Alexander Wurz kørte i en B1999 og testede fortrinsvis bremse- og gearkomponenter, som skal benyttes på B200 modellen senere.
Giancarlo Fisichella kørte i en B200, og skulle teste holdbarheden på denne, den er ca. 7 omgange. Så gav gearkassen op, men den blev skiftet og han kørte totalt 12 omgange.
Dagens tider:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Alexander Wurz | Benetton (B199) | 1:23,430 | 24 |
2 | Giancarlo Fisichella | Benetton (B200) | 1:25,370 | 12 |
3 | Jean Alesi | Prost (AP02) | 1:26,990 | 6 |
Testkørslerne fortsætter indtil den 4. feb., og det forventes at både Jordan og Arrows også kommer og deltager i resten af tiden.
Der har åbenbart ikke været de optimale forhold for Ferrari at færdiggøre F320 i. Problemer med aerodynamikken, dårligt vejr når der skulle testes og komponenter der ikke har været færdige til tiden, er noget af det man har skullet slås med. Det betyder, at Luca Badoer ikke får lov til at slappe af. Den nye F320 skal være klar til at blive præsenteret d. 7 februar. Og op til sæsonstarten skal der stadig testes nye komponenter til F320. Og det kan faktisk vise sig, at Ferrari stiller op med 4 biler til de første GP'er. Dermed er F399 blevet udråbt til testbil, idet man øjensynligt ikke har alt klar til F320. Man kan sige, at det er lykkedes Ferrari at bygge en - måske to nye biler, men derudover har man i øjeblikket kun F399 til rådighed til diverse tests.
Det betyder så, at man faktisk giver Jenson Button et år til at bevise, at de gode takter han har vist ved diverse tests, - og som så gav ham en kontrakt for i år, - at han er det værd. Kontrakten med Jenson Button løber kun for et år - smart af Williams - men med option for Williams til at forlænge den. Man var i teamet lidt på den, idet man til sæsonstarten -99, faktisk ikke havde nogle rutinerede kørere, og bl.a. derfor hentede Zanardi, men Ralf Schumacher overraskede alt og alle, og Zanardi slog overhovedet ikke til.
Det videre forløb må Jenson Button så afgøre, men i forhold til kontrakten med Montoya, så skulle det være muligt at hente Montoya tilbage i 2001, hvis Ganassi ikke gør brug af en anden option, som også skulle være indeholdt i kontrakten, nemlig afhængig af Montoya's succes eller mangel på samme, med at forsvare hans titel. Så kan der nemlig gå et år ekstra, inden Williams kan gøre brug af Montoya.
Det var dog ikke de ideelle forhold at teste under, idet det var koldt og tåget, og nogle dage var der tillige med is på banen. Torsdag fik holdets endnu eneste kører, Marc Gene, dog kørt 42 omgange med en bedste tid på 1.02.8 . Det primære mål var dog at teste ny komponenter. Og fredag var det så argentineren Gaston Mazzacane, som i øjeblikket er holdets testkører, som fik kørt nogle omgange. Det blev i alt til 40 omgange med en bedste tid på 1.03.7 . Der var dog et formål mere med at bruge ham, han er nemlig en af aspiranterne til det ledige sæde hos Minardi. Bedste tid i år på Fiorano er 1.00.26 , sat af Luca Badoer.
Derudover er hans landsmand, Norberto Fontana, og brasilianeren, Max Wilson, også bejlere til det ledige sæde. Og ifølge forlydender vil Minardi senere i denne uge offentliggøre, hvem der bliver andenkører i teamet. Noget kunne tyde på, at det bliver en af de tre ovennævnte, idet Giancarlo Minardi er taget til Sydamerika for at forhandle kontrakter. Der er også det i det, at teamets hovedsponsor og medejer, Telefonica, gerne vil have en sydamerikansk kører ind, idet firmaet ser Sydamerika som et stort marked.
Norberto Fontana er den eneste af de tre med direkte formel 1 erfaring, idet han kørte 4 løb for Sauber tilbage i 1997. Max Wilson har været til prøvetest hos Williams, og har derudover haft rigtig gode resultater i formel 3000. Gaston Mazzacane var testkører hos Minardi sidste år.
Samme Mazzacane udtalte efter testen fredag: " Jeg er helt godt tilfreds med det vi fik ud af dagen. Bilen havde en god balance og de ting vi testede til M02, virkede rigtig godt. Jeg tror teknikerne er på rette vej."
Så vi må se hvad der sker i løbet af ugen, det er den sidste kører i feltet der mangler. Og husk at d. 16 februar præsenterer Minardi så den nye M02 for offentligheden.