Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.2.2000
 Message til Benetton?
 Mazzacane fik det sidste sæde
 Masser af drama på Kyalami
 Fra dobbelt til single
 Button mangler superlicens
 Schumacher trodser lægens råd
 Button og Schumacher
 Stortest på Jerez
 Deltagerliste til 2000 sæsonen
 Nye talenter på vej til Formel 1
 
14.2.2000
 Zonta igen hurtigst
 Prost langsomt fra start
 Salo i stort uheld
 McLaren holder oplysninger tæt ind til kroppen
 Dennis står ikke alene
 

Hop til top15.2.2000

Message til Benetton?

Og nej - det er ikke en besked til Benetton sådan som overskriften måske giver det indtryk af! Benetton står fortsat uden en teammanager der leder det daglige arbejde efter at Joan Villadelprat sagde sin stilling op. Gordon Message der blandt andet har arbejdet for Arrows-teamet er den største favorit til at overtage Villadelprats plads i det italienske team. Det vil i givet fald være et comeback for Message, der vender tilbage til sine rødder. Den midaldrende Message var i begyndelsen af 1980'erne med i Tolemans Formel 2-team - og Toleman blev som bekendt overtaget af Benetton i 1985. Message er ikke blevet bekræftet fra Benettons side.
BB  


Hop til top
Mazzacane fik det sidste sæde

I går, mandag, meddelte Minardi teamet, at det bliver den 24 årige argentiner, Gastón Mazzacane, som sammen med spanieren Marc Gené skal køre for det italienske team i denne sæson. Den unge argentiner er ikke ukendt for Minardi teamet, da Mazzacana var test kører for Minardi teamet sidste år.

At valget skulle falde på en Sydamerikaner var ventet, da teamets spanske medejer og hovedsponsor, telefonselskabet Telefonica, har øjnet et stort marked på det sydamerikanske kontinent og derfor gerne vil markedsføre sig i Sydamerika, men der var til det sidste en del spænding om, hvem af de tre kandidater, det skulle være. De to andre var brasilianeren Max Wilson og den forhenværende Sauber kører, argentineren Norberto Fontana, som faktisk var hurtigere end Mazzacane ved testen på Fiorano banen for fjorten dage siden. Det er derfor sandsynligt at Gastón Mazzacane har flere sponsor penge i ryggen end Fontana, og da Minardi teamet stadig kører med det mindste budget i Formel 1, er penge stadig et tungt vejene argument.

Men selv om Mazzacana blev slået af sin landsmand var de fleste i det lille team dog imponeret af hans omgangstider, og hans kendskab til teamet har sikkert også spillet en rolle.

Mazzacane vil blive præsenteret for pressen sammen med resten af teamet i morgen (onsdag), hvor den nye Minardi MO2 bliver præsenteret i den spanske by, Bilbao.

CS  


Hop til top
Masser af drama på Kyalami

Testen på Kyalami blev ramt af det værste regnvejr i 60 år, hvilket hæmmede BAR og Williams' test på den sydafrikanske bane. Når de så endelig kom ud og køre var der stort drama, især i pitten. Zonta var to gange involveret. Under en prøve på et pitstop, fik Zonta ikke stoppet raceren korrekt, og påkørte to mekanikere der kom lettere til skade.

Patrick Head var også ved at blive kørt ned, men det var mest af alt den tekniske leders egen skyld. Han overhørte alle signaler og Zonta fik sin racer ned i fart og undgik dermed endnu en påkørsel.

Helt uden relation til kørselen på banen, blev en af Bridgestones så utilpas i de fugtige og varme forhold. Han besvimede og faldt til jorden og slog blandt andet et par tænder ud. For at det så ikke skal være nok, så var Jenson Button så hurtig at han blev "påfløjet" af en fugl. Den unge brite kørte med over 250 km./t. da fuglen var tæt på at ramme Buttons hjelm, men heldigvis ramte den kun lige over luftindtaget over hans hoved. Button kunne fortsætte testen.

BB  


Hop til top
Fra dobbelt til single

Som nævnt på formel-1.dk den 3. februar står den legendariske Monza-bane overfor en mindre opdatering. Den første store dobbeltchikane kommer nu kun til at være single. I mange år har kørerne været på grænsen og flere gange hoppet og danset henover kerberne. Det skulle nu være slut og samtidig øges sikkerheden.

Inddragelsen af den ene del af chikanen gør det samtidig muligt at øge sikkerheden eftersom afkørselsmulighederne forbedres. Officials betegner ændringen som en fordel for kørerne, da sikkerheden forbedres. Derudover kommer der ændringer i den anden chikane hvor afstanden mellem svingkombinationen forlænges. Arbejdes udføres til sommer og er derfor klar til efterårets grand prix på banen.

BB  


Hop til top
Button mangler superlicens

Så får han omtale igen den nye engelske komet, Jenson Button. Denne gang er årsagen, at han mangler at få superlicens for at få lov til at køre GP'er. Det vides ikke om man har overset, at han ikke har superlicensen, eller det med vilje er planlagt sådan at han først skal til prøven med kort tid til sæsonpremieren. Men i hvert fald har FIA endnu ikke udstedt en superlicens til Jenson Button.

Et af problemerne i at få superlicens for Jenson Button er, at han ikke har vundet noget mesterskab. Sidste år blev han således nummer 3 i den engelske formel 3 serie. Og da han ikke har vundet noget mesterskab, i de klasser der tæller som kvalifikation til superlicensen, har han fået at vide at inden sæsonstarten skal han køre 300 km. på 2 dage under observation af en eller flere FIA observatører. Der skal han bevise, at han kan håndtere en formel 1 bil, og han ikke er for langsom og ikke vil være til fare for sig eller andre kørere. Der har været tilløb til en sådan prøve under Williamsteamets testophold i Sydafrika, men man har kæmpet med tekniske problemer, og det har mildt sagt regnet utrolig meget. Så det er ikke blevet til noget i første omgang.

Max Mosley siger: "Jeg kender ikke Jenson Button, men jeg har hørt at han er meget talentfuld. Jeg kan ikke forestille mig, at Frank Williams skriver kontrakt med en kører der ikke magte opgaven. Men det er sådan, at ingen teams automatisk får superlicens til deres kørere. Alle skal kvalificere sig. Det er der forskellige måder at gøre på. I dette tilfælde er det vurderet at køreren skal køre 300 km. over 2 på hinanden efterfølgende dage. Så vil en kommission under FIA vurdere og udstede en evt. licens. Hvis 9 eller flere af de 26 medlemmer i denne kommission stemmer nej får køreren ikke licensen."

Men tiden går stærkt. Der er nu knap 4 uger til sæsonpræmieren, og hvis ikke Williams får ordnet det sådan, at Jenson Button kan bestå prøven under de resterende tests som teamet skal igennem, må man arrangere en decideret prøvesession, så han kan få sin superlicens. Det er foreløbig planlagt test på Jerez 23 - 25 feb. og på Silverstone 29 feb. - 1 marts.

PDL  


Hop til top
Schumacher trodser lægens råd

I sidste uge blev Michael Schumacher rådet til at holde sig fra at teste i mindst 10 dage fordi tyskeren fik problemer med nakken. Men nu er alt i orden igen - (hørte vi ikke noget lignende sidste år...) Tyskeren tester nemlig igen i dag på Mugello, efter at han har været hjemme i Schweiz til et lægebesøg. Ifølge Claudio Berro, der er talsmand for Ferrari er alt i orden. "Så vidt jeg ved er alt ok med Michael."

Schumacher har i den mellemliggende tid fået masser af massage og medicin for at overvinde problemerne med nakken. Derudover har Ferrari sammen med Jordan lidt problemer med andre teams der mener at de to teams ikke lever op til FIAs krav til sikkerheden ved kørernes hoved. Hos Ferrari tager man det hele med sindsro. FIA undersøger fortsat om de to racere er ulovlige, og der kommer en afgørelse i næste uge. Hvis de erklæres som ulovlige kan det få stor indflydelse på de to teams forberedelser til løbet i Melbourne.

BB  


Hop til top
Button og Schumacher

Jenson Button er en ung mand, som er begyndt at føle, hvilket pres det er at være i formel 1. "Jeg begyndte at føle et pres, da jeg testede for Williams inden kontrakten blev underskrevet. I selve testdagene var det ikke så galt, da var det et job der skulle gøres, men da den endelige testdag oprandt og afgørelsen skulle findes, da var det noget der kunne mærkes. Da jeg ankom til banen (Barcelona) den sidste testdag, vidste jeg, at det var min sidste chance for at overbevise teamet, og det var noget der kunne mærkes."

Ralf Schumacher siger, at han er imponeret over Jenson Button, og han bliver nødt til at køre noget godt race igennem hele sæsonen. "Jeg håber, at han er ligeså god som det ser ud til at han er. Vi vil være i en stærk position næste år ved denne tid. Men jeg ved også, at vi nok specielt i de kommende måneder, går en hård og vanskelig tid i møde. Både Williams og BMW arbejder hårdt for at blive så klar som muligt, men det er altid vanskeligt med en helt ny motor. Vi kender vores styrker og svagheder. Jenson og jeg er med for at få det bedst mulige ud af det, men vi ved at det bliver en hård tid."

PDL  


Hop til top
Stortest på Jerez

I perioden mellem den 23 og 25 februar tager flere teams til Jerez for at teste. Blandt andet skal McLaren igen tilbage til Jerez som var stedet hvor de præsenterede deres MP4-15-racer, og derefter blev på banen og testede. Der har været meget stille omkring McLarens testarbejde, og det er kun begrænset hvad der har været af oplysninger fra McLaren selv om hvordan de enkelte tests er forløbet, samt at der ikke blev givet tider omverden.

Nu er McLaren imidlertid ikke alene om testen, så der kommer ved denne test tider. I den netop afsluttede test i Barcelona satte de to kørere pæne tider, men er langt fra så dominerende som de var i tests forud for den forgående 99-sæson. Udover McLaren ventes det at Benetton, Prost, Sauber og Jaguar stiller til start. Derudover kommer også BMW-Williams og BAR i aktion. I denne uge bliver der også testet i Barcelona, hvor flere af de ovennævnte teams er til stede.

BB  


Hop til top
Deltagerliste til 2000 sæsonen

Så er alle sæder blevet besat til år 2000 sæsonen. Og FIA har offentlig gjort den officielle deltager liste til dette års verdensmesterskab for Formel 1 kørere. Den sidste plads var i Minardi teamet, og den gik til Gaston Mazzacane fra Argentina. Det betyder at der er 3 debutanter til denne sæson, det drejer sig om:
Jenson Button - Williams
Nick Heidfeld - Prost
Gaston Mazzacane - Minardi

Der udover er der comeback for 2 kørere:
Mika Salo - Sauber
Jos Verstappen - Arrows

Desuden har der været en del rokeringer imellem de enkelte teams, så der er lagt op til en sæson med mange ukendte faktorer.

Start nr. Kører Team
1 Mika Hakkinen Mclaren-Mercedes
2 Davis Coulthard Mclaren-Mercedes
3 Michael Schumacher Ferrari
4 Rubens Barrichello Ferrari
5 Heinz-Harald Frentzen Jordan-Honda
6 Jarno Trulli Jordan-Honda
7 Eddie Irvine Jaguar Racing
8 Johnny Herbert Jaguar Racing
9 Ralf Schumacher AN  


Hop til top
Nye talenter på vej til Formel 1

Noget tyder på at flere nye talenter er på vej ind motorsportens topklasse. Nogle af de mest ambitiøse er allerede begyndt at gøre opmærksom på sig selv.

En af de mere kendte efternavne er navnet Scheckter. Den tidligere Ferrarikører og verdensmester Jody Scheckter har en søn, Tomas, som lige har skrevet kontrakt med Stewarts formel 3 team, og som en del af kontrakten, er han til efteråret lovet en test hos Jaguar. Allerede da snakken gik om Jenson Button, om hans tidlige debut i formel 1, var farmand, Jody, ude med udtalelser om at hans søn, ligeså godt kunne være et emne til formel 1. Og efter underskrivelsen af kontrakten med Stewart, går farmand videre. Denne gang går det så mere på at Sydafrika, Scheckter familiens hjemland, har haft mange motorsportstalenter, men at de af forskellige årsager, aldrig er kommet ret langt. Men det er jo så op til Tomas Scheckter at bevise, at han kan nå ligeså langt som sit fædrene ophav.

Et andet talent som Stewart også har et godt øje til, og som man også har skrevet kontrakt med, er den 23 årige inder, Narain Karthikeyan. Han har efter et ophold på Elf-Winfield Racing School i Frankrig som 16 årig, arbejdet sig stille og roligt op igennem de forskellige formelklasser, og er nu havnet hos Stewart i formel 3. Jackie Stewart siger om sine unge kørere, at teamets (formel 3) filosofi er, at de unge talenter ikke skal presses frem, men have tid til at udvikle sig i takt med de stigende udfordringer, som de forskellige klasser giver.

Selv siger Karthikeyan, at interessen for motorsport i Indien er stigende. Rally har været populært i mange år, og nu er interessen for baneløb også hastigt på vej frem. For hans eget vedkommende, stiler han efter at blive Indiens første formel 1 kører. På et punkt har han tingene i orden, indtil videre, nemlig det financielle bagland. Han bliver i øjeblikket støttet af Ford, som ser Indien som et kommende stort marked - stort indbyggertal - samt et bryggeri og et dækfirma. Og hvis talentet og motivationen ellers kan holde hele vejen, så ser vi måske Indiens første formel 1 kører i Karthikeyan.

PDL  


 

Hop til top14.2.2000

Zonta igen hurtigst

BMW-Williams og BAR er som bekendt forsat i Sydafrika, efter at de ikke fik testet i begyndelsen af sidste uge da regnen væltede ned over Kyalami-banen. Det kunne ellers godt se ud til at historien ville gentage sig, da regnen silede ned til formiddag. Men hen mod eftermiddagen var regnen drevet væk og derfor kunne der testes under almindelige forhold.

Zonta var for anden dag i træk den hurtigste foran Ralf Schumacher og Jenson Button. Ingen af de to teams havde problemer med deres racere. Testen kan eventuelt fortsætte i morgen, men det ventes at de to teams vælger at pakke samme og tage tilbage til England.

Testtider fra Kyalami, mandag den 14. februar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Ricardo ZontaBAR-Honda1:23,60070
Ralf SchumacherBMW-Williams1:23,70069
Jenson ButtonBMW-Williams1:23,93660

BB  


Hop til top
Prost langsomt fra start

Prost teamet testede i sidste uge for første gang deres nye Prost-Peugeot AP03-racer, men testen i Barcelona viste ikke at Prost teamet kan forventes at blive den helt store overraskelse i år. Teamet havde sat sig for at testdagene i første omgang skulle give de to kørere mulighed for at vænne sig til AP03'eren, men teamet havde en hel del problemer, og måtte afbryde testen før tid.

Teamet var indstillet på at de skulle indsamle informationer om den nye motor og teste forskellige dele samt finde forskellige set-ups. På førstedagen var det Nick Heidfeld der forestod testen og den unge tysker kørte 40 omgange, men havde det meget svært. Det var simpelthen ikke muligt at finde den rigtige balance, og derfor blev der prøvet adskillige set-ups. Heidfeld var lysår efter de andre teams da dagen var omme. På andendagen gik det lidt bedre, men tiderne var stadig ikke på Heidfelds side, og da der opstod problemer med Peugeot-motoren blev det kun til 13 omgage.

Fredag gik det så bedre og Heidfeld havde om formiddagen ikke rigtig nogen problemer. Man havde fundet balancen i raceren og tiderne blev væsentligt forbedret - Heidfeld var næsten 2 sekunder bedre end de foregående dage. Fra om eftermiddagen var det meningen at Jean Alesi skulle overtage og også få mulighed for at finde sig til rette i raceren. Men franskmanden fik ikke mange omgange - blot 12, da der opstod et problem med en sensor i rattet.

Teamet skulle også havde været i aktion om lørdagen, men om natten hvor mekanikerne arbejde på raceren, gik en bolt der sætter motoren og chassis'et sammen i stykke. Dette kunne ikke repareres i garagen og derfor var teamet nødsaget til at tage hjem til Frankrig.

Prost er igen på testbanen i Barcelona i denne uge, men indtil videre har det ikke været overbevisende. På tre testdage er det blot blevet til 82 omgange, og taget i betragtning at flere af de andre teams omtrent har kørt det samme antal omgange på en enkelt dag, har det ikke været på de længere distancer at Prost-teamet har udmærket sig. Indtil videre ser det ikke ud til at det bliver Prost-Peugeot der kommer til at overraske i år!

BB  


Hop til top
Salo i stort uheld

Mika Salo havde en begivenhedsrig søndag i Barcelona. Han formåede at sætte den næsthurtigste tid, men var også af banen i et stort uheld. Et ødelagt Bridgestone-dæk sendte finnen af banen hvilket gjorde at Salo fik lidt ondt i hånden, dog uden at det var så alvorligt at Salo ikke kunne teste videre.

For Sauber blev testen i Barcelona en succes, med mange stabile og hurtige tider sat både af Salo og holdkammeraten Pedro Diniz.

BB  


Hop til top
McLaren holder oplysninger tæt ind til kroppen

McLaren holder deres test oplysninger meget tæt ind til kroppen

McLaren teamet som søsætning deres MP4-15 den 3. februar på Jerez. Lige efter deres præsentation drog de afsted for at teste i 3 dage med deres nye bil.
McLaren teamet frigav næsten ingen oplysninger om hvordan testen forløb. Det eneste der kom fra teamet var at alt næsten forløb som det skulle, der var kun lidt problemer med noget software.

I torsdags startede de så at teste for anden gang, denne gang i Barcelona, det var med Mika Hakkinen og David Coulthard.
De testede i 4 dage, hvor David Coulthard satte den hurtigste tid af de 2, DC bedste tid var 1:21.41, og den blev sat på den første dag. Mika Hakkinen bedste tid var 1:21.69, og blev sat den sidste dag.
Hele søndagen gik med at udvikle det nye chassis.

Heller ikke efter denne test kom der oplysninger fra teamet om hvordan testen var gået.

McLarens næste test starter i morgen på Santa Pod, der skal man afprøve bilens aerodynamik. Der skal man teste i 2 dage.
Fra den 23 til den 25 skal man så teste på Jerez banen igen sammen med en del andre teams f.eks Williams og Benetton.
BKP  


Hop til top
Dennis står ikke alene

Et forslag fra FIA's tænketank om nye regler på det aerodynamiske område, er blevet skrinlagt indtil videre, efter at bl.a. McLaren havde stemt imod. Og det har skabt røre i andedammen.

Et forslag som denne tænketank havde udarbejdet i samråd med designeren John Barnard, er blevet skrinlagt indtil videre, efter at 4 teams havde stemt imod. McLaren har sagt offentlig, at de ville stemme imod, de 3 andre teams - gæt selv hvem - har ikke udtrykt deres mening offentligt.

En af grundene til at McLaren har udtalt sig om netop dette forslag, er at John Barnard også er ansat som designkonsulent hos Prostteamet. Og som McLaren (Ron Dennis og Adrian Newey) ser forslaget, så vil ændringerne ikke være ens for alle, men derimod favorisere de teams der er i den nederste halvdel af feltet, og især Prostteamet.

Adrian Newey udtaler: "Efterhånden som reglerne bliver strammere og strammere, begynder vi efterhånden at få den opfattelse, at designet næsten er bestemt på forhånd. Der er ikke plads til ret meget nytænkning mere."

Og Ron Dennis siger: "Vi kan ikke se nogen logik i at ét team (Prost) får fordel af ændringer, som helt klart er til egen fordel. Der er vel ikke noget at sige til at vi og andre teams stemmer imod. De ændringer der er foreslået for at forbedre sikkerheden, har vi stemt for."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk