Jean Todt begrunder hvorfor man har taget dette drastiske valg "Den nye racer har vist at den er meget hurtig lige fra dag 1. Men vi har ikke nok informationer om den nye racer, og vi ved heller ikke om den er driftsikker nok. Så derfor har vi besluttet os for at starte med sidste års model i Melbourne, da den under vinterens test har vist sig stadig at være hurtig nok til at kunne følge med konkurrenterne.
Vi er sikker på at den er god nok til at vi vil komme hjem med nogle vigtige point når det første Grand Prix er kørt."
Ferrari vil de næste par dage teste videre med både den nye F2002 og den gamle F2001, og man vil finde et passende set-up der skal bruges til det første løb.
Ralf Schumacher testede sin nye FW24 model, og Antonio Pizzonia testede i både en FW23 samt en FW24 model.
Der var for begge kørere fortrinsvis tale om dæktest.
Dagens tider:
Plac. | Kører | Model | Tid | Omg. |
1 | Antonio Pizzonia | FW24 | 1:18,470 | 14 |
2 | Antonio Pizzonia | FW23 | 1:18,779 | 67 |
3 | Ralf Schumacher | FW24 | 1:19,279 | 54 |
Ud over Estoril testen har Williams teamet planlagt et shakedown test på Valencia banen i Spanien mellem onsdag og fredag i den kommende uge.
Lørdag og søndag er det så planen at Allan McNish overtager testrollen, her i teamets sidste rigtige test inden den endelige shake downtest kort før de pakker og rejser til Australien.
Teamet råder nu over tre TF102 modeller og de er alle tre ved at blive klargjort til Australiens Grand Prix.
Dagens test blev afbrudt af et voldsomt regnvejr, og det blev kun til 12 omgange for Schumacher i går. Ud over de 12 omgange så blev der også testet starter.
Testkørslerne fortsætter i dag.
Prost Grand Prix gik konkurs for kort tid siden, og det har skabt en del tumult i Formel 1 inderkredsen.
Frygten går selvfølgeligt på om der er flere konkurser på vej, eller?
Det kan i hvert fald ikke komme bag på Formel 1 entusiaster at det er meget dyrt at drive et Formel 1 team.
Frygten er selvfølgeligt at Formel 1 feltet bliver så lille, at der ikke er tale om egentlige racerløb. Men det mener FIA's præsiden Max Mosley at der er en løsning på.
Reglen siger at der skal være mindst 16 biler til start, og hvis feltet kommer ned i nærheden af smertegrænsen, er det Mosley's plan at sætte Formel 3000 til at køre sammen med Formel 1 bilerne.
Dette lyder i mine øre og fuldstændig utopisk, idet en Formel 3000 som min. er 10 sekunder langsommere pr. omgang end en Formel 1 racer.
Men vi skal dog ikke sige at det ikke kan ske. I 1960 var det sådan at Formel 1 racerne kørte sammen med Formel 2 bilerne, og nu hævder Mosley at den blandede serie kan vende tilbage til high-end racing.
Og situation var sådan at der f.eks. under det Italienske GP blev kørt 2:41.4 af Phill Hill i en Ferrari og at den langsomste bil i samme kvalifikation var en Cooper/Climax kørt at Vic Wilson med tiden 3:16.5, og dermed var der et gap på 35,1 sek. imellem top og bund i den kvalifikation.
Dette skal på ingen måde retfærdiggøre en sådan sammenlægning af de to serier, man bør derimod sætte ind inden det når så langt, og gøre noget for at det ikke skal blive nødvendigt.
Samtidig præsenterer teamet deres pakke af sponsorer, hvor det bliver Benson & Hedges samt Deutsche Post WorldNet der præger billedet.
Teamet har endvidere annonceret at de vil fremkomme med en større nyhed - hvad er stadig ukendt, men det kan være præsentationen af en ny testkører. Teamet sender efter præsentationen deres racere videre mod Melbourne, inden kørerne og topfolkene skal en tur forbi Tokyo hvor Honda præsenterer deres musketeer til 2002-sæsonen.
Der var tale om generel udviklingstest af den nye model, og her var det især værd at bemærke at Schumacher testede både med og uden bargeboards.
Det var første test på Mugello banen med Schumacher i den nye F2002 model, og det blev til ialt 36 omgange med en bedste tid på 1:23,650.
Teamet fortsætter testkørslerne i dag, og igen bliver det med Schumacher bag rattet på F2002 modellen.
Det var perfekt testvejr på Valencia banen i går, temperaturen lå dagen igennem på 21C, og det eneste der måske kunne genere kørerne lidt var at vinden tiltog sidst på eftermiddagen.
McLaren teamet testede forskellige dæk i går og Raikkonen kunne på et sæt friske "soft compound" dæk reducerer Juan Pablo Montoya's tidligere banerekord med et par tiendedele sekund. Den nye bane rekord lyder nu på 1:10,937.
Teamets anden kører på banen i går var testkøreren Alexander Wurz, der som eneste kører kørte i 2001 model, også han kørte dæktest hele dagen. Da dagen var omme havde han næsthurtigste tid, næsten et sekund langsommere end Raikkonen, men var alligevel godt tilfreds både med selve testen og Michelin dækkene som han beskriver som værende meget bedre end sidste års Bridgestone dæk.
Som det andet team på Valencia i går, så besatte Jaguar de to sidste pladser.
Jaguar teamet testede forskellige nye komponenter som måske skal benyttes i denne sæson, og samtidig oplyste de at de nok kommer med endnu en revideret aeropakke inden Malaysia's Grand Prix.
Det var Pedro de la Rosa og Eddie Irvine der stod for Jaguar's testkørsl igår, og de kørte begge i de nye R3 modeller.
Pedro de la Rosa testede nye komponenter i baghjulsophængene og Eddie Irvine testede nye frontspoilere.
Efter testen oplyste Pedeo de la Rosa at R3 modellen var blevet meget mere stabil og rolig på banen med de nye dele monteret i baghjulsophængene.
Jaguar teamet tager nu tilbage til England, de har aflyst deres deltagelse i Valencia testen, og vil i stedet køre deres shakedown på Silverstone den 18. og 19. i stedet.
Torsdagens tider på Valencia:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Kimi Raikkonen | McLaren | 1:10,937 | 84 |
2 | Alexander Wurz | McLaren | 1:11,914 | 92 |
3 | Pedro de la Rosa | Jaguar | 1:13,215 | 46 |
4 | AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|