Det andet team på Kyalami havde ikke en god dag - først og fremmest var teamet kun i stand til at servicere en enkelt racer eftersom Allesandro Zanardi havde smadret sin racer sidst på søndagen, og der ventes på at der kommer reservedele fra teamets base. Tidligt på morgenen viste der sig problemer med Ralf Schumachers gearkasse og det krævede en del arbejde i pitten. Da han vendte tilbage på banen måtte han afbryde sin test to gange og til sidst stoppede mandagens test. Problemerne sætter dog ikke grå hår i hovedet hos mekanikerne da de regner med at det er løst inden morgendagens test begynder.
Kører | Team | Tid |
Jacques Villeneuve | BAR-Supertech | 1m 24,2 sek. |
Ralf Schumacher | Williams-Mecachrome | 1m 25,4 sek. |
Testen fortsætter til og med onsdag aften - efter tre varme dage forventes det at vejret bliver en lille smule køligere.
Teamet er monumentalt løbet tør for reservedele som følge af tidligere skader på bilen; men om alt går vel, vil man i dagens løb få fløjet nye dele ind, og Alex Zanardi forventes at kunne genoptage testene tirsdag.
Interessen vidner om det store engagement Sydafrika har i forhold til Formel 1. Ydermere rapporteres det samtidig at man har fundet en lokal sponsor i Vodacom, der vil garantere for et sådant arrangement, og officielle repræsentanter for Kyalami banen har afholdt møde med FIA's sikkerhedsrepræsentant Charlie Whiting.
Ovennævnte får et mere troværdigt skær set i lyset af FIA har en god chance får at miste endnu et Grand Prix, da Malaysia's status er usikker grundet økonomisk og finansiel ustabilitet. Det vil betyde vil man stå i en situation, hvor der er 5 uger mellem næstsidste og sidste Grand Prix, som alle er enige om, er meget uheldig for sporten.
Mandag morgen øgedes chancerne for et Sydafrikansk GP endnu en tak, da den tekniske direktør for Williams teamet Patrick Head i et interview forklarede, hvorfor Williams teamet havde valgt at gennemføre deres tests på Kyalami i stedet for på Silverstone: " Bortset fra det faktum at Kyalami har de samme konditioner som de kommende løb i Australien og Brasilien, er dog også store muligheder for der afholdes et Grand Prix på Kyalami allerede i år"
Med dette bekræftede han, at ideen ikke er så fjern som den umiddelbart synes.
Fisichella fra Benetton teamet har sat en række imponerende tider henover weekenden taget i betragtning hvor langsomme de var ved afslutningen på 98 sæsonen.
Tiderne, som det kan læses andetsteds her på siden, var dog over et sekund langsommere end Hakkinens tider; men dog alligevel opmuntrende for et team, der forsøger at rejse sig af asken.
Efter weekendens tests på Circuit de Catalunya, har de fået en fornemmelse af hvad de kan vente af McLaren Mercedes i de første løb. Ferrari teamchefen, Jean Todt er dog enig med Mercedes Nobert Haugs kommentar, at man ikke kan være sikker på, hvad det andet team er i stand til.
Efter lørdagens testsession udtalte Nobert Haug: " Man kan ikke sammenligne resultaterne, fordi vi ved ikke hvor meget benzin Ferrari havde ombord. Det samme gælder for Ferrari, da de ikke ved noget om vores benzinlast og hvilken konfiguration McLaren benyttede.
Mange uvisheder; men en ting er sikkert - bilerne er ikke blevet langsommere trods den ekstra rille i forhjulene, og tiderne vil begynde at falde igen i 99 sæsonen. Når man med kun 7 - 9 graders lufttemperatur kan køre tider, der kun er 0,3 - 0,5 sek. langsommere end Hakkinens poletime fra 98, hvad kan det så ikke blive til med 25 gr. og solskin.
Det forlyder i øvrigt at Heinz Harald Frentzen, der forlod Williams teamet efter sidste sæson er imponeret over teamets nye Jordan Mugen-Honda 199 med hvilken det lykkedes ham at klokke en tid på 1.22.397 i forbindelse med sidste uges tests i Barcelona og hurtigere end holdkammeraten Damon Hills tid.
" Det er storartet at være bag rattet på den nye bil " sagde ham og fortsatte med henvisning til bilens færdigheder efter at have gennemført 76 problemfrie omgange: " Holdbarheden er i top og køreegenskaberne endnu bedre end 98 modellen "
Frentzen var meget spændt, specielt med hensyn til den nye motor og påpegede at han dårligt kunne vente på denne uges testsessions: " Den ny Mugen-Honda motor er også et skridt fremad og jeg ser frem til næste uges tests i Barcelona, hvor vi kan komme videre i arbejdet "
Heinz Haralds optimisme har dog ikke taget lysten fra Damon Hill for hvem det lykkedes at sætte den tredje hurtigste tid med 1.22.52 i torsdags efter de 2 McLaren-Mercedes biler. Også han havde kun rosende ord til overs for den nye bil.
Rygterne har i lang tid gået på at Williams var på vej med et tilsvarende system til deres nye FW21; men direkte adspurgt i lørdags om teamet ville teste det nye system i forbindelse med deres 5 dage testsession på Kyalami, svarede Williams konstruktøren Patrick Head, at man ville afvente et planlagt møde i London den 23. Ds for og imod, inden man gik videre med FTT-systemet.