Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.2.1999
 Minardi-debut på 99-motor
 
15.2.1999
 Test på Kyalami - mandag
 Lauda kørte McLaren MP4-98T
 Williams udgået for stumper
 Et sydafrikansk GP måske ikke så langt væk
 Ingen FTT til Ferrari
 Ferrari gør sig klar til næste test
 Irvine: Stol aldrig på en kvinde!
 Jordans forberedelser til Melbourne
 Williams uden FTT indtil videre.
 

Hop til top16.2.1999

Minardi-debut på 99-motor

I morgen vil Minardi for første gang prøve den nye Ford Cosworth motor på m01'eren, når der testes på Mugello sammen med Ferrari. Holdet har indtil videre brugt 98-motoren. Minardi vil kun teste onsdag og torsdag, mens Ferrari foresætter til lørdag. Marc Gené vil teste begge de to biler Minardi har med, da spørgsmålet om hvem der skal være hans holdkammerat endnu ikke er afklaret. I begyndelsen af næste uge vil teamet koncentrere sig om shakedowntest af de tre biler der vil blive sendt afsted til sæsonstarten i Australien.
CBA  


 

Hop til top15.2.1999

Test på Kyalami - mandag

Lykken vendte i dag, og ved mandagens test gik det betydelig bedre for BAR og Jacques Villeneuve, mens Williams løb ind i problemer. Det lykkedes for BAR at få kørt 80 omgange - som var tæt på en hel løbsdistance. Samtidig formåede Villeneuve at sætte dagens hurtigste tid. Teamet valgte at køre med faste stints, så for hver 24 omgange kom canadieren i pit. Efter dagens test var der derfor grund til at BAR kunne kalde testdagen for en succes. "I dag var det meget bedre. Vi fik nok omgange og nåede næsten en løbsdistance. Alt i alt er jeg meget tilfreds med den måde tingene gik," siger Jacques Villeneuve der nu overlader raceren til Ricardo Zonta. Craig Pollock summerede de tre forløbne testdage op: "Set over de tre dage kan vi se at vi har haft vores op- og nedture, men det er ikke noget som ikke ville være forventet for et nyt team," siger teamchefen og ser allerede frem til løbet i Melbourne.

Det andet team på Kyalami havde ikke en god dag - først og fremmest var teamet kun i stand til at servicere en enkelt racer eftersom Allesandro Zanardi havde smadret sin racer sidst på søndagen, og der ventes på at der kommer reservedele fra teamets base. Tidligt på morgenen viste der sig problemer med Ralf Schumachers gearkasse og det krævede en del arbejde i pitten. Da han vendte tilbage på banen måtte han afbryde sin test to gange og til sidst stoppede mandagens test. Problemerne sætter dog ikke grå hår i hovedet hos mekanikerne da de regner med at det er løst inden morgendagens test begynder.
KørerTeamTid
Jacques VilleneuveBAR-Supertech1m 24,2 sek.
Ralf SchumacherWilliams-Mecachrome1m 25,4 sek.
Uofficielle tider oplyst af BAR.

Testen fortsætter til og med onsdag aften - efter tre varme dage forventes det at vejret bliver en lille smule køligere.

BB  


Hop til top
Lauda kørte McLaren MP4-98T

Niki Lauda har fået en fødselsdagstur i McLaren's to-sædet racer MP4-98T. Gaven er givet af Team Manager Ron Dennis. Som alle andre racerkører, kan Lauda ikke lide at sidde på bagsædet, og han fik derfor rattet. Dette gav ham chancen for at give sine to sønner Mathias (18) og Lukas (21) en tur på Circuit de Catalunya ved Barcelona i går. Turen var kun mulig, fordi Lauda ikke længere har kontrakt med Ferrari.
HVJ  


Hop til top
Williams udgået for stumper

Som følge af de skader Zanardi påførte sin Williams FW 21 ved en afkørsel søndag på Kyalami banen, vil han ikke være i stand til at teste i dag.

Teamet er monumentalt løbet tør for reservedele som følge af tidligere skader på bilen; men om alt går vel, vil man i dagens løb få fløjet nye dele ind, og Alex Zanardi forventes at kunne genoptage testene tirsdag.

KLH  


Hop til top
Et sydafrikansk GP måske ikke så langt væk

Det rekordstore tilskuerantal på 55.000, der lørdag og søndag overværede de officielle F1 tests på Kyalami banen i Sydafrika, kan være medvirkende til Formel 1'erne vender tilbage inden 2001, hvor man ellers er blevet lovet et GP.

Interessen vidner om det store engagement Sydafrika har i forhold til Formel 1. Ydermere rapporteres det samtidig at man har fundet en lokal sponsor i Vodacom, der vil garantere for et sådant arrangement, og officielle repræsentanter for Kyalami banen har afholdt møde med FIA's sikkerhedsrepræsentant Charlie Whiting.

Ovennævnte får et mere troværdigt skær set i lyset af FIA har en god chance får at miste endnu et Grand Prix, da Malaysia's status er usikker grundet økonomisk og finansiel ustabilitet. Det vil betyde vil man stå i en situation, hvor der er 5 uger mellem næstsidste og sidste Grand Prix, som alle er enige om, er meget uheldig for sporten.

Mandag morgen øgedes chancerne for et Sydafrikansk GP endnu en tak, da den tekniske direktør for Williams teamet Patrick Head i et interview forklarede, hvorfor Williams teamet havde valgt at gennemføre deres tests på Kyalami i stedet for på Silverstone: " Bortset fra det faktum at Kyalami har de samme konditioner som de kommende løb i Australien og Brasilien, er dog også store muligheder for der afholdes et Grand Prix på Kyalami allerede i år"

Med dette bekræftede han, at ideen ikke er så fjern som den umiddelbart synes.

KLH  


Hop til top
Ingen FTT til Ferrari

Spekulationerne fortsatte mandag om andre teams var ved at udvikle en pendant til Benettons FTT - Front Torque Transfer - system. Kilder tæt på udtalte i dag, at Ferrari ikke har aktuelle planer; men vil måske kikke på muligheden senere.

Fisichella fra Benetton teamet har sat en række imponerende tider henover weekenden taget i betragtning hvor langsomme de var ved afslutningen på 98 sæsonen.

Tiderne, som det kan læses andetsteds her på siden, var dog over et sekund langsommere end Hakkinens tider; men dog alligevel opmuntrende for et team, der forsøger at rejse sig af asken.

KLH  


Hop til top
Ferrari gør sig klar til næste test

Ferrari teamet flytter til Mugello banen midt på ugen for at genoptage testarbejdet. Kilder hævder teamet foretrækker at teste, hvor deres hovedkonkurrent ikke er repræsenteret.

Efter weekendens tests på Circuit de Catalunya, har de fået en fornemmelse af hvad de kan vente af McLaren Mercedes i de første løb. Ferrari teamchefen, Jean Todt er dog enig med Mercedes Nobert Haugs kommentar, at man ikke kan være sikker på, hvad det andet team er i stand til.

Efter lørdagens testsession udtalte Nobert Haug: " Man kan ikke sammenligne resultaterne, fordi vi ved ikke hvor meget benzin Ferrari havde ombord. Det samme gælder for Ferrari, da de ikke ved noget om vores benzinlast og hvilken konfiguration McLaren benyttede.

Mange uvisheder; men en ting er sikkert - bilerne er ikke blevet langsommere trods den ekstra rille i forhjulene, og tiderne vil begynde at falde igen i 99 sæsonen. Når man med kun 7 - 9 graders lufttemperatur kan køre tider, der kun er 0,3 - 0,5 sek. langsommere end Hakkinens poletime fra 98, hvad kan det så ikke blive til med 25 gr. og solskin.

KLH  


Hop til top
Irvine: Stol aldrig på en kvinde!

Sidst på eftermiddagen i går, kom der er kedelig meddelelse fra Milano; Eddie Irvine og hans italienske kæreste Livia kørte galt på vej til Milano. Det var Livia som var chauffør, imens Irvine sov og deres tur endte i Autoværnet. Livia kom en lille smule til skade med sin ryg, hvorimod Eddie slap helt uskadt fra uheldet. "Stol aldrig på en kvinde, bag rattet i en bil..." var Eddies eneste kommentar til ambulance folkene.
HVJ  


Hop til top
Jordans forberedelser til Melbourne

Jordan teamet vil i indeværende uge gøre de sidste forberedelser til sæsonstarten i Melbourne den 7. marts ved at gennemføre en firedages testsession på Circuit de Catalunya ved Barcelona, inden bilerne og reservedelene pakkes og afsendes den 19. Februar.

Det forlyder i øvrigt at Heinz Harald Frentzen, der forlod Williams teamet efter sidste sæson er imponeret over teamets nye Jordan Mugen-Honda 199 med hvilken det lykkedes ham at klokke en tid på 1.22.397 i forbindelse med sidste uges tests i Barcelona og hurtigere end holdkammeraten Damon Hills tid.

" Det er storartet at være bag rattet på den nye bil " sagde ham og fortsatte med henvisning til bilens færdigheder efter at have gennemført 76 problemfrie omgange: " Holdbarheden er i top og køreegenskaberne endnu bedre end 98 modellen "

Frentzen var meget spændt, specielt med hensyn til den nye motor og påpegede at han dårligt kunne vente på denne uges testsessions: " Den ny Mugen-Honda motor er også et skridt fremad og jeg ser frem til næste uges tests i Barcelona, hvor vi kan komme videre i arbejdet "

Heinz Haralds optimisme har dog ikke taget lysten fra Damon Hill for hvem det lykkedes at sætte den tredje hurtigste tid med 1.22.52 i torsdags efter de 2 McLaren-Mercedes biler. Også han havde kun rosende ord til overs for den nye bil.

KLH  


Hop til top
Williams uden FTT indtil videre.

Da Benetton teamet præsenterede deres udfordrer til 99 sæsonen var der meget opmærksomhed om deres FTT system, der minimerer chancen for en forhjulsblokade under nedbremsning, idet transmitterer en del af bremsekræfterne over på det hjul, der har mest grip.

Rygterne har i lang tid gået på at Williams var på vej med et tilsvarende system til deres nye FW21; men direkte adspurgt i lørdags om teamet ville teste det nye system i forbindelse med deres 5 dage testsession på Kyalami, svarede Williams konstruktøren Patrick Head, at man ville afvente et planlagt møde i London den 23. Ds for og imod, inden man gik videre med FTT-systemet.

KLH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk