Jenson Button satte Jerez testens hurtigste tid i sin McLaren racer.
(Foto: Bridgestone F1)
Jenson Button var som nævnt dagens hurtigste kører i sin McLaren racer, og da tiderne blev sammenlignet ved lørdagens slutning, var det med 0,243 oh 0,317 sekund ned til Robert Kubica (Renault) og Kamui Kobayashi (Sauber) på henholdsvis 2. og 3. pladserne.
Force India køreren Vitantonio Liuzzi gav den gas foran de fremmødte tilskuere på den sidste testdag på Jerez i denne omgang.
(Foto: Force India)
På 4. og 5. pladserne kom først Vitantonio Liuzzi (Force India og derefter Nico Rosberg (Mercedes).
De blev fulgt af Fernando Alonso (Ferrari) og Jaime Alguersuari på 6. og 7. pladserne.
Solen skinnede på Fernando Alonso i går på Jerez banen, alligevel ragte hans tid kun til en 6. plads.
(Foto: Ferrari Media)
Bortset fra at Mark Webber (Red Bull) holdt lang tid i pitten med mekaniske problemer, forløb testdagen på Jerez uden store problemer og dramatik.
Jarno Trulli fik endelig luftet den nye Lotus racer - det blev til 141 omgange.
(Foto: Lotus Racing)
Lørdagens tider fra Jerez:
Pl. | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:18,871 | 108 | |
2 | Robert Kubica | Renault | 1:19,114 | 0,243 | 117 |
3 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:19,188 | 0,317 | 117 |
4 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:19,650 | 0,779 | 80 |
5 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:20,061 | 1,190 | 130 |
6 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:20,436 | 1,565 | 137 |
7 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:21,053 | 2,182 | 139 |
8 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:21,194 | 2,323 | 87 |
9 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:21,919 | 3,048 | 137 |
10 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:22,433 | 3,562 | 28 |
11 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:23,470 | 4,599 | 141 |
Med kun sidste dagen kørt på tør bane er det ikke overraskende at det også er Jenson Button der topper tiderne for de fire dage når de bliver kombineret.
Der deltog i alt 24 kørere i denne 4-dages testsession på Jerez banen.
Kombinerede tider:
Pl. | Kører | Team | Onsdag | Torsdag | Fredag | Lørdag | Bedste tid | Omg. |
1 | Button | McLaren | - | - | 1:20,394 | 1:18,871 | 1:18,871 | 209 |
2 | Kubica | Renault | - | - | 1:21,916 | 1:19,114 | 1:19,114 | 217 |
3 | Kobayashi | Sauber | - | - | 1:22,228 | 1:19,188 | 1:19,188 | 145 |
4 | Webber | Red Bull | - | - | 1:19,299 | 1:21,194 | 1:19,299 | 202 |
5 | Liuzzi | Force India | - | 1:30,666 | - | 1:19,650 | 1:19,650 | 151 |
6 | Rosberg | Mercedes | - | 1:28,515 | - | 1:20,061 | 1:20,061 | 187 |
7 | Alonso | Ferrari | - | - | 1:20,115 | 1:20,436 | 1:20,115 | 269 |
8 | Alguersuari | Toro Rosso | - | - | 1:22,564 | 1:21,053 | 1:21,053 | 259 |
9 | Hulkenberg | Williams | - | - | 1:21,432 | 1:21,919 | 1:21,432 | 275 |
10 | Schumacher | Mercedes | 1:23,803 | - | 1:21,437 | - | 1:21,437 | 190 |
11 | Sutil | Force India | 1:24,272 | - | 1:21,939 | - | 1:21,939 | 97 |
12 | Glock | Virgin | 1:32,417 | 1:30,476 | - | 1:22,433 | 1:22,433 | 136 |
13 | Vettel | Red Bull | 1:22,593 | 1:28,162 | - | - | 1:22,593 | 191 |
14 | Hamilton | McLaren | 1:23,017 | 1:31,633 | - | - | 1:23,017 | 144 |
15 | Massa | Ferrari | 1:23,204 | 1:28,879 | - | - | 1:23,204 | 80 |
16 | Buemi | Toro Rosso | 1:23,322 | 1:32,678 | - | - | 1:23,322 | 103 |
17 | de la Rosa | Sauber | 1:23,367 | 1:29,691 | - | - | 1:23,367 | 109 |
18 | Trulli | Lotus | - | - | - | 1:23,470 | 1:23,470 | 141 |
19 | di Grassi | Virgin | - | - | 1:23,504 | - | 1:23,504 | 34 |
20 | Kovalainen | Lotus | - | 1:33,554 | 1:23,521 | - | 1:23,521 | 98 |
21 | di Resta | Force India | 1:25,088 | 1:30,344 | - | - | 1:25,088 | 130 |
22 | Petrov | Renault | 1:26,237 | 1:27,828 | - | - | 1:26,237 | 112 |
23 | Barrichello | Williams | 1:27,320 | 1:27,145 | - | - | 1:27,145 | 179 |
24 | Fauzy | Lotus | 1:31,848 | - | - | - | 1:31,848 | 76 |
Næste test for Formel 1 kørerne og deres teams bliver på Circuit de Catalunya ved Barcelona, den testsession starter den torsdag 25. februar.
Campos Meta teamet har været i store økonomiske problemer for at få dækket de løbende omkostninger der har været i at få leveret den nye racer. Oprindelig havde Carabante en stor del af aktierne i det nye Formel 1-team mens Adrian Campos stod med resten og opgaven i at få stablet teamet på benene. Da den opgave ikke lykkedes måtte Carabante købe resten af teamet for at sikre at hele investeringen ikke gik tabt.
Der har været lavet et stort stykke arbejde i kulissen for at sikre at Campos teamet overlevede. "Jeg vil gerne takke Bernie Ecclestone som har arbejdet meget hårdt for at støtte vores bestræbelser på at holde teamet kørende. Hele redningsaktionen har været en kamp mod tiden, hvor målet hele tiden har været at få et team der kan stille op med to racere i det første Grand Prix i Formel 1-sæsonen i Bahrain. Vi har masser af hårdt arbejde foran os, men vi er spændte på vores Formel 1-debut og ser frem til en god sæson," siger Carabante. Han kan dog næppe forvente de store resultater i en racer som er total uprøvet. Teamet bliver ikke klar til den sidste vintertest i Barcelona - så oddsene for at gennemføre løbet i Bahrain er ikke store.
Samtidig har Colin Kolles mere end travlt. Han har fået til opgave at få samlet racerne og gjort dem klar til sæsonstarten i Bahrain, hvilket er noget af en uriaspost at være sat på. Så det bliver hans største fokus de kommende uger. "Jeg kunne ikke modstå den store udfordring og jeg er meget spændt på at arbejde sammen med det nye team. Henover de næste ti dage vil vi kigge på hele opsætningen, finde flere penge for at sikre at teamet kan nå det til det første løb i Bahrain, annoncere kørerne for 2010 i god tid så teamet kan fortsætte under Carabantes nye ejerskab," siger Colin Kolles.
Kolles er ikke helt uden erfaring med Formel 1, hvor han tidligere har været teamchef en overgang for Force India og det tidligere Midland-team. Én kører for teamet er allerede under kontrakt, Bruno Senna. Da han i sin tid skrev kontrakt med teamet var det fordi han mente det var det mest stabile og sikre af de nye teams. Meget er vist sket siden!
Det er den kontante melding fra teamet. Grunden til de store problemer og udsættelsen af deres debut er økonomiske problemer. Derfor forsøger de på at få grønt lys til at stå over i sæsonens første fire løb. "Vi arbejder sammen med FIA på at afklare hvor mange løb vi kan miste," siger Anderson til avisen. Tidligere har FIA ellers meldt klart ud at det ikke er tilladt at blive væk fra ét eneste løb, så det bliver nogle spændende forhandlinger, og ikke mindst en interessant forklaring der er i vente fra FIA hvis de får lov til at blive væk. Det bliver i hvert fald ikke en billig løsning!
For USF1 er målet derfor blevet at de kan blive klar til den europæiske sæsonstart i Barcelona. "I den ideelle verden, kan vi stå over i de første fire løb og så være klar til Barcelona." Den kan FIA og Jean Todt så tygge lidt på - især når der så skråsikkert har været meldt ud fra FIAs side at de er overbeviste om at alle nye teams er klar i Bahrain!