Fire forskellige kørere i fire forskellige biler har sat de hurtigste tider ved den seneste Formel 1 test der blev kørt på Jerez banen i Spanien. Det kunne betyde en bred forståelse af hvordan de nye Pirelli dæk reagerer. Det er i hvert fald noget af det Pirelli mener de har umiddelbart har fået med fra testen.
Pirelli mener også at de har opnået det de har sat som mål for den udviklingsfase man snart skal være færdig med. Årets første Formel 1 Grand Prix køres om mindre end en måned, og her skulle alt helst være klart.
Der har dog været en del kritik af de nye dæk. Et af problemerne munder dog sikkert ud i at kørerne i en lang årrække har været vant til hvordan forgængeren Bridgestones dæk reagerede. Nu er der en ny spiller på banen og det må man omstille sig til.
Et af kritikpunkterne der er dukket op på Jerez er at dækkene ligesom taber maksimal ydelsen efter blot én omgang, for så derefter at virke konstante over de næste måske 10 - 15 omgange, hvorefter at dækkene igen begynder at blive langsommere. Et andet kritikpunkt er selve reaktionen i dækkene. Flere kørere oplevede at de i de hurtige sving på banen, adskillige gange var ved at tabe bilen, simpelthen fordi dækkene gav slip.
Rubens Barrichello der var hurtigste kører i søndags, udtrykker det således:
"Et sæt friske dæk føles ikke længere som et sæt friske dæk. I de hurtige sving begynder man pludselig at miste vejgreb uden at du næsten bemærker det. Og pludselig taber man så bilen fuldstændig."
Pirelli vil ikke svare endegyldigt på kritikken, men siger dog at man ikke som forgængeren vil lave dæk der kan holde til 80 - 90 % af et løb. Dækkene bliver lavet til at kørerne og teamene skal beregne i gennemsnit 2 pitstops afhængig af banerne. Der er dog for så vidt fremskridt at spore. Da Pirelli testede på samme bane i september 2010. Desuden er Jerez berygtet for at kan være meget hård ved dækkene.
Pirelli siger også at man ikke vil reagere på kritikken overfor teamene. Er der et generelt problem, skal det diskuteres med FIA. Man vil ikke være genstand for måske at favorisere enkelte teams. De to resterende tests vil vise om hvorvidt Pirelli dækkene ikke er gode nok, eller om man kan nå at forbedre/udvikle dækkene yderligere. På nuværende tidspunkt anbefaler Pirelli i første omgang de hårde compounds typer til de i hvert fald første fire Grand Prixer i år.
Rubens Barrichello var hurtigst i sin Williams racer efter den sidste testdag på Jerez banen. Han kørte en lang række serie af kørsler bestående af 8 omgange pr. gang. Han blev hen på eftermiddagen kortvarigt sat ud af spillet på grund af en hydraulik fejl i bilen.
Hos Mercedes GP havde Nico Rosberg igen overtaget raceren efter Michael Schumacher. Han formåede dog ikke at holde samme tempo som hans berømte landsmand. Det skal dog siges at han ikke fik kørt de ønskede omgange, da bilen havde en del motorproblemer, hvilket da også resulterede i et motorskift.
Fernando Alonso i Ferrari var ikke ude for at sætte hurtige tider. I stedet var han blevet bedt om at køre en serie stints af længere varighed. Han kunne dog alligevel køre dagens tredjehurtigste tid.
Hos Lotus Renault GP der lørdag gav debut til en imponerende hurtig Nick Heidfeld, var det søndag reservekøreren Bruno Senna der var bag rattet. Han skulle for så vidt ikke køre den store test for teamet, det var snarere en kørsel for at han kunne vænne sig til den nye racer og få kørt en masse kilometre. Det rygtedes på banen at Lotus Renault mandag vil præsentere Nick Heidfeld som erstatning for den skadede Robert Kubica. Det er dog et ubekræftet rygte.
Nu får teamene travlt med at forberede sig til næste test som starter på fredag på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona. Her er der også planlagt test i 4 dage. Og måske med lige så mange tilskuere som på Jerez banen. Da Fernando Alonso kørte lørdag, var der over 50.000 tilskuere på lægterne. Hvor mange der var søndag er der endnu ikke fremkommet oplysninger om.
50.000 tilskuere til en Formel 1 test. Det er fornemt, især når man tager i betragtning af at der sidst blev kørt Grand Prix på Jerez banen var tilskuerantallet kun på 25.000. Måske burde man overveje at lukke tilskuere ind til kommende tests også. Med en billetpris på kun 20 €uro er det overkommeligt for de fleste. Og så var kørerne ganske begejstrede. Sebastian Vettel syntes at det blev meget sjovere at køre testene, selvom at man selvfølgelig er fokuseret på udviklingsarbejdet.
Søndagens hurtigste tider:
Pos | Kører | Team | Tid | Diff |
1. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:19.832 | |
2. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:20.601 | 0.769 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:21.074 | 1.242 |
4. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.213 | 1.381 |
5. | Bruno Senna | Lotus Renault | 1:21.400 | 1.568 |
6. | Heikki Kovalainen | Team Lotus-Renault | 1:21.632 | 1.800 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:22.103 | 2.271 |
8. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:22.222 | 2.390 |
9. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:22.278 | 2.446 |
10. | Jerome d'Ambrosio | Marussia Virgin-Cosworth | 1:22.985 | 3.153 |
11. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:23.111 | 3.279 |