Red Bull Racing havde en plan om at simulere en løbsweekend. Lørdag formiddag skulle 'kvalifikationen' køres, mens man om eftermiddagen havde planlagt at der skulle køres en løbsdistance. Men sådan gik det ikke helt.
Man kørte en masse korte stints, svarende til de omgange man normalt kører under en kvalifikation. Det gik ganske godt og kort før middagspausen kørte Sebastien Vettel det der skulle vise sig at blive dagens hurtigste tid.
I eftermiddags skulle man så prøve at køre en løbsdistance. Det gik godt indtil der undervejs i testen kom rødt flag. Og da så Sebastian Vettel skulle køre ud igen, havde man et uheld i pittet, så hans videre kørsel blev forsinket godt 30 minutter. Man fik dog kørt løbsdistancen men med en ufrivillig pause.
Også Ferrari havde problemer, men det var af ren teknisk art. Først var en sensor gået i stykker og måtte skiftes, og senere havde en pumpe heller ikke lyst til at være med mere. Så masser af spild tid i pitgaragen for Ferrari.
McLaren teamet havde også problemer, her var det en hydraulik pumpe som ikke ville som den skulle. Hos Renault var der problemer med teamets KERS system som især ramte Vitaly Petrov. Hispania Racing havde Vitantonio Liuzzi i bilen i dag. Resultatet måtte være opmuntrende for teamet som ellers altid indtager bundlinien.
I morgen søndag er der skifte dag for flere af kørerne. Både hos Red Bull Racing, Ferrari og i hvert fald HRT skiftes der kørere og mon ikke også at McLaren skifter.
De hurtigste tider dag 2:
Kører | Team | Tid | Omg |
1. Sebastian Vettel | Red Bull | 1:23.315 Min. | 104 |
2. Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 0.204 | 97 |
3. Fernando Alonso | Ferrari | + 0.663 | 90 |
4. Rubens Barrichello | Williams | + 0.693 | 118 |
5. Nick Heidfeld | Renault | + 0.927 | 41 |
6. Kamui Kobayashi | Sauber | + 0.928 | 125 |
7. Nico Rosberg | Mercedes GP | + 1.415 | 131 |
8. Jenson Button | McLaren | + 1.608 | 54 |
9. Paul di Resta | Force India | + 1.879 | 80 |
10. Heikki Kovalainen | Lotus | + 3.106 | 58 |
11. Vitaly Petrov | Renault | + 3.569 | 61 |
12. Tonio Liuzzi | Hispania | + 3.729 | 70 |
13. Timo Glock | Virgin | + 3.927 | 66 |
14. Ricardo Teixera | Lotus | + 8.269 | 26 |
Sebastian Vettel blev dagens hurtigste kører da han hen på eftermiddagen satte hurtigste tid af alle. Nummer to på listen blev Fernando Alonso der ellers havde været hurtigste kører med en tid sat lige før middagspausen.
Nick Heidfeld blev til gengæld langsomste kører, men han delte bilen med Vitaly Petrov der havde bilen om i eftermiddags. Der var dog en markant forskel på de tider de to Lotus Renault GP kørere satte og så til hurtigste tid.
Der var dog generelt tale om store forskelle på hvordan de forskellige teams kørte deres tests. Nogen valgte at køre de lange stinst, mens andre kørte korte stints med medfølgende tid i pit for at lave ændringer. Force India fik ikke kørt ret meget da de ventede på nye dele til deres bil.
Som en af de få har Williams teamet ikke præsenteret deres nye bemaling endnu. Teamet har dog idag annonceret at det vil ske torsdag den 24. februar og at man kan følge det på teamets hjemmeside fra kl. 12,00.
De hurtigste tider fra dag 1:
Pos | Kører | Team | Tid | Diff |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:24.374 | |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:25.485 | 1.111 |
3. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.638 | 1.264 |
4. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:25.641 | 1.267 |
5. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:26.365 | 1.991 |
6. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:26.575 | 2.201 |
7. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:26.912 | 2.538 |
8. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:27.512 | 3.138 |
9. | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:28.393 | 4.019 |
10. | Heikki Kovalainen | Team Lotus-Renault | 1:30.065 | 5.691 |
11. | Jerome d'Ambrosio | Marussia Virgin-Cosworth | 1:30.950 | 6.576 |
12. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | 1:35.174 | 10.800 |
13. | Nick Heidfeld | Lotus Renault | 1:44.324 | 19.950 |
Urolighederne i Bahrain er ikke blevet mindre de seneste par dage. Det har foreløbigt fået aflyst en afdeling i Grand Prix 2 Asia serien. Men allerede den 3. marts skulle Formel 1 feltet være til test på banen forud for årets første Formel 1 Grand Prix.
Begge events kan meget vel blive aflyst såfremt situationen i Bahrain ikke bliver forbedret drastisk, og der kommer garantier for ro og orden.
FOTA mødes i dag på Circuit de Catalunya banen hvor der også starter en testrunde i dag. Her vil teamsammenslutningen diskutere tingenes udvikling. Men man mangler officielle udmeldinger fra både FOM og FIA.
Seneste nye i sagen for Formel 1's vedkommende er at FOTA har forespurgt baneledelsen på Circuit de Catalunya om det er muligt at man kan teste på denne bane istedet for i Bahrain på de førnævnte datoer. Det er dog endnu ikke en formel henvendelse, men i Barcelona siger man at et par af datoerne er optaget til anden side, men at man vil se på om ikke det kan lade sig gøre at imødekomme Formel 1 feltet på bedste vis.
Der er endnu ikke kommet noget endegyldigt svar fra FIA eller FOM endnu. Bernie Ecclestone er dog noget bekymret over udviklingen og siger at en beslutning efter alt at dømme vil blive truffet på tirsdag eller onsdag.
De fleste teams vil sikkert gerne teste på Circuit de Catalunya i stedet. Men Marussia Virgin teamet er ikke så begejstret. Det er man ikke af logistiske årsager. Sagen er den at flere teams og heriblandt Marussia Virgin teamet har afsendt en del udstyr til Bahrain ad søvejen, hvilket betyder at meget udstyr befinder sig ude på havet på vej til Bahrain. Det vanskeliggør testarbejdet for flere teams, såfremt testen og Grand Prixet i Bahrain bliver aflyst. Kan man nå at omdirigere transporten?
For mange er situationen i Bahrain kommet godt og grundigt i vejen for planlægning og test. Logistikken er i øjeblikket sat næsten ud af spil, fordi der endnu ikke er kommet officielle meddelelser fra FIA og FOM.
Bortset fra at der gik ild i Felipe Massas bil da man testede i Valencia, har Ferrari ikke haft de store problemer, og det er da også det team der fået kørt længst af alle. De bliver på antallet af kørte testkilometre dog godt efterfulgt af Red Bull Racing og Mercedes GP især.
Fernando Alonso topper listen hos kørerne, efterfulgt at Michael Schumacher og Rubens Barrichello. Ferraris, Mercedes GPs og Williams andre kørere ligger noget længere nede af listen. Mindst forskel er der hos Red Bull Racing hvor de to kørere har kørt stort set lige langt.
Distance pr. team:
Pos | Team | Distance |
1. | Ferrari | 1,981 miles |
2. | Red Bull | 1,727 miles |
3. | Mercedes | 1,437 miles |
4. | Williams | 1,340 miles |
5. | Renault | 1,323 miles |
6. | Toro Rosso | 1,316 miles |
7. | Sauber | 1,041 miles |
8. | Force India | 726 miles |
9. | Lotus | 673 miles |
10. | McLaren | 640 miles |
11. | Virgin | 594 miles |
12. | Hispania | 0 miles |
Distance pr. kører:
Pos | Kører | Distance |
1. | Fernando Alonso | 1,186 miles |
2. | Michael Schumacher | 932 miles |
3. | Rubens Barrichello | 874 miles |
4. | Mark Webber | 872 miles |
5. | Sebastian Vettel | 855 miles |
6. | Sebastien Buemi | 796 miles |
7. | Felipe Massa | 795 miles |
8. | Sergio Perez | 778 miles |
9. | Kamui Kobayashi | 636 miles |
10. | Jaime Alguersuari | 520 miles |
11. | Nico Rosberg | 505 miles |
12. | Robert Kubica | 495 miles |
13. | Pastor Maldonado | 466 miles |
14. | Paul Di Resta | 448 miles |
15. | Vitaly Petrov | 405 miles |
16. | Jenson Button | 382 miles |
17. | Jarno Trulli | 350 miles |
18. | Heikki Kovalainen | 323 miles |
19. | Jerome D'Ambrosio | 322 miles |
20. | Adrian Sutil | 278 miles |
21. | Timo Glock | 272 miles |
22. | Lewis Hamilton | 258 miles |
23. | Nick Heidfeld | 236 miles |
24. | Bruno Senna | 187 miles |
25. | Daniel Ricciardo | 102 miles |
Ved testen i Valencia var det Robert Kubica der var hurtigste kører foran Fernando Alonso og Sebastian Vettel.
Ved næste test på Jerez banen var Rubens Barrichello den hurtigste kører. Det var han foran Michael Schumacher og Nick Heidfeld.
Man vil gerne have Formel 1 i Kina. Det har man haft og det bliver man ved med at have i hvert fald til og med 2017. Det står fast efter at man er blevet enige om en kontraktforlængelse med FOM/Bernie Ecclestone. En af betingelserne var dog at man fik sat prisen ned.
Det har knebet med at få tilskuere nok til Grand Prixerne og derfor har man ønsket at få prisen reduceret til et mere fornuftigt niveau, hvor risikoen for et forsat underskud er stærkt reduceret.
Det ser ud til at være lykkedes for arrangørerne at opnå dette for en forlængelse til og med 2017 er faldet på plads. Hvordan den nye kontrakt er udformet i forhold til prisen er der selvfølgelig ikke kommet noget frem om. Shanghais viceborgmester udtrykker dog en vis tilfredshed med at man har fået en lavere pris.