Fernando Alonso vendte billedet for ham selv og Ferrari teamet da konstellationen var hurtigst i eftermiddagens test, efter at have været langsomst i formiddags.
Sebastian Vettel og Mark Webber delte Red Bull raceren i dag. Mark Webber skulle dog lige finde sig til rette i bilen, da det var hans første kørsel. Udover Fernando Alonsos indsats må det være værd at fremhæve Narain Khartikeyan der i dag kørte sig frem til at være sjettehurtigst i sin HRT racer.
Onsdag eftermiddags uofficielle tider:
Pos | Kører | Team | Omg | Tid | Diff |
1. | Fernando Alonso | Ferrari* | 108 | 1:13.307 | |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault* | 43 | 1:13.614 | 0.307 |
3. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 111 | 1:13.844 | 0.537 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 83 | 1:14.353 | 1.046 |
5. | Robert Kubica | Lotus Renault* | 104 | 1:14.412 | 1.105 |
6. | Nico Rosberg | Mercedes* | 69 | 1:14.645 | 1.338 |
7. | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 34 | 1:15.408 | 2.101 |
8. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth* | 51 | 1:16.023 | 2.716 |
9. | Sergio Perez | Sauber-Ferrari* | 42 | 1:16.198 | 2.891 |
10. | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth* | 29 | 1:16.266 | 2.959 |
11. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari* | 46 | 1:16.359 | 3.052 |
12. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari* | 64 | 1:16.474 | 3.167 |
13. | Mark Webber | Red Bull-Renault* | 17 | 1:17.365 | 4.058 |
14. | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 80 | 1:17.769 | 4.462 |
15. | Heikki Kovalainen | Team Lotus-Renault* | 15 | 1:20.649 | 7.342 |
* = 2011 bil
To gange i formiddags kom de røde flag i brug på den syd spanske bane, første gang var de Rubens Barrichello fik mekaniske problemer med sin Williams racer, og derfor stoppede ude på banen.
Anden gang var da Paul di Resta 'parkerede' sin Force India racer i banens sandfang.
For Team Lotus er det i dag første testdag, men Heikki Kovalainen der skal køre T127 raceren, fik ikke sat nogen tid her i formiddag.
Onsdag formiddags uofficielle tider:
Pl. | Kører | Team | Motor | Tid |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | 1.13,614 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren * | Mercedes | 1.14,701 |
3 | Paul di Resta | Force India * | Mercedes | 1.15,314 |
4 | Robert Kubica | Lotus Renault | Renault | 1.15,361 |
5 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | Ferrari | 1.16,591 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | 1.17,627 |
7 | Sergio Perez | Sauber | Ferrari | 1.17,652 |
8 | Rubens Barrichello | Williams | Cosworth | 1.18,565 |
9 | Narain Karthikeyan | Hispania * | Cosworth | 1.18,974 |
10 | Timo Glock | Virgin * | Cosworth | 1.19,533 |
11 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | 1.24,706 |
Et af debatemner på diverse blogs og fora forud for denne sæson, har været om hvorvidt 'hajfinnen' vil være til stede og i hvor stort omfang. Den er der stadig på Red Bulls bil, men i en stærkt reduceret størrelse, men den er der. Hvorvidt det er pænt eller ej, er en smagssag, men den har ganske givet en aerodynamisk virkning, for ellers var den afmonteret forlængst. Det ser dog ud til at man på hækvingen har anbragt en forlængelse af hajfinnen.
Undertegnede vil ikke påstå at løsningen man har valgt til i år er særlig elegant, men ganske givet effektiv. Adrian Newey har valgt at bibeholde næsen på bilen - den som flere andre teams nu kopier - og umiddelbart ser det ud til at det kun er aerodynamikken der har undergået forandringer her. Vingerne er ændret, ligesom sidekasserne også har ændret facon.
De kommende tests vil måske indikere om Neweys ide fra 2010 har båret frugt hos de andre teams. Samtidig vil man nok også kunne se om hans nye ideer igen giver et forspring. Ellers kommer der ganske givet forandringer ligesom Ferrari allerede har meldt ud om deres 2011 racer.
Det var med stor begejstring at Mercedes GP med Ross Brawn og Norbert Haug i spidsen i formiddags præsenterede teamets nye W02 racer. Ud over ændret bemaling som man ønsker skal bringe fortid og nutid sammen, så bemærker man blandt andet at man har ændret forenden på bilen.
Hækvingen er selvfølgelig også ændret for at tilpasse den til nye reglement. Væk er F-duct og muligheden for dobbelt diffusere. Det har givet for den nye mulighed for at justere hækvingen under kørslen.
Sidekasserne har fået et noget andet udseende, men det må være forenden af bilen som har undergået den største fysiske forandring. Blandt de hidtil præsenterede biler ligner det lidt en Red Bull/Newey trend som andre teams har taget til sig.
Ved præsentationen blev der talt om at man har styrket organisationsgangen i teamet henover vinteren for at få en mere effektiv arbejdsgang og udvikling både i teamet og af bilen. Lav vægt, tilpasning af KERS systemet, har været nogen af hovedelementerne i udviklingen af bilen.
Et af de store spørgsmål uden for teamet har været om det er lykkedes for designerne at skabe en bil der bedre passer til Michael Schumachers kørestil. I sidste sæson var det tydeligt at bilen ikke passede ham specielt godt.
De to kørere, Nico Rosberg og Michael Schumacher forsætter i teamet. Endnu er der ikke hyret nogen test- og reservekører, men Mercedes bekræftede at man er på jagt efter en. Om Nick Heidfeld kommer tilbage igen, var der ingen kommentar til. Kun at man undersøger en række potentielle emner.
Dette affødte en del kritik og det er på baggrund heraf Pirelli har valgt at satse på min. 2 pitstop, for at hjælpe med at spice tingene op.
Paul Hembery, Pirellis motorsports direktør udtaler således
" Vi stræber efter at have 2 pitstop i hvert løb da vi ønsker at forbedre showet og gøre vores til at skabe interesse for sporten. Vi må dog også være realistiske. Dette er vores første år og visse af banerne kan vi ikke teste på, såsom gadebanerne og nogle af de nye."
Om Pirelli får held med deres plan står stadig hen i det uvisse. Spændende bliver det dog at følge om den nye dækleverandørs indtog i motorsportens ypperste klasse kommer til at skabe forskydninger i det ellers velkendte Formel1 hieraki. Svaret får vi i Bahrain den 13 marts når de røde lamper slukkes.