Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.2.2000
 Ecclestone om sæsonen
 Ferrari - vind eller forsvind?
 Briatore ind i fodbold?
 Formel 1 til hele verden
 Benetton jagter Renault
 Så starter sæsonen snart igen
 Hellman & Friedman tror på F1
 Minardi nyheder - Mandag
 Arrows nyheder - Tirsdag
 Barcelona test - Mandag
 Chateau Schumacher?
 Bevidst hysteri om Button?
 Schumacher kørte galt med 280 km/t
 Benetton åbner fitness-center
 Irvine advarer Barrichello
 
21.2.2000
 F1 Holdings solgt
 Villeneuve til McLaren?
 Lovlig eller ulovlig?
 Ralf går efter VM i 2001
 BAR forsøger igen
 Prost fik minimalt udbytte
 Hill stadig populær
 Australiens GP er sikret
 McLaren ikke helt tilfreds med ny bil
 Montezemolo "Schumacher køre også i 2001"
 Minardi "Det bliver hårdt i år"
 Nyt og tider fra Barcelona - søndag
 Arrows nyheder - Søndag
 Ferraritest på Mugello - søndag
 Nyt og tider fra Barcelona - lørdag
 

Hop til top22.2.2000

Ecclestone om sæsonen

Mens Bernie Ecclestone har haft travlt med at sælge ud af Formula One Holdings, har han da også haft mulighed for at udtale sig om den forestående sæson. Formel 1's cirkusdirektør er om nogen anden interesseret i at det bliver en tæt og intens kamp om VM. Han forventer at det igen bliver McLaren og Ferrari der kommer til at afgøre VM imellem sig. "Jeg tror at Ferrari og McLaren stadig vil være foran. Men afstanden vil blive mindre. Jordan kan også få en god sæson," siger Bernie Ecclestone og fremhæver blandt andet også Arrows og Sauber som nogle af dem der måske kan tage et par skridt frem.
BB  


Hop til top
Ferrari - vind eller forsvind?

Der er pres på Ferrari i år 2000. Tre år i træk er det glippet at hjemføre VM-titlen og sæsonen 2000 kan være den sidste chance som Ferrari får. Fiat der ejer Ferrari har selv lagt op til at det er i år at der skal præsenteres et VM - ellers må man overveje om man skal skære ned i sit engagement i Ferrari og dermed også i Formel 1.

Fiat er nemlig på det seneste kommet i vælten efter at der går rygter om at den italienske bilgigant har problemer med økonomien. Rygterne om en fusion mellem Fiat og DaimlerChrysler rumler stadig, selvom de er blevet tonet ned de sidste uger. Fiat ved godt at de ikke kan retfærdiggøre yderligere udgifter til Ferrari, hvis det igen viser sig at teamet ikke kan vinde den VM-titel som de jagter efter 21 års pause. Teamet har godt nok sikret sig Michael Schumacher i 2001 - men alene hans løn vejer tungt i budgettet - man regner med at Schumacher får godt 250 millioner kroner fra Ferrari til Schumacher hvert år. Spørgsmålet er om Fiat og dermed også Ferrari føler at det er dyrt købt hvis det igen skulle blive til en andenplads.

Michael Schumacher er dog kun en del af budgettet - totalt set regner man med at Ferrari har et budget i omegnen af 2 milliarder kroner. Hvis Fiat indenfor de kommende år skal til at spare, kan det meget vel komme til at påvirke Ferraris budget. Spørgsmålet er så om sæsonen 2000 kan blive vind eller forsvind for Ferrari - eller i det mindste at Ferrari må til at skulle spare, hvilket vil påvirke mulighederne for at teamets racere kan udvikles.

BB  


Hop til top
Briatore ind i fodbold?

Flavio Briatore er fortsat aktiv - både i og uden for Formel 1. Den tidligere teamchef for Benetton har blandt andet haft aktier i det daværende Ligier-team og kunne måske have været fortsat der som teamejer. Men teamet blev siden hen solgt til Alain Prost. Derefter har Briatore formået at være med i Formel 1 via sit engagement hos Supertec.

Flavio Briatore har sammen med Bernie Ecclestone været interesseret i at samarbejde om at stable en europæisk fodbold-superliga på benene, men disse planer er indtil videre lagt på is. Men Briatore er stadig interesseret i fodbold og denne gang har han kastet sin kærlighed på et hold i det der svarer til den tredje liga i Italien - Palermo. "I fodbold handler det ikke om andet end god ledelse. Hvorfor skulle jeg ikke få succes i fodbold?" siger den tidligere teamchef.

Briatore satser på at den sicilianske klub kan komme op i Italiens bedste række - serie A.

BB  


Hop til top
Formel 1 til hele verden

TV-tallene viser at Formel 1 bestemt ikke er faldet i popularitet. Sidste år blev de 16 Formel 1-løb totalt set fulgt af over 57 milliarder mennesker (selvfølgelig ikke samtidig.) - eller det var i hvert fald antallet af mulige seere. Det er godt 3,5 milliarder pr. løb. Formel 1 nåede i 1999 ud til 206 lande og er dermed fortsat den største årlige mediebegivenhed. Det er kun VM i fodbold og de olympiske lege der overgår seertallet - men det er kun hvert andet år de afholdes, så i 1999 var Formel 1 nummer 1!
BB  


Hop til top
Benetton jagter Renault

De må være desperate hos Benetton. Der går ikke mange uger mellem at Benetton lige gør opmærksom på at de arbejder sammen med Renault gennem Supertec. Rocco Benetton jagter stadig Renault og vil gøre hvad som helst for at få dem tilbage til Formel 1 - og selvfølgelig til hans team. Ifølge Rocco Benetton er det næsten uundgåeligt at der kommer et samarbejde mellem Benetton-teamet og Renault!

Rocco Benetton er fuld af rosende ord om den nuværende partner. "Vi har en partner i Renault Sport Supertec som er en utrolig god partner," siger teamchefen og viser igen hvad det er teamet fokuserer på - Renault skal helst kunne ses som en del af teamet, selvom det faktisk er et tuningsfirma der sælger motorer til Benetton. Teamet håber dog at kunne overtale Renault til at gå direkte tilbage til Formel 1 næste år, eftersom Benetton-teamet nu er på vej mod den dårlige del af Formel 1-feltet da de står uden et samarbejde om at køre med fabriksmotorer.

Derudover er Rocco Benetton ked af at der er så få motorleverandører - de holder sig som oftest kun til et team. Men han har forstået hvad der er dagsorden i Formel 1 i øjeblikket. "De næste par år er deres år," siger Rocco Benetton om de store bilgiganter der leverer motorer til Formel 1-teams'ene. "Der er ikke nogen teamejere eller lignende - de må gå i samarbejder. Det er fremtiden," konkluderer han. Benetton håber så at de kan være Renaults samarbejdspartner, men de kommer sikkert til at konkurrere med blandt andet Prost-teamet om det samarbejde.

BB  


Hop til top
Så starter sæsonen snart igen

I morgen starter så den sidste store test på Jerez, derudover vil der være en lille test på 1 dag, hvor man skal lave "shake-down" inden afrejsen til Australien, det vil foregå på Silverstone banen den 29 februar.

McLaren, Jaguar, Williams, Benetton, Prost, Sauber og BAR har alle meldt deres ankomst til Jerez imorgen.

Jordan og Jaguar vil sammen med Williams, Benetton, BAR og McLaren teste på Silverstone den 29 februar. Ferrari vil forsætte med at teste alene på Mugello og Fiorano indtil den 29 februar.

Der er kun Minardi og Arrows tilbage på Barcelona banen i dag.

Man forvente at alle teams ankommer til Melbourne i næste uge, mellem den 4 og 5 marts. Der er første gang fri træning den 10 marts kl 11 lokal tid, det vil være kl 23 dansk tid, tror jeg nok.

Ellers må vi bare slå koldt vand i blodet, der er kun 17 dage til det hele starter igen.

BKP  


Hop til top
Hellman & Friedman tror på F1

Hellman & Friedman Private Equity Group, som har købt 37,5 % af Bernie Ecclestone's aktier i FOA, udtaler at de har gjort alletiders køb.

Administrerende direktør for Hellman & Friedman Private Equity Group, Pat Healy udtaler:
"Det er ikke meningen at vores aktier skal på børsen lige med det samme.
Vi er sikker på at i fremtiden vil det være mere gunstigt at komme på børsen, men lige nu venter vi og ser tiden an. Når vi finder finder det rigtige tidspunkt, så er det meningen at vi sælger 50% af vores aktier, og beholder de andre 50% selv, men der er ikke sat nogen tidsramme for hvornår det skal ske".
Pat Healy forsætter:
"Det er nu små 2 år siden at vi første gang talte med Bernie Ecclestone om arbejde sammen. Der er et privilegium vi værdsætter meget højt at få lov til at arbejdesammen om F1.
Vi tror der er en stor verdensomfattende frihed med en ekstraordinær demografisk appel".

BKP  


Hop til top
Minardi nyheder - Mandag

Endnu en perfekt dag for Minardi teamet i Barcelona.
Begge kører var ude at teste hele dagen, og der var ingen problemer med racerne.

Marc Gene var tidligt ude for at teste bremser.
MG kørte 40 omgange uden problemer, og sagde bagefter " Jeg bliver mere og mere glad for den nye M02, og jeg er sikker på at vi nok skal overstige vores og andres forventninger til teamet".

Gaston Mazzacane kom på banen om eftermiddagen.
GM testede fortrinsvis set-ups, men det blev også tid til at træne starter og pit stops.
Ialt nåede GM at køre 30 omgange.

Marc Gene vil forsætte med at teste tirsdag morgen inden teamet tager tilbage til Italien, hvor de har base.
På de 6 dage testen har kørt, har Minardi team gjort en god figur, og sammenlagt har de kørt 1.250 km.

BKP  


Hop til top
Arrows nyheder - Tirsdag

Jos Verstappen har sluttet sin test på banen ved Barcelona. Da testet var slut tog JV direkte til lufthavnen og fløj sammen med sin racer tilbage til England for at finpudse raceren, da den skal være klar til præsentation på mandag for sponsorer og pressen.
Alt dette foregår i Arrows hovedkontor som ligger i Leafield,Witney,Oxon,OX8 5PF.

Pedro de la Rosa vil teste tirsdag på banen, her skal de la Rosa lave de sidste test på A21-02, som ikke har været stabil under testen, der har været mange problemer med gearkassen, så det håber man at man kan få løst under tirsdagens afslutende test.
Efter testen tager de la Rosa direkte tilbage til Leafield for at være klar til på mandag. Pedro de la Rosa will be in action on Tuesday at Barcelona to conclude his testing programme before returning to the team's base in Leafield.

BKP  


Hop til top
Barcelona test - Mandag

Der var ikke mange i aktion. Faktisk er det kun de to mindste team i Formel 1 der testede i dag, mandag. Testen om formiddagen i regnvejr og Arrows havde Jos Verstappen i aktion. Hollænderen brugte tiden til at teste i regnvejr, hvor han kørte 38 omgange. Der var fortsat problemer med A21-02-chassisets gearkasse, hvorfor det i stedet blev A21-01'eren der blev anvendt om eftermiddagen.

Ved middagstid var banen blevet tør og naturligvis blev der skiftet til tørvejrsdæk, og arbejdede med set-up, og pitstop. Sidst på dagen blev der kørt med lette tanke og friske dæk, hvorfor der blev sat så hurtige tider.

Hos Minardi var begge kørere på banen og for Marc Gene var der ingen problemer. Spanieren er ved at lære raceren bedre at kende. Mazzacane brugte dagen på at arbejde sammen med ingeniørerne og finde sig til rette i raceren samt at teste pitstops.

Testtider fra Barcelona, mandag den 21. februar 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Jos VerstappenArrows-Supertec1:20,3693
Marc GeneMinardi-Fondmetal1:22,7740
Gaston MazzacaneMinardi-Fondmetal1:23,8030

BB  


Hop til top
Chateau Schumacher?

Ifølge italienske medier er Michael Schumacher allerede nu ved at planlægge et mindre bierhverv. Meget tyder på at Schumacher kan blive vinbonde. Han skulle have købt en ejendom på godt 500 hektar i nærheden i nærheden af Toscana og i et område der er kendt som at være et velrenommeret vindistrikt. Det ventes at Schumacher kommer til at producere den kendte Brunello di Montalcino-rødvin - og der kan de bedste vine sælges for et par tusind kroner. Så mon vi snart ser en Chateau Schumacher på gaden?
BB  


Hop til top
Bevidst hysteri om Button?

Det er næsten kvalmende at se den måde den britiske presse har kørt Jenson Button frem som årets helt store profil - og ikke mindst hvordan Button har formået at holde pressen i kog med nyheder om alle mindre væsentlige ting. Hysteriet om Jenson Button har efterhånden slået igennem længere ned i rækkerne - nu er det de unge teenagere der råber op om at de allerede nu er klar til Formel 1. Hvad bliver det næste? Har Frank Williams skrevet kontrakt med Michael Schumachers søn for at være helt på den sikre side?

Om ikke andet har Button fået meget opmærksomhed, og selvom han i øjeblikket rider på den store bølge, skal han også forvente at få lige så meget igen hvis det viser sig at være et fejlslag at tage et år i Formel 1 - og så med et team der er under udvikling. Pressen har da også forsøgt at slå flere ting meget stort op - eksempelvis med hensyn til Buttons manglende testtid. Ralf Schumacher har indset at pressen forsøger at spinde historier på fiktive historier. Om Buttons ambitioner om at få superlicensen siger han: "Pressen gjorde så meget ud af det. Jeg kendte den rigtige historie, og det gjorde presse åbenbart også, men de fordrejede det for at gøre det spændende og lægge pres på når det ikke var nødvendigt. Jeg kan ikke lide den måde det sker på. Pressen gør det godt i Formel 1, men de ser ud til at mangle historier på denne tid af året," siger Ralf Schumacher. Jeg kan kun være helt enig i Ralf Schumacher analyse af pressens rolle i denne tid af året. Forhåbentlig får Button minimal opmærksomhed når sæsonen begynder.

BB  


Hop til top
Schumacher kørte galt med 280 km/t

Det er nu kommet frem at Michael Schumacher var indblandet i en alvorlig ulykke på Mugello banen i fredags.
I Scarperia kurven kørte MS med 280 km/t direkte ind i bildækkene som dannede en mur foran betonvæggen.
Ulykken mindede meget om den MS var ude for på Silverstone sidste år, men her på Mugello banen havde man taget ved lære af den ulykke. Man har man sat 2 rækker bildæk op i alle hurtige kurver, og flyttet bildækkene ud fra betonvæggen.
Det var åbenbart det der redde MS fra at komme galt afsted igen; MS slap unden skrammer.

MS udtaler til pressen " Fejlen var min, jeg kørte over grænsen for hvor hurtig man kan tage Scarperia kurven, der er banens hurtigste kurve. Når man kører 20 km/t hurtigere en hvad man kan køre, så presser man sin bil over den tilladte grænse, men jeg skulle jo finde ud af hvor hurtig F1-2000 kan køre, og det gjorde jeg så".

Nyheden er først sluppet ud nu, fordi det var adgangs forbud for pressen til testen og man har totalt ignoreret pressen ved ikke at oplyse om ulykken før nu.

BKP  


Hop til top
Benetton åbner fitness-center

McLaren er ikke ene om at bygge nyt. Benetton har lavet en lille tilbygning (360 kvm.) til deres faciliteter. Pris i omegnen af 45 mill. kr. Teamet har af en eller anden grund indset, at der skal gøres mere for kørerne, og det nye center indeholder ud over faciliteter til at styrke kørerne fysisk, også et laboratorium, mødelokaler og forskellige testrum. Centret ledes af den tidligere triatlet og britiske mester i langrend, Bernie Shrosbree.

Rocco Benetton sagde bl.a. ved åbningen som foregik i dag (mandag), at en kørers præstation er dybt afhængig af den fysiske form. "Jeg tror på, at ved at investere i den fysiske sundhed, kan vi blive mere konkurrencedygtig, og dermed forbedre vore resultater. Og det er ikke kun kørerne der skal bruge centret, alle i teamet har adgang til at bruge faciliteterne."

Bernie Shrosbree sagde: "I et løb udsættes en kører for store fysiologiske stressfaktorer, og stærke kræfter påvirker køreren specielt omkring nakkeregionen. Det er ikke unormalt at køreren udsættes for en g-kraft på op til 5 G. Så vi har arbejdet meget sammen med leverandørerne til centret, med at finde det rigtige udstyr, så kørerne kan få den rigtige træning."

Derudover er teamet taget til Lurcy Levis i Frankrig for at teste aerodynamikken ved specielt høj fart. Derefter tager teamet til Jerez i løbet af ugen, og i næste uge gælder det Silverstone. Og så skal man hvis alt går vel, være klar til det australske GP.

PDL  


Hop til top
Irvine advarer Barrichello

Den evigt kontroversielle Eddie Irvine er igen på banen med et par af hans sædvanlige udtalelser. Til bl.a. Michael Schumachers fanklubs webside skulle han have sagt følgende: " Schumacher vil "dræbe" Barrichello, som han har gjort ved stort set alle andre af hans medkørere. Barrichello skal regne med at være nr. 2 i teamet. Schumacher har ikke i sin kontrakt skrevet nogle steder at han er nr. 1. Hans eneste privilegium er, at han har ret til reservebilen. Han er nr. 1 fordi han er så god som han er."

Gad vide om Irvine har set Schumachers kontrakt?

Irvine forsætter: "Jeg anser Barrichello for at være en af de seks bedste kørere i feltet, og lige nu er pressens fokus på ham, men lige så snart Schumacher begynder at vinde igen, vil al opmærksomheden være væk fra ham. Barrichello er en rigtig god kører, bare ikke så god som Schumacher."

PDL  


 

Hop til top21.2.2000

F1 Holdings solgt

Så lykkedes det for Bernie Ecclestone at få solgt den del af aktierne som Morgan Grenfell ikke ville have. 37,5% af Formula One Holdings er blevet solgt til Hellman & Friedman for den nette sum af 625 millioner pund, eller 7,5 milliard kroner. Ved købet af aktierne får Hellman & Friedman placeret to bestyrelsesmedlemmer i F1 Holdings bestyrelse.

"Vi har kigget på Formula One Holdings i et par år. Det er den del af rettighedsvirksomhed som vi vurderer højt. Vi begyndte i 1998 samtaler med Bernie Ecclestone om hvordan vi kunne arbejde sammen," siger Patrick Healy, der er direktør hos Hellman & Friedman. F1 Holdings er endnu ikke børsnoteret, men Healy mener ikke at det skal ske lige med det samme.

Morgan Grenfells tyske del, Deutsche Bank ejer 12,5% af F1 Holdings, og det blev solgt oktober sidste år for en værdi af godt 2,5 milliarder kroner. Morgan Grennfell ønskede ikke at anvende optionen på yderligere 37,5%. Flere af de aktier der ville blive købt skulle derefter sælges videre til investorer, men dette blev altså ikke til noget da optionen udløb og i stedet kunne Hellman & Friedman købe en stor del af Ecclestones firma. Bernie Ecclestone og hans familie ejer selv 50% af firmaet.

Efterfølgende bliver der sandsynligvis lidt problemer med de investorer som forventede at Morgan Grenfell anvendte deres option. Derudover er der en investor som mener at han havde førsteret til optionen som Morgan Grefell havde. Derudover er det interessant at se at Benetton-familien også var en af de interesserede investorer i F1 Holdings.

BB  


Hop til top
Villeneuve til McLaren?

Så er et af 2000-sæsonens første kørerrygter kommet for dagens lys. Et af de attraktive sæder efter denne sæson er David Coulthards. Skotten skal virkelig til at levere en god indsats og komme tættere på Mika Hakkinen hvis han skal gøre sig forhåbninger om at bevare sin plads hos McLaren.

Til den plads bejler Panis og nu måske også Jacques Villeneuve der p.t. kører hos BAR. Canadieren kan dog vælge at stoppe samarbejdet efter denne sæson hvis det viser sig at BAR-Honda ikke inden for de kommende år kan føre ham til VM-titler.

Der må McLaren nødvendigvis være at foretrække for Villeneuve. McLaren vil være villige til at betale en årsløn på lidt over 130 millioner kroner for canadieren. Det ventes at McLaren under alle omstændigheder vil sende et par følere ud, inden der eventuelt bliver tale om kontraktforhandlinger.

BB  


Hop til top
Lovlig eller ulovlig?

Der er stor debat i Formel 1-kredse. To fremtrædende Formel 1-folk har hver sin mening om hvordan tingene foregår i Formel 1 - hvilket selvfølgelig ikke er så underligt. Men de er alligevel meget uenige. Det er den tidligere verdensmester og nuværende alt-kommenterende Niki Lauda og Jaguars designer Gary Anderson der har forskellig mening om hvor lovlige Formel 1-racerne er.

Gary Anderson har i et interview fremhævet at der snydes i Formel 1 - og at det ikke er et eller to teams der gør det - nej det er alle teams der bryder reglementet! Blandt andet var der sidste år stor debat om de fleksible bagvinger, hvor flere teams blev fotograferet med bagvinger der hældede ret meget bagud for at minimere luftmodstanden. FIA greb ind og satte intervaller for hvor fleksible vingerne måtte være. "Men ud over bagvingen er der andre dele på raceren der er fleksible," afslører Gary Anderson. Det er blandt andet flere mindre dele der i et samlet hele giver hver racer en præstationsmæssig fordel.

Blandt andet kom Anderson ind på problematikken om de famøse vinger som Ferrari brugte i Malaysia. På en måde mener han at det skulle straffes, men omvendt var det måske også i overkanten. "Jeg tror at alle racere i Formel 1 er ulovlige på en eller anden måde," siger han kontant. Om ikke andet kan man så stille spørgsmålstegn ved Jaguars racer - den må jo også være ulovlig på en eller anden måde. At der er spionage i Formel 1 er næsten kun naturligt. "Det er en krig at være med i Formel 1," siger Anderson da han blev spurgt om hvorvidt teams venter med at angive et andet team indtil man kan drage fordel af det - McLaren vidste jo i længere tid besked om Ferraris vinger men ventede alligevel med at angive dem i Malaysia hvor VM kunne afgøres med en diskvalifikation af Ferrari og deres to kørere.

Men hvor Gary Anderson mener at alle racere er ulovlige siger Niki Lauda det modsatte. Lauda udtaler sig dog ikke i så brede vendinger som Anderson, men tager udgangspunkt i et konkret eksempel. "Jeg er sikker på at alle racere er lovlige," siger Lauda. Det har i år været Jordans og Ferraris tolkning af reglementer vedrørende sidebeskyttende foranstaltninger der har været til debat i Formel 1-kredse. Ferrari, Jordan og til dels og Arrows har valgt at lave mini-vinger der er placeret på sidekasserne. Dermed bliver kørerens hoved ikke nær så beskyttet som der ellers lægges op til i reglementer. Adrian Newey mener dog ikke at minivingerne giver bedre aerodynamik og bedre luftstrømme til luftindtaget over kørerens hjelm.

Med de mange tekniske fremskridt og en intens og næsten drabelig kamp om VM skal vi nok komme til at høre mere om dele og design der enten overtræder reglementet eller ligger i gråzonen af hvad der er lovligt inden for FIAs reglement.

BB  


Hop til top
Ralf går efter VM i 2001

Ralf Schumacher tror på konstellationen BMW og Williams - og i 2001 skal den sammensætning føre lillebroder Schumacher til VM-titlen. Denne sæson skal der udvikles på raceren og BMW skal lære Formel 1 at kende efter at have været ude i en årrække.

"Jeg håber at vi kan kæmpe med om VM i 2001," siger Ralf Schumacher men erkender dog at det kan tage flere år. Storebroder Michael har nu forsøgt flere gange at vinde titlen for Ferrari, men indtil videre stadig uden held. Men Williams har gode muligheder for at vende tilbage til toppen af Formel 1 efter en mindre nedtur de sidste par år. "Williams er et team der altid har været med fremme. Deri ser jeg gode muligheder," beretter Ralf der også tror at BMW kan komme med gode input og på sigt kan få Williams helt frem i toppen af Formel 1. Under alle omstændigheder er Ralf blevet en bedre Formel 1-kører efter hans noget klodsede debutsæson og han er nu en kører man bestemt skal være opmærksom på. "Jeg har ikke følt at jeg har stået i skyggen af min broder," siger han selv. Men på trods af dette kan det vel kun siges at han for alvor trådte helt ud af skyggen i år, efter at have vist sig at være en moden og lidt mere tænkende kører. Man kan så lige bemærke at det samme gjorde sig gældende for storebroder Michael - det tog også et par sæsoner før han fik det bedste frem i sig.

BB  


Hop til top
BAR forsøger igen

Testen i Kyalami var for BAR såvel som BMW-Williams direkte til at arkivere lodret efter alt det dårlige vejr og de mange problemer det dermed affødte. Men nu er BAR-teamet, sammen med flere andre teams, klar til at tage til Jerez til den sidste store test inden det for alvor går løs i Melbourne i begyndelsen af marts. "Vi mistede tid de første dage på grund af vejret, og så løb vi ind i nogle mindre tekniske problemer i de to sidste dage," siger Jacques Villeneuve der kommer i aktion i testen i Sydspanien.

BAR i regnvejret i Sydafrika

Testen er virkelig vigtig for BAR - teamet er meget opsatte på at komme godt fra start i år efter den katastrofale 1999-sæson hvor det ikke blev til andet end varm luft og dårlige resultater. "Vi har stadig arbejde at udføre og Jerez-testen er meget vigtig," siger den tidligere verdensmester. Testen bliver også en forberedelse til løbet i Melbourne. "Vi planlægger at køre med chassiset i Melbourne-design i den kommende test på Jerez," siger Malcolm Oastler.

BB  


Hop til top
Prost fik minimalt udbytte

4 dage i Barcelona for Prost gav ikke det helt store udbytte for det franske "landshold". Teamet havde begge kørere i aktion, men der var mange problemer med raceren og teamet fik ikke kørt mange omgange under testen, hvilket bestemt ikke lover godt for Prost-teamets ambitioner for 2000-sæsonen.

Der var flere problemer med elektronikken som blandt andet ødelagde gearkassen, og dette hindrede testen. Dermed kom teamet slet ikke til at teste de forskellige ting som de havde planlagt og teamet er derfor ikke rigtig kommet i gang med at få testet AP03'eren. "Vi kom til Barcelona med et fyldt udviklingsprogram, som vi ikke var i stand til at gennemføre, på grund af fortsatte problemer med elektronikken," siger John Walton. Dette er meget skuffende for teamet hvilket teams sportsdirektør selv erkender. "Vi er opsatte på at finde årsagen til dette hurtigt. Vi har nu vores elektronikteam til at arbejde med Peugeot og TAG-ingeniørerne for at finde en løsning og få racerne hurtigt tilbage på banen," siger Walton. Prost-teamet har i år fået TAG til at levere elektronik, men indtil videre har dette været meget problematisk.

Selvom det kunne ligne den helt store katastrofe for Prost, så er Jean Alesi positiv. "Vi er blevet bedre, selvom dette ikke kan ses på stopuret," siger den rutinerede franskmand.

BB  


Hop til top
Hill stadig populær

En undersøgelse foretaget af et britisk blad har fundet frem til nogle af de populæreste hjemmesider i Storbritannien. I England er Damon Hill stadig populær på trods af at han nu er ude af Formel 1. Hans hjemmeside blev placeret som nummer 5 - og at Damon Hills hjemmeside kan være så populær er næsten en gåde, eftersom den stort set ikke har været opdateret i længere tid.

Dog havde Damon Hill meget modstand fra andre sportsstjerner. Ikke helt overraskende er det hjemmesider med tennisskønheden Anna Kournikova der klikkes oftest ind på. Fodboldspilleren David Beckham fra Manchester United må nøjes med en andenplads.

BB  


Hop til top
Australiens GP er sikret

Efter en ny forhandlingsrunde mellem de involverede parter i striden om kortere arbejdstid, bedre arbejdsforhold og bedre løn, ser det nu ud til at det australske GP er sikret. I den igangværende forhandlingsrunde er der lavet en aftale mellem parterne på begge sider af bordet, lydende på at Albert Park er konfliktfrit område, indtil forhandlingerne er overstået.

Det skal bl.a. ses i lyset af, at man forventer op imod 36.000 tilskuere fra udlandet. Det er jo lidt af en sjat, og der er mange penge i disse tilskuere. Man har fra organisation af GP'et ansat ekstra elektrikere, for at være sikker på at alt det elektriske fungerer under GP'et, lys og tidtagning osv. Der er bl.a. sagt at hvis det rygtes at forholdene ikke er i orden, vil mange tilskuere specielt de udenlandske undlade at komme, så vil de hellere blive hjemme og se løbet på fjernsynet. Det kan ingen have interesse i. Alle forholdene skal være i orden, så standarden er ligeså god som andre steder. Der er jo et økonomisk aspekt i at holde standarden. Det er en enorm omsætning for mange, samt at man kan risikere at FIA, måske går ind og blander sig, og måske flytter løbet tilbage til Adelaide eller andre steder.

PDL  


Hop til top
McLaren ikke helt tilfreds med ny bil

Efter at McLaren havde præsenteret deres nye bil og prøvet den i test lige efter, lød det fra Hakkinen, at de var længere fremme med MP4-15 end de var med MP4-14 sidste år ved samme tid, og at det er en vinderbil. Men det kan vise sig at det måske var lidt for optimistisk, eller også var det en politisk udtalelse fra Hakkinen, det er jo ikke første gang. Det har nemlig vist sig ved de efterfølgende tests, at bilen ikke helt lever op til forventningerne. Og i de sidste tests har der åbenlyst været problemer af forskellig karakter, også selv om man har sat hurtige tider. Og ifølge forlydender er der i hast udviklet nye dele og komponenter som skal testes i den kommende uge. Det har også været forlydender fremme om at man har udviklet to helt nye chassiser, og at de to eksisterende chassiser skal være reservebiler under løb. Man vil bl.a. undgå starten fra sidste år i netop Australien, hvor begge biler udgik med få omganges mellemrum.

McLaren lider også af pladsmangel. Så man har besluttet at flytte hele det store fabriksanlæg, idet der ikke er plads til at udvide på det eksisterende i Woking. Det er endnu ikke offentliggjort hvor den nye base skal være.

PDL  


Hop til top
Montezemolo "Schumacher køre også i 2001"

Ferrari præsident,Luca di Montezemolo, sagde søndag til den tyske avis Welt am Sonntag, at selv om Michael Schumacher ikke vinder titlen i år, så køre MS for Ferrari i år 2001.
Vores mål i år er vinde begge titler, men i de 3 sidste år har vi virkeligt kæmpet for at vinde, men det er ikke lykket for os endnu, men i år skal det være.
Det ligger til MS at ville vinde, når det så ikke sker, så bliver man selvfølig skuffet.
Hvis vi vinder et løb, så er det godt, men hvis vi IKKE vinder, så er vi bare en flok jublende idioter der ikke fatter en skid af det hele.
Man kan godt blive lidt træt af at høre på det hele tiden.

Sidst Ferrari vandt kørernes title var i 1979.

BKP  


Hop til top
Minardi "Det bliver hårdt i år"

Det ser ud til at det bliver et hårdt år for det lille Minardi team.
Når man starter om 3 uger i Melbourne så ahr man en gamle Zetec-V10, den er dog omdøbt til Fondmetal, men det gør jo ikke motoren bedre.

Det kom også som lidt af en overraskelse at Marc Gene igår satte dagens og indtil videre testens hurtigste tid.

MG udtalte fornyligt "Det bliver meget svært at lave et godt resultant i år.
Man kan gøre det på 2 måder.
Den ene er på banen og det kræver en masse energi og krafter fra teamet, og det har vi nok ikke endnu
Den anden mulighed er at være med når sæsonen starter, vi har bevist at vores bil er stabil, og den kan køre en hel løbsdistance, så det er der hvor vi skal lave vores point.
Mange af de andres biler er ikke helt stabile, men vi ved at de bliver det efter et par løb.
Jeg har ikke ondt af mig selv, men jeg syntes at det er synd for teamet, de arbejder døgnet rundt så vi kan komme ud og kører. De får ikke den respekt de måske har krav på, fordi vi er et lille team".

BKP  


Hop til top
Nyt og tider fra Barcelona - søndag

Nu kan det snart ikke blive værre for Prostteamet, for 4 dag i træk havde de store problemer med deres biler, denne gang var det de elektroniske dele der drillede.
Igen idag(søndag) fik hverken Jean Alesi eller Nick Heidfeld noget ud af dagen.
Sportsdirektør John Walton udtalte til pressen "Vi er tydeligt skuffet, men vi vil blive ved til vi har rettet alle de fejl der åbenbart er på vores biler.
Vores tekniker og TAGs ingeniør arbejder på højtryk sammen med Peugeot for at finde fejlende, så vi kan få bilerne ud at køre så hurtig som muligt".

Arrows teamet forsatte med deres testarbejde hele dagen.

Jos Verstappen trænede pitstop om formiddagen.
JV kørte 6 omgange om formiddagen, og om eftermiddagen kørte JV 66 omgange, JV var kun inden for at få skiftet dæk og fylde bilen op.
Der vat ingen problemer med Jos Verstappens bil hele dagen.

Pedro de la Rosa var igen ramt af problemer med gearkassen om formiddagen, men da dagen var færdig havde han gennemført 48 omgange.
Pedro de la Rosa brugte det meste af eftermiddagen på at teste forskellige aerodynamiske rettelser og driftsikkerhed.
Begge kører vil teste igen mandag.

Marc Gene var dagens hurtigste mand i sin Minardi. Det var også den hurtigste tid under hele testen i denne uge.
MG kørte 42 omgange, den bedste tid blev sat på omgang 37.

Gastón Mazzacane forsatte sin test fra om lørdagen.

Tider fra Barcelona:
Plac.KørerTeamTid
1Marc GeneMinardi1:21,48
2Jos VerstappenArrows1:21,70
3Nick HeidfeldProst1:23,27
4Gastón MazzacaneMinardi1:23,86
5Pedro de la RosaArrows1:24,04
BKP  


Hop til top
Arrows nyheder - Søndag

Så kom der gang i begge Arrows biler, der var kun problemer med A21-02. Begge kører, Jos Verstappen i chassis A21-01 og Pedro de la Rosa i chassis A21-02, brugte hele dagen til at gennemteste deres biler.

Pedro de la Rosa kørte en fuld løbsdistance, så det har været en hård arbejdsdag for Pedro de la Rosa .
Pedro de la Rosa havde en del problemer med gearkassen på førstedagen, men nåede at køre 48 omgange.

Jos Verstappen havde mere held i dag, efter en rigtig dårlig dag igår, hvor han kun fik kørt 6 omgange inden der gik ild i bilen.
Idag kørte Jos Verstappen 20 omgange uden problemer, hans bedste tid var 1:21.7, og så var bilen fyldt helt op med brændstof.

Om eftermiddagen kørte Pedro de la Rosa bare der ud af, for ham gjaldt det bare om at få så mange kilometer i bilen som muligt inden testdagen sluttede.

Jos Verstappen brugte eftermiddagen på at teste nogle aerodynamiske ændringer på bilen.

BKP  


Hop til top
Ferraritest på Mugello - søndag

Søndag på Mugello var en travl dag, Rubens Barrichello brugte dagen på at køre over 300 kilometer.
RB startede dagen med at teste forskellige set-ups og nogle enkelte nye ting.
Da alle ting var afprøvet gik man igang med at simulere et helt løb.
RB lavede 3 X 20 omgange, hvilket svare til 315 kilometer.RB bedste tid var 1:24:990, næsten lige så hurtig som Michael Schumachers tid fra i fredags, den var på 1:24:850, og var ny banerekord.
Testen forløb helt uden problemer, og da dagen var omme, så havde RB kørt 84 omgange.

Efter testen sagde RB at F1-2000 på alle punkter er bedre end F399. Han var også glad for at de havde fundet at set-up der passer til ham, det ligger meget tæt på MS's set-up, men der en nogle enkle ændringer.
RB glæder sig til at teste igen på tirsdag, for mandag er nemlig hvile dag.

BKP  


Hop til top
Nyt og tider fra Barcelona - lørdag

Igen var det Mika Hakkinen der var hurtigst af alle under lørdagens test på banen ved Barcelona.
Den flyvende finne kørte 51 omgange uden problemer.
MH hurtigste omgang var 1:21:85.
David Coulthard kørte 96 omgange uden problemer og den hurtigste omgang var 1:22:45.

Igen i dag blev det kun til få omgange til det lille team Minardi.
Marc Gené køret 18 omgange, men nåede at sætte en fantastisk tid der rakte til at være dagens anden hurtigste tid. Marc Gené køret en omgang på 1:22:09.
Gastón Mazzacane forsætter med at teste, og for at lære MO2 at kende. Gastón Mazzacanes hurtigste tid var 1:23:645.

Eddie Irvine er ved at føle sig tryg i den nye Jaguar. EI gennemførte 47 omgange.Den hurtigste var på a 1:22:88.
EI sagde efter testen "Jeg ville gerne have at vi skulle have kørt nogle flere kilometer, nu da vi har fundet fejlen på bilen og har chancen for at gøre noget ved dem".
Holdkammerat Johnny Herbert var igen en anelse hurtigere en EI. JH bedste tid var 1:22:82.

Det man kan sige om Arrows og Jos Verstappen er at, hos dem sker der altid noget dramatisk. Lørdag havde de rigtig gang i den, de havde nemlig ild i deres bil. Ilden opstod fordi der var en olielækage i deres motor. Jos Verstappen slap uskadt.

Tider fra Barcelona:

Plac.KørerTeamTid
1Mika HakkinenMcLaren1:21,85
2Marc GeneMinardi1:22,09
3David CoulthardMcLaren1:22,45
4Johnny HerbertJaguar1:22,82
5Eddie IrvineJaguar1:22,88
6Jarno TrulliJordan1:22,90
BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk