I takt med at flere teams stadig ruster sig stærkere, bliver det tæt i kampen på at koble sig på Ferrari, McLaren og Williams som løbsvindere. Nu har Eddie Jordan sammensat sit team med en kombination af erfaring og ungdommeligt mod (nogen vil måske sige overmod...) i form af Giancarlo Fisichella og Takuma Sato.
Samtidig er der stadig den interne kamp mellem de to Honda-teams, hvor Jordan gerne vil være det team der leverer den første sejr til Honda efter deres comeback. "Der er ingen tvivl om at vi meget gerne vil vende tilbage til at vinde hurtigst muligt," siger han. Det bliver i givet fald Giancarlo Fisichella der er det bedste kort - og selvom Jarno Trulli umiddelbart rangeres lidt højere end Fisichella, så tror Eddie Jordan fortsat på sin nye kører - som han havde under vingerne i 1996.
Teamchefen er meget opmærksom på den øgede konkurrence mellem de teams der ligger i mellemgruppen i Formel 1. "Vi bliver lidt bedre end i sidste sæson, men det bliver BAR, Jaguar og Renault også. De tre første bliver de samme," vurderer han.
Samtidig peger han på en mulig overraskelse. "Jeg er meget imponeret over Sauber under tests," siger han og det bliver interessant om han får ret i sin iagttagelse.
På den måde kan Tom Walkinshaw nå at samle nok klistermærker sammen til sin racer, og dermed holder teamet stilen med at præsentere deres racer officielt, nemlig et par dage før den første træning køres. Man kunne fristes til at sige at Arrows på den måde sparer en masse på PR-gejl ved at holde det så simpelt.
Det forventes ikke at raceren bliver præsenteret i andre farver - de har testet med de velkendte mørke/orange farver forud for sæsonen. Teamets kørere burde der ikke være tvivl om: Heinz-Harald Frentzen sparkede Jos Verstappen ud og Enrique Bernoldis sponsorer hælder et kæmpebeløb i det lille Arrows-team.
Her kan teamet få mulighed for at pudse de sidste ting af, og ikke mindst give Honda-motoren en sidste test ned ad den lange Mistral-langside. Teamet slutter deres testarbejde på torsdag hvorefter racerne sendes med fly til Australien.
BAR teamet var på Paul Ricard. men de har ikke oplyst nogle tider.
Sauber teamet var på Mugello banen, og her testede Felipe Massa 22 omgange, så kørte han af banen og smadrede den anden Sauber racer indenfor 24 timer.
Dagens bedste tid blev: 1:26,046.
På Imola var Ferrari teamet ude at teste, og det var mad Michael Schumacher og Rubens Barrichello.
Michael Schumacher - 1:30,097
Rubens Barrichello - 1:30,411
Ferrari teamet fortsætter testen i dag.
Tre team var på Silverstone i går, det var Renault, Arrows samt Jordan, og deres tider blev:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Jarno Trulli | Renault | 1:24,390 | 64 |
2 | Heinz-Harald Frentzen | Arrows | 1:25,106 | 15 |
3 | Giancarlo Fisichella | Jordan | 1:25,996 | 10 |
4 | Takuma Sato | Jordan | 1:30,970 | 1 |
De ændrede regler for at teste har gjort at testprogrammet i år har set anderledes ud. Den afkortede periode har gjort at de 2 måneder frem til årets første Grand Prix skal udnyttes fuldt ud. Og det må man sige at Williams har gjort. Nu er det så spørgsmålet om man er kommet tættere på McLaren og Ferrari eller man stadig må finde sig i at være tæt på.
BMWs motorsportsdirektør, Gerhard Berger, har lavet en foreløbig evaluering af testarbejdet. Bl.a. har man fra 7 januar til 10 februar ud af 35 dage testet i de 26 dage. Man har i det tidsrum rundet de 17.000 km. Det er sket med 3 biler på banen i langt det meste af tiden. Undervejs har der været kritik af bilens chassis som flere har ment - deriblandt Gerhard Berger og et par af kørerne - har været for dårligt og ikke nok udviklet. Siden er det blevet meget bedre. Montoya har sat banerekord undervejs i testforløbet på Valencia banen. Men en ting er test, noget andet er når det virkelig gælder. Testtider kan ikke direkte sammenlignes og slet ikke når ikke alle konkurrenter ikke er tilstede. Tests bliver jo også brugt til at teste, og hvem siger at alle kører med det optimale setup. Næ, lad os se når det virkelig gælder. Kvalifikation og ikke mindst selve hovedløbet. Men mon ikke Williams har gjort meget for at komme helt til tops igen efter flere års McLaren og Ferrari dominans.
(Foto: Pan Images) |
For god ordens skyld giver vi lige tiderne fra testen i søndags.
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Felipe Massa | Sauber-Petronas | 1:24,984 | 72 |
2. | Nick Heidfeld | Sauber-Petronas | 1:25,119 | 52 |