Carabante er allerede hovedaktionær i teamet, men der arbejdes på en plan om at købe grundlæggeren af teamet, Adrian Campos, ud. Herefter vil Carabante så være eneejer af teamet. Det kan blandt andet gøre det muligt for teamet at få betalt de regninger som åbenbart er det helt store problem - et problem som ligger hos Adrian Campos.
Det er mere eller mindre sikkert at Carabante er begyndt at engagere sig mere i de daglige aktiviteter. Således har han været ude og hente mandskab ind til teamet på den tekniske side. Blandt andet har Colin Kolles fået en opgave som konsulent for teamet, ligesom også Geoff Willis er på lønningslisten for at få stablet et teamet på benene, når det nu har vist sig at Adrian Campos ikke har været i stand til det.
Teamet menes at kunne blive klar til Bahrain, men det bliver med en racer som er total uprøvet. De bliver ikke klar til sæsonens sidste vintertest i slutningen af februar i Barcelona. Så det bliver noget af en debut for det nye team. De har allerede en kører på kontrakt i Bruno Senna. Han får også noget at se til. Der mangler stadig at blive sat navn på den anden kører. Karun Chandhok, der også forbindes med Stefan GP, er et af emnerne.
FIAs totale testforbud i sidste sæson, hvor det ikke var muligt at teste i løbet af sæsonen, bliver nu lempet efter kritik fra flere sider. Flere kørere kunne ikke teste den aktuelle Grand Prix racer på grund af testforbuddet.
Det ramte Ferrari hvor man efter Felipe Massas alvorlige uheld, prøvede at få Michael Schumacher i bilen. Grundet hans daværende nakkeskade blev det ikke til noget. Senere kom Luca Badoer og Giancarlo Fisichella ud at køre, men måtte ikke teste i F60 raceren.
Reglen ramte også andre teams og kørere. Blandt andet måtte Romain Grosjean, Jaime Alguersuari, Kamui Kobayashi og Tonio Liuzzi ikke teste i den aktuelle racerbil for deres respektive teams.
Nu ændrer FIA reglen så der må testes én dag i tilfælde af skader eller andet fravær. Testen må dog ikke foregå på en Grand Prix der er med i den øjeblikkelige kalender. Ligeledes må køreren ikke have deltaget i Formel 1 i de seneste 2 sæsoner. Testen skal endvidere foregå i starten af en uge, og må kun finde sted efter afslutningen af årets andet Grand Prix og inden årets sidste Grand Prix.
Ikke alene var Ferrari det team som i den forgangne test kørte flest kilometer - de var også meget konstante i deres tider. Meget indikerer at de ligger blandt de hurtigste - ikke kun pr. omgang, men over længere stints. Felipe Massa står for teamets indsats i dag og han har fået den anden racer, med chassis nummer 282 til sin rådighed. Det er den første test for den anden racer.
I dagens test har der været et par afbrydelser. Tidligt på dagen blev testen stoppet på grund af at Lewis Hamilton stoppede ude på banen, og siden måtte også Paul di Resta være årsag til et stop da han spandt af banen. Generelt for McLaren har de ikke været så overbevisende i deres test - der har været en del stop og det har været sværere at udlede noget fra deres længere stint.
I dag kørte også Rubens Barrichello et par længere stint for at simulere løbshastighed. Teamet har stadig ikke skruet den nye Cosworth motor op til det yderste, så der kan være mere at hente. Generelt er Williams raceren lidt over et sekundt langsommere pr omgang i forhold til Ferrari der lader til at være pace-setter. Omkring frokost blev Barrichello så den tredje kører der stoppede testen
Blandt de nye elever i klassen er der lagt op til en direkte duel mellem Lotus og Virgin Racing - to teams som også har udfordret hinanden. Det er malaysiske Fairuz Fauzy der tester i dag (hvilket nok kan være lidt underligt i betragtning af hans meget begrænsede Formel 1 erfaring, men han har flere penge end de to Grand Prix kørere) for Lotus, mens det er Timo Glock der står for testen hos Virgin Racing. Efter formiddagens test er det Lotus, der tester for første gang, der har fået håneretten.
Tiderne fik et godt hug ned da det begyndte at tørre, så her er tiderne fra omkring frokosttid:
Nr. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1. | Felipe Massa | Ferrari | 1:26,867 | 43 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:27,669 | 28 |
3. | Pedro de la Rosa | Sauber | 1:27,825 | 44 |
4. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:27,871 | 51 |
5. | Rubens Barrichello | Williams | 1:28,256 | 78 |
6. | Paul di Resta | Force India | 1:30,080 | 60 |
7. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:30,273 | 50 |
8. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:31,555 | 37 |
9. | Vitaly Petrov | Renault | 1:32,752 | 12 |
10. | Fairuz Fauzy | Lotus | 1:34,396 | 46 |
11. | Timo Glock | Virgin Racing | 1:34,453 | 4 |
Stefan GP har blandt andet været forbi Toyota, og de har især anbefalet deres protege Kazuki Nakajima, så han kan få chancen igen i 2010. Derimod vil det være debut for Karun Chandhok, der menes at bringe omkring 35 millioner kroner med for et sæde. Han har i flere år også været en af Bernie Ecclestones favoritter - Formel 1-cirkus direktøren har flere gange udtalt at han håber på at få Chandhok i Formel 1. Måske kan Stefan GP så også benytte den chance til at lægge yderligere pres på FIA til at give dem en reserveplads til 2010.
Teamet menes at have en racer klar, og at de stiller til start i den sidste store test i Barcelona.
Således har Brian Bonner, der havde titel af at være leder af teamets forretningsmæssige side, valgt at forlade teamet. Og hvis der er noget der er brug for i et nyt team så er det at have det rigtige fokus på forretningen i teamet. Derudover er der også vedvarende rygter om at en af de store støtter til teamet, YouTube grundlæggeren Chad Hurley også er ved at trække sig fra projektet. Med andre ord - der er ingen penge tilbage.
Andre rygter beretter om utålmodige medarbejdere der mangler betalinger for deres arbejde. FIA fortsætter med at have tro på at USF1 også er til start om mindre end en måned i Bahrain.