Mandagen startede med en temmelig våd bane. Lidt efter lidt tørrede den dog op, men specielt omkring Beckets var der temmelig vådt i lang tid. Noget som kørerne tog meget hensyn til.
Jarno Trulli var den der fik kørt længst, faktisk nåede han at køre lidt mere end en løbsdistance. Trulli havde fornøjelsen af at køre i en helt ny Renault. En netop færdiggjort R202 skulle igennem sin første test. Den forløb ganske planmæssigt, man fik tjekket elektronikken i en grundig test. Eneste problem for Trulli var et motorproblem, hvor teamet valgte at tage ham i pit, og så var det slut for ham mandag.
Frentzen var også på banen, men fik ikke så mange omgange som forventet. Et problem med motoren endte i røg og damp, så det var slut for ham på den første testdag. Han blev også bragt til standsning i Beckets.
Fisichella var lige så heldig som Frentzen. En afkørsel - sjovt nok i Beckets - hvor frontvingen blev revet af satte en stopper for hans videre test. Han forsøgte at køre bilen i pit, men teamet stoppede ham undervejs da vingen blokerede for køleluften til motoren. Holdkammeraten Sato fik lige lov til at køre et par opvarmningsomgange, så valgte teamet at tage ham ind igen. Det skete sidst på eftermiddagen. Noget tyder på at Jordan har haft et eller flere større problemer med bilen.
Tirsdag var alle de fremmødte teams så på banen. Nu var Jaguar og BAR også blevet klar til at teste. På andendagen var Trulli igen hurtigste mand på banen. Nu havde han fået følgeskab af Jenson Button som havde fået et nyt chassis som skulle køres ind. Frentzen satte dagens andenhurtigste tid trods det at han ikke fik kørt det forventede antal omgange. Et gearkasseproblem satte en stopper for hans viderefærd tirsdag. Teamkollegaen Bernoldi var med tirsdag og præsterede to ting. For det første var han kun lige knapt et sekund efter Frentzen, for det andet medvirkede han til at begge Arrows biler var hurtigere end Jaguar som bruger samme motor.
Jaguar havde de la Rosa bag rattet. Bilen er blevet modificeret på flere punkter, og man bruger Silverstone testen til at få bilen kørt rigtigt ind. Det er for Jaguar væsentligt at bilen fungerer optimalt når man når til Australien. Derfor er testtiderne ikke det vigtigste på den første dag hvor man tester nye dele. Fisichella fik lov til at blive trukket tilbage til pittet om formiddagen efter en defekt ved bilen. Til om eftermiddagen var fejlen blevet rettet og så gik det derudaf med den helt nye Honda motor som Jordan vil bruge i Australien. Sato havde brugt det meste af aftenen og natten til at få rettet sit sæde. Han har haft problemer med at sidde korrekt i bilen. Det havde man stort set fået rettet til tirsdag hvor Sato fik kørt meget mere end om mandagen.
BAR havde Jacques Villeneuve og Anthony Davidson på banen tirsdag. De lavede stort set ikke andet den første dag end at øve pitstop og starter. JV havde et lille problem tirsdag formiddag hvor der gik ild i motoren, men det blev dog hurtigt slukket igen, og han kunne forsætte med arbejdet om eftermiddagen. Eftermiddagen blev lidt vanskelig for de fleste idet det begyndte at regne, så tiderne blev efterhånden noget langsommere. Onsdag vil Eddie Irvine tilslutte sig de andre for at teste.
For Michael Schumacher var der tale om dæk og setup test af F2001 modellen, hvor imod Luca Badoer kørte udviklings test på den nye F2002 model.
Tirsdagens tider:
Plac. | Kører | Racer | Tid | Omg. |
1 | Michael Schumacher | F2001 | 1:23,459 | 85 |
2 | Luca Badoer | F2002 | 1:24,976 | 39 |
I dag er det så Rubens Barrichello og Luca Badoer der fortsætter Imola testen.
Samarbejdet mellem Jaguar Racing og DuPont Performance Coating vil i første omgang betyde, at Jaguar teamets nye R3 racere bliver lakeret i en ny "Jaguar Racing Green"-farve specielt fremstillet af DuPont samt at firmaets logo vil være at finde på racernes nosecone.
Det er ikke meget ved at have en motor der kan køre maksimalt i halvdelen af et løb hvorefter den dør. Det er heller ikke meget ved at have en motor der kan holde, men som til gengæld garanterer en sidsteplads. Begge dele er ikke acceptable. Men hvad gør man så ved det? Jo, man allierer sig med en stor og kendt olieproducent som kan levere varen. Og det er netop sådan et samarbejde Ferrari og Shell har.
En olieproducent i dagens Formel 1 forpligtiger sig til adskillige ting. Udover et sponsorat er der også leveringen af diverse olie og brændstof. En stor olieproducent som Shell har en enorm forsknings- og udviklingsafdeling. Og det er netop dette som Ferrari har nydt godt af, og også skal gøre i fremtiden. Det kræver et samarbejde mellem de to firmaer, og der vist ingen der er i tvivl om at det sker mellem de to.
Mange faktorer spiller ind når eksempelvis Shell skal levere varen. Kikker man lidt på benzinen, må den ikke forbrænde for hurtigt. Det koster måske et eller to ekstra pitstop for påfyldning. Ydermere er der regler for hvor hurtigt en benzinpåfyldning må ske. FIA har været så venlige at bestemme at kun en vis hastighed er tilladt i pumpeanlægget. Men en lille ændring af konsistensen af benzinen kan måske hente lidt tid.
Udover benzinen er der også forskellige olier der skal indgå i det samlede billede. Gearkasseolien skal have en bestemt konsistens. Der skal tages hensyn til slitage, motortemperatur osv. Netop på dette område har Ferrari og Shell et meget stort samarbejde. Begge har konsulenter og ingeniører placeret hos hinanden for at opnå den ultimative olie. Den findes nok aldrig for en konstant udvikling gør hele tiden disse olier bedre og bedre. Shell har sågar udviklet olier til brug ved de forskellige typer af baner. Eksempelvis kunne man godt forestille sig at det ikke er samme type olie der anvendes i Monaco og på Hockenheim (inden ombygningen).
Hvordan de forskellige olier er sammensat er en dyb hemmelighed, ligesom det også er hemmeligt hvordan benzinen er sammensat. Det sker dog indenfor et reglement sammensat af FIA. FIA skal godkende en benzinblanding inden den må bruges. Sker der ændringer af blandingen i løbet af en sæson, skal FIA godkende denne ændring.
Og hvad kan vi så få ud af det? Ikke andet end at vi måske får et lignende produkt i vores biler om nogle år, og så forhåbentligt noget godt race i løbet af sæsonen. Fedt nok.
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Jarno Trulli | Renault | 1:24,110 | 43 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Heinz-Harald Frentzen | Arrows | 1:24,133 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Giancarlo Fisichella | Jordan | 1:24,533 | 52 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Takuma Sato | Jordan | 1:24,635 | 74 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Jenson Button | Renault | 1:24,956 | 45 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Enrique Bernoldi | Arrows | 1:25,075 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Pedro de la Rosa | Jaguar | 1:25,748 | 38 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Jacques Ville AN 19.2.2002 Jordan skal tilbage på vinderkursDet er målsætningen for Eddie Jordan at hans team vender tilbage i kampen for sejre. Efter en yderst succesfuld sæson i 1999 hvor Heinz-Harald Frentzen var i topform, har teamet været inde i to års dødvande.I takt med at flere teams stadig ruster sig stærkere, bliver det tæt i kampen på at koble sig på Ferrari, McLaren og Williams som løbsvindere. Nu har Eddie Jordan sammensat sit team med en kombination af erfaring og ungdommeligt mod (nogen vil måske sige overmod...) i form af Giancarlo Fisichella og Takuma Sato. Samtidig er der stadig den interne kamp mellem de to Honda-teams, hvor Jordan gerne vil være det team der leverer den første sejr til Honda efter deres comeback. "Der er ingen tvivl om at vi meget gerne vil vende tilbage til at vinde hurtigst muligt," siger han. Det bliver i givet fald Giancarlo Fisichella der er det bedste kort - og selvom Jarno Trulli umiddelbart rangeres lidt højere end Fisichella, så tror Eddie Jordan fortsat på sin nye kører - som han havde under vingerne i 1996. Teamchefen er meget opmærksom på den øgede konkurrence mellem de teams der ligger i mellemgruppen i Formel 1. "Vi bliver lidt bedre end i sidste sæson, men det bliver BAR, Jaguar og Renault også. De tre første bliver de samme," vurderer han. Samtidig peger han på en mulig overraskelse. "Jeg er meget imponeret over Sauber under tests," siger han og det bliver interessant om han får ret i sin iagttagelse. BB Som de sidste i år præsenterer Arrows deres racer i total 2002-outfit den 27. februar. På den måde kan Tom Walkinshaw nå at samle nok klistermærker sammen til sin racer, og dermed holder teamet stilen med at præsentere deres racer officielt, nemlig et par dage før den første træning køres. Man kunne fristes til at sige at Arrows på den måde sparer en masse på PR-gejl ved at holde det så simpelt. Det forventes ikke at raceren bliver præsenteret i andre farver - de har testet med de velkendte mørke/orange farver forud for sæsonen. Teamets kørere burde der ikke være tvivl om: Heinz-Harald Frentzen sparkede Jos Verstappen ud og Enrique Bernoldis sponsorer hælder et kæmpebeløb i det lille Arrows-team. BB Mens de fleste teams bruger Silverstone som bane til at køre shakedown, har BAR valgt at tage på Paul Ricard i Frankrig.Her kan teamet få mulighed for at pudse de sidste ting af, og ikke mindst give Honda-motoren en sidste test ned ad den lange Mistral-langside. Teamet slutter deres testarbejde på torsdag hvorefter racerne sendes med fly til Australien. BB I går blev der testet på fire forskellige baner som optakt til Australiens Grand Prix som nu er under to uger fra at løbe af stablen.
BAR teamet var på Paul Ricard. men de har ikke oplyst nogle tider.
Sauber teamet var på Mugello banen, og her testede Felipe Massa 22 omgange, så kørte han af banen og smadrede den anden Sauber racer indenfor 24 timer.
På Imola var Ferrari teamet ude at teste, og det var mad Michael Schumacher og Rubens Barrichello.
Tre team var på Silverstone i går, det var Renault, Arrows samt Jordan, og deres tider blev:
Testkørslerne på Silverstone fortsætter i dag, hvor det også er ventet at Jaguar og BAR vil være tilstede. AN Lige siden testforbudet blev ophævet har Williams teamet faktisk testet på livet løs. Næsten ingen pauser er blevet holdt og der er indtil nu kørt 17.000 km.De ændrede regler for at teste har gjort at testprogrammet i år har set anderledes ud. Den afkortede periode har gjort at de 2 måneder frem til årets første Grand Prix skal udnyttes fuldt ud. Og det må man sige at Williams har gjort. Nu er det så spørgsmålet om man er kommet tættere på McLaren og Ferrari eller man stadig må finde sig i at være tæt på. BMWs motorsportsdirektør, Gerhard Berger, har lavet en foreløbig evaluering af testarbejdet. Bl.a. har man fra 7 januar til 10 februar ud af 35 dage testet i de 26 dage. Man har i det tidsrum rundet de 17.000 km. Det er sket med 3 biler på banen i langt det meste af tiden. Undervejs har der været kritik af bilens chassis som flere har ment - deriblandt Gerhard Berger og et par af kørerne - har været for dårligt og ikke nok udviklet. Siden er det blevet meget bedre. Montoya har sat banerekord undervejs i testforløbet på Valencia banen. Men en ting er test, noget andet er når det virkelig gælder. Testtider kan ikke direkte sammenlignes og slet ikke når ikke alle konkurrenter ikke er tilstede. Tests bliver jo også brugt til at teste, og hvem siger at alle kører med det optimale setup. Næ, lad os se når det virkelig gælder. Kvalifikation og ikke mindst selve hovedløbet. Men mon ikke Williams har gjort meget for at komme helt til tops igen efter flere års McLaren og Ferrari dominans. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|