Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.2.2005
 Forlader Gordon Murray McLaren?
 Bliver Pizzonia hos Williams?
 
1.2.2005
 Tresædet Ferrari F1 racer på vej?
 Cristiano da Matta til PKV Racing
 

Hop til top2.2.2005

Forlader Gordon Murray McLaren?

Ifølge endnu ubekræftede oplysninger, tyder det på at superdesigneren Gordon Murray er på vej væk fra McLaren gruppen.

Efter 18 års ansættelse hos McLaren, er den højt berømmede designer, Gordon Murray, på vej væk fra McLaren. Der er endnu ikke kommet noget frem om årsagen. Men mon alderen er begyndt at gøre sig gældende? Gordon Murray er efterhånden gået hen og blevet 60 år.

Gordon Murray gjorde sig gældende i 1970'erne hos Brabham hvor det blev til 2 verdensmesterskaber til Nelson Piquet. I 1987 startede han hos McLaren som chefdesigner, og var primært involveret i Formel 1 arbejdet. Men andre designformer trak mere og han designede og udviklede i stedet McLaren F1 gadebilen, som i sit første forsøg - præpareret til banesport - vandt det berømte Le Mans. Det seneste fra den berømte designhjerne er superbilen Mercedes SLR.

Vi venter spændt på nærmere oplysninger. Gordon Murray har ved en tidligere lejlighed udtrykt at det snart var ved at være slut, og han egentligt gerne vil stoppe sit engagement. Er tidspunktet kommet nu?

PDL  


Hop til top
Bliver Pizzonia hos Williams?

Mandag præsenterede Williams deres lineup for 2005 sæsonen med biler og kørere. Men der er stadig et spørgsmålstegn ved Antonio Pizzonia.

Mandag præsenterede Williams deres kørersammensætning og deres nye bil. Mark Webber og Nick Heidfeld skal være de to kørere der deltager i Grand Prix'erne. Tilovers efter udvælgelsen af den anden kører ved siden af Mark Webber, blev Antonio Pizzonia. Ved præsentationen blev Antonio Pizzonia godt præsenteret som test- og reservekører, men spørgsmålet er forsat om han ønsker at bevare denne stilling.

Pizzonia har gennem lang tid sat næsen op efter at skulle have sædet ved siden af Mark Webber, men den direkte testkonfrontation mellem Nick Heidfeld og Pizzonia, faldt ud til fordel til Heidfeld som var den hurtigste af de to ved de fleste lejligheder. Hvis Pizzonia er frustreret over dette, er det ikke noget at sige til det. Ved præsentationen sagde Pizzonia - sikkert uofficielt - at han behøver nogle dage til at overveje sin situation. Han sagde bl.a. at han ikke ville udelukke at prøve at søge til USA for at prøve lykken i enten CCWS eller ICS. Han sagde også at han allerede nu har kontakt til flere teams i USA, men hvorvidt der er hold i det må fremtiden vise. Men skuffet, det er Pizzonia.

PDL  


 

Hop til top1.2.2005

Tresædet Ferrari F1 racer på vej?

Ferrari går tilsyneladende rundt med planer om at bygge en tresædet Formel 1 racer. Jean Todt indrømmer at man faktisk arbejder seriøst med planerne.

På et tidspunkt indenfor en overskuelig fremtid, kan VIP gæster hos Ferrari få en tur i en tresædet Formel 1 racer. Det afslører Jean Todt overfor det engelske blad Autocar. Ideen opstod for Ferraris vedkommende efter at Michael Schumacher for et par år siden prøvede en af Minardis tosædede racere. Siden har man hos Ferrari set PR værdien i sådan et foretagende.

Minardi har haft stor succes med deres tosædede racere. Den flåde som Minardi har, bliver tit brugt til forskellige PR formål og støtteindsamlinger osv. Bl.a. har Nicolas Kiesa ved flere lejligheder været chauffør i en af racerne. Værdien er åbenbart meget stor. Ferraris hovedsponsor, Marlboro, har således tegnet sponsorkontrakt med Minardi sådan at tre af Minardis tosædede racere er bemalet i rødt næsten ligesom den berømte storebror fra Maranello.

Det kan dog være at man beslutter sig for en tosædet racer. Sikkerheden i en tresædet racer er ikke nær så stor da de to passagerer sidder hvor sidepodsene normalt er. Ved en kollision fra siden er passagerernes ben særligt udsatte. Arrows byggede en tresædet racer, som dog ikke har opnået nær den samme succes som Minardis og McLarens tosædede racere. Desuden vil udsynet være noget bedre i en tosædet racer end i en tresædet ditto. Vi venter imens på resultatet fra Ferrari.

PDL  


Hop til top
Cristiano da Matta til PKV Racing

Senere i dag vil Cristiano da Matta blive annonceret som en af kørerne hos PKV Racing. Dermed er begge kørere for teamet navngivet.

Cristiano da Matta bliver en af kørerne hos Kevin Kalkhovens PKV Racing. Den anden er Jimmy Vasser. Der har endda været talt om at indsætte tre biler i årets CCWS serie, men den nye teamchef Jim McGee er ikke med på ideen og går imod den. Skulle det alligevel vise sig at Kalkhoven banker i bordet og forlanger tre biler, må Jim McGee ud at finde den tredje kører også. Bl.a. har Ryan Hunter-Reay, Björn Wirdheim og Ryan Dalziel været nævnt som emner til sædet, nu er det op til teamet at afgøre om der skal være en tredje bil med i år.

da Matta var ellers ude på at få sit gamle sæde tilbage hos Newman/Haas teamet, men det var ikke muligt af sponsormæssige grunde hos teamet. Det er dermed den ene af de frontfigurer i organisationen bag CCWS der får gavn af da Matta. Kevin Kalkhoven er ud over at være medorganisator af serien, også den ene af ejerne af Cosworth og PI Group der fornyeligt blev købt af Ford, da de valgte at afhænde deres engagement i Formel 1.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk