Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.2.1999
 Bombe !
 Slut på Kyalami-testen
 Ferrari står distancen
 
17.2.1999
 Mad Max mod BAR
 BAR og Williams: Bare én dag til!
 98-chassis til Melbourne?
 Michele Alboreto hædres af Ferrari
 

Hop til top18.2.1999

Bombe !

Minardi teamet, der gennem tidens løb har præsteret flere overraskelser, har gjort det igen ! Torsdag aften slap nyheden ud at de havde ansat Ferraris nuværende testchauffør Luca Badoer som andenkører, dog skal han ved siden af jobbet som full-time formel 1 chauffør stadig teste de hurtige Ferrari racere. Han vender dermed "hjem", hvilket bekræfter det gode forhold til Minardi teamet, han været i stand til at bevare i sin tid som Ferrari testkører.

Badoers første forpligtigelse vil dog stadig være Ferrari og han har understreget at han kun tager pladsen for at hjælpe teamet ud af en knippe. Han roste ved samme lejlighed mændene omkring Minardi teamet og sagde, at fremtiden ser lys ud for dem.

Ferraris ledelse er indforstået i aftalen; men pointerede at Luca Badoer er ansat hos dem og kun til låns for Minardi teamet.

KLH  


Hop til top
Slut på Kyalami-testen

Femdages testen på Kyalami sluttede for de to team, BAR og Williams sent onsdag aften hvor de måtte pakke deres ting og tage tilbage - enten klogere eller mere bekymret før testen. Summa summarum blev at Ralf Schumacher var hurtigste mand 4 ud af fem dage og ligner en uofficiel førstemand hos Williams. Begge team nåede at få testet en hel del - og fik også en del problemer.

Tirsdagens test gav 'comeback' til Allesandro Zanardi efter at hans racer igen blev klar fra hans uheld om søndagen, hvor italieneren brugte aftenen til at øve sig i noget der har været ham uvant de sidste par år - starter. Hos BAR skiftede man kører og Ricardo Zonta overtog, men nåede aldrig for alvor rigtig at komme i gang med de to testdage eftersom der var adskillige problemer med BAR-raceren, og hos Williams kæmpede man fortsat med gearkassen. Zonta mente at banen var "meget svær eftersom det er vigtigt at finde grænserne, specielt i de hurtige sving," fortalte brasilianeren om sit første indtryk af banen. Begge teams gjorde god brug af forholdene og fortsatte langt ud på aften indtil det blev for mørkt at teste.

Tirsdagens tider fra Kyalami:
KørerTeamTid
Ralf SchumacherWilliams-Mecachrome1m 24,56 sek.
Allesandro ZanardiWilliams-Mecachrome1m 24,72 sek.
Ricardo ZontaBAR-Supertech1m 25,38 sek.
Alle tider er uofficielle og leveret af BAR

Onsdagen og den sidste testdag blev der sat nogle meget hurtige tider især fordi Williams teamet trænede i kvalifikationsopsætning. De to kørere hos Williams synes allerede nu at have fået gang i adskillige afkørsler så derfor stoppede teamet tidligt på dagen, men nåede at sætte de hurtigste tider - igen med Ralf Schumacher øverst i tabellen. Teamet konkluderede at der havde været mange ting de havde lært under de varme forhold, og eftersom der havde været en del problemer var man ikke videre optimistisk til det første løb i Melbourne. Når Williams ikke følte nogen grund til det, så bør BAR heller ikke. Zonta kørte kun 20 omgange - og han var ked af at tingene ikke fungere 100%. "Vi har lært meget i denne uge, og det er vigtigere end at sætte en god tid," mente brasilianeren - men det er ikke den rette holdning for et team der vil vinde fra første løb! Craig Pollock ville imidlertid ikke trække lidt i land med de store forventninger til det første løb i Melbourne: "Dette var en af de værste dage under testen fordi det var her vi forventede meget og opnåede lidt. Forventninger er derimod fortsat høj

BB  


Hop til top
Ferrari står distancen

Efter weekendens topmøde på Curcuit de Catalunya i Spanien, er Ferrari teamet flyttet til hjemlige forhold på den italienske Mugello bane. Her tog teamet i går hul på en længere test som forventes at vare til og med weekenden. Med Michael Schumacher bag rattet på F399 gennemførte Ferrari en løbsdistance på den 5,25 km. lange bane. Schumacher kørte først et par omgange for at sætte vognen op til banen, hvorefter han tog hul på en Grand Prix simulation. Ialt kørte F399'eren 73 omgange svarende til 383,25 km. En Grand Prix distance er 300 km. Teamet er endnu ikke færdige med at samle Eddie Irvine's chassis, så Ireren måtte tage til takke med en lang udgave af F300. I denne kørte Eddie 54 omgange, eller 283,5 km., hvor han primært testede nye komponenter.
 
Nu er det stortset umuligt at sige noget om styrkeforhold ud fra testtider, da vi ikke kender til opsæt, brændstofmængder mm. Men for at sammenligne Ferrari med sig selv på samme tidspunkt sidste år har gravet nogle tider frem fra tidligere Mugello tests, og det ser umiddelbart ud til at F399 er en anelse hurtigere end F300 i Februar sidste år. Det skal her bemærkes at teamet på indeværende tidspunkt sidste år havde testet meget mere, og havde dermed større kendskab til vognen. Den hurtigste tid på Mugello i sidste års vogn satte Eddie Irvine under forberedelserne til VM finalen på Suzuka. Irvines tid var ca. 1.2 sekund hurtigere end Schumachers i går, og med en ekstra rille i fordækket, og teamets manglende kendskab til F399 ser det lovende ud for Ferrari.
17/2-9915/2-9814/10-98
BaneMugelloMugelloMugello
VejrSkyetSolskinSolskin
Temperatur6-8 gr.9-15 gr.8-16 gr.
Bane temp.7-9 gr.10-20 gr.12-23 gr.
Schumacher1:27,5781:28,2671:26,463
MBP  


 

Hop til top17.2.1999

Mad Max mod BAR

FIA præsidenten Max Mosley har nu givet en forklaring på, hvorfor BAR teamet skal stå skoleret i Geneve den 12. Marts med risiko for udelukkelse fra et løb og/ eller en bøde, der kan mærkes. Bl. a. i en tid hvor forbud tobaksreklamer vinder frem for at blive totalt forbudt i år 2006 for EU's område, har FIA nogle stiltidende aftaler med forskellige regeringer om tilladelse til at køre med tobaksreklamer; men på den anden side skal det ikke overdrives. I værste fald havde man risikeret 24 biler med 24 forskellige tobaksreklamer, hvis ideen om de individuelle bemalinger var slået fuldt igennem. Det ville have væltet alle FIA's bestående aftaler med regeringer over hele verden, og det har man ikke råd til at risikere.

Han er rasende over at BAR lancerede deres racere til 99 sæsonen i 2 forskellige bemalinger ved en storstillet pressekonference trods et FIA forbud og verserende voldgift herom. " Det er det samme som at give FIA og hele den etablerede motorsportsverden fingeren" var en af hans udtalelser.

Godt for Anja Andersen, at hun ikke kører Formel 1.

KLH  


Hop til top
BAR og Williams: Bare én dag til!

Både BAR og Williams har haft problemer med testene på Kyalami, Sydafrika i de seneste par dage, begge især med gearboksene og Williams der løb tør for reservedele da Alex Zanardi smadrede sin FW21i søndags. Derfor ønskede begge teams at kunne få lov udvide testningen med en 6. dag. Men bare fordi man er den mest forgudede del af den internationale motorsport, kan man ikke altid få sin vilje. Det ville komme på tværs af forberedelserne til det nationale touring car mesterskabs sæsonstart. De lokale teams kan ånde lettet op for, Kyalamis styrelse sagde nej, så de to teams må pakke grejene sammen og forlade banen inden torsdag.
CBA  


Hop til top
98-chassis til Melbourne?

Rygter vil vide at McLaren vil sende sidste års titelvindende MP4/13 til Melbourne istedet for den nye MP4/13. MP4/14'eren, der d. 8/2 blev afsløret foran 500 pressefolk og indbudte gæster, har under testene i sidste uge kun vist sig ganske lidt overlegen i forhold til sin forgænger. På den første testdag, tirsdag d. 9/2, var MP4/13 faktisk hurtigst med 1,644 sek. Onsdag var rollerne byttet om og forskellen mellem Hakkinens 99-model og Couldthards 98'er var kun på 0,318 sekunder. Torsdag var forskellen 0,758 sek.
 
Adrian Newey er den der har været tættest på at bekræfte rygtet og siger om at bruge MP4/13-chassiset, at: "det er en mulighed der altid har ligget i vores baghoveder". Mercedes sportschef, Nobert Haug, siger derimod at det kan der overhovedet ikke være tale om. Mika Hakkinen slutter sig til denne mening og siger at det skulle overraske ham meget hvis det skete. Men han siger også at det ikke er muligt at forudsige om hvorvidt han kan forsvarer sin verdensmester-titel. Teamet har domineret ved testene i Spanien, men er der problemer i McLaren-lejren?
CBA  


Hop til top
Michele Alboreto hædres af Ferrari

Den tidligere Ferrari kører Michele Alboreto bliver hædret på lørdag. Han vil modtage et trofæ fra "Maranello Ferrari Club". Det er en hæder som klubben hvert år uddeler til en kører som har været vigtig for Ferrari.

Italieneren startede sin Formel 1 karriere hos Tyrrell, halvvejs inde i 1981 sæsonen. Efter at have kørt endnu to sæsoner der, kom han til Ferrari i 1984. Han var hos Ferrari i 5 år, og scorede ialt 138.5 points i 90 starte. Hans bedste sæson var 1985, da han sluttede på en andenplads i kørernes mesterskab, med 53 points. Efter han forlod Ferrari havde han ikke ret meget mere succes i formel 1. Han kørte for Tyrrell, Arrows, Footwork, Minardi og Lola, men scorede kun 13 point på 6 sæsoner.

Da Alboreto sluttede sin Formel 1 karriere, kørte han i 1995 sæsonen touringcars, inden han tog til USA, og kørte i Indy Racing League. I 1997 vandt han 24 timers løbet på Le Mans 24 sammen med danske Tom Kristensen og svenske Stefan Johansson i en Joest-Porsche. Det var også Michele Alboreto der sørgede for at Joest-Porsche’en startede i pole position i samme løbe, ved at sætte hurtigste tid under kvalfikationen.

HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk