Det er det malaysiske bilmærke Proton der ejer retten til Lotus-navnet, så ret beset er der tale om en Proton-racer pakket ind i Lotus farver. Og hvis det skulle vise sig at Lotus sikrer sig en sejr, så skal der spilles en anden nationalmelodi - det bliver Negaraku i stedet for 'God save the queen'.
Kigger man lidt på statistikken så har Lotus - den originale vare - stillet til start i 491 Grand Prix'er. Teamet har hele 79 sejre. Den første blev hentet i 1960 af Sir Stirling Moss i Monte Carlos gader, og den sidste blev hentet i 1987 af Ayrton Senna i Detroit.
Lotus kørte sit sidste løb i Australien i 1994 - her udgik både Mika Salo og Alessandro Zanardi. Og så kan debatten så ellers gå om en eventuel sejr til Lotus reelt er teamets første eller den 80. i rækken! Men det tager nok et par år inden den debat bliver helt aktuel!
Hvis FIA giver dem en 14. plads vil det automatisk være muligt for dem at rykke op, hvis det nu viser sig at USF1 eller Campos ikke bliver klar. De to teams er stadig meget tvivlsomme, nu hvor der er mindre end en måned til sæsonstarten i Bahrain. Men selvom Stefan GP hele tiden gør opmærksom på sig selv, så lægger FIA afstand til teamets planer. Den nye FIA præsident Jean Todt har arvet problemerne fra sin forgænger der gav plads til en række nye teams. Det har så siden vist sig at fundamentet og prospekterne for de nye teams har været særdeles tyndbenede.
Jean Todt er dog ikke af den opfattelse at der kan gives flere reservepladser der kan betyde en automatisk oprykning til Formel 1. Todt har stadig stærk tiltro til at de to skrantende teams bliver klar. Ikke desto mindre fortæller Zoran Stefanovic at der arbejdes på at FIA i det mindste vil anerkende dem så de kan blive klar til 2010 hvis chancen byder sig.
Teamet er, efter det som er blevet rapporteret, allerede klar med deres racer og den skulle også have bestået crash test.
Da Bridgestone meldte ud at de var på vej væk, var der ikke mange dækleverandører der stillede sig op i køen. Flere af de kendte mærker meldte hus forbi og viste ikke interesse for at starte et Formel 1-projekt op. Men måske har FIA alligevel været i stand til at få Michelin til at genoverveje deres beslutning. Det franske mærke trak sig ud af sporten i 2006, især efter at have fået store ridser i lakken over ydmygelsen i det amerikanske Grand Prix på Indianapolis i 2005 hvor alle de Michelin-støttede biler parkerede inden start. En beslutning som kom til at koste Michelin dyrt - både økonomisk og i dalende image.
Alligevel fører FIA og Michelin ny uofficielle samtaler. "Vi vil måske overveje at vende tilbage, men der skal være nogle klare forudsætninger. Det vigtigste er at sikre at dækkene viser hvad der kan overføres til bilbranchen," siger Jean-Dominique Senard.
Michelin menes at ville satse på at dækkene skal have en miljømæssig 'profil', hvilket vil ligge på linje med den branding som mærket for tiden satser på i øvrige motorsportsklasser.
Deltagerne i Jerez testen - onsdag til lørdag:
Onsdag | Torsdag | Fredag | Lørdag | |
Team | Kører | Kører | Kører | Kører |
McLaren | Jenson Button | Jenson Button | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
Mercedes GP | Michael Schumacher | Nico Rosberg | Michael Schumacher | Nico Rosberg |
Red Bull | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber | Mark Webber |
Ferrari | Felipe Massa | Felipe Massa | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
BMW Sauber | Pedro de la Rosa | Pedro de al Rosa | Kamui Kobayashi | Kamui Kobayashi |
Williams | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Nicolas Hülkenberg | Nicolas Hülkenberg |
Renault | Vitaly Petrov | Vitaly Petrov | Robert Kubica | Robert Kubica |
Force India | Paul di Resta * | Adrian Sutil | Vitantonio Liuzzi | Vitantonio Liuzzi |
Adrian Sutil * | ||||
Toro Rosso | Sébastien Buemi | Sébastien Buemi | Jaime Alguersuari | Jaime Alguersuari |
Lotus | Fairuz Fauzy | Heikki Kovalainen | Heikki Kovalainen | Jarno Trulli |
Virgin | TBA | TBA | TBA | TBA |
Campos | Deltager ikke | |||
US F1 | Deltager ikke | |||
* Paul di Resta kører om formiddagen og Adrian Sutil om eftermiddagen | ||||
Der har tidligere været afholdt fire testdage på Jerez banen, og de blev alle præget af regnvejr, og det samme ser desværre ud til at være tilfældet med de kommende fire testdage, noget der er meget uheldigt for de deltagende teams.
Det er ikke fordi teamne ikke behøver regnvejrs test, men derimod fordi der kun må testes 15 dage før sæsonstarten, så hver en regnvejrsdag er lig med en 'spildt' testdag hvor der ikke kan testes for fuld kraft, og dermed udvikle racernes aerodynamik og setup til de optimale betingelser i forhold til hvad racerne bliver udsat for under sæsonens løb.
I følge vejrudsigterne for området hvor Jerez banen ligger, bliver det sandsynligvis kun en dag Formel 1 kørerne og deres teams kan teste i tørvejr, de tre andre bliver med kraftig regn, og torsdag tales der om skybrud og oversvømmelser!
Alle teams blev hindret i deres testarbejde på Jerez banen. Det var tørt da testen startede, men regnen startede efter godt en times tid og tog til i løbet af dagen. Det var derfor et begrænset udbytte de deltagende teams fik ud af dagen.
Teamene havde alle skiftet kørere i forhold til torsdag.
Tiderne fra fredagens test:
Pos: | Kører: | Team: | Omg: | Tid: |
1. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 76 | 1:19.919 |
2. | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 58 | 1:20.736 |
3. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 48 | 1:21.428 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | 72 | 1:21.603 |
5. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 59 | 1:21.783 |
6. | Vitaly Petrov | Renault | 68 | 1:22.000 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | 53 | 1:22.820 |
8. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 120 | 1:23.217 |
9. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 68 | 1:23.985 |
10. | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 8 | 1:37.107 |
FIA har skærpet anvendelsen af antallet af motorer. Det hedder forsat maksimalt 8 motorer pr. kører pr. sæson. Men der er kommet tillægsstraffe oven i.
Fremover vil en kører blive deklasseret 5 placeringer hvis der foretages motorskifte. Det er samme regel som vi kender det. Derudover vil en kører blive deklasseret 10 placeringer såfremt der skiftes motor 2 gange i løbet af en Grand Prix weekend. Det vil gælde både for den pågældende løbsweekend og den efterfølgende. Og ydermere - er det nødvendigt at anvende både motor nr. 9 og eventuelt nr. 10 i løbet af sæsonen, vil straffen være tilsvarende 10 placeringers deklassering både i det pågældende Grand Prix og det efterfølgende.
Dermed bliver det til et comeback for Lotus, omend det mere er navnet der vender tilbage end det er selve Lotus-fabrikken der er vendt tilbage. Farverne er dog genkendelige på den nye racer, kaldet T127. Teamet ejes af Tony Fernandes, en rig malaysisk forretningsmand.
Hvis teamet skal leve op til navnet, er der lidt af en legende at føre videre. Lotus var sidst med i 1994 hvor teamet på det tidspunkt var faldet helt igennem feltet og hørte til i den absolutte bund. Det nye team får også sine problemer med at være med fremme, men i det mindste har de fået en racer klar.
Nu venter så det hårde testarbejde, og i næste uges test på Jerez vil de være med. Så bliver det interessant at se dem hvordan de klarer det i den direkte duel med Virgin Racing, der også har deres at slås med i at have bygget en ny racer fra bunden. På kørersiden er teamet dog dækket rigtig godt ind med Jarno Trulli og Heikki Kovalainen i de to biler.