Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.2.2006
 Super Aguri ruller i denne uge
 Honda F1 har testet mest hidtil
 Sakhir test - søndag
 
19.2.2006
 Spa bliver ikke erstattet i år
 Hockenheim sikret i 2006
 

Hop til top20.2.2006

Super Aguri ruller i denne uge

Det nye japanske Super Aguri team kommer i denne uge til test i Barcelona. Her tester de sammen med en lang række andre teams. Det bliver Takuma Sato der kommer til at stå for det meste af testen.

Der er måske nok set frem til testen for Super Aguris side, men det mest spændende er at se hvor langt efter de øvrige teams de befinder sig. Raceren er bygget op omkring en Arrows racer fra 2002/2003. Den er dog blevet opdateret så den passer til det nuværende reglement, men det kan på ingen måde være en fordel at køre en så gammel racer, når man tænker på hvor store fremskridt der sker uge for uge i Formel 1.

Den anden racer skal som bekendt køres af Yuji Ide - men teamet har indtil videre kun én racer med til Spanien. Teamets 'rigtige' racer får vi først at se senere på året!

BB  


Hop til top
Honda F1 har testet mest hidtil

I vintertest perioden bliver der kørt masser af testkilometre hos stort set alle teams. Hidtil har det været Honda F1 der har testet mest.

Med overgangen til blandt andet V8 motorer og dermed også ændret aerodynamik, er det klart at der skal testes meget for at få det optimale ud af bilerne allerede fra sæsonstarten. Siden d. 28. november 2005 hvor de første tests begyndte, har der været kørt masser af testkilometre.

Ser vi på hvilke kørere der har testet mest, er det ikke overraskende en af Honda kørerne der ligger øverst i statistikken.

Statistikken kan dog ændres i løbet af den sidste måned inden årets første Grand Prix.

PDL  


Hop til top
Sakhir test - søndag

Efter en enkelt fridag på Bahrain International Circuit - Sakhir - genoptog Ferrari teamet i går som de eneste testkørslerne på denne bane.

Det var Ferrari teamets sjette testdag på Sakhir, og de havde to biler på banen:
Michael Schumacher kørte i en 248F1, hvor dagen blev brugt til både almindeligt udvikling på den helt nye racer, samtidig med at der blev testet forskellige aerodynamiske komponenter samt testet dæk for Bridgestone.
Felipe Massa kørte i en F2004 model, han koncentrerede sig om test af nye elektroniske komponenter, samtidig med at han også testede dæk for Bridgestone.

Søndagens tider fra Sakhir:
Plac.KørerModelTidOmg.
1Michael Schumacher Ferrari 248F11:32,00793
2Felipe MassaFerrari F20041:32,30765

Både Michael Schumacher og Felipe Massa fortsætter testkørslerne på Sakhir i dag.

Mens Ferrari teamet altså bliver i Bahrain, så er de øvrige teams tilbage i Europa igen, her vil en stor del af dem i morgen tage hul på en fire dages testrunde på Circuit de Catalunya i Spanien.

Der lægges ud tirsdag, hvor det er planen at Mercedes, Williams, Honda, Red Bull, MF1 og Super Aguri åbner testen.
Onsdag slutter Renault og Toyota sig til feltet.
Torsdag tester Williams, Honda, Red Bull, MF1, Super Aguri, Renault og Toyota. Fredag tynder det igen ud i feltet, her er det kun Renault, Toyota og Red Bull der tester.

Herefter er der pause på Circuit de Catalunya indtil den 11. april, hvor Formel 1 kørerne er tilbage til endnu en fire dages test.

AN  


 

Hop til top19.2.2006

Spa bliver ikke erstattet i år

Selvom mange har talt for det - især i Brasilien - så bliver der ikke noget erstatningsløb for Spa i år. Det siger et antal FIA officials.

Spa er ude, det har været kendt i et stykke tid nu. Og selv om man fra brasiliansk side mere eller mindre har tilbudt at afholde et erstatningsløb, så bliver det ikke til noget. Årsagen er primært, at det passer dårligt ind i logistikken for Formel 1 kalenderen. Det vil blandt andet blive dyrere for alle parter at skulle til Brasilien mens man kører de europæiske løb. Godt nok var det belgiske GP det sidste løb i Europa i år, men rejseomkostningerne vil alligevel blive dyrere for alle parter. I stedet bliver der nu en 3 ugers pause mellem det italienske GP og det kinesiske ditto.

GP2 serien som jo følger Formel 1 i den europæiske del af sæsonen, kommer heller ikke til Spa. Fra GP2 seriens arrangører forlyder det, at man i første omgang vil prøve at finde et erstatningsløb for Spa. Spørgsmålet er hvad man i GP2 serien skal vælge. Der er ikke meget ide i at komme tilbage til et land hvor man næsten lige har kørt. I stedet kigger man lidt efter baner, som kunne være interessante på anden måde. Her nævner GP2 seriens arrangører, at eksempelvis Brands Hatch - som har en historik lidt a la Spa - kunne være et emne, lige så vel som Donington banen også kunne være det. Donington er i øjeblikket i gang med de afsluttende manøvrer i forbindelse med en kraftig modernisering af pit og medie faciliteterne.

Baner i andre lande har også været på tale, men meget tyder på at valget falder på en af de engelske baner - af flere årsager. Næsten halvdelen af de 13 teams i GP2 har base i England. Og så er der interesse i flere engelske kørere i den sammenhæng. Den regerende mester i Formel 3 Euro serien, Lewis Hamilton, skal køre i GP2, hvilket gør at der 2 engelske kørere i GP2 serien i år. Den anden er Adam Carroll.

Alternativt kan man vælge at køre det sidste løb i GP2 serien udenfor Europa i eksempelvis Bahrain. Modstanden mod at køre udenfor Europa vil dog sikkert være temmelig stor. Først er der rejseomkostningerne, desuden vil mesteren ikke blive kåret i Europa. GP2 er en europæisk serie, og det vil ikke være logisk at køre sæsonafslutteren uden for Europa.

PDL  


Hop til top
Hockenheim sikret i 2006

Sent fredag kom det frem at Hockenheim banen har sikret sig at det tyske Formel 1 GP bliver afviklet på banen. Den nødvendige økonomiske støtte er sikret.

Fredag blev der afholdt møde i Stuttgart om Hockenheim banen. Ved mødet deltog repræsentanter fra Hockenheim banen, repræsentanter fra delstatsregeringen og flere banker. Norbert Haug, motorsportschef hos Mercedes var ligeledes med ved mødet. Resultatet af mødet blev at det Formel 1 Grand Prix 2006 er sikret og bliver kørt. Men det er noget at arbejde videre på.

Som tidligere omtalt har det kostet mange penge at ombygge banen i 2001. Endvidere har et dalende tilskuertal også været årsag til de økonomiske problemer. Meget tyder på at delstatsregeringen og bankerne har ydet det nødvendige økonomiske tilskud for at banen er sikret i år. Ikke mindst på Formel 1 kalenderen.

Men der skal ske noget for at sikre det tyske Grand Prix på banen fremover. Det forlyder at man vil forhandle med Bernie Ecclestone om en reducering af den afgift man betaler til FOM for at få lov til at afvikle Grand Prixet. Det anslås at denne afgift stiger med ca. 10 % - om året. Der har sideløbende været talt om - nok mest på rygteplan - at kan man ikke få det til at hænge sammen i 2007 og 2008, så kan det tyske Grand Prix flyttes til Nürburgring. Hockenheims nuværende aftale med FOM udløber i 2008, mens Nürburgrings aftale udløber i 2009.

Delstatens indenrigsminister, Herbert Rech, er fremme med en ide om at lade private investorer redde banen, såfremt det ikke lykkedes for byen Hockenheim, som ejer banen, at finde en balance i regnskabet. Blandt andet foreslår Herbert Rech, at lade Dietmar Hopp, stifteren af det store softwarefirma, SAP, bygge det fodboldstadion i området som Hopp længe har drømt om at bygge. Det kunne meget vel bygges på Hockenheim banens meget store areal, der ikke kun huser Grand Prix banen.

Et andet spørgsmål er om Mercedes kunne have en interesse i at investere på en eller anden måde i banen. Det var Mercedes der oprindeligt anlagde banen som testbane for fabrikken i Stuttgart. Og måske det var derfor at Norbert Haug var repræsenteret ved mødet. Der vil i løbet af 2006 blive søgt en løsning på Hockenheim banens problemer.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk