Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.2.2004
 Så er det slut med San Marinos GP
 Ny banerekord på Fiorano
 
30.1.2004
 Heidfeld har skrevet kontrakt med Jordan
 

Hop til top2.2.2004

Så er det slut med San Marinos GP

Efter at San Marinos Grand Prix er kørt i år er det slut. Det er Bernie Ecclestone der kommer med denne for mange barske udmelding.

San Marinos Grand Prix 2004 bliver det sidste Grand Prix for San Marino. Næste år er der kun Grand Prixet på Monza der køres i Italien. Det er Bernie Ecclestone der afslører dette. Med tilkomsten af nye løb uden for Europa bliver det nødvendigt at sløjfe nogle af de europæiske, og i første omgang går det så udover San Marinos Grand Prix. Men andre Grand Prixer i Europa skal heller ikke føle sig for sikker.

Udviklingen går i retning af flere Grand Prixer udenfor Europa. Bahrain og Kina er kommet på kalenderen i år, og flere andre lande kommer til. Næste år kommer Tyrkiet ind på kalenderen. Indien og Korea står så godt som klar med deres Grand Prixer efter de aftaler der er indgået fornyeligt. Derimod bevarer Tyskland stadig sine Grand Prixer. Det hænger nok mest sandsynligt sammen med at tysk automobilindustri er stærkt involveret i Formel 1.

Blandt de baner i Europa som er i fare for at ryge, står Englands Grand Prix stadig i den øverste del af listen. Ecclestone mener stadig at det nok ryger ud indenfor en kort årrække.

"Jeg ser ingen fremtid for Silverstone. Det virker som et gammelt hus som kun bliver nødtørftigt repareret. Det kan ikke køre det med nye forbindelsesveje og parkeringspladser. Silverstone behøver en gennemgribende renovering, men de nye ejere lader ikke til at være interesserede til at finansiere dette."

Flere nye lande står i kø, nogle af de gamle og måske hæderkronede er i fare for at ryge ud. Bernie Ecclestone mener at der er plads til flere løb.

"Vi kunne let have 20 løb om året mod de 18 der i dag. Man kan nøjes med at begrænse antallet af private testdage fra de nyværende 40 dage til 30, så bliver der plads til 2 løb mere."

Det er en holdning som Bernie Ecclestone før har udtrykt, men hidtil har modstanden fra teamcheferne været for store. Spørgsmålet er så om de kan blive ved med at modsætte sig dette ønske. Fremtiden for Formel 1 ligger måske bl.a. i østen hvor der er mange investeringer i gang fra de vestlige landes side. Det betyder flere penge disse steder, og da de ikke har de samme begrænsninger i forhold til bl.a. tobaksreklamer, ligger der et stort potentiale der. Det betyder så også at vi skal før op om morgenen hvis vi ønsker at se live transmissionerne i tv.

PDL  


Hop til top
Ny banerekord på Fiorano

Ferrari tester i øjeblikket på Fiorano. Det sker både med F2003-GA og den nye F2004. Den nye brillerer allerede på nuværende tidspunkt.

Michael Schumacher har sat ny banerekord - igen fristes man til at sige. Ferrari har i de seneste dage testet på Fiorano hvor F2003-GA med en masse ny elektronik bl.a. har kørt omgang efter omgang. Lørdag blev det så dagen hvor den nye F2004 skulle rulle sine første omgange. Michael Schumacher kørte i alt 115 omgange og i løbet af dagen blev den nye banerekord så sat. Den lyder nu på 0:55.999. Lørdag blev der kørt 115 omgange hvor af de 18 var på den korte udgave af banen.

Michael Schumacher:
"Jeg er meget tilfreds med denne første test. Jeg fik en god fornemmelse af den nye bil ret hurtigt. Opførslen og reaktionerne var rigtig godt lige med det samme. Vi opnåede ret hurtigt gode og stabile omgangstider."

Bilen kørte godt 700 km uden problemer. Måske er det et varsel om at Ferrari igen har begået en bil, som konkurrenterne skal holde godt øje med. Såfremt Ferrari vælger at stille op med den nye fra sæsonstarten, vil det give en indikation af hvor langt Ferrari er kommet med den nye bil.

PDL  


 

Hop til top30.1.2004

Heidfeld har skrevet kontrakt med Jordan

Nu er der kun et sæde tilbage hos Jordan teamet, efter at Nick Heidfeld i dag har skrevet kontrakt med teamet. Dermed har begge de tidligere Sauber kørere fået nyt job.

Nick Heidfeld, ex Sauber og Prost kører, har i dag underskrevet en kontrakt med Jordan teamet. Nu mangler så det sidste sæde. Hvem skal sidde i det? Falder valget på en kører af britisk herkomst.

Nick Heidfeld testede før jul for teamet, så tiden efter har været mere end spændende for den efterhånden erfarne tyske kører. Men nu blev spændingen udløst for ham, og for så vidt også for mange andre. I dag - fredag - fik Jordan F1 teamet nemlig godkendt sit budget for 2004. Om det så kan overholdes er en helt anden sag.

Nick Heidfeld:
"De seneste uger og måneder har været ret vanskelige for mig, så jeg ikke alene glad for at have underskrevet med Jordan, jeg er også meget lettet."

Om Nick Heidfeld siger Eddie Jordan bl.a.
"Nick er en meget hurtig kører med det talent og den erfaring som vi behøver, for at kan gribe enhver mulighed der måtte dukke op i sæsonen."

I den senere tid har der gået flere rygter om hvad Eddie Jordan har gået og lavet. Flere steder er der antydet at han har haft mere travlt med at afvikle teamet end at finde nye kørere. Det er tilsyneladende ikke tilfældet.

"Rygter om min afgang har været stærkt overdrevne. (Citat: Mark Twain) Jeg har aldrig nogensinde brugt så meget tid på at tage rundt og arbejde med muligheder. Jeg er lidt stolt over det, jeg ønsker at bevise at mange mennesker tager fejl af situationen. Vi vil overleve og endda godt. Vi vil få et f.. godt år. Vi får en bedre motor fra Cosworth, og en god kørersammensætning. Det er altid populært at skrive om at Jordan er i vanskeligheder. Jordan er altså ikke i vanskeligheder."

Det bliver nu op til bl.a. teamet, Nick Heidfeld og den sidste endnu ukendte kører at bevise hvad Eddie Jordan siger.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk