Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.2.2005
 Klien kører i Melbourne
 Stjerneskuddet og det forsinkede lyn
 
15.2.2005
 Det blev Friesacher
 FIA har godkendt ny BAR gearkasse
 Falder afgørelsen i dag for Kiesa?
 

Hop til top18.2.2005

Klien kører i Melbourne

Den østrigske Formel 1-kører, Christian Klien bliver andenkøreren i Red Bull Racings debutløb i Melbourne. Han får dermed pladsen ved siden af David Coulthard på bekostning af teamets tredje tilknyttede kører, Vitantonio Liuzzi. Men han kommer dog stadig til start, da han skal være med som testkører fredag.

Teamet har taget beslutningen på grundlag af de seneste tests. Det var måske endda ventet at teamet først meget senere ville udpege køreren til Melbourne, men den kommer altså nu - godt tre uger før løbet påbegyndes. "Vi er meget heldige at have to meget talentfulde unge kørere, som begge har imponeret teamet under vintertestene. Jeg er meget tilfreds med Christians og Tonios udvikling henover de sidste uge," siger teamchef Christian Horner.

Ikke så overraskende er Klien meget godt tilfreds med stadig at kunne kalde sig Formel 1-kører. "Jeg er meget stolt over det privilegium at starte det første løb i Melbourne for Red Bull Racing. Jeg er beæret over at beslutningen faldt til min fordel - det har givet mig endnu mere motivation," siger han. Omvendt måtte Liuzzi ønske tillykke, men håber at han også får chancen. "Jeg vil selvfølgelig selv forsøge at få en chance for at køre race så hurtigt så muligt," siger han. En stor del af beslutningen har også bund i at Klien trods alt har et års race-erfaring og kender banen fra sidste års løb. Når feltet igen begynder at ramme de europæiske baner, bør chancerne for at Liuzzi kommer i raceren blive væsentlig større!

BB  


Hop til top
Stjerneskuddet og det forsinkede lyn

Da Mark Webber i Australien 2002 plantede sin Minardi racer på en 5. plads tændtes en stjerne på komethimlen. En stjerne der siden har brændt ganske klart og tydeligt og bare ventet på den rigtige chance, en chance der nu er kommet, hvor Webber er den mand Williams knytter deres fremtidshåb til.

Hans to sæsoner hos Jaguar har modnet ham, specielt modgangen sidste sæson er af stor betydning. Det er altid i modgangen at man kan se en kørers virkelig format, og måske gik udviklingen hos Webber lidt i stå i 2004, men han faldt ikke sammen.

Nick Heidfeld lignede også en stor stjerne da han gjorde sin entré i Formel 1. Den næste tyske verdensmester var det prædikat han fik på sig. Siden gik det hele lidt i stå og Heidfeld blev overhalet, blandt andet af Kimi Raikkonen. Da Mika Häkkinen stoppede var Heidfeld slemt skuffet over ikke at få pladsen hos McLaren. Som gammel Mercedes protegé og McLaren testkører følte han sig sikker på pladsen. Det har siden virket som om han gik i stå efter i sin udvikling efter den skuffelse. Men nu har han altså fået chancen på bekostning af Pizzonia, der ellers gjorde det fornuftigt sidste sæson i sit kortvarige vikariat.

Sammen skal de to vende den tunge Williams skude og få sat kursen mod nye triumfer. Efter fem sæsoner med BMW motor vil det tyske firma snart have valuta for pengene - ellers begynder det at blive pinligt. BMW kan ikke leve med at være lige ved og næsten år efter år.


Mark Webber - bryder han igennem i år.
(Foto: BMW)

Umiddelbart er det Webber der har den tungeste byrde på sine skuldre. Han er blevet udråbt som en kommende verdensmester, men faktum er at han stadig har sin første podieplacering til gode. Omvendt har han fordelen af, at ingen rigtig forventer det helt store i 2005. Efter Williams' elendige 2004 sæson trænger teamet til en ny start, men kan have det store fokus rettet mod 2006. 2005 skal være en prøvesæson hvor teamet og den nye mand i førertrøjen skal føle hinanden an. Bevares - der skal helst også flere resultater til end sidste sæson, men de er ikke ligeså pressede som McLaren er.

Men dermed ikke sagt at de ikke er pressede. Ligesom McLaren skal de teamet have lukket hullet op til Ferrari, så det virker plausibelt at de i nær fremtid måske kan gøre dem rangen som mester stridig. Kravet i år er sejre.

For Mark Webber er det nu tiden at han skal bevise at han virkelig er lavet af stjernetøv. Han er blevet sammenlignet med Alan Jones, den australske mester fra 1980. Måske virker en enkelt VM titel ikke som det helt store i en tid hvor Schumacher skal bruge begge hænder for at tælle sine. Men Jones var en eminent kører, der i de tre sæsoner, 1979, 80 og 81 var i en klasse for sig selv. Det er en hård sammenligning for Webber der har noget at leve op til.


Nick Heidfeld - i år skal det være!
(Foto: BMW)

For Nick Heidfeld er det sidste chance han har i Formel 1. Han skal virkelig bevise at han burde have haft en vinderbil for mange år siden. Derfor skal han brænde igennem i år, og helst i første halvdel. Der er truslen fra Jenson Button, der egentlig skulle have haft sædet, og som måske, måske ikke, får det i 2006. Om han skifter afhænger selvfølgelig af hvordan styrkeforholdet mellem Williams og BAR bliver. Og også af hvor godt Heidfeld klarer det. Han har en reel chance - den er ikke voldsom stor, men hvis resultaterne kommer, kan han stadig nå noget stort.

For de to bliver det en spændende og på mange måder afgørende sæson. Efter 2004 kan det næsten kun gå den rigtige vej. Men det store spørgsmål er køre

MMT  


 

Hop til top15.2.2005

Det blev Friesacher

I dag afslørede Minardi teamet, at det bliver østrigeren Patrick Friesacher der får det ledige sæde hos Minardi. Dermed kan det højest blive til en testkørerrolle for Nicolas Kiesa.

Minardi afslørede i dag i Østrig, at det bliver Patrick Friesacher der bliver den anden kører i teamet ved siden Christijan Albers. Dermed glippede muligheden for Nicolas Kiesa, der ellers har arbejdet hårdt for at få det ene af sæderne hos Minardi. Kiesa har dog stadig muligheden for at blive testkører i teamet. Spørgsmålet er så hvor vidt om Kiesa ønsker det. Patrick Friesacher har i de sidste fire år kørt i FIA Formel 3000 mesterskabet med et par sejre. Hungaroring er der hvor han har sejret. Inden han kørte Formel 3000 var han omkring den tyske Formel 3 serie.

Patrick Friesacher sagde bl.a. følgende ved pressemødet i Østrig i dag:
"For mig er det virkeliggørelsen af en længerevarende drøm om at komme i Formel 1. Jeg er også utrolig glad for at det bliver hos Minardi at jeg kan debutere. Jeg kender flere af folkene i teamet, og det er som en stor glad familie. Der er en rigtig god atmosfære, og når man så også tager med hvor mange Formel 1 kørere der er startet hos Minardi, så kan jeg ikke finde noget bedre sted. Faktisk føler jeg mig beæret over at være en del af teamet, og jeg vil selvfølgelig gøre mit bedste for teamet. Jeg træner i øjeblikket hårdt fysisk for at være helt klar, men jeg må indrømme at jeg næsten ikke kan vente til sæsonen starter. Dette er en stor mulighed og jeg har til hensigt at få det bedst mulige ud af det."

Paul Stoddart:
"Vi er glade for at have skrevet under med Patrick Friesacher. Han imponerede hele teamet ved testen på Misano i november, og han var uden tvivl en af de helt store stjerner ved F1x2 Grand Prixet på Kyalami i Sydafrika. Han er en hurtig og - ikke mindst lige så vigtig - en konstant kører, og som også leverer en god feedback til ingeniørerne. Jeg tror virkelig på at kombinationen med Friesacher og Albers vil udgøre et meget stærkt kører-lineup for Minardi i år."

Rygter i Formel 1 verdenen mener at vide at Friesacher har betalt i omegnen af godt $ 11 millioner for sædet. Det er dog ubekræftet, men sandelig mange penge for et sæde i det langsomste team i Formel 1. Nu mangler vi faktisk kun den endelige bekræftelse på hvem der skal være testkører hos Minardi, og hvem der bliver den anden kører hos Red Bull. Christian Klien og Liuzzi er begge på kontrakt med teamet, men om de skal deles om sædet eller der bliver et fast valg, har Red Bull endnu ikke offentliggjort endeligt. Bliver det Klien, er der to østrigske kørere i feltet.

PDL  


Hop til top
FIA har godkendt ny BAR gearkasse

BAR teamet har udviklet en ny gearkasse, som flere dog har vurderet til at være ulovlig. Virkningen ligner til forveksling CVT systemet.

BAR teamet har i de seneste par år fundet på nogle ting som har været på grænsen af det lovlige i forhold til det tekniske reglement. Sidste år var der tale om et nyt vingedesign. Og til i år har man fundet på en helt ny gearkasse. Det specielle ved den er, at den tilsyneladende virker som en CVT gearkasse, en form for milliongear. Der har været indgivet protest over den, trods BARs forsikringer om at den er fuldt lovlig. Reglementet foreskriver at der skal være en pause i kraftoverførslen ved gearskift.

FIAs tekniske stab har nu undersøgt gearkassen og fundet at den er fuldt ud lovlig. En af Hondas ledende ingeniører, Shuhei Nakatomo, har udtalt til bl.a. Autosport at FIA har erklæret gearkassen værende for lovlig. Gearkassen vil i praksis gøre skiftet mellem gear endnu hurtigere og dermed minimere tab af kraft ved gearskift.

PDL  


Hop til top
Falder afgørelsen i dag for Kiesa?

I dag afholder Minardi teamet pressemøde i Østrig, og her forventes det at de offentliggør hvem der skal køre for dem i den kommende sæson.

Minardi teamet har tidligere skrevet kontrakt med hollænderen Christijan Albers, og umiddelbart herefter afholdt de et stort pressemøde i Holland.
Fortsætter teamet denne trend, så er et pressemøde i Østrig næppe nogen god nyhed for Nicolas Kiesa, der er en af bejlerne til de ledige sæde i Minardi teamet.

Et pressemøde i Østrig kunne tyde på at Minardi's teamchef - australieren Paul Stoddart - har valgt en kører fra dette område, og her står Patrick Friesacher nok som den mest sandsynlige, da han jo er fra Østrig.
Men valget kunne også være faldet på ungaren Zsolt Baumgartner, og her kunne valget at Østrig som sted for pressekonferencen, så siges at være i det nærmeste 'vestlige' land.

Men er løbet så kørt for Nicolas Kiesa i denne omgang?
Nej - det behøver det ikke være, for der er endnu den svage mulighed at foreksempel Patrick Friesacher i dag bliver præsenteret som Minardi teamets 3. kører, men det er en lidt svag mulighed, da Minardi teamet da de indkaldte til møde udtalte at de ville komme med en vigtig annoncering.

Alt dette ved vi meget mere om sidst på eftermiddagen, Minardi pressekonferencen starter kl. 16:00.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk