Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.2.2000
 Minardi MO2 præsenteret
 Problemerne løst i Australien?
 
16.2.2000
 Er formel 1 på vej væk fra Europa?
 Nyt fra BAR´en
 

Hop til top17.2.2000

Minardi MO2 præsenteret

Som det sidste team har Minardi præsenteret deres nye bil og deres nye kører. Som offentliggjort tidligere, blev Gaston Mazzacane den anden kører i teamet. Dermed er alle kørere på plads i de respektive teams.

Den største fokus var på selvfølgelig på bilen, og senere på hvad fremtidsplanerne for Minardi er, men derom senere.

Selve bilen, MO2,er totalt redesignet, og fremstår nu i et noget slankere og mere aerodynamisk design. Vægten er blevet reduceret, og så er der blevet lavet væsentligt om på designet omkring næsen og frontvingerne på bilen. Og så er der kommet nye farver på bilen. Nu er Jordan ikke længere de eneste der bruger gult. Den nye Minardi bærer farverne fra teamets hovedsponsor og medejer, Telefonica, som er gul og blå.

På motorsiden er det eneste nye, at motoren hedder Fondmetal. Det er i virkeligheden sidste år Ford motor, udviklet af Cosworth. Men igennem lange forhandlinger, har man nu fået lov til selv at udvikle videre på motoren. Man regner med at have to deciderede evolutioner af den klar i løbet af sæsonen, den første skulle efter planen være klar til det Spanske GP.

Ved præsentation kom der bl.a. følgende frem:

Minardi præsident Gabriele Rumi: "Det er ikke nyt for Minardi at bringe nye kørere frem, Jarno Trulli og Giancarlo Fischella startede hos os, og de er begge rigtig gode kører. Gaston Mazzacane er også en meget dygtig og talentfuld kører, det så vi allerede sidste år, hvor han var testkører for os."

Gaston Mazzacane: "Jeg har meget at takke teamet for, ud over at det blev mig der fik kontrakten, så lærte jeg meget sidste år, hvor jeg kom ind og blev testkører for teamet. Men derudover fik jeg også mulighed for at deltage i formel 3000."

På pressemødet kom man også ind på Minardis financielle situation. Giancarlo Minardi sagde bl.a. "Vi forhandler stadig med Telefonica om en evt. overtagelse af teamet. Sker det flyttes det til Spanien, men det sker i hvert fald ikke det første år. Lige nu er Telefonica vores hovedsponsor, og det de har bragt os økonomisk indtil nu, har gjort det muligt for os producere én væsentlig bedre bil, end vi havde sidste år. Men der er også interesse for teamet fra andre sider, bl.a. er der oversøiske selskaber der har henvendt sig. Det kunne også være interessant for f.eks. en bilproducent at overtage teamet."

Så vi kan konstatere, at Minardis økonomi måske er lidt bedre i år, men at der stadig er behov for mange flere penge. Men på trods af at være det mindst økonomisk bemidlede team i formel 1, klarer man sig jo egentlig rimelig godt alligevel. Hvor mange år er det lige Minardi har klaret sig i formel 1 på denne måde, og så alligevel har skrabet point sammen i ny og næ?

PDL  


Hop til top
Problemerne løst i Australien?

Med reference til en artikel bragt her på siden for en uges tid siden, ser det nu til at der er en løsning på vej. Problemet var, at der har været arbejdsnedlæggelse blandt bygningsarbejdere i Australien, og det har berørt opførslen af bl.a. tilskuertribuner i Albert Park. Det er som bekendt ikke en permanent bane, men en del af et rekreativt område.

Striden har været forhandlingskrav fra arbejdernes side om bl.a. bedre arbejdsvilkår og nedsat arbejdstid. Under forhandlingerne er fagforeningen gået med til, at de arbejdere der er involveret i arbejdet med klargøringen af Albert Park, ikke er omfattet af strejker og blokader, men at deres situation skal genforhandles efter at formel 1 arrangementet er færdigt.

Det har været en vanskelig situation at få løst, idet de arbejdere der er beskæftiget med Albert Park i øjeblikket, har en chef der har kontrakten på klargøringen af Albert Park, men som samtidig er chef for bygge- og entreprenørfirmaerne, altså arbejdsgiverne. Men delstatsregeringen har været inde og slå i bordet, og er kommet med nogle meget vægtige grunde, og det har resulteret i denne midlertidige aftale.

Men dermed er problemerne ikke løst. Der er andre ting som også spiller ind. De maskiner og lastbiler der bruges til opsætning og transport af tribunerne, er meget tunge og de har skadet asfalten på banen. Derudover oplever Australien som så mange andre lande, et meget anderledes vejrlig. Her blæser og stormer det usædvanlig meget, i Sydafrika regner meget mere end det plejer. I Australien er det utroligt varmt. I øjeblikket er der temp. på op over 40 º Celsius. Det bevirker at asfalten bliver blød og nogle steder bobler op. Så belægningen på banen skal efterses og repareres inden der kan køres på den.

Arrangørerne og de involverede parter har altså nok at se til, her hvor der nu er 3½ uge til sæsonstarten.

PDL  


 

Hop til top16.2.2000

Er formel 1 på vej væk fra Europa?

Det er et af de spørgsmål man må stille sig i denne tid. Som bekendt har EU igennem længere tid haft undersøgelser i gang i og omkring FIA. Det drejer sig om et påstået monopol og specielt omkring tv-rettigheder er der meget fokus.

Bernie Ecclestone har således sat 50% af FIA aktierne til salg, og indtil nu er der solgt 12,5%, nemlig til Morgan Grenfell, et investeringsselskab under Deutsche Bank. De havde yderligere option på de sidste 37,5%, beregnet til eventuelle investeringspartnere, men de partnere der har været interesseret har nu meldt nej. Så situationen er den lige nu, at Morgan Grenfell ejer 12,5% af FIA, og FOH (Formula One Holding) resten. Bernie Ecclestone vil dog have afsat de resterende 37,5%. Og der går således rygter om, at et privat californisk selskab muligvis er på vej til at købe de 37,5%.

Men der har også været meningsudvekslinger mellem FIA og EU. Det ser ud som om, at EU har sat sig i hovedet, at de vil bestemme hvem der skal hvad hvor og hvornår. Det kommer jo selvfølgelig an på, med hvilke øjne der ses. Men nu er debatten nået dertil, at FIA og andre "truer" med at flytte de fleste af de europæiske grand prix'er væk fra Europa.

Og ifølge forlydender er specielt Sydafrika og Saudi Arabien højt på ønskelisten hos Bernie Ecclestone og FIA. Max Mosley har udtalt til Financial Times, at hvis EU går ind og laver love og regler imod formel 1, så vil Europa miste op til seks af de i øjeblikket ni GP'er der køres. Fordelen ved at flytte nogle af dem til f.eks. Sydafrika og Saudi Arabien er udover penge, også at der er en begrænset tidsforskel i forhold til Europa.

Og som et af argumenterne i den øjeblikkelige debat lyder: Formel 1 er ikke en europæisk ting, det er en globalt ting. Det hedder jo også et verdensmesterskab.

Det der kunne være en ulempe, er jo at FIA har hovedkontor i Paris, og er dermed et europæisk begreb, da Frankrig er medlem af EU.

Men lad os håbe, at de bliver enige om et eller andet fornuftig, der er trods alt mange der rejser til de forskellige løb rundt omkring i Europa.

PDL  


Hop til top
Nyt fra BAR´en

Efter man har lidt under regnvej, sammen med Williams-teamet, går det nu bedre for BAR-teamet. Søndag og mandag blev der ophold i vejret, så det lykkedes for teamet at køre en fuld løbsdistance, og lidt mere til endda. Ricardo Zonta kom op på i alt 91 omgange. Men vejret dernede er stadig meget ustabilt, det er med at udnytte de tørre tidspunkter. Men det at man har kunnet køre en fuld løbsdistance, er guld værd for BAR-teamet.

Efter denne sidste uges meget lave antal omgange, hvor alle mere eller mindre har været i standby i forhold til selve testningen, havde Jacques Villeneuve fået en forlænget weekend, og han vendte tilbage i går for at afløse Zonta. Han havde Kyalami banen helt for sig selv, efter at Williams-teamet er taget tilbage til England. Han fik kørt 54 omgange med en tid der matchede Zontas tider. Derudover har teamet selvfølgelig haft mulighed for at prøve en masse ting af.

Og efter de første veloverståede testkilometer i Sydafrika er der kommet følgende udtalelser fra teamet:

Craig Pollock: "Der har bredt sig en vis spænding i teamet under testen. Sidste år havde vi en rimelig hurtig bil, men den var ikke særlig stabil. I år er det faktisk modsat. Vi har arbejdet utrolig meget med stabiliteten, men vi mangler til gengæld noget hurtighed. Men det tror vi på kommer. Det er vigtigere for os at få stabilitet, det kan give point. Det nytter ikke at være hurtig og så udgå. Det giver ingen point."

Og så har Craig Pollock en masse roser til Jacques Villeneuve. "Jeg er meget imponeret over den ro og beslutsomhed JV udviste sidste år. Men det overrasker meget egentlig heller ikke. Jeg har set ham kæmpe med problemer i Formula Atlantic, Champ Car og det sidste år han var hos Williams efter han var blevet verdensmester, da fik han ikke en bil der var speciel god. Og sidste år som også var en skuffelse for os, kæmpede han for at få det bedste ud af bilen. Går det ikke godt i år, ved jeg ikke hvad han vil. Hans kontrakt hos BAR udløber efter denne sæson."

Jacques Villeneuve satte en pæn tid på hans hurtigste omgang selvom han kæmpede med en defekt sensor i motoren, problemer med gearkassen og der var fugtigt på banen, som ikke nåede at tørre.

BAR-teamets testtider hidtil fra Kyalami.
Ricardo Zonta - 1:23.36
Jacques Villeneuve - 1:23.84

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk