Onsdag eftermiddag bekræftede Lotus Renault GP chefen Eric Boullier at Nick Heidfeld er køreren der skal erstatte Robert Kubica sålænge han er ude med sine skader.
Flere ledige kørere var inde i billedet som afløser for Robert Kubica, men man har tilsyneladende gjort sig umage med udvælgelsesprocessen, for det var kun Nick Heidfeld der fik lov til at teste for teamet på Jerez banen. Og valget ser ud til at være rigtigt. Nick Heidfeld satte dagens hurtigste tid den dag han fik lov til at teste i bilen. Samtidigt er han den af kørerne der var inde i billedet som erstatning for Robert Kubica, der har mest erfaring.
(Foto: Lotus Renault GP)
Nick Heidfeld sagde da også at han var både stolt og glad for at blive valgt, men var det ked af omstændighederne, for det er ikke den måde det skal ske på.
Arbejdsprogrammet for Nick Heidfeld er også lagt fast for den kommende test i Formel 1 der starter allerede i morgen på Circuit de Catalunya. Han skal i bilen fredag formiddag, lørdag og mandag, mens Vitaly Petrov overtager bilen fredag eftermiddag og søndag.
Der er en vis risiko for at både årets sidste Formel 1 test og det efterfølgende Grand Prix i Bahrain, kan blive aflyst. Den politiske uro i en del arabiske lande har også spredt sig til Bahrain, hvor der i de seneste dage er meldt om demonstrationer og kampe med politiet. Situationen bliver fulgt løbende. Det største problem lige nu er at der tilsyneladende kommer modstridende oplysninger fra Bahrain.
Allerede i den kommende weekend skal Grand Prix 2 Asia serien køre i Bahrain. Det er seriens andet løb i denne sæson. Og for Red Bull Racing teamchefen, Christian Horner, er det allerede tæt på da hans eget Grand Prix 2 team, Arden, er i Bahrain. Ifølge Christian Horner er der pt. ingen bekymring i teamet som han har været i kontakt med. Men man følger selvfølgelig situationen.
Fra FIAs side følger man selvfølgelig også udviklingen. Man er i løbende kontakt med arrangørerne i Bahrain. Hos FIA er man klar til at aflyse såfremt udviklingen bliver så meget forværret at der er risiko for både teams og tilskuere. Både FIA og FOM er i tæt kontakt med både arrangørerne og flere ledende personer indenfor kongefamilien i landet.
Grand Prix 2 arrangørerne mener ikke i skrivende stund at der er grund til at aflyse deres to løb i Bahrain.
Bernie Ecclestone er også klar til at aflyse fra FOMs side, men siger at indtil videre foretager man sig intet udover at følge udviklingen. Han siger også at man dog er klar til at aflyse såfremt situationen forværres så sikkerheden bliver sat på spil.
De seneste rapporter fra både Charlie Whiting og løbsarrangørerne er særdeles positive. Byggeriet skrider rigtig godt frem.
Hvad selve banen angår, så er fundamentet lagt og afkørselsområderne så godt som færdige. Den sidste asfalt skal efter planen lægges på midt i marts måned. Diverse serviceveje i området omkring banen er man i fuld gang med at anlægge i øjeblikket. Man er også i fuld gang med at færdiggøre faciliteterne til medier, pitgarager, medical-center osv.
Den endelige og sidste inspektion vil finde sted den 30. juni hvorefter den endelige inspektion skulle være en ren formssag.
Fire forskellige kørere i fire forskellige biler har sat de hurtigste tider ved den seneste Formel 1 test der blev kørt på Jerez banen i Spanien. Det kunne betyde en bred forståelse af hvordan de nye Pirelli dæk reagerer. Det er i hvert fald noget af det Pirelli mener de har umiddelbart har fået med fra testen.
Pirelli mener også at de har opnået det de har sat som mål for den udviklingsfase man snart skal være færdig med. Årets første Formel 1 Grand Prix køres om mindre end en måned, og her skulle alt helst være klart.
Der har dog været en del kritik af de nye dæk. Et af problemerne munder dog sikkert ud i at kørerne i en lang årrække har været vant til hvordan forgængeren Bridgestones dæk reagerede. Nu er der en ny spiller på banen og det må man omstille sig til.
Et af kritikpunkterne der er dukket op på Jerez er at dækkene ligesom taber maksimal ydelsen efter blot én omgang, for så derefter at virke konstante over de næste måske 10 - 15 omgange, hvorefter at dækkene igen begynder at blive langsommere. Et andet kritikpunkt er selve reaktionen i dækkene. Flere kørere oplevede at de i de hurtige sving på banen, adskillige gange var ved at tabe bilen, simpelthen fordi dækkene gav slip.
Rubens Barrichello der var hurtigste kører i søndags, udtrykker det således:
"Et sæt friske dæk føles ikke længere som et sæt friske dæk. I de hurtige sving begynder man pludselig at miste vejgreb uden at du næsten bemærker det. Og pludselig taber man så bilen fuldstændig."
Pirelli vil ikke svare endegyldigt på kritikken, men siger dog at man ikke som forgængeren vil lave dæk der kan holde til 80 - 90 % af et løb. Dækkene bliver lavet til at kørerne og teamene skal beregne i gennemsnit 2 pitstops afhængig af banerne. Der er dog for så vidt fremskridt at spore. Da Pirelli testede på samme bane i september 2010. Desuden er Jerez berygtet for at kan være meget hård ved dækkene.
Pirelli siger også at man ikke vil reagere på kritikken overfor teamene. Er der et generelt problem, skal det diskuteres med FIA. Man vil ikke være genstand for måske at favorisere enkelte teams. De to resterende tests vil vise om hvorvidt Pirelli dækkene ikke er gode nok, eller om man kan nå at forbedre/udvikle dækkene yderligere. På nuværende tidspunkt anbefaler Pirelli i første omgang de hårde compounds typer til de i hvert fald første fire Grand Prixer i år.