Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.2.2002
 Jordan skal tilbage på vinderkurs
 Arrows lukker og slukker
 BAR gør sig klar på Paul Ricard
 Mandagens testtider
 Ny testrekord for Williams
 
18.2.2002
 Hurtige Massa smadrer racer
 

Hop til top19.2.2002

Jordan skal tilbage på vinderkurs

Det er målsætningen for Eddie Jordan at hans team vender tilbage i kampen for sejre. Efter en yderst succesfuld sæson i 1999 hvor Heinz-Harald Frentzen var i topform, har teamet været inde i to års dødvande.

I takt med at flere teams stadig ruster sig stærkere, bliver det tæt i kampen på at koble sig på Ferrari, McLaren og Williams som løbsvindere. Nu har Eddie Jordan sammensat sit team med en kombination af erfaring og ungdommeligt mod (nogen vil måske sige overmod...) i form af Giancarlo Fisichella og Takuma Sato.

Samtidig er der stadig den interne kamp mellem de to Honda-teams, hvor Jordan gerne vil være det team der leverer den første sejr til Honda efter deres comeback. "Der er ingen tvivl om at vi meget gerne vil vende tilbage til at vinde hurtigst muligt," siger han. Det bliver i givet fald Giancarlo Fisichella der er det bedste kort - og selvom Jarno Trulli umiddelbart rangeres lidt højere end Fisichella, så tror Eddie Jordan fortsat på sin nye kører - som han havde under vingerne i 1996.

Teamchefen er meget opmærksom på den øgede konkurrence mellem de teams der ligger i mellemgruppen i Formel 1. "Vi bliver lidt bedre end i sidste sæson, men det bliver BAR, Jaguar og Renault også. De tre første bliver de samme," vurderer han.

Samtidig peger han på en mulig overraskelse. "Jeg er meget imponeret over Sauber under tests," siger han og det bliver interessant om han får ret i sin iagttagelse.

BB  


Hop til top
Arrows lukker og slukker

Som de sidste i år præsenterer Arrows deres racer i total 2002-outfit den 27. februar.

På den måde kan Tom Walkinshaw nå at samle nok klistermærker sammen til sin racer, og dermed holder teamet stilen med at præsentere deres racer officielt, nemlig et par dage før den første træning køres. Man kunne fristes til at sige at Arrows på den måde sparer en masse på PR-gejl ved at holde det så simpelt.

Det forventes ikke at raceren bliver præsenteret i andre farver - de har testet med de velkendte mørke/orange farver forud for sæsonen. Teamets kørere burde der ikke være tvivl om: Heinz-Harald Frentzen sparkede Jos Verstappen ud og Enrique Bernoldis sponsorer hælder et kæmpebeløb i det lille Arrows-team.

BB  


Hop til top
BAR gør sig klar på Paul Ricard

Mens de fleste teams bruger Silverstone som bane til at køre shakedown, har BAR valgt at tage på Paul Ricard i Frankrig.

Her kan teamet få mulighed for at pudse de sidste ting af, og ikke mindst give Honda-motoren en sidste test ned ad den lange Mistral-langside. Teamet slutter deres testarbejde på torsdag hvorefter racerne sendes med fly til Australien.

BB  


Hop til top
Mandagens testtider

I går blev der testet på fire forskellige baner som optakt til Australiens Grand Prix som nu er under to uger fra at løbe af stablen.

BAR teamet var på Paul Ricard. men de har ikke oplyst nogle tider.

Sauber teamet var på Mugello banen, og her testede Felipe Massa 22 omgange, så kørte han af banen og smadrede den anden Sauber racer indenfor 24 timer.
Dagens bedste tid blev: 1:26,046.

På Imola var Ferrari teamet ude at teste, og det var mad Michael Schumacher og Rubens Barrichello.
Michael Schumacher - 1:30,097
Rubens Barrichello - 1:30,411
Ferrari teamet fortsætter testen i dag.

Tre team var på Silverstone i går, det var Renault, Arrows samt Jordan, og deres tider blev:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jarno TrulliRenault1:24,39064
2Heinz-Harald FrentzenArrows1:25,10615
3Giancarlo FisichellaJordan1:25,99610
4Takuma SatoJordan1:30,9701

Testkørslerne på Silverstone fortsætter i dag, hvor det også er ventet at Jaguar og BAR vil være tilstede.

AN  


Hop til top
Ny testrekord for Williams

Lige siden testforbudet blev ophævet har Williams teamet faktisk testet på livet løs. Næsten ingen pauser er blevet holdt og der er indtil nu kørt 17.000 km.

De ændrede regler for at teste har gjort at testprogrammet i år har set anderledes ud. Den afkortede periode har gjort at de 2 måneder frem til årets første Grand Prix skal udnyttes fuldt ud. Og det må man sige at Williams har gjort. Nu er det så spørgsmålet om man er kommet tættere på McLaren og Ferrari eller man stadig må finde sig i at være tæt på.

BMWs motorsportsdirektør, Gerhard Berger, har lavet en foreløbig evaluering af testarbejdet. Bl.a. har man fra 7 januar til 10 februar ud af 35 dage testet i de 26 dage. Man har i det tidsrum rundet de 17.000 km. Det er sket med 3 biler på banen i langt det meste af tiden. Undervejs har der været kritik af bilens chassis som flere har ment - deriblandt Gerhard Berger og et par af kørerne - har været for dårligt og ikke nok udviklet. Siden er det blevet meget bedre. Montoya har sat banerekord undervejs i testforløbet på Valencia banen. Men en ting er test, noget andet er når det virkelig gælder. Testtider kan ikke direkte sammenlignes og slet ikke når ikke alle konkurrenter ikke er tilstede. Tests bliver jo også brugt til at teste, og hvem siger at alle kører med det optimale setup. Næ, lad os se når det virkelig gælder. Kvalifikation og ikke mindst selve hovedløbet. Men mon ikke Williams har gjort meget for at komme helt til tops igen efter flere års McLaren og Ferrari dominans.

PDL  


 

Hop til top18.2.2002

Hurtige Massa smadrer racer

Søndag kørte Felipe Massa hurtigste tid i forhold til holdkammeraten. Det var dog bittert for brasilianeren at han smadrede raceren i dag!


(Foto: Pan Images)
Sauber har testet på Mugello og i går søndag var det Massa der kørte hurtigst. I dag kørte han så 22 omgange - inden han smadrede den nye racer. Bedste tid var inden da blevet noteret til 1:26,046. Massa selv slap uden skrammer, mens raceren måtte sendes tilbage til fabrikken i Hinwill - så den bliver lappet sammen inden den sendes til Melbourne. "Jeg er skuffet over at have smadret racren. Men det var en god erfaring at øve benzinstop og det vil støtte mig, og gøre mig klar til det første grand prix i Melbourne.

For god ordens skyld giver vi lige tiderne fra testen i søndags.

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Felipe MassaSauber-Petronas1:24,98472
2.Nick HeidfeldSauber-Petronas1:25,11952

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk