Der er måske nok set frem til testen for Super Aguris side, men det mest spændende er at se hvor langt efter de øvrige teams de befinder sig. Raceren er bygget op omkring en Arrows racer fra 2002/2003. Den er dog blevet opdateret så den passer til det nuværende reglement, men det kan på ingen måde være en fordel at køre en så gammel racer, når man tænker på hvor store fremskridt der sker uge for uge i Formel 1.
Den anden racer skal som bekendt køres af Yuji Ide - men teamet har indtil videre kun én racer med til Spanien. Teamets 'rigtige' racer får vi først at se senere på året!
Med overgangen til blandt andet V8 motorer og dermed også ændret aerodynamik, er det klart at der skal testes meget for at få det optimale ud af bilerne allerede fra sæsonstarten. Siden d. 28. november 2005 hvor de første tests begyndte, har der været kørt masser af testkilometre.
Ser vi på hvilke kørere der har testet mest, er det ikke overraskende en af Honda kørerne der ligger øverst i statistikken.
Statistikken kan dog ændres i løbet af den sidste måned inden årets første Grand Prix.
Det var Ferrari teamets sjette testdag på Sakhir, og de havde to biler på banen:
Michael Schumacher kørte i en 248F1, hvor dagen blev brugt til både almindeligt udvikling på den helt nye racer, samtidig med at der blev testet forskellige aerodynamiske komponenter samt testet dæk for Bridgestone.
Felipe Massa kørte i en F2004 model, han koncentrerede sig om test af nye elektroniske komponenter, samtidig med at han også testede dæk for Bridgestone.
Søndagens tider fra Sakhir:
Plac. | Kører | Model | Tid | Omg. |
1 | Michael Schumacher | Ferrari 248F1 | 1:32,007 | 93 |
2 | Felipe Massa | Ferrari F2004 | 1:32,307 | 65 |
Både Michael Schumacher og Felipe Massa fortsætter testkørslerne på Sakhir i dag.
Mens Ferrari teamet altså bliver i Bahrain, så er de øvrige teams tilbage i Europa igen, her vil en stor del af dem i morgen tage hul på en fire dages testrunde på Circuit de Catalunya i Spanien.
Der lægges ud tirsdag, hvor det er planen at Mercedes, Williams, Honda, Red Bull, MF1 og Super Aguri åbner testen.
Herefter er der pause på Circuit de Catalunya indtil den 11. april, hvor Formel 1 kørerne er tilbage til endnu en fire dages test.
Onsdag slutter Renault og Toyota sig til feltet.
Torsdag tester Williams, Honda, Red Bull, MF1, Super Aguri, Renault og Toyota.
Spa er ude, det har været kendt i et stykke tid nu. Og selv om man fra brasiliansk side mere eller mindre har tilbudt at afholde et erstatningsløb, så bliver det ikke til noget. Årsagen er primært, at det passer dårligt ind i logistikken for Formel 1 kalenderen. Det vil blandt andet blive dyrere for alle parter at skulle til Brasilien mens man kører de europæiske løb. Godt nok var det belgiske GP det sidste løb i Europa i år, men rejseomkostningerne vil alligevel blive dyrere for alle parter. I stedet bliver der nu en 3 ugers pause mellem det italienske GP og det kinesiske ditto.
GP2 serien som jo følger Formel 1 i den europæiske del af sæsonen, kommer heller ikke til Spa. Fra GP2 seriens arrangører forlyder det, at man i første omgang vil prøve at finde et erstatningsløb for Spa. Spørgsmålet er hvad man i GP2 serien skal vælge. Der er ikke meget ide i at komme tilbage til et land hvor man næsten lige har kørt. I stedet kigger man lidt efter baner, som kunne være interessante på anden måde. Her nævner GP2 seriens arrangører, at eksempelvis Brands Hatch - som har en historik lidt a la Spa - kunne være et emne, lige så vel som Donington banen også kunne være det. Donington er i øjeblikket i gang med de afsluttende manøvrer i forbindelse med en kraftig modernisering af pit og medie faciliteterne.
Baner i andre lande har også været på tale, men meget tyder på at valget falder på en af de engelske baner - af flere årsager. Næsten halvdelen af de 13 teams i GP2 har base i England. Og så er der interesse i flere engelske kørere i den sammenhæng. Den regerende mester i Formel 3 Euro serien, Lewis Hamilton, skal køre i GP2, hvilket gør at der 2 engelske kørere i GP2 serien i år. Den anden er Adam Carroll.
Alternativt kan man vælge at køre det sidste løb i GP2 serien udenfor Europa i eksempelvis Bahrain. Modstanden mod at køre udenfor Europa vil dog sikkert være temmelig stor. Først er der rejseomkostningerne, desuden vil mesteren ikke blive kåret i Europa. GP2 er en europæisk serie, og det vil ikke være logisk at køre sæsonafslutteren uden for Europa.
Fredag blev der afholdt møde i Stuttgart om Hockenheim banen. Ved mødet deltog repræsentanter fra Hockenheim banen, repræsentanter fra delstatsregeringen og flere banker. Norbert Haug, motorsportschef hos Mercedes var ligeledes med ved mødet. Resultatet af mødet blev at det Formel 1 Grand Prix 2006 er sikret og bliver kørt. Men det er noget at arbejde videre på.
Som tidligere omtalt har det kostet mange penge at ombygge banen i 2001. Endvidere har et dalende tilskuertal også været årsag til de økonomiske problemer. Meget tyder på at delstatsregeringen og bankerne har ydet det nødvendige økonomiske tilskud for at banen er sikret i år. Ikke mindst på Formel 1 kalenderen.
Men der skal ske noget for at sikre det tyske Grand Prix på banen fremover. Det forlyder at man vil forhandle med Bernie Ecclestone om en reducering af den afgift man betaler til FOM for at få lov til at afvikle Grand Prixet. Det anslås at denne afgift stiger med ca. 10 % - om året. Der har sideløbende været talt om - nok mest på rygteplan - at kan man ikke få det til at hænge sammen i 2007 og 2008, så kan det tyske Grand Prix flyttes til Nürburgring. Hockenheims nuværende aftale med FOM udløber i 2008, mens Nürburgrings aftale udløber i 2009.
Delstatens indenrigsminister, Herbert Rech, er fremme med en ide om at lade private investorer redde banen, såfremt det ikke lykkedes for byen Hockenheim, som ejer banen, at finde en balance i regnskabet. Blandt andet foreslår Herbert Rech, at lade Dietmar Hopp, stifteren af det store softwarefirma, SAP, bygge det fodboldstadion i området som Hopp længe har drømt om at bygge. Det kunne meget vel bygges på Hockenheim banens meget store areal, der ikke kun huser Grand Prix banen.
Et andet spørgsmål er om Mercedes kunne have en interesse i at investere på en eller anden måde i banen. Det var Mercedes der oprindeligt anlagde banen som testbane for fabrikken i Stuttgart. Og måske det var derfor at Norbert Haug var repræsenteret ved mødet. Der vil i løbet af 2006 blive søgt en løsning på Hockenheim banens problemer.