Enge's tid var ud over dagens bedste og den bedste under hele denne test og Arden team chefen Christian Horner er selvfølgeligt meget tilfreds.
Set med danske øjne er denne test gået godt. Kiesa var 7. hurtigst overall i dag, men kun 0,85 sek. efter Enge, hvilket er helt fantastisk, også set i lyset af at Kiesa satte sin tid om formiddagen og Enge satte sin tid om eftermiddagen.
Vi blev dog beriget med en enkelt chok situation under denne test, da det i går omkring middagstid blev oplyst at Darren Manning havde skrevet kontrakt med PSM teamet. Det fik vi dog afkræftet efter en snak med Kiesa.
Dagens nyhed er så at Kiesa ifølge de udenlandske medier allerede har skrevet kontrakt med PSM, men det er heller ikke helt rigtigt.
Kiesa forventes at underskrive en kontrakt med teamet på mandag, og han skal teste for dem på Barcelona tirsdag og onsdag i næste uge, hvor vi selvfølgeligt følger ham her på Motorsporten.dk
Nå, men for at vende tilbage til den aktuelle test, så var dette den første egentlige test for Lola's nye B2/50 chassis. Dette har givet nogle problemer idet Lola fabrikken har svært ved at kunne levere det antal stumper som de enkelte teams har brug for, og derfor har de fleste teams kun, kunnet stille op med en bil, som de to kører har måtte deles om.
Kiesas kommentar til det ny chassis er at det er fantastisk at køre i, i forhold til det gamle. Den ny bil er udstyret med en Zytek motor som jeg skrev om i går, og her ud over er der også kommet sekventiel gearkasse i bilen, men man skal stadig slippe rattet for at skifte gear, med mindre man har lige så lange fingre som Kiesa.
Som nævnt i indledningen så var det Arden køreren Tomas Enge der var hurtigst, men også køreren på anden pladsen kom fra Arden, og det var svenske Björn Wirdheim.
For de to Team Brask Managesment kørere, Alex Müller og Giorgio Pantano, ser det ikke umiddelbart helt så godt ud som i de foregående dage. De kom ind på henholdsvis 9. og 10. pladsen, men ser man på tiderne så er deres præstationer absolut tilfredsstillende.
Gårsdagens test blev desværre præget af et voldsomt uheld i banens første sving. Ungareren Zsolt Baumgartner fra Nordic Racing kørte direkte ind i barrieren, men slap heldigvis fra uheldet med en øm nakke.
I følge teamchef Chris Mower fra Nordic Racing, så var der tale om en ren kører fejl.
Dette var det første uheld med de nye Lola chassier, og man kan sige at det bestod prøven med glans og Mower udtaler i den forbindelse:
"På grund af racerens smalle sporvidde så foldede hjul og hjulohængene ikke tilbage og ind i monocoquen, så selv om han kørte direkte ind i barrieren så er selve monocoquen helt ubeskadiget hvilket er meget imponerende i forhold til den tidligere model."
Igen i går var tiderne meget tætte og de første ti kørere var inden for et sekund.
Torsdagens tider på Estoril:
![]() | |||
Plac. | Kører | Team | Tid |
![]() | |||
1 | Tomas Enge | HVJ ![]() ![]() ![]() Premier1 sætter gang i markedsføringenPremier1 serien er nu begyndt på at samle de mange tråde for at få gang i markedsføringen af den nye serie. Mange involverede parter skal høres.Premier1 som skulle have haft sin debut i år, men som har udskudt premieren til næste år, er i gang med at opbygge organisationen. Det skal ske i et stort samarbejde med de fodboldklubber som danner fundamentet i serien. De 4 klubber som allerede nu har tegnet aftale med Premier1 var i sidste uge samlet til møde med Premier1. Desuden deltog nogle franske og engelske klubber som er tæt på at tegne aftale med Premier1 også. Dagsordenen for dette møde var bl.a. at få styr på markedsføringen, merchandise, licenser og samarbejdsaftaler i forbindelse med det førnævnte. De foreløbige udtalelser tyder på stor tilfredshed med forløbet af mødet. Chris Woerts, Feyenoord Rotterdam: Olivier Bernadeau, Olympique Lyon: Christian Scholbrock, Markedsføringsdirektør i Premier1: Olympique Lyon er en af de klubber som er tæt på at underskrive en kontrakt med Premier1 om deltagelse i serien. Men mange andre sidder også ved forhandlingsbordet. Noget tyder også på ud fra Scholbrocks udtalelser at man fra starten af vil have alt klart når det gælder merchandise, salg af reklamer, salg af billetter, merchandise osv. Man er også i forhandlinger til flere sider om tv-dækning. Medierne betyder meget ved lanceringen af en ny serie. PDL Sidste sæson deltog Robert Björkmann i Formel Renault klassen, og det skal han igen i år. Og i år får han følgeskab af landsmanden Jimmy Jacobsson.
Og Jimmy Jacobsson, der skal køre for team ADM (Alfred Dittberner's team), satser hårdt fra start af. Det er ADM og Jimmy's plan at deltage i hele det danske mesterskab samt i nogle af løbene i det europæriske mesterskab. AN ![]() ![]()
|