Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.2.2011
 Valencia - onsdag - dag 2 - eftermiddag
 Valancia test - onsdag - dag 2 - formiddag
 
1.2.2011
 Red Bull Racing præsentation
 Mercedes GP præsentation
 Pirelli på rette vej
 

Hop til top2.2.2011

Valencia - onsdag - dag 2 - eftermiddag

Efter at have været den suværent langsomste kører i formiddags, så skiftede billedet totalt for Ferrari køreren, Fernando Alonso her til eftermiddag.
Ved eftermiddagens test på Richardo Tormo banen uden for Valencia, var antallet af kørere øget til 15 kørere. Og igen i eftermiddags var der to gange brug for de røde flag. Først var det Nico Rosberg, siden Sebastien Buemi der forårsagede de røde flag på grund af tekniske problemer med bilerne.

Fernando Alonso vendte billedet for ham selv og Ferrari teamet da konstellationen var hurtigst i eftermiddagens test, efter at have været langsomst i formiddags.

Sebastian Vettel og Mark Webber delte Red Bull raceren i dag. Mark Webber skulle dog lige finde sig til rette i bilen, da det var hans første kørsel. Udover Fernando Alonsos indsats må det være værd at fremhæve Narain Khartikeyan der i dag kørte sig frem til at være sjettehurtigst i sin HRT racer.

Onsdag eftermiddags uofficielle tider:
Pos Kører Team Omg Tid Diff
1. Fernando Alonso Ferrari* 108 1:13.307
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault* 43 1:13.614 0.307
3. Paul di Resta Force India-Mercedes 111 1:13.844 0.537
4. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 83 1:14.353 1.046
5. Robert Kubica Lotus Renault* 104 1:14.412 1.105
6. Nico Rosberg Mercedes* 69 1:14.645 1.338
7. Timo Glock Virgin-Cosworth 34 1:15.408 2.101
8. Rubens Barrichello Williams-Cosworth* 51 1:16.023 2.716
9. Sergio Perez Sauber-Ferrari* 42 1:16.198 2.891
10. Pastor Maldonado Williams-Cosworth* 29 1:16.266 2.959
11. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari* 46 1:16.359 3.052
12. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari* 64 1:16.474 3.167
13. Mark Webber Red Bull-Renault* 17 1:17.365 4.058
14. Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 80 1:17.769 4.462
15. Heikki Kovalainen Team Lotus-Renault* 15 1:20.649 7.342

* = 2011 bil

PDL  


Hop til top
Valancia test - onsdag - dag 2 - formiddag

Ligesom det var tilfældet under gårsdagens test, var det igen her i formiddag Red Bull køreren Sebastian Vettel der satte den hurtigste tid ved Formel 1 testen på Valencia banen.
Ud af de ialt 11 kørere der var på banen her i formiddag, var det McLaren køreren Lewis Hamilton samt Paul di Resta fra Force India teamet der besatte anden og tredje pladserne.

To gange i formiddags kom de røde flag i brug på den syd spanske bane, første gang var de Rubens Barrichello fik mekaniske problemer med sin Williams racer, og derfor stoppede ude på banen.
Anden gang var da Paul di Resta 'parkerede' sin Force India racer i banens sandfang.

For Team Lotus er det i dag første testdag, men Heikki Kovalainen der skal køre T127 raceren, fik ikke sat nogen tid her i formiddag.

Onsdag formiddags uofficielle tider:
Pl. Kører Team Motor Tid
1 Sebastian Vettel Red Bull Renault 1.13,614
2 Lewis Hamilton McLaren * Mercedes 1.14,701
3 Paul di Resta Force India * Mercedes 1.15,314
4 Robert Kubica Lotus Renault Renault 1.15,361
5 Jaime Alguersuari Toro Rosso Ferrari 1.16,591
6 Nico Rosberg Mercedes Mercedes 1.17,627
7 Sergio Perez Sauber Ferrari 1.17,652
8 Rubens Barrichello Williams Cosworth 1.18,565
9 Narain Karthikeyan Hispania * Cosworth 1.18,974
10 Timo Glock Virgin * Cosworth 1.19,533
11 Fernando Alonso Ferrari Ferrari 1.24,706

AN  


 

Hop til top1.2.2011

Red Bull Racing præsentation

Top teamet fra sidste sæson - Red Bull Racing - præsenterede også i dag, deres nye 2011 racer. Efter de to præsentationer i går og Ferrari i fredags, så var spørgsmålet om der var nyt på Red Bulls racer i år, for det ser ud som om at flere teams vil benytte sig af flere designmæssige ting, som Red Bull Racing havde på deres biler i sidste sæson.
Adrian Newey er altid god for en ny udvikling eller to som kan udvikle sig til en trend blandt konkurrenterne.

Et af debatemner på diverse blogs og fora forud for denne sæson, har været om hvorvidt 'hajfinnen' vil være til stede og i hvor stort omfang. Den er der stadig på Red Bulls bil, men i en stærkt reduceret størrelse, men den er der. Hvorvidt det er pænt eller ej, er en smagssag, men den har ganske givet en aerodynamisk virkning, for ellers var den afmonteret forlængst. Det ser dog ud til at man på hækvingen har anbragt en forlængelse af hajfinnen.

Undertegnede vil ikke påstå at løsningen man har valgt til i år er særlig elegant, men ganske givet effektiv. Adrian Newey har valgt at bibeholde næsen på bilen - den som flere andre teams nu kopier - og umiddelbart ser det ud til at det kun er aerodynamikken der har undergået forandringer her. Vingerne er ændret, ligesom sidekasserne også har ændret facon.

De kommende tests vil måske indikere om Neweys ide fra 2010 har båret frugt hos de andre teams. Samtidig vil man nok også kunne se om hans nye ideer igen giver et forspring. Ellers kommer der ganske givet forandringer ligesom Ferrari allerede har meldt ud om deres 2011 racer.

PDL  


Hop til top
Mercedes GP præsentation

Den nye sølvpil blev i lighed med flere andre nye Formel 1 racere præsenteret på Richardo Tormo banen i Valencia i dag.
Ny bemaling der skal bringe fortid og nutid sammen har været et vigtigt element for teamet. Lav vægt, ny hækvinge og implementering af KERS har været andre vigtige elementer i udviklingen af den nye W02 racer.

Det var med stor begejstring at Mercedes GP med Ross Brawn og Norbert Haug i spidsen i formiddags præsenterede teamets nye W02 racer. Ud over ændret bemaling som man ønsker skal bringe fortid og nutid sammen, så bemærker man blandt andet at man har ændret forenden på bilen.

Hækvingen er selvfølgelig også ændret for at tilpasse den til nye reglement. Væk er F-duct og muligheden for dobbelt diffusere. Det har givet for den nye mulighed for at justere hækvingen under kørslen.

Sidekasserne har fået et noget andet udseende, men det må være forenden af bilen som har undergået den største fysiske forandring. Blandt de hidtil præsenterede biler ligner det lidt en Red Bull/Newey trend som andre teams har taget til sig.

Ved præsentationen blev der talt om at man har styrket organisationsgangen i teamet henover vinteren for at få en mere effektiv arbejdsgang og udvikling både i teamet og af bilen. Lav vægt, tilpasning af KERS systemet, har været nogen af hovedelementerne i udviklingen af bilen.

Et af de store spørgsmål uden for teamet har været om det er lykkedes for designerne at skabe en bil der bedre passer til Michael Schumachers kørestil. I sidste sæson var det tydeligt at bilen ikke passede ham specielt godt.

De to kørere, Nico Rosberg og Michael Schumacher forsætter i teamet. Endnu er der ikke hyret nogen test- og reservekører, men Mercedes bekræftede at man er på jagt efter en. Om Nick Heidfeld kommer tilbage igen, var der ingen kommentar til. Kun at man undersøger en række potentielle emner.

PDL  


Hop til top
Pirelli på rette vej

Ifølge Pirelli så er de godt på vej til at lykkedes med det de selv har døbt 2-stops planen. En plan der i alt sin enkelthed går ud på, at kørene skal have min. 2 pitstop pr. løb.
Formel 1 sporten har de senere år lidt under, et for konservativt konstrueret Bridgestone dæk, der gjorde det muligt at tilbagelægge utroligt lange stints uden tab af dæk performance.

Dette affødte en del kritik og det er på baggrund heraf Pirelli har valgt at satse på min. 2 pitstop, for at hjælpe med at spice tingene op.
Paul Hembery, Pirellis motorsports direktør udtaler således
" Vi stræber efter at have 2 pitstop i hvert løb da vi ønsker at forbedre showet og gøre vores til at skabe interesse for sporten. Vi må dog også være realistiske. Dette er vores første år og visse af banerne kan vi ikke teste på, såsom gadebanerne og nogle af de nye."

Om Pirelli får held med deres plan står stadig hen i det uvisse. Spændende bliver det dog at følge om den nye dækleverandørs indtog i motorsportens ypperste klasse kommer til at skabe forskydninger i det ellers velkendte Formel1 hieraki. Svaret får vi i Bahrain den 13 marts når de røde lamper slukkes.

MR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk