forhold:
Vejret: Solskin, men koldt og blæsende.
Luft temperatur: 4 - 8 C.
Bane temperatur: 6 - 15 C.
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | David Coulthard | McLaren | 1:21,93 | 73 |
2 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:22,29 | 68 |
3 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:23,42 | 74 |
Mercedes Benz's Sportschef, Norbert Haug, udtalte efter dagens kørsel:
"Nu skal vi være realistiske. Man kan ikke umiddelbart sammenligne dagen resultater, for vi ved ikke hvor meget benzin Ferrari havde i tankene".
Michael Schumacher kørte 30 omgange i et stræk om formiddagen, udelukkende for at få mere føling med den nye model, samt for at få nogle kilometer på både chassis og motor. Eftermiddagens 38 omgange blev brugt til test af forskellige setup.
Teamet oplyser at de gennemførte det planlagte testforløb helt uden problemer.
Søndag:
I dag havde McLaren udskiftet David Coulthard med verdensmesteren Mika Hakkinen, og han demonstrerede igen at McLaren er klart hurtigst i øjeblikket. Han var 1,29 sek. hurtigere end Michael Schumacher i Ferrari.
Dagens tider blev:
AN På testsessionens anden dag var mønsteret stort set det samme. Igen var der mange tilskuere mødt op for at se tre racere teste. Williams-teamet lader til at have meget bedre styr på deres racere end
BAR. Det var meningen at Jacques Villeneuve skulle køre en del omgange for at teste racerens udholdenhed, men der var adskillige problemer for teamet, som resulterede i at canadieren ikke fik
kørt særlig mange omgange. "Vi havde en del mindre problemer i dag og havde derfor ikke en chance for at udføre så meget arbejde på bilen som havde ønsket, så det var lidt skuffende," siger Villeneuve om søndagens test. Det er hans sidste testdag i morgen og dér ser han frem til at køre en
hel løbsdistance, hvilket umiddelbart kunne blive svært for teamet der har været plaget af problemer med gearkassen, et problem som teamet ellers havde arbejdet på natten over. Teamets mekanikere
får igen en lang nat hvor der vil blive arbejdet for at gør raceren klar. Craig Pollock kunne i dag kun notere i sin blok at teamets 'sociale' holdning er i top: "I dag blev det virkelig vist hvor stærkt et
team BAR er blevet," siger Pollock - men det var kun i garagen at dette kunne ses.Williams har fået god skik på deres racere og for anden dag i træk var det Ralf Schumacher der var hurtigste mand i den sydafrikanske varme. Tyskeren havde dog et par enkelte afkørsler under testen.
BB Prost teamet har testet hele sidste uge på Barcelona banen i Spanien. Den sidste dag var bestem ikke nogen stor succes for teamet, for de mistede to motorer. Jarno Trulli kørte ialt 46 i den nye AP02.
Motor problemer; Trulli havde været nød til at stoppe tidligt på den sidste test dag, for han brændte en motor af tidligt på dagen. Team skiftede motoren, men senere på dagen brændte denne motor også af og denne gang i røg og damp og herefter tested Trulli ikke mere. En talsmand fra Prost teamet, siger at de er bekymret dette her motorproblem, men tilføjer dog at alle de her problemer er løst før det Australske Grand Prix. HVJ Det Tyske Zakspeed team vil ikke køre international motorløb i år. Dette er er kommet frem, efter at det ikke lykkedes teamet at købe TWR Arrows formel 1 teamet. "Vi koncentrerede os 100% om den formel 1 handel, men det lykkedes desværre ikke for os, så vi har besluttet at lukke teamet midlertidig," udtaler direktør Peter Zakowski. "vi kommer tilbage, hvis der skulle komme en ny chance for at overtage et formel 1 team."HVJ David Coulthard måttet tage til takke med en position som andenkører i det meste af 1998 sæsonen, men Coulthards hjemby Twynholm, som ligger i syd vest(WEST) Skotland, vil i morgen åbne et museum til ære for ham.
Museet skal åbnes for at afhjælpe den uendelige strøm af Coulthard som opsøger hans familie og omgangskreds. Alle spørgsmål om Coulthard kan og skal nu besvares af dette museum. Museet kommer til at indeholde 4 rum. Der vil være noget fra hans kart tid, 4 "single-seater" biler, lige som der vil være en lang række af hans hjelme, bare for at nævne nogle få attraktioner. Adgangen til museet vil være gratis, og der er åbent dagligt fra klokken 10 til 14. HVJ FIA har indført endnu en ny regel, som kan komme til at berøre BMW allerede inde de har kørt deres første løb. BMW skal levere motre til Williams teamet fra og med år 2000 sæsonen. BMW kan risikere at undergå teknisk kontrol imens de tester deres motor op til år 2000 sæsonen.
BMW har fået stillet en '98 Williams FW20 til rådighed til formålet. De planlægger at teste deres V10 motor, selvom bilen ikke er modificeret således at den opfylder 1999 reglementet, hvilket godt kan vise sig at være et problem hvis bilen skulle blive tjekket i år. BMW har planlagt hovedparten af deres test, til at skulle foregå på deres egen testbane i München, hvilket kan betyde at de bliver untage fra reglen. BMW's motorsports direktør Gerhard Berger udtaler, 'vi tester i en FW20 som ikke helt lever op til det nyeste reglement. Men formålet med de her test er også kun at få kørt en masse kilometer med den nye motor.' Berger mener at denne nye regel er opfundet af FIA, fordi flere teams har brokket sig over at Honda suset rundt under flere af de test der har været kørt op til 1999 sæson starten BMW's Test starter i slutningen af marts HVJ Toransuke Takagi mens at skulle teste for Honda, ifølge Japanske kilder. Ex-Tyrrell køreren, som mistede sit Arrows sæde til Pedro de la Rosa, menes at skulle teste Honda's prototype og deres nye chassis, sideløbende med Hondas faste testkører Jos Verstappen. Takagi passer pefekt ind i Honda's planer, idet han er Japaner, ung, hurtig, og så har han tilmed allerede vist sine kvaliteter da han kørte for Tyrrell sidste år, hvor han var hurtigere end Ricardo Rosset 14 ud af 16 kvalifikationer.HVJ To teams har taget turen til Sydafrika til en 5-dages test på Kyalami, der sidst var med i Formel 1-kalenderen i 1993. Sydafrika har vist interesse for at vende tilbage i kalenderen og kommer måske med til næste år. Som et led i aftalen med FIA blev der arrangeret en test som to teams har stillet op til, nemlig Williams og BAR. På trods af at blot tre kørere var på banen lørdag var der mødt godt 27.000 tilskuere op - så der er interesse for Formel 1 i Sydafrika, og måske kan
tilskuerantallet være med til at give dem en plads i kalenderen før år 2001 som er det seneste tidspunkt de kommer med. Rammerne for testdagen var helt anderledes end på de kolde europæiske testbaner hvor temperaturen sjældent kryber over 15 grader - på Kyalami kunne der testes i
strålende solskin. Williams-teamet har især udset sig testen som en mulighed for at blive klar til løbet i Melbourne. Teamets tekniske leder, Patrick Head siger om testen: "Det gør det muligt at køre i temperaturer som er meget nær dem vi oplever i Australien." For BAR var det også muligt at testen raceren under andre forhold end det er muligt i Europa. Jacques Villeneuve siger om testen: "Det er godt at få noget sol og at være i varmen! Det er så koldt i Europa at det for eksempel er svært at undersøge mulige problemer med overophedning, og at komme her er nyttigt især fordi vi nærmer os det første løb." Formiddagen var meget stille, da de to teams skulle indstille materiellet til banen, så det var først om eftermiddagen at testen for alvor kom i gang. Williams havde taget to racere med, hvilket bekræfter at de har i sinde at teste intensivt, mens BAR kun medbringer en enkelt racer. De to Williams-kørere var hele dagen hurtigst, og Ralf Schumacher kørte den hurtigste tid på 1 minut 24,7 sekund og var godt 4 tiendedele hurtigere en Allesandro Zanardi. BAR fik tidligt på dagen nogle tekniske problemer som blev løst og teamet forberedte raceren på at køre en løbsdistance søndag. Det er meningen at Villeneuve skal teste indtil på mandag og derefter overtager Ricardo Zonta pladsen i de to sidste testdage. Tiderne fra lørdagens test på Kyalami
BB Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|