Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.2.1999
 Schumacher giver gas
 Stewart med modificeret motor på Barcelona
 
18.2.1999
 Bombe !
 Slut på Kyalami-testen
 Ferrari står distancen
 

Hop til top19.2.1999

Schumacher giver gas

Sammen med Minardi testede Ferrari teamet igen i går på Mugello. Michael Schumacher finpudsede opsættet af F399'eren, medens Eddie Irvine fortsatte med test af nye komponenter. Teamet bliver ved med at imponerere med F399's holdbarhed; Schumacher kørte 425 kilometer uden problemer, og har således på 2 dage kørt over 800 kilometer problemfrit, noget som bør skabe både frygt og misundelse hos de øvrige top teams. Schumachers bedste tid blev 1:26,704 hvilket kun er et halvt sekund fra F300's bedste tid sidste år. Testen, der fortsætter i dag foregik i 10-12 graders varme og solkin, mendens banetemperaturen var 10-16 grader. Herunder fremgår gårsdagens tider:
KørerTeamTidOmg.
M. SchumacherFerrari (F399)1:26,70481
E. IrvineFerrari (F300)1:28,40147
L. BadoerMinardi1:29,46748
M. GenéMinardi1:30,58025
MBP  


Hop til top
Stewart med modificeret motor på Barcelona

Stewart teamet, der måtte afkorte deres sidste tests på Barcelona banen fra den 9. til 11. Februar , som følge af en stribe motoruheld, har stadig modet i behold. Trods uheldene lykkedes det Johnny Herbert at sætte den anden hurtigste tid kun overgået af Mika Hakkinen, McLaren, på første testdag inden teamet pakkede sammen for at undgå, der gik endnu flere Ford motorer op i røg.

Nick Hayes, Fords motoransvarlige, udtalte efterfølgende at teamets analyser efter testen viste at der var et graverende problemer, der nemt kunne have kostet endnu flere motorer som følge af de beslutninger der var truffet forud for testen.

I denne uge udfører teamet en ny omgang tests på Barcelona, og set i lyset af de indtrådte uheld ved de tidligere tests, har man besluttet sig for at modificere Ford V10 CR-1 motoren.

KLH  


 

Hop til top18.2.1999

Bombe !

Minardi teamet, der gennem tidens løb har præsteret flere overraskelser, har gjort det igen ! Torsdag aften slap nyheden ud at de havde ansat Ferraris nuværende testchauffør Luca Badoer som andenkører, dog skal han ved siden af jobbet som full-time formel 1 chauffør stadig teste de hurtige Ferrari racere. Han vender dermed "hjem", hvilket bekræfter det gode forhold til Minardi teamet, han været i stand til at bevare i sin tid som Ferrari testkører.

Badoers første forpligtigelse vil dog stadig være Ferrari og han har understreget at han kun tager pladsen for at hjælpe teamet ud af en knippe. Han roste ved samme lejlighed mændene omkring Minardi teamet og sagde, at fremtiden ser lys ud for dem.

Ferraris ledelse er indforstået i aftalen; men pointerede at Luca Badoer er ansat hos dem og kun til låns for Minardi teamet.

KLH  


Hop til top
Slut på Kyalami-testen

Femdages testen på Kyalami sluttede for de to team, BAR og Williams sent onsdag aften hvor de måtte pakke deres ting og tage tilbage - enten klogere eller mere bekymret før testen. Summa summarum blev at Ralf Schumacher var hurtigste mand 4 ud af fem dage og ligner en uofficiel førstemand hos Williams. Begge team nåede at få testet en hel del - og fik også en del problemer.

Tirsdagens test gav 'comeback' til Allesandro Zanardi efter at hans racer igen blev klar fra hans uheld om søndagen, hvor italieneren brugte aftenen til at øve sig i noget der har været ham uvant de sidste par år - starter. Hos BAR skiftede man kører og Ricardo Zonta overtog, men nåede aldrig for alvor rigtig at komme i gang med de to testdage eftersom der var adskillige problemer med BAR-raceren, og hos Williams kæmpede man fortsat med gearkassen. Zonta mente at banen var "meget svær eftersom det er vigtigt at finde grænserne, specielt i de hurtige sving," fortalte brasilianeren om sit første indtryk af banen. Begge teams gjorde god brug af forholdene og fortsatte langt ud på aften indtil det blev for mørkt at teste.

Tirsdagens tider fra Kyalami:
KørerTeamTid
Ralf SchumacherWilliams-Mecachrome1m 24,56 sek.
Allesandro ZanardiWilliams-Mecachrome1m 24,72 sek.
Ricardo ZontaBAR-Supertech1m 25,38 sek.
Alle tider er uofficielle og leveret af BAR

Onsdagen og den sidste testdag blev der sat nogle meget hurtige tider især fordi Williams teamet trænede i kvalifikationsopsætning. De to kørere hos Williams synes allerede nu at have fået gang i adskillige afkørsler så derfor stoppede teamet tidligt på dagen, men nåede at sætte de hurtigste tider - igen med Ralf Schumacher øverst i tabellen. Teamet konkluderede at der havde været mange ting de havde lært under de varme forhold, og eftersom der havde været en del problemer var man ikke videre optimistisk til det første løb i Melbourne. Når Williams ikke følte nogen grund til det, så bør BAR heller ikke. Zonta kørte kun 20 omgange - og han var ked af at tingene ikke fungere 100%. "Vi har lært meget i denne uge, og det er vigtigere end at sætte en god tid," mente brasilianeren - men det er ikke den rette holdning for et team der vil vinde fra første løb! Craig Pollock ville imidlertid ikke trække lidt i land med de store forventninger til det første løb i Melbourne: "Dette var en af de værste dage under testen fordi det var her vi forventede meget og opnåede lidt. Forventninger er derimod fortsat høj

BB  


Hop til top
Ferrari står distancen

Efter weekendens topmøde på Curcuit de Catalunya i Spanien, er Ferrari teamet flyttet til hjemlige forhold på den italienske Mugello bane. Her tog teamet i går hul på en længere test som forventes at vare til og med weekenden. Med Michael Schumacher bag rattet på F399 gennemførte Ferrari en løbsdistance på den 5,25 km. lange bane. Schumacher kørte først et par omgange for at sætte vognen op til banen, hvorefter han tog hul på en Grand Prix simulation. Ialt kørte F399'eren 73 omgange svarende til 383,25 km. En Grand Prix distance er 300 km. Teamet er endnu ikke færdige med at samle Eddie Irvine's chassis, så Ireren måtte tage til takke med en lang udgave af F300. I denne kørte Eddie 54 omgange, eller 283,5 km., hvor han primært testede nye komponenter.
 
Nu er det stortset umuligt at sige noget om styrkeforhold ud fra testtider, da vi ikke kender til opsæt, brændstofmængder mm. Men for at sammenligne Ferrari med sig selv på samme tidspunkt sidste år har gravet nogle tider frem fra tidligere Mugello tests, og det ser umiddelbart ud til at F399 er en anelse hurtigere end F300 i Februar sidste år. Det skal her bemærkes at teamet på indeværende tidspunkt sidste år havde testet meget mere, og havde dermed større kendskab til vognen. Den hurtigste tid på Mugello i sidste års vogn satte Eddie Irvine under forberedelserne til VM finalen på Suzuka. Irvines tid var ca. 1.2 sekund hurtigere end Schumachers i går, og med en ekstra rille i fordækket, og teamets manglende kendskab til F399 ser det lovende ud for Ferrari.
17/2-9915/2-9814/10-98
BaneMugelloMugelloMugello
VejrSkyetSolskinSolskin
Temperatur6-8 gr.9-15 gr.8-16 gr.
Bane temp.7-9 gr.10-20 gr.12-23 gr.
Schumacher1:27,5781:28,2671:26,463
MBP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk