Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.2.2007
 Vinder FIA over GPMA?
 
15.2.2007
 Barcelona test - onsdag
 

Hop til top19.2.2007

Vinder FIA over GPMA?

Bilfabrikkernes organisation, GPMA, taber nu yderligere terræn til FIA. Renault har meldt sig ud med øjeblikkelig virkning.

GPMA blev stiftet for at tage kampen op med både FIA og Bernie Ecclestone. Målet var kort fortalt at få større andel i tv-pengene og få større indflydelse på hvad der skal stå i Concorde aftalen. Det er i et stort omfang også lykkedes, men hvad nu? I efteråret meldte Toyota sig ud af samarbejdet, og nu forlader også Renault GPMA. Tilbage er så Mercedes, BMW og Honda.

I kalenderåret 2006 var der for alvor trusler om at man selv ville etablere én alternativ serie, såfremt man ikke kunne blive enige med FIA og Bernie Ecclestone. Men via mange forhandlinger, enedes man om et kompromis, som dog nok mest er til FIA's fordel i det lange løb. Bernie Ecclestone lider ikke nogen nød og søger stadig nye græsgange til sikre sig yderligere indkomst. Det er nu udenfor Europa at tingene skal ske ifølge Bernie Ecclestone.

Renault oplyser blandt andet i deres offentliggørelse af bruddet med GPMA, at tiden for dem nu er inde til at indgå i en anden dialog med FIA om den fremtidige struktur og udvikling i Formel 1 sporten. Dermed er de for så vidt på linie med Toyotas holdning. En af tankerne bag den aftale som GPMA lavede med FIA, var blandt andet at skulle kunne udnytte viden og erfaringer fra Formel 1 til brug i bilfabrikkernes gadebiler. Endnu er det dog ikke kommet det store ud af det. Og spørgsmålet er vel egentligt hvor meget der vil komme. Noget helt andet er at, kan Renault, Toyota og Ferrari nu finde sammen i en eller anden form for fælles fodslag, kan de måske gå hen og blive en gruppe som kan lave en dialog med FIA om fremtiden i Formel 1. Det er bemærkelsesværdigt at de bilfabrikker der leverer kundemotorer til andre teams, nu er ude af GPMA. Dog lige med undtagelse af Honda, der leverer til Super Aguri F1. Her er der dog måske tale om et "B" team?

PDL  


 

Hop til top15.2.2007

Barcelona test - onsdag

Red Bull har ikke gjort meget væsen af sig endnu i år, men onsdag skete det - David Coulthard var hurtigst.

På en dag hvor vejret skiftede fra overskyet til blå himmel og rimeligt med varme, så skinnede solen også på Red Bull teamet. Efter en noget miserabel testsæson hidtil, så lykkedes det endelig for Red Bull at markere sig. David Coulthard var dagens hurtigste mand på den spanske bane. Men det var ikke uden problemer. Han havde ved et par lejligheder problemer med motoren. Teamkollegaen Mark Webber havde også flere stop på banen. Men det var den rigtige dag at markere sig positivt på. Teamejer Dietrich Mateschitz var på besøg i Red Bull lejren.


Coulthard var hurtigst onsdag
(Foto: Bridgestone F1)

Men det var ikke den eneste prominente besøgende. Også Michael Schumacher havde indfundet sig - standsmæssigt iført Ferraris teamuniform. Resultatet af dagen blev dog som ved de fleste andre tests der har været, at det er de samme 4 teams der stort set præger billedet, nemlig McLaren, Renault, Ferrari og BMW Sauber. Ikke at de andre ikke formår det store, men det er de 4 førnævnte der ligger i top totalt set. I alt 19 kørere var på banen i løbet af onsdagen.

Tiderne fra Barcelona - onsdag:
Plac:Kører:Team:Tid:Omgange:
1.D. CoulthardRed Bull1:21.855115
2.N. HeidfeldBMW Sauber1:21.958100
3.F. MassaFerrari1:21.96492
4.F. AlonsoMcLaren1:22.103118
5.
PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk