Paul Stoddart har med sit køb af Minardi gode chancer for at få Australien tilbage på landkortet, efter at David Brabham som den sidste australier forsvandt ud af Formel 1-sporten sammen med Simtek-teamet. Webber har flere gange været linet op som en mulig Formel 1-kandidat, men flere ting er gået galt under vejs. "For et år siden tiggede jeg australske firmaer om at støtte Mark, og det var kun få der gjorde det. Man skal have et budget og til det skal man have støtter. Jeg kan meget nemt give knægten en chance, men der skal penge til – Formel 1 er ekstremt dyrt," siger Stoddart.
Vandhunden Webber kan måske blive den der kan løfte den australske Formel 1-arv
Forbindelsen mellem Webber og Minardi/Stoddart er åbenlys. Mark Webber kørte i år for Stoddarts F3000-team, og havde blandt andet succes ved at tage sejren i regnvejrsløbet på Silverstone. Men i mellemtiden er der sket meget. Mark Webber er blevet testkører for Benetton, og selvom Benetton allerede har en fod indenfor hos Minardi, hvor de efter alt at dømme får placeret Fernando Alonso som tak for at Benetton låner teamet en gearkasse, så bliver der ikke også plads til Webber – i hvert fald ikke i denne omgang. "Når de rette omstændigheder er der, så vil det ikke være umuligt at finde Mark Webber som kører for et australsk ejet team," siger Stoddart, der i flere år har været en teamchef med Formel 1-ambitioner. Nu har han med købet af Minardi-aktierne fået chancen.
Webber og Stoddart kender hinanden fra F3000
Mark Webber har derudover underskrevet en kontrakt med et af de to absolutte topteams – Super Nova for endnu en F3000-sæson.
En ting er sikkert - de la Rosa får stor støtte fra mange sider. Arrows' meget sene udmelding er uhensigtsmæssig, men det er en fremgangsmåde som Tom Walkinshaw flere gange har anvendt. Ser man det lidt udefra, ligner det en pengepungskører der kommer ind fra højre, og så bliver den bedre kører ofret. Spanieren har da heldigvis et par gode støtter.
Den anden rivaliserende Formel 1-kører, Marc Gene der er trådt tilbage som kører til fordel for testarbejdet for Williams, mener at Arrows har vist sig meget unfair. "Selve beslutningen overrasker mig ikke, fordi Formel 1 er sådan, men det er måden det sker på som er forfærdelig. Der er kun en måned til sæsonstart og der er meget lidt der kan gøres. Han fortjener ikke at blive behandlet på den måde," siger Gene som støtte til de la Rosa.
En endnu større støtte er det spanske benzinmærke Repsol, der leverer benzin til Arrows. De har forsikret de la Rosa om at deres fortsatte støtte. "Repsol vil holde forskellige muligheder åbne, for at give Pedro de la Rosa chancen for at fortsætte som Formel 1-kører," siges der fra Repsol.
At der ligger økonomiske grunde bag de la Rosas farvel, ses af at forhandlingerne mellem Repsol og Arrows er faldet til jorden. "Efter at begge parter var tæt på at nå til enighed, besluttede Arrows ensidigt at slutte forhandlingerne," siges der videre fra Repsol. Repsol have skruet bissen noget på, ved at tilbyde Arrows at få sponsorpenge i forhold til præstation - noget som teamet godt kan oppe sig på. Det var åbenbart ikke godt nok, og med Bernoldis sponsor i form af energidrikken Red Bull - der i øvrigt er en hovedsponsor for Sauber-teamet. - blev de la Rosa gået.
Ind hos Prost i stedet?
Formodningen er så at Pedro de la Rosa har chancen for at komme ind hos Prost-teamet. Teamet har godt nok allerede underskrevet kontrakt med Gaston Mazzacane som andenkører, men det menes at argentineren har en præstationsklausul i kontrakten, som gør at Alain Prost kan opsige kontrakten efter fire løb. Samtidig er det meget belejligt at Prost mangler en benzinsponsor, og her kan Repsol komme ind i billedet. Spørgsmålet er så om de kan matche Mazzacanes støtte i form af PSN - det kan blive en svær kamp.
Men alle parter afviser at der skulle være sådanne forhandlinger i gang. En anden mulighed er Minardi. De mangler penge og kan tage imod de la Rosa, og derudover vil teamet have stor gavn af at have en erfaren kører med sig. Problemet er dog at Minardi efter alt at dømme skriver kontrakt med Fernando Alonso, og det er tvivlsomt om teamet vil være villig til at tage to spanske kørere til sig. Det kan være at flere sponsorer ikke finder dette helt tilfredsstillende.
Indtil videre er spanieren gået i tænkeboks. "Det er en beslutning som jeg bliver nødt til at respektere, og som de er i deres fulde ret til at tage, men jeg mener at de har satse på kvantitet i stedet for kvalitet," siger de la Rosa bittert. Han vil dog ikke opgive Formel 1 - det er stadig det han vil.
BAR brugte dagen på at køre set-up test og evaluere dæk for Bridgestone. Siden dækkrigen for alvor er udbrudt er tiderne blevet skåret væsentligt ned, og de tider der sættes i øjeblikket ligger under de tider der blev sat sidste år. Men BAR er egentlig mest glade for den gamle racer. "Vi har gjort pæne fremskridt med den nye racer, og vi er nu ved at finde frem til dens karakter - den er mere umenneskelig i forhold til 2000-raceren, så det har taget længere tid at forstå den," siger Steve Farrell.
Panis var igen hurtig - men 2001-raceren volder stadig BAR problemer
Jordan viste sig igen som det bedste 2001-team. I dag havde teamet Frentzen i EJ11-raceren og tyskeren satte en tid under 1 minut 20 i den nye 2001-racer, hvilket lover godt for teamet der gerne vil vende tilbage som det 3. bedste team i feltet. Rubens Barrichello fortsatte udviklingsarbejdet i den VM-vindende racer, og hos Sauber gik fredagen også godt. Nick Heidfeld som nummer 4 og Kimi Räikkönen som nummer 6. Teamet havde dog nogle problemer med koblingen som drillede dem, og det hindrede dem i at gennemføre hele den planlagte test. "Jeg er glad for den måde raceren kørte til morgen. Jeg føler at vi er kommet et skridt frem i forhold til i går. Det er en skam at vi mistede resten af eftermiddagen, men jeg er sikker på at vi kan finde det i morgen," siger Heidfeld der blandt andet brugte tiden til at teste aerodynamik og forskellige dele til raceren.
Også Kimi Räikkönen måtte se at materiellet drillede. "Jeg var glad da jeg fandt ud af at jeg midt på morgenen havde sat min hurtigste tid i C20'eren. Så er det lidt skuffende at jeg ikke fik så mange omgange som jeg gerne ville have," siger finnen der i går kørte næsten 100 omgange. Men det går stadig fremad for finnen der har brug for hver eneste omgang for at få erfaring til det første grand prix i Melbourne om en måned.
Indimellem de to Sauber-kørere kilede Jacques Villeneuve sig ind. Han kørte 2001-raceren, og som før omtalt er teamet ikke helt tilfredse med BAR003'eren. "Testen er gået godt. Raceren er stadig meget tung at køre i øjeblikket, men vi har været i stand til at gøre fremskridt. Vi ser ud til at blive bedre og bedre, så det er opmuntrende," siger canadieren. Men spørgsmålet er om det er godt nok, da flere af de andre 2001-racere ser ud til at være rimelig overbevisende.
Hos Arrows fortsatte man med at Enrique Bernoldi bag rattet, og brasilianeren nåede flere omgange end i går - 54 blev det til i den Asiatech drevne racer. Benetton fortsætter med at køre langsomt i de ombyggede 2000-racere, og om det skyldes Michelin-dækkene skal være usagt, men de har i hvert fald holdt sig pænt tilbage. Jenson Button fortsatte i den ombyggede B200, mens Giancarlo Fisichella gav den nye B201 lidt flere omgange på bagen. Den var dog milevidt efter de andres tider, men raceren er spritny, og er dårlig nok blevet tør efter at være kommet ud af produktion. Testen fortsætter i morgen.
Testtider fra Barcelona, fredag den 2. februar 2001
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||
BB Ikke overraskende er Pedro de la Rosa meget vred over den fyring som Arrows præsenterede ham for. Spanieren har taget bladet fra munden og er stiktosset på sin tidligere arbejdsgiver. "Det er for mig en total overraskelse. Især da jeg fløj til England sidste fredag for at få lavet et sæde til mig der passer til den nye A22, og ingen i teamet har talt til mig siden da," siger en vred Pedro de la Rosa. Han ærgerer sig gul og grøn over at han forblev loyal overfor teamet. "Jeg vil ikke skjule min vrede, da dette sker en måned før sæsonstarten, og alle team - pånær Minardi, har deres kørere på plads." Han har dog stadig en chance, men er sur over at han troede på Arrows - for blot at blive dumpet. "Jeg fik nogle tilbud i sommers og sagde nej til dem. Nu er der ingen sæder til mig," siger de la Rosa, der fik sparket da teamet meget overraskende hentede Enrique Bernoldi ind fra sidelinien. BB Der testes stadig for fuld kraft i Barcelona, hvor flere teams er samlet til test af de nye racere, eller kører udviklingstest i 2000-racere. I går sluttede Panis som den hurtigste. Franskmanden fortsatte med at vise gode takter, men kørte i den gamle racer. Panis satte dagens bedste tid der lød på 1.19.764 hvor han kørte 72 omgange. Helt uden problemer gik det dog ikke for Panis, da han havde problemer med gearkassen og derudover havde et større uheld. Rubens Barrichello kørte 2000-raceren mens Schumacher prøvede den nye racer hjemme på Fiorano. Bedste 2001-mand var Jarno Trulli i Jordan-raceren. Efter 90 omgange lå italieneren en tiendedel efter Barrichello. For Sauber ser det meget lovende ud. Nick Heidfeld satte 4. bedste tid, som lå tæt på Trullis bedste tid, og det lover godt for det schweiziske team. "Vi havde et par få problemer i dag, men det er bedre at have dem i testen. Jeg var ikke så glad for det set-up som jeg kørte med det meste af tiden, men mod slutningen fik vi forbedret raceren og fandt ikke kun en god retning til i morgen, men også noget der vil hjælpe designerne i Hinwill," siger Heidfeld. Teamets nyankomne kører, Kimi Räikkönen klarede sig også godt, og satte en tid der var indenfor 3/10 af Heidfelds tid. "Jeg havde endnu en solid testdag, og havde det godt med at gøre fremskridt da vi kørte dæktest for Bridgestone. Holdbarheden i C20'eren er meget god," siger finnen der har været rygtedes kun at have fire løb til at vise sit værd. Han føler sig dog klar til Formel 1-udfordringen. "Jeg har allerede kørt 4.200 kilometer i Formel 1. Jeg behøver alle kilometer som jeg kan få før mit første grand prix i Melbourne," siger Räikkönen. Hos Arrows testede man den nye mand, Enrique Bernoldi der næsten ud ad ingenting skaffede sig et sæde hos Arrows. Brasilianeren kørte en god og fornuftig tid i den gamle Arrows-racer. Jacques Villeneuve kørte 2001-raceren, og noget tyder på at den stadig ikke er helt så hurtig som teamet gerne ville have. Juan Pablo Montoya fik lov til at prøve den nye FW23 for første gang. "Jeg kørte i dag FW23'eren for første gang. Raceren føltes virkelig god i forhold til FW22B'eren. Jeg brugte dagen med noget set-up arbejde, men min kørsel blev begrænset af motorproblemer," siger colombianeren. Williams tester i næste uge på Kyalami i Sydafrika. Benetton sluttede som de tungeste i feltet, men teamet fik stor opmærksomhed da teamet for første gang havde 2001-raceren rullende. Den er netop blevet færdig, og Fisichella kørte kun et par få omgange uden at sparke til raceren. Teamet tester den nye racer på Estoril i næste uge, inden den præsenteres i Venedig. Testtider fra Barcelona, torsdag den 1. februar 2001
|