Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.2.2000
 Ferrari testforløb
 Michelin og Williams vil teste
 
18.2.2000
 Coulthard hurtigst
 Politik, penge og Formel 1
 Alle har små problemer på Barcelona
 Sauber nyheder - fredag
 Jaguar nyheder - fredag
 Telefonica stadig interesseret
 Marc Gene glad for at teste tidligt
 Barcelona test - Torsdag
 Overtager Panis Coulthards sæde?
 Button får et år
 Mazzacane vil overraske
 Montezemolo: "God smag, Mika!"
 F1 teams strides om styrtbøjler
 Mercedes-McLaren sportsvogn
 Button inspirere Hamilton
 Marc Gene vil gøre det bedre i år
 Williams på rette vej
 FIA lukker designdebat
 Super-tec!
 Arrows ikke ulovlig
 Licens til Button
 Arrows runder af
 Wurz var på vej væk
 Alonso til Minardi
 2000 et lykkeligt år for Sauber
 Frustration og glæde hos Williams
 

Hop til top19.2.2000

Ferrari testforløb

I den forløbne uge tester mange teams, således også Ferrari der er på Mugello-banen. Og alle 3 kørere er repræsenteret, dog ikke fuldt ud, idet Barrichello har været i Holland på en promotiontur, for at give interviews og meget andet. Luca Basoer er der dog kun som reserve, hvis noget skulle gå galt. Et af de primære mål med denne test, er at teste holdbarhed, man skal simpelthen køre så mange kilometer som muligt, og så skal man finde et grund set-up som man kan arbejde videre udfra.

Tirsdag startede egentlig væk fra Mugello, idet F1-2000 skulle igennem den obligatoriske crash-test for at være endelig godkendt. Der har også været megen diskussion om en lodret vinge ved kanten af den "sikkerhedskrave" der er rundt om sidebrønden, og Jordan har lavet et lignende arrangement, men begge er godkendt med denne vinge.

Onsdag startede RB i F399. Han skulle lære banen at kende, den er "ny" for ham. Han har dog kørt på banen før, men det er 9 år siden i formel 3000. "Jeg skulle bruge den første dag på at lære banen at kende, jeg synes egentlig at dagen har været lærerig, det var dog en skam at det regnede. Jeg glæder mig til at prøve i den nye F1-2000."
Om eftermiddagen kom Michael Schumacher ud at køre, og det var i F1-2000. Det var første gang han prøvede at køre i den i regnvejr, og han fik da også lavet nogle ændringer i set-upet. Efter testen sagde han bl.a.: "Handlingen af bilen er fin, også i regnvejr. Så vidt jeg kan vurdere, ser det ud til at vi får en væsentlig bedre start på sæsonen i år end sidste år. De største problemer er løst, der er dog altid nogle småting at rette, men det skal vi nok nå. Min nakke er ikke øm mere, og stivheden er væk." Han var ellers stillet i udsigt, at han skulle holde 10 dages pause, men det er kureret hurtigere.

Torsdag forløb væsentlig bedre. Nu var solen kommet frem og så går alting som bekendt bedre. Det gik endda så godt at MS forbedrede sin banerekord fra sidste år med 2/10 sekund, så rekorden nu lyder på 1:26.506. RB var igen ude i F399 og sluttede med en bedste tid 7/10 sekund efter MS.

Testen sluttede i går fredag. Og så er MS en glad mand på sit lands vegne. Sagen er nemlig den, at både Tyskland og Storbritannien er de bedst repræsenterede lande i formel 1, med 4 kørere hver. Tallet for Storbritannien er dog relativt, hvor mange kørere er der fra England?

PDL  


Hop til top
Michelin og Williams vil teste

I følge Williams teamets tekniske direktør Patrik Head, vil Williams teamet og den franske dæk producent Michelin gå i gang med at teste Michelin dæk inden for meget nær fremtid, måske allerede så tidligt som i næste måned. Michelin har allerede skrevet kontrakt med Williams teamet, og vil levere dæk det nu engelske/tyske team i 2001 og yderligere til Toyota i år 2002.

"Vi vil oprette et lille separat team i vores hovedkvarteret i Grove, som vil at overse Michelins test program, der vil blive foretaget med en "gammel" FW21B." sagde Patrick Head. Men Patrick Head var ikke sikker på, hvorvidt testteamet vil være i stand til at deltage i de officielle FIA test, men sagde at testteamet med sikker hed vil teste på flere Grand Prix baner, efter de pågældende baner har afviklet deres respektive Grand Prix.

Denne nyhed vil næppe behage Bridgestone, selv om BMW Williams teamet ikke er et af Bridgestones primære teams. Og det må vendtes at der nu kun vil blive udleveret sparsomme tekniske oplysninger til Williams teamet fra den japanske dækgigant, og Williams kan formentlig også se frem til, at teamet skal aflevere deres Bridgestone dæk inden de rejser hjem efter et Grand Prix eller en officiel FIA test. Det var Good Years politik dengang at Arrows begyndte at teste Bridgestone i 1996.

CS  


 

Hop til top18.2.2000

Coulthard hurtigst

Fredag satte David Coulthard den hurtigste tid på andendagen af testen i Barcelona. Skotten satte tiden 1:22,14 og kørte 61 omgange på den spanske bane. Han blev skarpt forfulgt af Heinz-Harald Frentzen der blot var 3/100 efter.

Hos Jaguar kunne man endelig glæde sig lidt over et godt resultat - Eddie Irvine som nr. 3 i dagens test og med en god tid. Holdkammeraten, Herbert blev nummer 6. Jarno Trulli og Mika Hakkinen pressede sig ind mellem de to Jaguar-racere - med Hakkinen på 5. pladsen og 91 omgange. Selvom McLaren har haft lidt problemer med holdbarheden, har de kørt mange lange distancer.

Nybegynderen hos Minardi, Gaston Mazzacane klarede sig fint i den nye Minardi-racer, men der er fortsat langt op til de bedste. For Arrows var testdagen frusterende. Der var problemer med hydraulikken og en olielækage der førte til at testdagen blev ødelagt. Teamet har deres andet chassis på vej til banen og det bliver testet når det ankommer til banen. Sidste mand lukker og slukker - og det var igen en Prost-kørere. Alesi var langt efter de andre kørere - det går ikke så godt for Prost-teamet i år.

Testtider fra Barcelona, fredag den 18 februar 2000:

KørerTeamBedste tidOmg.
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:22,1461
H.-H. FrentzenJordan-Mugen1:22,1738
Eddie IrvineJaguar1:22,5538
Jarno TrulliJordan-Mugen1:22,5928
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:22,9091
Johnny HerbertJaguar1:23,1640
BB  


Hop til top
Politik, penge og Formel 1

Formel 1 er på det seneste blevet genstand for stor politisk opmærksomhed. Det er især EU der holder øje med Formel 1 og den måde som sporten er bygget op – og især hvilke aftaler der er indgået om transmission af TV fra løbene. Formel 1 er presset på flere områder, og i det følgende kommer de seneste nyheder om hvordan det politiske spil kan komme til at påvirke Formel 1-sporten. Derudover er Formel 1 også på vej til at blive solgt til investorer, men også dette er stødt på problemer.

Vi har tidligere på formel-1.dk berettet om de udtalelser som Bernie Ecclestone og Max Mosley har fremsat efter at EU stadig graver i FIAs og Formel 1s opbygning. Helt grundlæggende er det TV-rettighederne der er det sprængende punkt. FOA, der er Ecclestones administrerende firma forestår salget af TV-rettighederne, og det betragter EU som værende et monopol – og det er man ikke vild med i EU (en af grundsætningerne i EU er jo netop de frie markedskræfter og markedsdannelse, hvilket ikke opnås ved et monopol). Max Mosley har reageret skrapt og truer med enten at gå til den europæiske domstol eller flytte Formel 1-løbene udenfor Europa når der nu er så mange problemer. Mosley siger at det kunne blive sådan "at antallet af grand prix reduceres til 14, Europa får reduceret deres antal til to eller tre og resten køres andetsteds." Mosley mener også at der er så mange andre lande der presser på, men spørgsmålet er om et farvel til Formel 1 i Europa vil være et farvel til Formel 1! Hvorfor?

Det er der flere grunde til – ud over traditionerne og det faktum at Formel 1 har sine rødder i Europa. Noget helt andet er at hovedinteressen for Formel 1 ligger i de europæiske lande. Chefen for Silverstone-banen har udtalt: "Kommissionen har glemt at Formel 1 er et globalt TV-cirkus, så det betyder ikke så meget, undtagen for den enkelte bane og dem der afholder det, hvor der køres," siger Denys Rohan. Det har han til dels ret i – men han glemmer en vigtig faktor! Seerne og sponsorerne. Hvor mange gider sidde oppe hver 14. dag og se Formel 1 klokken 4-5 om natten? Som europæer kan man leve med dette et par gange om året, men ikke til størstedelen af løbene.

Hvad sker så med sponsorerne? Jo, de har jo investeret millioner og milliarder for at blive eksponeret på de europæiske TV-kanaler. Store bilgiganter som BMW, Jaguar, Honda og Toyota vil næppe være særlige lykkelige hvis Formel 1 bliver en VM-serie der er degraderet til den allerdårligste sendetid! Interessen vil simpelthen forsvinde i Europa, sponsorerne siger farvel og tak, og Formel 1 kommer i krise.

Derfor er det ikke så underligt at Bernie Ecclestone allerede nu forhandler med flere baner om at afholde VM-løb næste år. Sydafrika menes at være så godt som sikker og yderligere forhandles der også om et løb i Saudi-Arabien. Det vil være ideelt for Ecclestones og Mosleys planer om at flytte en del af Formel 1 ud af Europa eftersom tidsforskellen ikke generer alt for meget for de europæiske TV-seere. Andre lande der har planer – om end nogle er mere luftige end andre – er Libanon og Rusland. Endelig er der også i Sydamerika mulighed for at køre i Argentina. Men at flytte Formel 1-løbene væk fra Europa har endnu en hage.

Der skal jo penge til at få det til at løbe rundt, og Bernie Ecclestone siger helst nej hvis der ikke er nok penge i foretagendet. Derfor har vi flere gange set at baner er blevet droppet – fordi kassen var tom og andre var villige til at byde over. Kan Rusland, Argentina, Libanon og andre lande med Formel 1-planer rejse den kapital som Ecclestone forventer at skulle have for at lade sit cirkus komme forbi?

Der skal ikke herske tvivl om at balladen med Formel 1s muligheder i Europa har fået flere investorer til at få kolde fødder. Ecclestone er i gang med at sælge ud af aktierne i FOA og der er allerede solgt en pæn del af aktierne, men Morgan Grenfell sprang fra da de stod for at købe flere aktier. Det ligner dog mere en magtkamp m

BB  


Hop til top
Alle har små problemer på Barcelona

McLaren, Jordan og Minardi alle har små problemer.

Selv om Mika Hakkinen gennemførte 2 X 16 omgange og satte den hurtigste tid, så havde David Coulthard problemer med sin bil, der kom olie ind i Coulthard udstødningssystem.

McLaren var ikke de eneste der havde problemer.
Jordan havde problemer med det elektriske system.
2 gange startede Jarno Trulli ud, men kun for at komme direkte tilbage i pitten med elektriske problemer.
Senere gennem førte Trulli 59 omgange.

Heinz-Harald Frentzen havde ingen problemer hele dagen, han afprøvede forskellige nye dele til EJ10

Jos Verstappen som køre for Arrow afprøvede driftsikkerheden på A21, Jean Alesi lavede den samme test for Prost teamet.

Som rosinen i pølseenden kom Marc Gene på banen med deres nye MO2, men det var bare for at køre i pitten igen med elektriske problemer.

Så ingen teams går fri for fejl,men lad os nu se om alle fejl er rettet til den 12 marts.
Der er lidt over 3 uger til sæsonen starter.....

BKP  


Hop til top
Sauber nyheder - fredag

Sauber håber ved næste test på Jerez banen at de kan får kørt et helt løb ud i et, og at de kan få øvet pitstops
Det schweiziske team var meget tilfreds med testen i Barcelona.
Mika Salo og Pedro Diniz kørte hele dagen uden de store problemer, ialt nåede de at køre 382 omgange.

Teknisk direktør, Leo Ress udtaler til pressen: "På dette tidspunkt i opstartsfasen er vores svage punkt.
Men vi har forberedt os godt i år, der er ingen store problemer, dem der er skal vi nok få løst inden sæsonen går i gang.
Bilen er meget stabil, vi har fundet nogle gode set-ups når bilen kører med lidt brændstof.
På Jerez skal vi så lave et løb hvor vi køre med fyldte tanke og finde nogle gode set-ups til bilen der".

BKP  


Hop til top
Jaguar nyheder - fredag

Jaguar kom til Barcelona for at teste nogle af de problemer de har haft med deres bil og motor.
Ved en tidligere test havde de store problemer med deres oliesystem, men de håber at de har løst problemet til denne test.
Paul Stewart udtaler til pressen: "Vi håber at denne test falder heldigt ud ang. oliesystemet, der har voldt os problemer, men hvis det ikke går som vi håber, så har vi indtil den 12. marts, hvor det første løb køres i Melbourne.

Derudover skal vi også prøve nogle nye dele til bilen, og der vil komme flere nye dele inden den 12. marts," slutter Paul Stewart.

Johnny Herbert klarede igår at opnå den 3. bedste tid, 1.22.75, mens Eddie Irvine var ca. 1 sek. langsommere, hans bedste tid var 1.23.70.

BKP  


Hop til top
Telefonica stadig interesseret

Den spanske telegigant Telefonica er Minardis hovedsponsor i år 2000, men måske bliver det også til mere end det. Teamet og Telefonica var i efteråret og vinteren tæt på en aftale hvor Telefonica overtog teamet. Disse planer er droppet - indtil videre.

Minardi er nemlig på sigt ikke i stand til selv at klare sig i Formel 1 - den konklusion er teamets grundlægger kommet til. "Vi vil fortsætte med forhandlinger fordi vi skal fusionere med Telefonica eller nogle andre, måske et bilmærke. Det er den eneste måde vi kan være sikre på teamets fremtid," siger Giancarlo Minardi. Teamets leder, Gabriele Rumi er enig i denne betragtning og føjer lidt mere til om hvad det vil betyde for teamets fremtid. "De kan stadig købe teamet på et tidspunkt. Hvis det sker flytter teamet til Spanien, men det sker ikke på et år," siger Rumi om de muligheder der er for at Minardi bliver et spansk team.

Telefonica har total indflydelse i teamet og har blandt andet bestemt valget af kørerne - lokalhelten Marc Gene og nu Gaston Mazzacane der er fra Argentina - et land hvor Telefonica på det seneste har købt sig til telemarked. Teamet er i stor fare for at blive opkøbt og flere opkøbere er på lur. Blandt andet kan Dave Richards og hans Prodrive-team komme i betragtning samt asiatiske bilmærker der har luftet interesse for teamet.

Minardi har haft deres første test der forløb uden problemer, men det er for tidligt at vurdere teamet. Dog er de nok udset til at være det svageste team med en forældet Ford-motor.

BB  


Hop til top
Marc Gene glad for at teste tidligt

Marc Gene som kører for Minarditeamet er glad for at teste på banen ved Barcelona.
Den spanske kører nåede 16 omgange i den nye bil, hvor den hurtigste tid var 1.25.69. Over 4 sek. langsommere end Mika Hakkinen's tid.

Marc Gene sagde efter testen "Mekanikerne har gjort et fantastik job, de har klar gjort min bil på meget kort tid. Når man tager i betragtning at vi kom direkte fra Bilbao, kun et par timer før testen startede, så syntes jeg at vi har gjort det godt, jeg regnede ikke med at køre mere end 20 omgange den første dag alligevel, så alt ialt er jeg meget tilfreds.

Hvad ang. bilen, så er jeg sikker på at det er en rigtig god bil vi har i år, der er mange forbedringer på vej til den, der er ved at blive udviklet nogle aerodynamiske ting, så vi for mere downforce og mere effektivitet ud af bilen.

Det er stadigvæk for tidligt at sige mere, men jeg er meget optimistisk"

BKP  


Hop til top
Barcelona test - Torsdag

Mika Hakkinen var dagens hurtigste mand på banen ved Barcelona idag, den dobbelte verdensmester var kun 1:21,51 om at køre 1 omgang.

Hans holdkammerat David Coulthard var 7/10 af et sek. langsommere og lige efter Coulthard, kom Johnny Herbert, han var kun 2/100 af et sek. langsommere.


Barcelona test tider - torsdag, 17 februar
Plac.KørerTeamTid
1Mika HakkinenMcLaren1:21,51
2David CoulthardMcLaren1:22,19
3Johnny HerbertJaguar1:22,21
4Jarno TrulliJordan1:22,87
5Heinz-Harald FrentzenJordan1:23,55
6Jacques VilleneuveBAR1:23,65
7Eddie IrvineJaguar1:23,66
8Jean AlesiProst1:24,88
9Marc Gene
BKP  


Hop til top
Overtager Panis Coulthards sæde?

Iflg. flere blade, skulle Olivier Panis overtage David Coulthards sæde næste år. Coulthards dårlige 1999 sæson skulle være grunden til at han mister sit sæde, hvis han ikke leverer varen i år.

Sidste år kom Coulthard ikke nærheden af Mika Hakkinen eller mesterskabet, det eneste han blev brugt til var at hjælpe Hakkinen med at vinde mesterskabet for anden gang.

Sidste år sluttede Coulthard på en skuffende 4.-plads, og hvis han ikke gør det meget bedre i år, så skulle Olivier Panis være sikker på et sæde hos McLaren næste år.

BKP  


Hop til top
Button får et år

Frank Williams er en glad mand - han har nemlig gode kort på hånden til at besætte de to pladser der er i teamet. Ralf Schumacher er så godt som sikker og er i meget høj kurs for BMW. Nu har teamet også investeret i den unge Jenson Button som teamet har mulighed for at holde på i en længere årrække. Men på trods af dette skal Button levere varen hvis det skal blive til mere end et år i teamet. Den store og afgørende faktor er nemlig Juan Pablo Montoya. "Med Juan Pablo Montoya der vil tilbage til teamet samt Jenson og Ralf i racerne i år, er vores fremtid rig på forskellige muligheder," siger Frank Williams, der dermed også bekræfter at Montoya er meget stor favorit til at komme til Formel 1 i 2001.

Frank Williams gør det også klart at Button har en stor opgave at skulle klare. "Jenson skal vise os hvad han kan i år for at holde Juan Pablo ude af teamet - og det er sådan at omstændighederne er for os," siger Williams. Derudover var det Gerhard Berger der udpegede Button som en kandidat. "Han spurgte mig om vi kunne se ham og de mødtes til frokost," siger Williams om Gerhard Berger. Jenson Button har netop fået den manglende superlicens og er dermed klar til at køre i Melbourne.

BB  


Hop til top
Mazzacane vil overraske

Gaston Mazzacane, Minardis nye andenkører, vil iflg. Gustav Brunner blive fremtidens store stjerne.
"Vi håber at vi i fremtiden også vil kunne finde morgendagens stjerner, ligesom vi har gjort det før, se bare på Giancarlo Fisichella og Jarno Trulli," siger Gustav Brunner, og han forsætter med at sige: "Jeg tror, at Gaston Mazzacane vil overraske rigtig mange mennesker, han er fyldt med gåpå mod og har mod på at lære hele tiden, han skal bare have tiden til at modnes og det får han hos os, og så skal han nok blive en af de store stjerner, bare vent og se."

Gaston Mazzacane udtaler selv: "Jeg er meget stolt over den tillid som Minardi teamet har vist mig, jeg håber at jeg kan leve op til deres forventninger, men ellers skal jeg bare tage det roligt og tage ved lære det første år. Jeg håber at det bare kommer til at køre godt í min første sæson som formel-1 kører, og at der kan komme nogle enkelte point til teamet, for jeg ved at de arbejder meget hårdt hele tiden.
BKP  


Hop til top
Montezemolo: "God smag, Mika!"

Ferraris præsident "Hakkinen har god smag". Det forlyder at Mika Hakkinen som køre for McLaren, har købt en Ferrari 360 til sig selv og konen.
Ferraris præsident er citeret for at sige " Jeg har altid vidst at Mika Hakkinen er en af de hurtigste kører, nu ved jeg også at han har forstand på kvalitet og har en udsøgt smag for flotte biler"
Så må vi se om Ferraris præsident køber en af Mercedes-McLaren SRL sportsvogne, men det tror jeg næppe han gør...
BKP  


Hop til top
F1 teams strides om styrtbøjler

Så er den gal igen, iflg. en avis i Australien, er der uenighed mellem nogle teams om reglerne, med de meget omdiskuteret styrtbøjler.
5 teams har brudt den uofficiele aftale man lavede sidste år, efter at Pedro Diniz's ulykke ved det Europæisk Grand Prix på Nurburgring.
Pedro Diniz var så uheldig at hans bil tippede rundt, og landede med bunden opad. Data fra ulykke viste at Pedro Diniz var meget heldig, hans styrtbøjle knækkede nemlig under ulykken, mens Pedro Diniz selv slap med hold i nakken og mindre blå mærker på hals og overkrop.

Williams's tekniske direktør, Patrick Head sagde fornyligt at 5 ud af 11 teams har brudt den aftale, som man blev enig om ved F1 løbet i Malaysia i oktober.
BKP  


Hop til top
Mercedes-McLaren sportsvogn

Formel 1 og almindelige gadebiler kan godt harmoneres. Eller rettere - der kan godt komme en superracer ud af et samarbejde mellem en bilgigant og et Formel 1-team. DaimlerChrysler og McLaren har sat sig for at samarbejde om at udvikle en Mercedes-McLaren SRL sportsvogn. Det er anden gang at McLaren påbegynder en udvikling af en gadebil - McLaren præsenterede midt i 1990'erne deres egen McLaren F1 der blandt andet formåede at vinde Le Mans. Det skete i samarbejde med BMW på daværende tidspunkt.

Men nu giver det nuværende samarbejde mellem McLaren og Mercedes mulighed for at præsentere en ny supermodel. Prisniveauet bliver mellem 1,5 mio. og 4 mio. kroner for SRL'en, hvilket i Danmark, med vores afgiftsniveau kommer op med en mindstepris på godt 5 millioner kroner. Det ventes at der bliver produceret godt 3500 af den nye sportsvogn de kommende ti år.

BB  


Hop til top
Button inspirere Hamilton

Endnu en ung køre, Lewis Hamilton, håber at han kan får F1 debut så snart han er gammel nok, Lewis Hamilton er kun 15 år gammel.
Der er Lewis Hamilton drøm at slå Jenson Button rekord om at være den yngste køre i F1.
Jenson Button vil kun være 20 år og 53 dage når han starter sit første F1 løb.
Lewis Hamilton udtaler til pressen "Hvis du er god nok og gammel nok, så skal man nok få en chance, men mit største ønske er ud over at køre F1, at slå Jenson Button, både på banen og hans alders rekord.

Lewis Hamilton bliver iøjeblikket støttet af McLaren Mercedes. Hvis det skulle lykkes for Lewis Hamilton at nå det forjættet land, vil han blive den første sorte F1 kører.
BKP  


Hop til top
Marc Gene vil gøre det bedre i år

Det er Marc Gene plan at gøre det bedre i år, end han gjorde det sidste år. Det kan jo næsten også kun gå fremad.
Sidste år fik Marc Gene skrabet 1 point sammen til sig selv og teamet, kun et team gjorde det dårligere, nemlig BAR.
Men i år skal det være at Marc Gene laver flere point.
Minardi har fået nye sponcorer og en ny motor, det har bragt nye forhåbninger om at der vil komme flere point på tavlen i år.
Sidste år var Minardi meget stabile, de kom næsten altid i mål, men endte altid uden for top 6. Kun en enkel gang blev Marc Gene nr. 6.

Det skal herfra Formel-1.dk ønskes held og lykke med den nye sæson til Minarditeamet.
BKP  


Hop til top
Williams på rette vej

BMW-Williams som det rettelig hedder i dag, er egentlig tilfredse med udfaldet af testen i Sydafrika. Trods den megen regn, lykkedes det i de sidste dage at få kørt et tilfredsstillende antal kilometer.

"Vi er nu begyndt at gøre rigtige fremskridt, men vi behøver stadig flere kilometer i tørt vejr, for at få gjort testningen rigtig færdig. Det håber vi at få i næste uge på Jerez." udtaler Patrick Head.

BMW's motoringeniør Mario Thiessen siger i forlængelse af Patrick Head: "De sidste dage i Sydafrika var meget afgørende for det videre forløb, nu har vi noget at bygge videre på."

De to kørere havde begge lidt blandede følelser, men begge er enige om at testen var værdifuld.

Ralf Schumacher: "Det har været en meget frustrerende uge, men de sidste par dage har været gode, og vi ser nu frem til at gå videre med testforløbet." og Jenson Button fortsætter: "Jeg begynder nu at føle mig meget mere fortrolig med bilen. Det har været meget opløftende, både for mig selv og teamet."

Men det kan ellers nok være at Jenson Button fik sig noget af en forskrækkelse. Under den sidste dags test (mandag), ramte en fugl luftindtaget på hans bil. Det skete mens han kørte med ca. 260 km/t. Williams pressechefen udtalte bagefter, at der ikke skete noget med bilen eller køreren, kun med fuglen. Buttons far sagde dog, at det havde været en rystende oplevelse. "Det så ud som om nogen havde hældt en flaske ketchup udover hjelmen. Alt hvad der var tilbage af fuglen var benene og de var ca. 12 cm. lange, så det må have været en rimelig stor fugl."

PDL  


Hop til top
FIA lukker designdebat

Ferrari og Jordan kan ånde lettede op. FIA har haft deres tekniske folk i gang med at undersøge om Jordan og til dels også Ferrari ikke følger reglementet ved at lave sidebeskytterne af kørernes hoveder som en minivinge. Hos Ferrari bedyrede man hurtigt sin uskyld - selvfølgelig ville Ferrari da ikke bygge en racer der var ulovlig!

Det tekniske reglement siger at der skal være en sidebeskytter, sådan at kørerens hoved er beskyttet ved et sammenstød. Men dette kan til dels omgås ved at lave disse minivinger et stykke væk. Grunden til at Jordan og Ferrari bruger denne konstruktion er for at få bedre luftstrømme til luftindtaget over kørerens hoved. FIA har altså valgt ikke at skride ind overfor dette - men det kan da lige dertil bemærkes at Jordan allerede sidste år kørte med de omdiskuterede minivinger! Så der er jo ikke noget videre nyt i det!

Lovlige eller ej - Jordan er på kant med reglementet!

BB  


Hop til top
Super-tec!

Arrows og Benetton er glade - de har nemlig lige købt fire Supertec-motorer! Under alle omstændigheder er de to teams utrolig glade for Supertec-motorerne som de forventer sig meget af. Selvom de to teams ikke kan prale med fabriksstøtte kan mindre også gøre det. Allerede i sidste uge var Tom Walkinshaw meget tilfreds med Supertec-motorerne der erstatter deres egen hjemmebyggede og svage motor.

Hos Benetton forsøger man til stadighed at gøre sig til overfor Renault - og prøv lige at høre hvad der igen er sluppet ud af lovprisning af Renault og selvfølgelig også Supertec: "For at komme tilbage til toppen behøver vi en stor motoraftale (se - der er allerede lagt op til lidt "gøren-sig-interessant"). Supertec-motoren, som Benetton og Arrows benytter i år, er blevet udviklet i samarbejde med Renault Sport (bemærk det lige hos Renault!) Begge teams har vist god form i de seneste test og er glade for Supertecs sidste V10," kommer det fra Pat Symonds.

BB  


Hop til top
Arrows ikke ulovlig

Den er virkelig så hurtig - banerekorder i Barcelona og supertider af både Pedro de la Rosa og Jos Verstappen har forbløffet mange og fået flere til at mene at Arrows bevidst kørte med en racer der ikke overholdt reglementet. Men det afviser teamet. "Vi satte de tider på bløde dæk og med meget lidt benzin, men raceren havde ballast for at få den op til den tilladte vægtgrænse," siger Tom Walkinshaw.

De to kørere har andre dage sat tider der ikke var nær så gode, hvilket fik flere til at pege på at der nok var noget uldent ved de tider der blev sat. Derudover har Arrows stadig plads til adskillige reklamer, så det kunne også være derfor at man behøver omtale og nogle hurtige tider!

BB  


Hop til top
Licens til Button

Så er den hjemme - Jenson Button kunne ikke leve op til kravet om den fornødne testerfaring, og måtte derfor til en "teoriprøve" hos FIA. Der var dog overvældene flertal for at give Button superlicensen som han skal have for at kunne deltage i Formel 1-VM. Men det var kun lige med nød og næppe at Button slap ind i Formel 1.

Bernie Ecclestone havde indikeret at der skulle et solidt flertal til at acceptere at Button ville være værdig til at få en plads i Formel 1. Derfor måtte mere end 9 ikke stemme imod - og resultatet blev 18-8 i Buttons favør - lige præcis nok til at få kørekortet til Formel 1.

Men Button har mange huller - hvorfor det er betænkeligt at lade ham deltage. Teamet indrømmer det endda selv. "Vi udarbejdede en teknisk opgave til de unge kørere. Jenson var ringe, men jeg tror han mere var interesseret i at køre," siger Patrick Head. Bemærk så også lige at teamet var meget glade for Buttons evne til at forstå teknikken i en Formel 1-racer og give feedback. Derudover skal Button arbejde med fysikken til at klare en løbsdistance - men med BMWs mange problemer er der nok en chance for at "få før fri!"

BB  


Hop til top
Arrows runder af

Mandag den 28. februar er det Arrows tur til at fremvise deres nye racer - selv vi allerede nu har set meget af hvad A21'eren består af. På trods af dette skal der leveres en ordentlig præsentation - og det sker ikke i forbindelse med en test i Spanien. Teamet bruger deres fabrik i Oxfordshire til at præsentere A21'eren og deres to kørere - Jos Verstappen der gør comeback igen-igen og Pedro de la Rosa der bliver grundet hans pengepung, Repos.

Teamet vil ved den lejlighed også præsentere nye sponsorer - og det kan jo være at der er nogen der er blevet fristet efter Arrows tider der blev sat i Barcelona. Det ventes under alle omstændigheder at der kommer en hollandsk sponsor på siden af raceren.

BB  


Hop til top
Wurz var på vej væk

Alexander Wurz har siden han slog igennem i Formel 1 i 1997 ikke rigtig fået den store succes - og det kan til dels tilskrives Benetton-racerne der de seneste par år stadig er blevet ringere og ringere. Wurz var derfor meget tæt på at forlade teamet til fordel for et andet unavngivet team. Men den tillid som Benetton havde vist ham ved at give ham chancen efter at have været stand-in for Gerhard Berger i 1997, gjorde at han valgte at blive i yderligere et år.

De sidste par sæsoner har været frustrerende for kørerne og 2000 ser ifølge Wurz ikke ud til at være året hvor Benetton slår igennem som vinderteam. "Teamets mål er at være i top-fire - mit er at slutte i top-otte i mesterskabet. Jeg ved at jeg ikke kan overveje at vinde i øjeblikket - der skal man være i en rød eller sølvfarvet racer, men jeg vil gerne være oftere i pointene i år," siger østrigeren der anser hver sæson som kritisk, uanset om det er en svær eller "let" sæson.

BB  


Hop til top
Alonso til Minardi

Minardi har fundet en ny testkører efter at Gaston Mazzacane har fået et fast sæde i Formel 1. Det er blevet den spanske kører Fernando Alonso der får den opgave. Spanieren fik i vinters chancen for at køre nogle omgange og imponerede med det samme med at sætte nogle flotte tider i forhold til de andre kørere han var oppe imod. Alonso er blot 18 år og vandt i 1999 Formel Nissan-mesterskabet hvor han også imponerede med sin kørsel. Alonso er helt sikkert en kører der er værd at holde øje med!

Udover testarbejdet bliver Alonso også reservekører for de to faste kørere.

BB  


Hop til top
2000 et lykkeligt år for Sauber

Det er i hvert fald det som Pedro Diniz har konkluderet efter at have testet Saubers nye C19-racer. Om det så gør at Sauber kan komme med helt frem, er måske nok at skyde over målet, men i forhold til 1999 kan det kun gå fremad. Teamet havde en rodet og til tider ret kaotisk sæson sidste år med en del ballade internt i teamet. Men nu ser teamet og dets kørere fremad.

"Jeg kørte 71 omgange og var 3. hurtigst uden videre problemer, hvilket indikerer at racerens holdbarhed er der," siger Diniz. "Samlet var det en konstruktiv test og vi ser frem til at tage til Jerez til vores sidste test," supplerer Willy Rampf.

"Den nye racer har i test været meget god. Jeg tror at vi har været et af de tidligste af teamene til at prøve den nye racer, så det er godt klaret af teamet. Vi kørte med raceren i december, så det er meget godt. Vi har en racer der næsten er 30 kilo lettere - igen er det godt af teamet, så vi håber at dette år bliver meget bedre end sidste år," siger Diniz der i 2000 for første gang bliver betalt Formel 1-kører. Brasilianeren har vist sig at være en habil kører og tiderne i tests viser da også at Mika Salo ikke skal forvente at det bliver let at forsøge at vinde den interne teamduel.

BB  


Hop til top
Frustration og glæde hos Williams

BMW-Williams tog til Kyalami for at teste i tørvejr og solskin - der kom blot det største regnvejr i området i 60 år! Flere dages test blev regnet væk og gjorde naturligvis teamet og dets kørere frustrerede. Men totalt set, når alle minusser og problemerne er taget væk, så var testen positiv for BMW-Williams.

"Taget de forfærdelige vejrgener den sidste uge i betragtning, er vi meget glade for de kilometer der er blevet kørt de to sidste dage, specielt mandag," siger Patrick Head. Nu er teamet taget tilbage til Europa og håber på at det bliver tørvejr når der skal testes på Jerez. "Vi er meget tilfredse med den fremgang der er blevet vist i dag (mandag). På trods af lidt bekymring om vejret, var vi i stand til at gennemføre næsten en løbsdistance med begge kørere," siger Mario Thiessen fra BMW.

De to kørere havde også været igennem en uge med blandede følelser. "Det har været en frustrerende uge," siger Ralf Schumacher men glædede sig over de højdepunkter der var når der var tørt på Kyalami. Jenson Button var glad for at have lært raceren bedre at kende, og var under teste på kollisionskurs med en fugl. "Der var ikke nogen skade på raceren eller kører, men på fuglen," siger en talsmand. Buttons far - jo det er vist en familiesvaghed at føre sig frem i medierne!!! - har fortalt at Buttons hjelm så ud som der var blevet smidt tomatsovs ud over den. Og med rette - det eneste der var tilbage var fuglens ben.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk