Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.2.2001
 Webber har muligheden
 Hvad så Pedro?
 Panis holder sig på toppen
 De la Rosa tosset på Arrows
 Maratontesten fortsætter
 Test på 3 baner - samtidigt
 
1.2.2001
 Prost test – Barcelona
 Ballade om Mazzacane
 Brawn og Byrne har fornyet deres kontrakt
 Jordan vil hjælpe Zonta til et fast F1 sæde
 Hvem er Enrique Bernoldi?
 BAR ændrer i bestyrelsen
 Det australske Grand Prix snart udsolgt
 Mark Webber i hård fysisk træning
 McLaren tester alene
 

Hop til top2.2.2001

Webber har muligheden

Det ville være oplagt for Paul Stoddart – den nye Minardi-teamejer at tage en australsk kører til teamet. Mark Webber har flere gange været på spring, men det bliver nok ikke hos Minardi.

Paul Stoddart har med sit køb af Minardi gode chancer for at få Australien tilbage på landkortet, efter at David Brabham som den sidste australier forsvandt ud af Formel 1-sporten sammen med Simtek-teamet. Webber har flere gange været linet op som en mulig Formel 1-kandidat, men flere ting er gået galt under vejs. "For et år siden tiggede jeg australske firmaer om at støtte Mark, og det var kun få der gjorde det. Man skal have et budget og til det skal man have støtter. Jeg kan meget nemt give knægten en chance, men der skal penge til – Formel 1 er ekstremt dyrt," siger Stoddart.


Vandhunden Webber kan måske blive den der kan løfte den australske Formel 1-arv

Forbindelsen mellem Webber og Minardi/Stoddart er åbenlys. Mark Webber kørte i år for Stoddarts F3000-team, og havde blandt andet succes ved at tage sejren i regnvejrsløbet på Silverstone. Men i mellemtiden er der sket meget. Mark Webber er blevet testkører for Benetton, og selvom Benetton allerede har en fod indenfor hos Minardi, hvor de efter alt at dømme får placeret Fernando Alonso som tak for at Benetton låner teamet en gearkasse, så bliver der ikke også plads til Webber – i hvert fald ikke i denne omgang. "Når de rette omstændigheder er der, så vil det ikke være umuligt at finde Mark Webber som kører for et australsk ejet team," siger Stoddart, der i flere år har været en teamchef med Formel 1-ambitioner. Nu har han med købet af Minardi-aktierne fået chancen.


Webber og Stoddart kender hinanden fra F3000

Mark Webber har derudover underskrevet en kontrakt med et af de to absolutte topteams – Super Nova for endnu en F3000-sæson.

BB  


Hop til top
Hvad så Pedro?

Tidligere i dag beskrev vi Pedro de la Rosas udbrud mod Arrows, der valgte at sende ham ud af teamet til fordel for Enrique Bernoldi. Hvad skal der nu ske?

En ting er sikkert - de la Rosa får stor støtte fra mange sider. Arrows' meget sene udmelding er uhensigtsmæssig, men det er en fremgangsmåde som Tom Walkinshaw flere gange har anvendt. Ser man det lidt udefra, ligner det en pengepungskører der kommer ind fra højre, og så bliver den bedre kører ofret. Spanieren har da heldigvis et par gode støtter.

Den anden rivaliserende Formel 1-kører, Marc Gene der er trådt tilbage som kører til fordel for testarbejdet for Williams, mener at Arrows har vist sig meget unfair. "Selve beslutningen overrasker mig ikke, fordi Formel 1 er sådan, men det er måden det sker på som er forfærdelig. Der er kun en måned til sæsonstart og der er meget lidt der kan gøres. Han fortjener ikke at blive behandlet på den måde," siger Gene som støtte til de la Rosa.

En endnu større støtte er det spanske benzinmærke Repsol, der leverer benzin til Arrows. De har forsikret de la Rosa om at deres fortsatte støtte. "Repsol vil holde forskellige muligheder åbne, for at give Pedro de la Rosa chancen for at fortsætte som Formel 1-kører," siges der fra Repsol.

At der ligger økonomiske grunde bag de la Rosas farvel, ses af at forhandlingerne mellem Repsol og Arrows er faldet til jorden. "Efter at begge parter var tæt på at nå til enighed, besluttede Arrows ensidigt at slutte forhandlingerne," siges der videre fra Repsol. Repsol have skruet bissen noget på, ved at tilbyde Arrows at få sponsorpenge i forhold til præstation - noget som teamet godt kan oppe sig på. Det var åbenbart ikke godt nok, og med Bernoldis sponsor i form af energidrikken Red Bull - der i øvrigt er en hovedsponsor for Sauber-teamet. - blev de la Rosa gået.

Ind hos Prost i stedet?

Formodningen er så at Pedro de la Rosa har chancen for at komme ind hos Prost-teamet. Teamet har godt nok allerede underskrevet kontrakt med Gaston Mazzacane som andenkører, men det menes at argentineren har en præstationsklausul i kontrakten, som gør at Alain Prost kan opsige kontrakten efter fire løb. Samtidig er det meget belejligt at Prost mangler en benzinsponsor, og her kan Repsol komme ind i billedet. Spørgsmålet er så om de kan matche Mazzacanes støtte i form af PSN - det kan blive en svær kamp.

Men alle parter afviser at der skulle være sådanne forhandlinger i gang. En anden mulighed er Minardi. De mangler penge og kan tage imod de la Rosa, og derudover vil teamet have stor gavn af at have en erfaren kører med sig. Problemet er dog at Minardi efter alt at dømme skriver kontrakt med Fernando Alonso, og det er tvivlsomt om teamet vil være villig til at tage to spanske kørere til sig. Det kan være at flere sponsorer ikke finder dette helt tilfredsstillende.

Indtil videre er spanieren gået i tænkeboks. "Det er en beslutning som jeg bliver nødt til at respektere, og som de er i deres fulde ret til at tage, men jeg mener at de har satse på kvantitet i stedet for kvalitet," siger de la Rosa bittert. Han vil dog ikke opgive Formel 1 - det er stadig det han vil.

BB  


Hop til top
Panis holder sig på toppen

Olivier Panis fortsætter med at sætte hurtige tider. Således forblev franskmanden igen i front, men ligesom i gårsdagens test, kørte han i 2000-raceren.

BAR brugte dagen på at køre set-up test og evaluere dæk for Bridgestone. Siden dækkrigen for alvor er udbrudt er tiderne blevet skåret væsentligt ned, og de tider der sættes i øjeblikket ligger under de tider der blev sat sidste år. Men BAR er egentlig mest glade for den gamle racer. "Vi har gjort pæne fremskridt med den nye racer, og vi er nu ved at finde frem til dens karakter - den er mere umenneskelig i forhold til 2000-raceren, så det har taget længere tid at forstå den," siger Steve Farrell.


Panis var igen hurtig - men 2001-raceren volder stadig BAR problemer

Jordan viste sig igen som det bedste 2001-team. I dag havde teamet Frentzen i EJ11-raceren og tyskeren satte en tid under 1 minut 20 i den nye 2001-racer, hvilket lover godt for teamet der gerne vil vende tilbage som det 3. bedste team i feltet. Rubens Barrichello fortsatte udviklingsarbejdet i den VM-vindende racer, og hos Sauber gik fredagen også godt. Nick Heidfeld som nummer 4 og Kimi Räikkönen som nummer 6. Teamet havde dog nogle problemer med koblingen som drillede dem, og det hindrede dem i at gennemføre hele den planlagte test. "Jeg er glad for den måde raceren kørte til morgen. Jeg føler at vi er kommet et skridt frem i forhold til i går. Det er en skam at vi mistede resten af eftermiddagen, men jeg er sikker på at vi kan finde det i morgen," siger Heidfeld der blandt andet brugte tiden til at teste aerodynamik og forskellige dele til raceren.

Også Kimi Räikkönen måtte se at materiellet drillede. "Jeg var glad da jeg fandt ud af at jeg midt på morgenen havde sat min hurtigste tid i C20'eren. Så er det lidt skuffende at jeg ikke fik så mange omgange som jeg gerne ville have," siger finnen der i går kørte næsten 100 omgange. Men det går stadig fremad for finnen der har brug for hver eneste omgang for at få erfaring til det første grand prix i Melbourne om en måned.

Indimellem de to Sauber-kørere kilede Jacques Villeneuve sig ind. Han kørte 2001-raceren, og som før omtalt er teamet ikke helt tilfredse med BAR003'eren. "Testen er gået godt. Raceren er stadig meget tung at køre i øjeblikket, men vi har været i stand til at gøre fremskridt. Vi ser ud til at blive bedre og bedre, så det er opmuntrende," siger canadieren. Men spørgsmålet er om det er godt nok, da flere af de andre 2001-racere ser ud til at være rimelig overbevisende.

Hos Arrows fortsatte man med at Enrique Bernoldi bag rattet, og brasilianeren nåede flere omgange end i går - 54 blev det til i den Asiatech drevne racer. Benetton fortsætter med at køre langsomt i de ombyggede 2000-racere, og om det skyldes Michelin-dækkene skal være usagt, men de har i hvert fald holdt sig pænt tilbage. Jenson Button fortsatte i den ombyggede B200, mens Giancarlo Fisichella gav den nye B201 lidt flere omgange på bagen. Den var dog milevidt efter de andres tider, men raceren er spritny, og er dårlig nok blevet tør efter at være kommet ud af produktion. Testen fortsætter i morgen.

Testtider fra Barcelona, fredag den 2. februar 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
BB  


Hop til top
De la Rosa tosset på Arrows

Ikke overraskende er Pedro de la Rosa meget vred over den fyring som Arrows præsenterede ham for.

Spanieren har taget bladet fra munden og er stiktosset på sin tidligere arbejdsgiver. "Det er for mig en total overraskelse. Især da jeg fløj til England sidste fredag for at få lavet et sæde til mig der passer til den nye A22, og ingen i teamet har talt til mig siden da," siger en vred Pedro de la Rosa.

Han ærgerer sig gul og grøn over at han forblev loyal overfor teamet. "Jeg vil ikke skjule min vrede, da dette sker en måned før sæsonstarten, og alle team - pånær Minardi, har deres kørere på plads." Han har dog stadig en chance, men er sur over at han troede på Arrows - for blot at blive dumpet. "Jeg fik nogle tilbud i sommers og sagde nej til dem. Nu er der ingen sæder til mig," siger de la Rosa, der fik sparket da teamet meget overraskende hentede Enrique Bernoldi ind fra sidelinien.

BB  


Hop til top
Maratontesten fortsætter

Der testes stadig for fuld kraft i Barcelona, hvor flere teams er samlet til test af de nye racere, eller kører udviklingstest i 2000-racere. I går sluttede Panis som den hurtigste.

Franskmanden fortsatte med at vise gode takter, men kørte i den gamle racer. Panis satte dagens bedste tid der lød på 1.19.764 hvor han kørte 72 omgange. Helt uden problemer gik det dog ikke for Panis, da han havde problemer med gearkassen og derudover havde et større uheld. Rubens Barrichello kørte 2000-raceren mens Schumacher prøvede den nye racer hjemme på Fiorano. Bedste 2001-mand var Jarno Trulli i Jordan-raceren. Efter 90 omgange lå italieneren en tiendedel efter Barrichello.

For Sauber ser det meget lovende ud. Nick Heidfeld satte 4. bedste tid, som lå tæt på Trullis bedste tid, og det lover godt for det schweiziske team. "Vi havde et par få problemer i dag, men det er bedre at have dem i testen. Jeg var ikke så glad for det set-up som jeg kørte med det meste af tiden, men mod slutningen fik vi forbedret raceren og fandt ikke kun en god retning til i morgen, men også noget der vil hjælpe designerne i Hinwill," siger Heidfeld.

Teamets nyankomne kører, Kimi Räikkönen klarede sig også godt, og satte en tid der var indenfor 3/10 af Heidfelds tid. "Jeg havde endnu en solid testdag, og havde det godt med at gøre fremskridt da vi kørte dæktest for Bridgestone. Holdbarheden i C20'eren er meget god," siger finnen der har været rygtedes kun at have fire løb til at vise sit værd. Han føler sig dog klar til Formel 1-udfordringen. "Jeg har allerede kørt 4.200 kilometer i Formel 1. Jeg behøver alle kilometer som jeg kan få før mit første grand prix i Melbourne," siger Räikkönen.

Hos Arrows testede man den nye mand, Enrique Bernoldi der næsten ud ad ingenting skaffede sig et sæde hos Arrows. Brasilianeren kørte en god og fornuftig tid i den gamle Arrows-racer. Jacques Villeneuve kørte 2001-raceren, og noget tyder på at den stadig ikke er helt så hurtig som teamet gerne ville have. Juan Pablo Montoya fik lov til at prøve den nye FW23 for første gang. "Jeg kørte i dag FW23'eren for første gang. Raceren føltes virkelig god i forhold til FW22B'eren. Jeg brugte dagen med noget set-up arbejde, men min kørsel blev begrænset af motorproblemer," siger colombianeren. Williams tester i næste uge på Kyalami i Sydafrika.

Benetton sluttede som de tungeste i feltet, men teamet fik stor opmærksomhed da teamet for første gang havde 2001-raceren rullende. Den er netop blevet færdig, og Fisichella kørte kun et par få omgange uden at sparke til raceren. Teamet tester den nye racer på Estoril i næste uge, inden den præsenteres i Venedig.

Testtider fra Barcelona, torsdag den 1. februar 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Olivier PanisBAR-Honda1:19,76472
2.
BB  


Hop til top
Test på 3 baner - samtidigt

Ferrari har det med at sætte rekorder, og så vidt vides sætter de i disse dage endnu en. Man tester på tre baner på samme tid.

Efter præsentationen af F2001 modellen, har Ferrari fået travlt. Den foreløbige eneste færdigbyggede F2001 bliver i disse dage testet i alle ender og kanter. Michael Schumacher har i dag, torsdag, indledt en gennemgribende test af den nye bil. Det sker på Fiorano. Samtidig tester Rubens Barrichello i Barcelona i en meget modificeret F1-2000 model. Også den indkaldte reserve for Luca Badoer, Fabrizio Giovanardi, tester, det sker på Vairano.

Rubens Barrichello er dermed den eneste af de tre kørere der kommer i kontakt med konkurrenter. Det som Rubinho skal arbejde med i Barcelona, er primært test af dæk og elektronik. Med adgangen til nu at bruge tractionkontrol bl.a. er der meget ny elektronik der skal afprøves.

Fabrizio Giovanardi er på Vairano for at teste aerodynamik. Det sker i en F1-2000 i en modificeret udgave, som tillige er spækket med alverdens sensorer og følere, især placeret på næsepartiet, samt også på vingerne og ved luftindtaget til motoren. Den nye F2001 har ændrede frontvinger, som er mere ligesom svungne i dens udformning, hvor de på F1-2000 var næsten vandrette, når man ser dem forfra. Og det er altså det Giovanardi arbejder med.

Michael Schumacher er foreløbig den eneste, der kører i F2001 modellen. Man har allerede planlagt ændringer ved aerodynamikken, så den bil man så ved præsentationen forleden, er allerede ved at blive ændret på mange områder. Men nu skal der testes intensivt i de næste tre uger, og så håber man hos Ferrari, at man er klar til sæsonpræmieren i Australien. Det man er mest skeptisk med i øjeblikket, er motoren. Den nye motor, model 050, er meget let, meget hurtig og meget smidig, men man forventer at den stadig ikke er stabil og pålidelig nok endnu. Og derfor er der meget fokus på, at få fundet alle fejl inden afgangen til Australien. Det eneste chassis der endnu er klar, og som MS kører i, har chassis no. 206. Der er foreløbig bygget 10 motorer, og allerede under udviklingen og klargøringen, har man fundet fejl, som løbende er blevet ændret.

Alt er intensiveret hos Ferrari, også på de ledende poster. De tre topfigurer har netop forlænget deres kontrakter. MS er den eneste der ikke har forlænget, hans kontrakt udløber først ved udgangen af 2002. Så nu er der ro til at arbejde, og det vil det blive i de næste tre uger.

Og ved gårsdagens test på Fiorano banen satte Ferrari så endnu en rekord, Michael Schumacher slog banerekorden i den nye F2001 model, den ny banerekord på Fiorano lyder nu på 0:59,509, han kørte i alt 68 omgange.

PDL  


 

Hop til top1.2.2001

Prost test – Barcelona

Prost teamet afsluttede i går en firedages test på Circuit de Catalunya. Og det foreløbige resultat, ser lovende ud for det hårdt plagede team.

Prost teamet har gennemgået en omfattende test af den nye AP04. Et intensivt udviklings- og testforløb er kørt igennem til alles fulde tilfredshed. Testen startede ellers med lidt forhindringer med en kold og våd bane, og det var begrænset hvad Gaston Mazzacane i første omgang fik ud af det. Men forgæves har det ikke været. Det arbejde han udførte, var nemlig en del af udviklingsforløbet, specielt koncentreret om støddæmpere og et nyt bremsesystem. Erfaringerne der er gjort, tæller med i den samlede vurdering.

Men så blev vejret i det spanske bedre, og Jean Alesi kom samtidigt til for at deltage i testens to sidste dage. Hans arbejde var at udføre test af flere mekanisk tekniske komponenter i bilen, samt at teste Michelin dækkene. Og det kan nok være at der nu er kommet fart i bilen. To dage i træk satte Jean Alesi hurtigste tid på banen, og den ene dag blev det endda til ny banerekord. Meget opløftende for teamet, som ikke er forvænt med succes.

John Walton, sportsdirektør hos Prost:
”Teamet har udført et meget positivt stykke arbejde. Takket være al det hårde arbejde, der lagt i at få bilen færdig til tiden, så er det lykkedes os at få kørt mange gode testkilometer i den sidste uges tid. Og det er det arbejde vi nu ser resultatet af. Vi har nu et meget godt udgangspunkt i den forsatte fase af arbejdet med at få genopbygget Prost som et konkurrencedygtigt team. Der er stadig meget arbejde at gøre, men nu er vi meget optimistiske for fremtiden.”

Prost vil teste igen i næste uge, hvor teamet vil teste på Estoril i Portugal. Testen starter den 7 februar og varigheden er planlagt til at være en uge.

PDL  


Hop til top
Ballade om Mazzacane

Gaston Mazzacane har skrevet kontrakt med Prost for i år, det er der intet nyt i, men holder den kontrakt?

Sidste år kørte Mazzacane for Minardi, men rygterne siger, at den option som Minardi har for Mazzacane, ikke er blevet overholdt. Og det betyder, at Minardi egentlig stadig har Mazzacane på kontrakt. Måske kan det ende med, at Mazzacane kan blive nødt til at køre for Minardi igen. Minardis nye ejer, Paul Stoddart, har i flere udtalelser til pressen lovet, at der vil komme en overraskelse i kørersammensætning i det ”nye” team. Antyder han at Mazzacane ikke kan køre for Prost, eller er der en anden overraskelse på vej?

Mazzacane testede for Arrows inden han skrev kontrakt med Prost, og netop Arrows har jo også gang i noget med sine kørere. de la Rosas fremtid er noget uvis. Ender han hos Minardi? Eller kan han evt. få Mazzacanes sæde hos Prost, hvis Mazzacane ikke må køre der? Det kunne være en oplagt mulighed.

PDL  


Hop til top
Brawn og Byrne har fornyet deres kontrakt

Ross og Rory har fornyet deres kontrakt med Ferrari teamet, mens Jean Todt og Michael Schumacher mangler at forny deres kontrakter. Ferrari teamet har længe forhandlet med de 2 herrer, og nu har de fået kontrakt på hinanden indtil udgangen af år 2003.

Ferraris præsident Luca di Montezemolo siger " Det har været meget vigtigt for os at bevare stabiliteten i teamet, desuden ville det være meget dumt af os, hvis vi lader disse 2 kompetente herre forlade teamet. De har været med til at bygge det op til det, det er i dag."

BKP  


Hop til top
Jordan vil hjælpe Zonta til et fast F1 sæde

Den tidligere BAR kører Ricardo Zonta, som i år er Jordans officielle testkører, håber at han næste år igen er at finde i en Formel-1 racer, og ikke som testkører. Zonta håber, ligesom så mange andre der har taget en sæson som testkører, at han igennem årets testprogram, kan vise at han er en af fremtidens kørere.

Eddie Jordan er sikker på at teamet vil hjælpe Zonta, med at få genopbygget selvtilliden, og er citeret for at sige " Zonta er en imponerende fyr. De sidste par år har været hårde for ham, specielt har det været hårdt psykisk. Jeg vil gerne være med til at hjælpe ham op igen, så han får chancen for at vise hvor god han i virkeligheden er, når bare hans team tror på ham. Jeg er sikker på at han nok kommer der op igen, og at vi får et godt samarbejde med ham."

BKP  


Hop til top
Hvem er Enrique Bernoldi?

I går fortalte vi om Enrique Bernoldi, som overtager sympatiske (og hurtige) Pedro de la Rosas sæde hos Arrows. Den 22-årige Bernoldi er (tør jeg sige endnu en) brasilianer, og den primære årsag til at han erstatter de la Rosa er Red Bull-penge – men Bernoldi har ikke været en helt dårlig kører:

Som de fleste andre F1-kørere begyndte Bernoldi sin karriere i gokart, og vandt det brasilianske mesterskab i 1990 og 1991. I 1995 flyttede han til Europa, og allerede året efter tiltrak han sig stor opmærksomhed, da han vandt 9 ud af 11 løb i Formel Renault og herved mesterskabet!

I 1997 gik vejen så til det engelske F3-mesterskab, hvor Bernoldi kørte for Promatecme-teamet. Det blev til én sejr i debutåret - på Spa – og han endte som nr. 5 i mesterskabet. Det efterfølgende år kæmpede han med om mesterskabet, vandt 6 ud af 16 løb men sluttede som nr. 2.

Formel 3000, der fulgte året efter, blev dog en skuffelse: Enrique Bernoldi blev kun nr. 18 i 1999-mesterskabet for Red Bull Junior-teamet (Saubers juniorteam). Hans viste dog glimtvis rigtig gode takter: På Magny-Cours startede han længere nede i feltet, men overhalede 15 biler på bare fire omgange (!), og sluttede på en flot 5-plads (var der nogen der sagde Kristian Kolby?). Hans indsats i sit debutår imponerede Sauber nok til at tilbyde ham en test-kontrakt for 2000. Således var han sidste sæson teamets testkører. År 2000 og F3000 blev dog endnu en gang en skuffelse for unge Bernoldi: 5 point og en delt 15. plads blev det til.

Og op til 2001-sæsonen blev han forbigået til et sæde hos Sauber, der valgte at tage den langt mindre erfarne Kimi Raikkonen ind i stedet. Bernoldi nåede dog også at teste for Prost inden Arrows altså opsnappede ham og erstattede en af 2000-sæsonens positive overraskelser med ham.

Hans personlige sponsor Red Bull vil næste sæson være at finde på Arrows-raceren, og da energidrink-producenten blev spurgt om hvordan det vil influere på deres Sauber-sponsorat var kommentarerne fåmælte. Det eneste firmaet ville ud med var, at situationen vil blive vurderet i de kommende uger, men indtil videre ville forholdet til Sauber fortsætte. Er Sauber mon ved at miste hovedsponsoren?

Bernoldis egne kommentarer og vel samtidig hans første ord i F1 er: “Jeg var meget imponeret over teamets struktur, meget mere end hos Sauber. Mit mål i min første F1-sæson er at opnå nogle point på nogle af banerne.”

Brasilianeren har bevist, at han kan køre stærkt med det rette materiel. Hvis Arrows får skruet en ordentlig racer sammen, bliver det derfor spændende at se, hvad Bernoldi kan udrette. Specielt bliver hans indsats i forhold til Kimi Raikkonens interessant: Begge imponerede stort i Formel Renault, men Bernoldi har (valgt den ‘rette’ vej og fået) langt mere race-erfaring.

ISH  


Hop til top
BAR ændrer i bestyrelsen

BAR teamet har udsendt en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at bestyrelsen har ændret udseende.

Der var sidste år en del ballade internt i BAR teamet. En god del utilfredshed med Craig Pollock, som med nød og næppe undgik at blive sat af posten. Siden har et enkelt medlem forladt bestyrelsen, og nu er der sket en ny ændring. Don Brown som før var bestyrelsesformand i BAR, er nu blevet menigt medlem af bestyrelsen. Den nye formand bliver Kenneth Clarke.

Craig Pollock:
"Vi er meget lykkelige over at have fået Kenneth Clarke som ny bestyrelsesformand. Hans store erfaring taler for sig selv, og så er han en stor Formel 1 fan tilligemed. Derudover har han i mange år været medlem af British Racing Drivers Club. Bestyrelsen ser ligeså meget frem til at samarbejde med Kenneth Clarke, som vi gør til 2001 sæsonen."

PDL  


Hop til top
Det australske Grand Prix snart udsolgt

Årets første Grand Prix, som finder sted i Albert Park i Melbourne, Australien, er snart ved at være udsolgt.

I det australske venter man over 50.000 udenlandske tilskuere til årets første Grand Prix. På nuværende tidspunkt er der solgt godt 80.000 billetter i forskellige pakker. Det er altid interessant at følge det første løb i sæsonen, og det er også en af grundende til at de australske annoncører, kæmper en god og sej kamp for at bevare denne status. Mange er interesserede i at se de nye biler, den nye verdensmester osv.

For Michael Schumacher vil det være en anden gang at han starter sæsonen i Australien som verdensmester. Første gang var i 1996. Men det er første gang, at han gør det for Ferrari. Det bliver heller ikke mindre interessant for australierne, da de nu har en kører, godt nok "kun" som testkører, i Formel 1. Mark Webber er testkører for Benetton i denne sæson. Men ikke nok med det. En australier er også blevet teamejer, efter at Paul Stoddart har købt Minardi teamet. Det kan givetvis få australierne ekstra på mærkerne.

Ron Walker, bestyrelsesformand i Australien Grand Prix:
"Det vil virkelig få australierne på benene, ligesom når en australier spiller i Australian Open i tennis. Det vil være dejligt at få en australier med i feltet igen, og der bliver også arbejdet hårdt på det."

PDL  


Hop til top
Mark Webber i hård fysisk træning

Som en del af den fysiske træning, som man som kører er nødt til at udøve for at klare sig, kan man vælge flere muligheder, for at træne.

Australske Mark Webber, som er testkører for Benetton i denne sæson, har valgt en måske lidt utraditionel måde at forbedre sin fysik på. Som en del af træningen er han nemlig begyndt at ro i en romaskine. Og at det ikke er for skæg, understreges af at han bl.a. får hjælp af den australske roer, James Tomkins.

Mark Webber:
"At ro vil hjælpe mig på en optimal og effektiv måde i den fysiske træning. Det er med til at variere min træning, jeg er ikke bange for at prøve noget anderledes i min træning. At ro er godt for min udholdenhed, og det er med til at opbygge min koncentration, noget som er yderst vigtig i Formel 1."

James Tomkins supplerer ved at sige, at roning skulle hjælpe Webber med de krav og besværligheder der kan være i et Formel 1 sæde, og skulle være en fordel for ham i forhold til andre kørere.

PDL  


Hop til top
McLaren tester alene

Nede i sydspanien finder man banen Jerez. Den er i øjeblikket lejet ud til at ganske bestemt formål, nemlig test. McLaren har lejet banen, så de er helt sig selv.

McLaren har modsat andre teams, valgt at lave en del af deres forberedelser under private former. Ingen nysgerrige blikke fra uvedkommende. Men det har flere formål.

Først og fremmest arbejder man med den nye MP4-16 klar, både til præsentationen den 7 februar, og til selve sæsonen. Mika Hakkinen, David Coulthard og Alex Wurz tester bilen, men samtidig har man nogle gæsteoptrædener. Darren Turner som i 2000 kørte i DTM i Tyskland har været bag rattet. Han har tidligere prøvet en McLaren, men det var for 5 år siden, hvor han var den heldige i en konkurrence som McLaren/Autosport/BRDC havde udstukket. Titlen var "Årets unge kører" og førstepræmien var en testkørsel i en McLaren Formel 1 racer. Udover Darren Turner, skal også den tyske Formel 3 mester, Giorgio Pantano og den britiske Formel 3 kører, Gary Paffett bag rattet i en McLaren.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk