Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.2.2002
 Ferrari starter med F2001,
 Williams på Estoril
 Toyota tester igen
 Mugello test fredag
 Utopi eller hvad?
 
15.2.2002
 Jordan klar om en uge
 Mugello test torsdag
 Banerekord til Raikkonen
 

Hop til top16.2.2002

Ferrari starter med F2001,

Efter at man har evalueret resultaterne af F2002 under onsdagens langtidstest, så har Scuderia Ferrari Marlboro besluttet sig at man vil starte med sidste års model F2001.

Jean Todt begrunder hvorfor man har taget dette drastiske valg "Den nye racer har vist at den er meget hurtig lige fra dag 1. Men vi har ikke nok informationer om den nye racer, og vi ved heller ikke om den er driftsikker nok. Så derfor har vi besluttet os for at starte med sidste års model i Melbourne, da den under vinterens test har vist sig stadig at være hurtig nok til at kunne følge med konkurrenterne.
Vi er sikker på at den er god nok til at vi vil komme hjem med nogle vigtige point når det første Grand Prix er kørt."

Ferrari vil de næste par dage teste videre med både den nye F2002 og den gamle F2001, og man vil finde et passende set-up der skal bruges til det første løb.

BKP  


Hop til top
Williams på Estoril

Williams teamet påbegyndte i går en tredages test på den portugisiske bane Estoril, og her var både Ralf Schumacher og Antonio Pizzonia på banen.

Ralf Schumacher testede sin nye FW24 model, og Antonio Pizzonia testede i både en FW23 samt en FW24 model.
Der var for begge kørere fortrinsvis tale om dæktest.

Dagens tider:
Plac.KørerModelTidOmg.
1Antonio PizzoniaFW241:18,47014
2Antonio PizzoniaFW231:18,77967
3Ralf SchumacherFW241:19,27954

Ud over Estoril testen har Williams teamet planlagt et shakedown test på Valencia banen i Spanien mellem onsdag og fredag i den kommende uge.

AN  


Hop til top
Toyota tester igen

Formel 1 feltets nye team, Toyota, testede i går på Paul Ricard banen. Mika Salo påbegyndte et tredages testprogram i TF102 modellen.

Lørdag og søndag er det så planen at Allan McNish overtager testrollen, her i teamets sidste rigtige test inden den endelige shake downtest kort før de pakker og rejser til Australien.

Teamet råder nu over tre TF102 modeller og de er alle tre ved at blive klargjort til Australiens Grand Prix.

AN  


Hop til top
Mugello test fredag

Ferrari teamet testede for igen i går på Mugello banen, det var deres fjerde dag i denne uge, og det var med Michael Schumacher ved rattet i en F2002 model.

Dagens test blev afbrudt af et voldsomt regnvejr, og det blev kun til 12 omgange for Schumacher i går. Ud over de 12 omgange så blev der også testet starter.

Testkørslerne fortsætter i dag.

AN  


Hop til top
Utopi eller hvad?

De seneste dage har der verseret et noget umiddelbart mærkværdigt rygte i Formel 1 kredse.

Prost Grand Prix gik konkurs for kort tid siden, og det har skabt en del tumult i Formel 1 inderkredsen.
Frygten går selvfølgeligt på om der er flere konkurser på vej, eller?
Det kan i hvert fald ikke komme bag på Formel 1 entusiaster at det er meget dyrt at drive et Formel 1 team.

Frygten er selvfølgeligt at Formel 1 feltet bliver så lille, at der ikke er tale om egentlige racerløb. Men det mener FIA's præsiden Max Mosley at der er en løsning på.

Reglen siger at der skal være mindst 16 biler til start, og hvis feltet kommer ned i nærheden af smertegrænsen, er det Mosley's plan at sætte Formel 3000 til at køre sammen med Formel 1 bilerne.

Dette lyder i mine øre og fuldstændig utopisk, idet en Formel 3000 som min. er 10 sekunder langsommere pr. omgang end en Formel 1 racer.
Men vi skal dog ikke sige at det ikke kan ske. I 1960 var det sådan at Formel 1 racerne kørte sammen med Formel 2 bilerne, og nu hævder Mosley at den blandede serie kan vende tilbage til high-end racing.

Og situation var sådan at der f.eks. under det Italienske GP blev kørt 2:41.4 af Phill Hill i en Ferrari og at den langsomste bil i samme kvalifikation var en Cooper/Climax kørt at Vic Wilson med tiden 3:16.5, og dermed var der et gap på 35,1 sek. imellem top og bund i den kvalifikation.

Dette skal på ingen måde retfærdiggøre en sådan sammenlægning af de to serier, man bør derimod sætte ind inden det når så langt, og gøre noget for at det ikke skal blive nødvendigt.

HVJ  


 

Hop til top15.2.2002

Jordan klar om en uge

Jordan præsenterer deres outfit til 2002-sæsonen den 22. februar i Bruxelles, Belgien.

Samtidig præsenterer teamet deres pakke af sponsorer, hvor det bliver Benson & Hedges samt Deutsche Post WorldNet der præger billedet.

Teamet har endvidere annonceret at de vil fremkomme med en større nyhed - hvad er stadig ukendt, men det kan være præsentationen af en ny testkører. Teamet sender efter præsentationen deres racere videre mod Melbourne, inden kørerne og topfolkene skal en tur forbi Tokyo hvor Honda præsenterer deres musketeer til 2002-sæsonen.

BB  


Hop til top
Mugello test torsdag

Med kun en kører på banen, så var det let for verdensmesteren Michael Schumacher i Ferrari'en at være hurtigste mand på Mugello banen i går.

Der var tale om generel udviklingstest af den nye model, og her var det især værd at bemærke at Schumacher testede både med og uden bargeboards.
Det var første test på Mugello banen med Schumacher i den nye F2002 model, og det blev til ialt 36 omgange med en bedste tid på 1:23,650.
Teamet fortsætter testkørslerne i dag, og igen bliver det med Schumacher bag rattet på F2002 modellen.

AN  


Hop til top
Banerekord til Raikkonen

Under gårsdagens test på Valencia banen i Spanien, satte McLaren's nye finske kører Kimi Raikkonen ny banerekord.

Det var perfekt testvejr på Valencia banen i går, temperaturen lå dagen igennem på 21C, og det eneste der måske kunne genere kørerne lidt var at vinden tiltog sidst på eftermiddagen.

McLaren teamet testede forskellige dæk i går og Raikkonen kunne på et sæt friske "soft compound" dæk reducerer Juan Pablo Montoya's tidligere banerekord med et par tiendedele sekund. Den nye bane rekord lyder nu på 1:10,937.
Teamets anden kører på banen i går var testkøreren Alexander Wurz, der som eneste kører kørte i 2001 model, også han kørte dæktest hele dagen. Da dagen var omme havde han næsthurtigste tid, næsten et sekund langsommere end Raikkonen, men var alligevel godt tilfreds både med selve testen og Michelin dækkene som han beskriver som værende meget bedre end sidste års Bridgestone dæk.

Som det andet team på Valencia i går, så besatte Jaguar de to sidste pladser.
Jaguar teamet testede forskellige nye komponenter som måske skal benyttes i denne sæson, og samtidig oplyste de at de nok kommer med endnu en revideret aeropakke inden Malaysia's Grand Prix.
Det var Pedro de la Rosa og Eddie Irvine der stod for Jaguar's testkørsl igår, og de kørte begge i de nye R3 modeller.
Pedro de la Rosa testede nye komponenter i baghjulsophængene og Eddie Irvine testede nye frontspoilere.
Efter testen oplyste Pedeo de la Rosa at R3 modellen var blevet meget mere stabil og rolig på banen med de nye dele monteret i baghjulsophængene.
Jaguar teamet tager nu tilbage til England, de har aflyst deres deltagelse i Valencia testen, og vil i stedet køre deres shakedown på Silverstone den 18. og 19. i stedet.

Torsdagens tider på Valencia:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Kimi RaikkonenMcLaren1:10,93784
2Alexander WurzMcLaren1:11,91492
3Pedro de la RosaJaguar1:13,21546
4AN  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk