Midland F1 teamets tre testkørere mangler superlicensen som er nødvendig for at køre i Formel 1. Sagen er den at hvilken som helst af dem kan blive fredagskørere - måske endda på skift - og så skal superlicensen være til stede.
Men det gør Midland F1 noget ved. Planen er at de tre kørere i denne uge i forbindelse med teamets test på Valencia banen, skal bestå 350 km prøven med tilhørende pitstop osv. De tre kørere er Markus Winkelhock, Giorgio Mondini og Adrian Sutil. Sutil ventes allerede at have bestået prøven i går torsdag, mens de to andre vil tage prøven i dag eller i morgen.
Ifølge flere tyske aviser, som selvfølgelig følger især Markus Winkelhock, skal de tre kørere deles om fredagskørslerne. Bladet Auto, Motor und Sport hævder at Mondini er garanteret mindst 9 af fredagskørslerne, mens Winkelhock og Sutil skal deles om de resterende.
Max Mosley håber på at Formel 1 fra 2011 vil være en væsentligt mere brændstoføkonomisk racerserie. Dette forslag kommer i forbindelse med en lang række udmeldinger. Og også i forlængelse af den megen snak om en ny Concorde aftale fra 2008 og frem. Blandt har Mosley forslået og næsten dikteret en snarlig udmelding om hvad man vil efter 2007 hvor den nuværende Concorde aftale udløber.
For at komme teams, konstruktører osv. lidt i møde er en evt. frist og reglementsgennemførelse udskudt til om nogle år. Forslaget om en tvungen benzinøkonomi vil derfor give førnævnte tid og mulighed til at få udarbejdet ideer inden da.
Blandt har Mosley introduceret et forslag om at man skal anvende den samme motor specifikation fra 2008 til 2010, for ikke at give motorkonstruktørerne alt for store mareridt. Med til forslaget om bedre benzinøkonomi hører også at der i EU i 2010 skal anvendes 5,75 % procent biobrændstof til personbiler, og det er blandt også i den sammenhæng at Mosley allerede nu lancerer sit forslag.
Max Mosley:
"Det vi tænker på her er en bedre brændstoføkonomi i Formel 1. Det er der mange gode grunde til - udover at være politisk korrekt. Alle bilfabrikanter arbejder med forbedret brændstoføkonomi, og der sker mange interessante ting. Kommer der en krise, hvilket kan være meget tænkeligt inden for de næste få år, så vil det være langt mere forsvarligt at kunne sige, "at vi arbejder skam med at forbedre brændstoføkonomien."
"Det kunne enten være en begrænset mængde brændstof til rådighed, hvilket er den enkleste måde at gøre det på, eller måske mere sofistikeret en ventil med hvilken at tilførslen af benzin reguleres af omdrejningstallet over hele omdrejningsområdet."
"Brændstoffet i 2008 vil alligevel blive brændstof hvor af 5,76 % er biobrændstof, simpelthen fordi det alligevel kommer i 2010 i hele EU, og vi ønsker ikke at være bagefter på det punkt. Andre steder fra er der kommet et argument eller forslag om at skifte til E85, hvilket er 85 % ethanol og som faktisk allerede nu er tilgængeligt i USA, dog endnu i begrænset omfang."
"Men så igen, når mesterskabet er på plads og vi ved hvem som vil deltage, vil vi sætte os ned sammen med dem og drøfte hvad der skal ske i 2011. Målet er at blive enige inden årets udgang, så alle kan have et opmærksomt, men også måske lav prioriteret research program kørende allerede fra næste år."
"Motorfabrikanterne arbejder meget med indsprøjtning og doseringsmængder. Det har en efterhånden dramatisk effekt på brændstofforbruget. Det vil være meget følsomt at begynde en indsats her, men vi behøver en lang indkøringsperiode ellers kommer det til at koste en formue."
Max Mosley tilføjer at FIA vil presse på for at få indført en væsentligt mere miljøvenlig benzin i fremtiden, men indrømmer også at teamene behøver tid for at kunne forberede teknologien til dette og i det hele taget mere brændstoføkonomiske motorer.
På Valencia banen var det lidt overraskende den nye Williams kører Nico Rosberg der satte den hurtigste tid, han var her 0,205 sekund hurtihere end McLaren køreren Kimi Raikkonen.
Onsdagens tider fra Valencia: