Især i 2009 sæsonen, var race stewards genstand for megen kritik i afgørelser der omhandlede hændelser på banen hvor flere kørere kørere var involverede. Udfaldet af race stewards domme var ofte meget diskutable og det rejste ofte stor kritik af race stewards og deres domsafsigelser. Til tider endda hvor velkvalificirede de egentlig var.
Det har FIA taget til sig, og har besluttet at alle biler i 2010 skal være udstyret med et GPS udstyr med en nøjagtighed på under en meter, for at hjælpe race stewards til bedre og måske også mere retfærdige afgørelser. Data fra bilerne vil blive sendt direkte til løbsdirektøren, og skal hjælpe race stewards med at afklare og evt. dømme en eller flere kørere. Især når det drejer sig om skære chikaner, ikke respektere diverse flag, ulovlige overhalinger, være til gene for andre kørere og skære den hvide linie ved pitudkørslerne. Med tiden vil man angiveligt finde andre anvendelsesmuligheder for systemet også.
Alle teams for derfor en ekstra regning fra FIA lydende på $ 83.000. Flere medier har beregnet den samlede udgift til at være på over $ 1 million. Det forlyder endnu ikke hvordan teamene har modtaget denne ekstra udgift.
Williams teamet har tilsyneladende fundet et ung talent som har fremtiden foran sig. Valtteri Bottas startede i en alder af 6 år, og har blandt andet vundet WSK International Series Formula A, finsk Formula A and finsk ICA. Herefter tog han i 2007 springet til Formel Renault og i 2008 vandt han både Eurocuppen og NEC mesterskaberne med ikke mindre end 17 sejre og 22 podiumplaceringer i 28 starter.
Successen forsatte i 2009 hvor han skiftede til Formel 3 Euroserien hos ART teamet hvor han blev den bedst placerede rookie med 6 andenpladser og 2 poles. Desuden vandt han Formel 3 Master i 2009.
Udover de opgaver som Valtteri Bottas har for Williams teamet, skal han forsætte med at køre i Formel 3 Euroserien. Håbet er her at gøre det endnu bedre end i 2009. Valtteri Bottas har for øvrigt Mika Hakkinen med i gruppen omkring sit management.
Udover de førnævnte bestanddele og komponenter, så har Stefan GP også sikret sig teknisk support fra Toyota. Hvor stor et omfang denne tekniske support skal tage, er endnu ikke offentliggjort, men Stefan GP siger at det vil det blive løbende i den kommende tid.
Stefan GP følger meget naturligt udviklingen i Formel 1 også. Der har i den senere tid været en del rygter om flere af de nye teams, især omkring US F1 og Campos Meta teamene. Oplysninger fra og om disse teams har enten været meget begrænsede, eller meget tvivlsomme. Især Campos Meta har tilsyneladende en del problemer, og nok mest af økonomisk art. Teamet er tilsyneladende i øjeblikket genstand for nærmere undersøgelse af FIA. I hvert fald er det kommet frem at teamet vil blive debatteret senere i dag på et møde i Formel 1 kommissionen. Det kan måske åbne en dør for Stefan GP.