Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.2.2011
 Circuit de Catalunya test - dag 2
 Vejgaard
 
18.2.2011
 Circuit de Catalunya test - dag 1
 Bahrains Grand Prix ikke aflyst endnu, men ...
 Formel 1 vintertest i tal
 Kinas Grand Prix sikret til og med 2017
 

Hop til top19.2.2011

Circuit de Catalunya test - dag 2

Sebastian Vettel var også hurtigst på den anden testdag på Circuit de Catalunya. Og igen var Jaime Alguersuari imponerende godt med fremme.
Til gengæld havde Ferrari visse tekniske problemer i formiddags, men kom godt efter i løbet af eftermiddagen med Fernando Alonso på som tredjehurtigste kører.
Men også Red Bull Racing måtte se at deres oprindelige plan for dagen, ikke holdt.

Red Bull Racing havde en plan om at simulere en løbsweekend. Lørdag formiddag skulle 'kvalifikationen' køres, mens man om eftermiddagen havde planlagt at der skulle køres en løbsdistance. Men sådan gik det ikke helt.

Man kørte en masse korte stints, svarende til de omgange man normalt kører under en kvalifikation. Det gik ganske godt og kort før middagspausen kørte Sebastien Vettel det der skulle vise sig at blive dagens hurtigste tid.

I eftermiddags skulle man så prøve at køre en løbsdistance. Det gik godt indtil der undervejs i testen kom rødt flag. Og da så Sebastian Vettel skulle køre ud igen, havde man et uheld i pittet, så hans videre kørsel blev forsinket godt 30 minutter. Man fik dog kørt løbsdistancen men med en ufrivillig pause.

Også Ferrari havde problemer, men det var af ren teknisk art. Først var en sensor gået i stykker og måtte skiftes, og senere havde en pumpe heller ikke lyst til at være med mere. Så masser af spild tid i pitgaragen for Ferrari.

McLaren teamet havde også problemer, her var det en hydraulik pumpe som ikke ville som den skulle. Hos Renault var der problemer med teamets KERS system som især ramte Vitaly Petrov. Hispania Racing havde Vitantonio Liuzzi i bilen i dag. Resultatet måtte være opmuntrende for teamet som ellers altid indtager bundlinien.

I morgen søndag er der skifte dag for flere af kørerne. Både hos Red Bull Racing, Ferrari og i hvert fald HRT skiftes der kørere og mon ikke også at McLaren skifter.

De hurtigste tider dag 2:
Kører Team Tid Omg
1. Sebastian Vettel Red Bull 1:23.315 Min. 104
2. Jaime Alguersuari Toro Rosso + 0.204 97
3. Fernando Alonso Ferrari + 0.663 90
4. Rubens Barrichello Williams + 0.693 118
5. Nick Heidfeld Renault + 0.927 41
6. Kamui Kobayashi Sauber + 0.928 125
7. Nico Rosberg Mercedes GP + 1.415 131
8. Jenson Button McLaren + 1.608 54
9. Paul di Resta Force India + 1.879 80
10. Heikki Kovalainen Lotus + 3.106 58
11. Vitaly Petrov Renault + 3.569 61
12. Tonio Liuzzi Hispania + 3.729 70
13. Timo Glock Virgin + 3.927 66
14. Ricardo Teixera Lotus + 8.269 26

PDL  


Hop til top
Vejgaard

Vejgaard
HVJ  


 

Hop til top18.2.2011

Circuit de Catalunya test - dag 1

Det var pivkoldt da testen i dag startede på Circuit de Catalunya uden for Barcelona. Da sessionen startede var der kun 5 graders varme og så var asfalten stadig våd efter gårsdagens regn. De første tider der blev sat var også meget langsomme - omkring de 1:57 for de første omgange.
Omkring middagstid var banen efterhånden blev rigtig tør så det var da hen over middag at de hurtige tider blev sat.

Sebastian Vettel blev dagens hurtigste kører da han hen på eftermiddagen satte hurtigste tid af alle. Nummer to på listen blev Fernando Alonso der ellers havde været hurtigste kører med en tid sat lige før middagspausen.

Nick Heidfeld blev til gengæld langsomste kører, men han delte bilen med Vitaly Petrov der havde bilen om i eftermiddags. Der var dog en markant forskel på de tider de to Lotus Renault GP kørere satte og så til hurtigste tid.

Der var dog generelt tale om store forskelle på hvordan de forskellige teams kørte deres tests. Nogen valgte at køre de lange stinst, mens andre kørte korte stints med medfølgende tid i pit for at lave ændringer. Force India fik ikke kørt ret meget da de ventede på nye dele til deres bil.

Som en af de få har Williams teamet ikke præsenteret deres nye bemaling endnu. Teamet har dog idag annonceret at det vil ske torsdag den 24. februar og at man kan følge det på teamets hjemmeside fra kl. 12,00.

De hurtigste tider fra dag 1:
Pos Kører Team Tid Diff
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:24.374
2. Fernando Alonso Ferrari 1:25.485 1.111
3. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:25.638 1.264
4. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:25.641 1.267
5. Jenson Button McLaren-Mercedes 1:26.365 1.991
6. Paul di Resta Force India-Mercedes 1:26.575 2.201
7. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:26.912 2.538
8. Michael Schumacher Mercedes 1:27.512 3.138
9. Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:28.393 4.019
10. Heikki Kovalainen Team Lotus-Renault 1:30.065 5.691
11. Jerome d'Ambrosio Marussia Virgin-Cosworth 1:30.950 6.576
12. Vitaly Petrov Lotus Renault 1:35.174 10.800
13. Nick Heidfeld Lotus Renault 1:44.324 19.950

PDL  


Hop til top
Bahrains Grand Prix ikke aflyst endnu, men ...

De seneste dages meget voldsomme uroligheder i Bahrain, har foreløbig fået aflyst en afdeling af Grand Prix 2 Asia serien. Men hvad med Formel 1? Efter planen skulle der testes på Sakhir banen i dagene 3 - 6 marts.
FOTA mødes i dag på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona. Her drøfter teamsammenslutningen de kommende ugers aktiviteter. Men hvad siger FIA?

Urolighederne i Bahrain er ikke blevet mindre de seneste par dage. Det har foreløbigt fået aflyst en afdeling i Grand Prix 2 Asia serien. Men allerede den 3. marts skulle Formel 1 feltet være til test på banen forud for årets første Formel 1 Grand Prix.

Begge events kan meget vel blive aflyst såfremt situationen i Bahrain ikke bliver forbedret drastisk, og der kommer garantier for ro og orden.

FOTA mødes i dag på Circuit de Catalunya banen hvor der også starter en testrunde i dag. Her vil teamsammenslutningen diskutere tingenes udvikling. Men man mangler officielle udmeldinger fra både FOM og FIA.

Seneste nye i sagen for Formel 1's vedkommende er at FOTA har forespurgt baneledelsen på Circuit de Catalunya om det er muligt at man kan teste på denne bane istedet for i Bahrain på de førnævnte datoer. Det er dog endnu ikke en formel henvendelse, men i Barcelona siger man at et par af datoerne er optaget til anden side, men at man vil se på om ikke det kan lade sig gøre at imødekomme Formel 1 feltet på bedste vis.

Der er endnu ikke kommet noget endegyldigt svar fra FIA eller FOM endnu. Bernie Ecclestone er dog noget bekymret over udviklingen og siger at en beslutning efter alt at dømme vil blive truffet på tirsdag eller onsdag.

De fleste teams vil sikkert gerne teste på Circuit de Catalunya i stedet. Men Marussia Virgin teamet er ikke så begejstret. Det er man ikke af logistiske årsager. Sagen er den at flere teams og heriblandt Marussia Virgin teamet har afsendt en del udstyr til Bahrain ad søvejen, hvilket betyder at meget udstyr befinder sig ude på havet på vej til Bahrain. Det vanskeliggør testarbejdet for flere teams, såfremt testen og Grand Prixet i Bahrain bliver aflyst. Kan man nå at omdirigere transporten?

For mange er situationen i Bahrain kommet godt og grundigt i vejen for planlægning og test. Logistikken er i øjeblikket sat næsten ud af spil, fordi der endnu ikke er kommet officielle meddelelser fra FIA og FOM.

PDL  


Hop til top
Formel 1 vintertest i tal

Efter årets to første tests er det Ferrari der komfortabelt fører i antallet af kørte testkilometre. Et andet team der har til genstand for stor opmærksomhed er Lotus Renault GP, med deres noget anderledes udstødningssystem - og hurtige tider.
I statistikken er ikke medregnet de kørsler som er foretaget i 2010 bilerne.

Bortset fra at der gik ild i Felipe Massas bil da man testede i Valencia, har Ferrari ikke haft de store problemer, og det er da også det team der fået kørt længst af alle. De bliver på antallet af kørte testkilometre dog godt efterfulgt af Red Bull Racing og Mercedes GP især.

Fernando Alonso topper listen hos kørerne, efterfulgt at Michael Schumacher og Rubens Barrichello. Ferraris, Mercedes GPs og Williams andre kørere ligger noget længere nede af listen. Mindst forskel er der hos Red Bull Racing hvor de to kørere har kørt stort set lige langt.

Distance pr. team:
Pos Team Distance
1. Ferrari 1,981 miles
2. Red Bull 1,727 miles
3. Mercedes 1,437 miles
4. Williams 1,340 miles
5. Renault 1,323 miles
6. Toro Rosso 1,316 miles
7. Sauber 1,041 miles
8. Force India 726 miles
9. Lotus 673 miles
10. McLaren 640 miles
11. Virgin 594 miles
12. Hispania 0 miles

Distance pr. kører:
Pos Kører Distance
1. Fernando Alonso 1,186 miles
2. Michael Schumacher 932 miles
3. Rubens Barrichello 874 miles
4. Mark Webber 872 miles
5. Sebastian Vettel 855 miles
6. Sebastien Buemi 796 miles
7. Felipe Massa 795 miles
8. Sergio Perez 778 miles
9. Kamui Kobayashi 636 miles
10. Jaime Alguersuari 520 miles
11. Nico Rosberg 505 miles
12. Robert Kubica 495 miles
13. Pastor Maldonado 466 miles
14. Paul Di Resta 448 miles
15. Vitaly Petrov 405 miles
16. Jenson Button 382 miles
17. Jarno Trulli 350 miles
18. Heikki Kovalainen 323 miles
19. Jerome D'Ambrosio 322 miles
20. Adrian Sutil 278 miles
21. Timo Glock 272 miles
22. Lewis Hamilton 258 miles
23. Nick Heidfeld 236 miles
24. Bruno Senna 187 miles
25. Daniel Ricciardo 102 miles

Ved testen i Valencia var det Robert Kubica der var hurtigste kører foran Fernando Alonso og Sebastian Vettel.
Ved næste test på Jerez banen var Rubens Barrichello den hurtigste kører. Det var han foran Michael Schumacher og Nick Heidfeld.

PDL  


Hop til top
Kinas Grand Prix sikret til og med 2017

Det kinesiske Grand Prix er sikret til og med 2017. Arrangørerne har netop forlænget med FOM/Bernie Ecclestone, men det var ikke helt uden sværdslag.
Man har ønsket en rabat idet tilskuertallet i de hidtil afholdte Grand Prixer på den store og flotte Shanghai International Circuit, ikke har levet op til forventningerne.

Man vil gerne have Formel 1 i Kina. Det har man haft og det bliver man ved med at have i hvert fald til og med 2017. Det står fast efter at man er blevet enige om en kontraktforlængelse med FOM/Bernie Ecclestone. En af betingelserne var dog at man fik sat prisen ned.

Det har knebet med at få tilskuere nok til Grand Prixerne og derfor har man ønsket at få prisen reduceret til et mere fornuftigt niveau, hvor risikoen for et forsat underskud er stærkt reduceret.

Det ser ud til at være lykkedes for arrangørerne at opnå dette for en forlængelse til og med 2017 er faldet på plads. Hvordan den nye kontrakt er udformet i forhold til prisen er der selvfølgelig ikke kommet noget frem om. Shanghais viceborgmester udtrykker dog en vis tilfredshed med at man har fået en lavere pris.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk