Ikke alene var Ferrari det team som i den forgangne test kørte flest kilometer - de var også meget konstante i deres tider. Meget indikerer at de ligger blandt de hurtigste - ikke kun pr. omgang, men over længere stints. Felipe Massa står for teamets indsats i dag og han har fået den anden racer, med chassis nummer 282 til sin rådighed. Det er den første test for den anden racer.
I dagens test har der været et par afbrydelser. Tidligt på dagen blev testen stoppet på grund af at Lewis Hamilton stoppede ude på banen, og siden måtte også Paul di Resta være årsag til et stop da han spandt af banen. Generelt for McLaren har de ikke været så overbevisende i deres test - der har været en del stop og det har været sværere at udlede noget fra deres længere stint.
I dag kørte også Rubens Barrichello et par længere stint for at simulere løbshastighed. Teamet har stadig ikke skruet den nye Cosworth motor op til det yderste, så der kan være mere at hente. Generelt er Williams raceren lidt over et sekundt langsommere pr omgang i forhold til Ferrari der lader til at være pace-setter. Omkring frokost blev Barrichello så den tredje kører der stoppede testen
Blandt de nye elever i klassen er der lagt op til en direkte duel mellem Lotus og Virgin Racing - to teams som også har udfordret hinanden. Det er malaysiske Fairuz Fauzy der tester i dag (hvilket nok kan være lidt underligt i betragtning af hans meget begrænsede Formel 1 erfaring, men han har flere penge end de to Grand Prix kørere) for Lotus, mens det er Timo Glock der står for testen hos Virgin Racing. Efter formiddagens test er det Lotus, der tester for første gang, der har fået håneretten.
Tiderne fik et godt hug ned da det begyndte at tørre, så her er tiderne fra omkring frokosttid:
Nr. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1. | Felipe Massa | Ferrari | 1:26,867 | 43 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:27,669 | 28 |
3. | Pedro de la Rosa | Sauber | 1:27,825 | 44 |
4. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:27,871 | 51 |
5. | Rubens Barrichello | Williams | 1:28,256 | 78 |
6. | Paul di Resta | Force India | 1:30,080 | 60 |
7. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:30,273 | 50 |
8. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:31,555 | 37 |
9. | Vitaly Petrov | Renault | 1:32,752 | 12 |
10. | Fairuz Fauzy | Lotus | 1:34,396 | 46 |
11. | Timo Glock | Virgin Racing | 1:34,453 | 4 |
Stefan GP har blandt andet været forbi Toyota, og de har især anbefalet deres protege Kazuki Nakajima, så han kan få chancen igen i 2010. Derimod vil det være debut for Karun Chandhok, der menes at bringe omkring 35 millioner kroner med for et sæde. Han har i flere år også været en af Bernie Ecclestones favoritter - Formel 1-cirkus direktøren har flere gange udtalt at han håber på at få Chandhok i Formel 1. Måske kan Stefan GP så også benytte den chance til at lægge yderligere pres på FIA til at give dem en reserveplads til 2010.
Teamet menes at have en racer klar, og at de stiller til start i den sidste store test i Barcelona.
Således har Brian Bonner, der havde titel af at være leder af teamets forretningsmæssige side, valgt at forlade teamet. Og hvis der er noget der er brug for i et nyt team så er det at have det rigtige fokus på forretningen i teamet. Derudover er der også vedvarende rygter om at en af de store støtter til teamet, YouTube grundlæggeren Chad Hurley også er ved at trække sig fra projektet. Med andre ord - der er ingen penge tilbage.
Andre rygter beretter om utålmodige medarbejdere der mangler betalinger for deres arbejde. FIA fortsætter med at have tro på at USF1 også er til start om mindre end en måned i Bahrain.
Det er det malaysiske bilmærke Proton der ejer retten til Lotus-navnet, så ret beset er der tale om en Proton-racer pakket ind i Lotus farver. Og hvis det skulle vise sig at Lotus sikrer sig en sejr, så skal der spilles en anden nationalmelodi - det bliver Negaraku i stedet for 'God save the queen'.
Kigger man lidt på statistikken så har Lotus - den originale vare - stillet til start i 491 Grand Prix'er. Teamet har hele 79 sejre. Den første blev hentet i 1960 af Sir Stirling Moss i Monte Carlos gader, og den sidste blev hentet i 1987 af Ayrton Senna i Detroit.
Lotus kørte sit sidste løb i Australien i 1994 - her udgik både Mika Salo og Alessandro Zanardi. Og så kan debatten så ellers gå om en eventuel sejr til Lotus reelt er teamets første eller den 80. i rækken! Men det tager nok et par år inden den debat bliver helt aktuel!
Hvis FIA giver dem en 14. plads vil det automatisk være muligt for dem at rykke op, hvis det nu viser sig at USF1 eller Campos ikke bliver klar. De to teams er stadig meget tvivlsomme, nu hvor der er mindre end en måned til sæsonstarten i Bahrain. Men selvom Stefan GP hele tiden gør opmærksom på sig selv, så lægger FIA afstand til teamets planer. Den nye FIA præsident Jean Todt har arvet problemerne fra sin forgænger der gav plads til en række nye teams. Det har så siden vist sig at fundamentet og prospekterne for de nye teams har været særdeles tyndbenede.
Jean Todt er dog ikke af den opfattelse at der kan gives flere reservepladser der kan betyde en automatisk oprykning til Formel 1. Todt har stadig stærk tiltro til at de to skrantende teams bliver klar. Ikke desto mindre fortæller Zoran Stefanovic at der arbejdes på at FIA i det mindste vil anerkende dem så de kan blive klar til 2010 hvis chancen byder sig.
Teamet er, efter det som er blevet rapporteret, allerede klar med deres racer og den skulle også have bestået crash test.
Da Bridgestone meldte ud at de var på vej væk, var der ikke mange dækleverandører der stillede sig op i køen. Flere af de kendte mærker meldte hus forbi og viste ikke interesse for at starte et Formel 1-projekt op. Men måske har FIA alligevel været i stand til at få Michelin til at genoverveje deres beslutning. Det franske mærke trak sig ud af sporten i 2006, især efter at have fået store ridser i lakken over ydmygelsen i det amerikanske Grand Prix på Indianapolis i 2005 hvor alle de Michelin-støttede biler parkerede inden start. En beslutning som kom til at koste Michelin dyrt - både økonomisk og i dalende image.
Alligevel fører FIA og Michelin ny uofficielle samtaler. "Vi vil måske overveje at vende tilbage, men der skal være nogle klare forudsætninger. Det vigtigste er at sikre at dækkene viser hvad der kan overføres til bilbranchen," siger Jean-Dominique Senard.
Michelin menes at ville satse på at dækkene skal have en miljømæssig 'profil', hvilket vil ligge på linje med den branding som mærket for tiden satser på i øvrige motorsportsklasser.
Deltagerne i Jerez testen - onsdag til lørdag:
Onsdag | Torsdag | Fredag | Lørdag | |
Team | Kører | Kører | Kører | Kører |
McLaren | Jenson Button | Jenson Button | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
Mercedes GP | Michael Schumacher | Nico Rosberg | Michael Schumacher | Nico Rosberg |
Red Bull | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber | Mark Webber |
Ferrari | Felipe Massa | Felipe Massa | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
BMW Sauber | Pedro de la Rosa | Pedro de al Rosa | Kamui Kobayashi | Kamui Kobayashi |
Williams | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Nicolas Hülkenberg | Nicolas Hülkenberg |
Renault | Vitaly Petrov | Vitaly Petrov | Robert Kubica | Robert Kubica |
Force India | Paul di Resta * | Adrian Sutil | Vitantonio Liuzzi | Vitantonio Liuzzi |
Adrian Sutil * | ||||
Toro Rosso | Sébastien Buemi | Sébastien Buemi | Jaime Alguersuari | Jaime Alguersuari |
Lotus | Fairuz Fauzy | Heikki Kovalainen | Heikki Kovalainen | Jarno Trulli |
Virgin | TBA | TBA | TBA | TBA |
Campos | Deltager ikke | |||
US F1 | Deltager ikke | |||
* Paul di Resta kører om formiddagen og Adrian Sutil om eftermiddagen | ||||
Der har tidligere været afholdt fire testdage på Jerez banen, og de blev alle præget af regnvejr, og det samme ser desværre ud til at være tilfældet med de kommende fire testdage, noget der er meget uheldigt for de deltagende teams.
Det er ikke fordi teamne ikke behøver regnvejrs test, men derimod fordi der kun må testes 15 dage før sæsonstarten, så hver en regnvejrsdag er lig med en 'spildt' testdag hvor der ikke kan testes for fuld kraft, og dermed udvikle racernes aerodynamik og setup til de optimale betingelser i forhold til hvad racerne bliver udsat for under sæsonens løb.
I følge vejrudsigterne for området hvor Jerez banen ligger, bliver det sandsynligvis kun en dag Formel 1 kørerne og deres teams kan teste i tørvejr, de tre andre bliver med kraftig regn, og torsdag tales der om skybrud og oversvømmelser!