Fiat er nemlig på det seneste kommet i vælten efter at der går rygter om at den italienske bilgigant har problemer med økonomien. Rygterne om en fusion mellem Fiat og DaimlerChrysler rumler stadig, selvom de er blevet tonet ned de sidste uger. Fiat ved godt at de ikke kan retfærdiggøre yderligere udgifter til Ferrari, hvis det igen viser sig at teamet ikke kan vinde den VM-titel som de jagter efter 21 års pause. Teamet har godt nok sikret sig Michael Schumacher i 2001 - men alene hans løn vejer tungt i budgettet - man regner med at Schumacher får godt 250 millioner kroner fra Ferrari til Schumacher hvert år. Spørgsmålet er om Fiat og dermed også Ferrari føler at det er dyrt købt hvis det igen skulle blive til en andenplads.
Michael Schumacher er dog kun en del af budgettet - totalt set regner man med at Ferrari har et budget i omegnen af 2 milliarder kroner. Hvis Fiat indenfor de kommende år skal til at spare, kan det meget vel komme til at påvirke Ferraris budget. Spørgsmålet er så om sæsonen 2000 kan blive vind eller forsvind for Ferrari - eller i det mindste at Ferrari må til at skulle spare, hvilket vil påvirke mulighederne for at teamets racere kan udvikles.
Flavio Briatore har sammen med Bernie Ecclestone været interesseret i at samarbejde om at stable en europæisk fodbold-superliga på benene, men disse planer er indtil videre lagt på is. Men Briatore er stadig interesseret i fodbold og denne gang har han kastet sin kærlighed på et hold i det der svarer til den tredje liga i Italien - Palermo. "I fodbold handler det ikke om andet end god ledelse. Hvorfor skulle jeg ikke få succes i fodbold?" siger den tidligere teamchef.
Briatore satser på at den sicilianske klub kan komme op i Italiens bedste række - serie A.
Rocco Benetton er fuld af rosende ord om den nuværende partner. "Vi har en partner i Renault Sport Supertec som er en utrolig god partner," siger teamchefen og viser igen hvad det er teamet fokuserer på - Renault skal helst kunne ses som en del af teamet, selvom det faktisk er et tuningsfirma der sælger motorer til Benetton. Teamet håber dog at kunne overtale Renault til at gå direkte tilbage til Formel 1 næste år, eftersom Benetton-teamet nu er på vej mod den dårlige del af Formel 1-feltet da de står uden et samarbejde om at køre med fabriksmotorer.
Derudover er Rocco Benetton ked af at der er så få motorleverandører - de holder sig som oftest kun til et team. Men han har forstået hvad der er dagsorden i Formel 1 i øjeblikket. "De næste par år er deres år," siger Rocco Benetton om de store bilgiganter der leverer motorer til Formel 1-teams'ene. "Der er ikke nogen teamejere eller lignende - de må gå i samarbejder. Det er fremtiden," konkluderer han. Benetton håber så at de kan være Renaults samarbejdspartner, men de kommer sikkert til at konkurrere med blandt andet Prost-teamet om det samarbejde.
McLaren, Jaguar, Williams, Benetton, Prost, Sauber og BAR har alle meldt deres ankomst til Jerez imorgen.
Jordan og Jaguar vil sammen med Williams, Benetton, BAR og McLaren teste på Silverstone den 29 februar. Ferrari vil forsætte med at teste alene på Mugello og Fiorano indtil den 29 februar.
Der er kun Minardi og Arrows tilbage på Barcelona banen i dag.
Man forvente at alle teams ankommer til Melbourne i næste uge, mellem den 4 og 5 marts. Der er første gang fri træning den 10 marts kl 11 lokal tid, det vil være kl 23 dansk tid, tror jeg nok.
Ellers må vi bare slå koldt vand i blodet, der er kun 17 dage til det hele starter igen.
Administrerende direktør for Hellman & Friedman Private Equity Group, Pat Healy udtaler:
"Det er ikke meningen at vores aktier skal på børsen lige med det samme.
Vi er sikker på at i fremtiden vil det være mere gunstigt at komme på børsen, men lige nu venter vi og ser tiden an. Når vi finder finder det rigtige tidspunkt, så er det meningen at vi sælger 50% af vores aktier, og beholder de andre 50% selv, men der er ikke sat nogen tidsramme for hvornår det skal ske".
Pat Healy forsætter:
"Det er nu små 2 år siden at vi første gang talte med Bernie Ecclestone om arbejde sammen. Der er et privilegium vi værdsætter meget højt at få lov til at arbejdesammen om F1.
Vi tror der er en stor verdensomfattende frihed med en ekstraordinær demografisk appel".
Marc Gene var tidligt ude for at teste bremser.
MG kørte 40 omgange uden problemer, og sagde bagefter " Jeg bliver mere og mere glad for den nye M02, og jeg er sikker på at vi nok skal overstige vores og andres forventninger til teamet".
Gaston Mazzacane kom på banen om eftermiddagen.
GM testede fortrinsvis set-ups, men det blev også tid til at træne starter og pit stops.
Ialt nåede GM at køre 30 omgange.
Marc Gene vil forsætte med at teste tirsdag morgen inden teamet tager tilbage til Italien, hvor de har base.
På de 6 dage testen har kørt, har Minardi team gjort en god figur, og sammenlagt har de kørt 1.250 km.
Pedro de la Rosa vil teste tirsdag på banen, her skal de la Rosa lave de sidste test på A21-02, som ikke har været stabil under testen, der har været mange problemer med gearkassen, så det håber man at man kan få løst under tirsdagens afslutende test.
Efter testen tager de la Rosa direkte tilbage til Leafield for at være klar til på mandag. Pedro de la Rosa will be in action on Tuesday at Barcelona to conclude his testing programme before returning to the team's base in Leafield.
Ved middagstid var banen blevet tør og naturligvis blev der skiftet til tørvejrsdæk, og arbejdede med set-up, og pitstop. Sidst på dagen blev der kørt med lette tanke og friske dæk, hvorfor der blev sat så hurtige tider.
Hos Minardi var begge kørere på banen og for Marc Gene var der ingen problemer. Spanieren er ved at lære raceren bedre at kende. Mazzacane brugte dagen på at arbejde sammen med ingeniørerne og finde sig til rette i raceren samt at teste pitstops.
Testtider fra Barcelona, mandag den 21. februar 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Jos Verstappen | Arrows-Supertec | 1:20,36 | 93 |
Marc Gene | Minardi-Fondmetal | 1:22,77 | 40 |
Gaston Mazzacane | Minardi-Fondmetal | 1:23,80 | 30 |
Om ikke andet har Button fået meget opmærksomhed, og selvom han i øjeblikket rider på den store bølge, skal han også forvente at få lige så meget igen hvis det viser sig at være et fejlslag at tage et år i Formel 1 - og så med et team der er under udvikling. Pressen har da også forsøgt at slå flere ting meget stort op - eksempelvis med hensyn til Buttons manglende testtid. Ralf Schumacher har indset at pressen forsøger at spinde historier på fiktive historier. Om Buttons ambitioner om at få superlicensen siger han: "Pressen gjorde så meget ud af det. Jeg kendte den rigtige historie, og det gjorde presse åbenbart også, men de fordrejede det for at gøre det spændende og lægge pres på når det ikke var nødvendigt. Jeg kan ikke lide den måde det sker på. Pressen gør det godt i Formel 1, men de ser ud til at mangle historier på denne tid af året," siger Ralf Schumacher. Jeg kan kun være helt enig i Ralf Schumacher analyse af pressens rolle i denne tid af året. Forhåbentlig får Button minimal opmærksomhed når sæsonen begynder.
MS udtaler til pressen " Fejlen var min, jeg kørte over grænsen for hvor hurtig man kan tage Scarperia kurven, der er banens hurtigste kurve. Når man kører 20 km/t hurtigere en hvad man kan køre, så presser man sin bil over den tilladte grænse, men jeg skulle jo finde ud af hvor hurtig F1-2000 kan køre, og det gjorde jeg så".
Nyheden er først sluppet ud nu, fordi det var adgangs forbud for pressen til testen og man har totalt ignoreret pressen ved ikke at oplyse om ulykken før nu.
Rocco Benetton sagde bl.a. ved åbningen som foregik i dag (mandag), at en kørers præstation er dybt afhængig af den fysiske form. "Jeg tror på, at ved at investere i den fysiske sundhed, kan vi blive mere konkurrencedygtig, og dermed forbedre vore resultater. Og det er ikke kun kørerne der skal bruge centret, alle i teamet har adgang til at bruge faciliteterne."
Bernie Shrosbree sagde: "I et løb udsættes en kører for store fysiologiske stressfaktorer, og stærke kræfter påvirker køreren specielt omkring nakkeregionen. Det er ikke unormalt at køreren udsættes for en g-kraft på op til 5 G. Så vi har arbejdet meget sammen med leverandørerne til centret, med at finde det rigtige udstyr, så kørerne kan få den rigtige træning."
Derudover er teamet taget til Lurcy Levis i Frankrig for at teste aerodynamikken ved specielt høj fart. Derefter tager teamet til Jerez i løbet af ugen, og i næste uge gælder det Silverstone. Og så skal man hvis alt går vel, være klar til det australske GP.
Gad vide om Irvine har set Schumachers kontrakt?
Irvine forsætter: "Jeg anser Barrichello for at være en af de seks bedste kørere i feltet, og lige nu er pressens fokus på ham, men lige så snart Schumacher begynder at vinde igen, vil al opmærksomheden være væk fra ham. Barrichello er en rigtig god kører, bare ikke så god som Schumacher."
"Vi har kigget på Formula One Holdings i et par år. Det er den del af rettighedsvirksomhed som vi vurderer højt. Vi begyndte i 1998 samtaler med Bernie Ecclestone om hvordan vi kunne arbejde sammen," siger Patrick Healy, der er direktør hos Hellman & Friedman. F1 Holdings er endnu ikke børsnoteret, men Healy mener ikke at det skal ske lige med det samme.
Morgan Grenfells tyske del, Deutsche Bank ejer 12,5% af F1 Holdings, og det blev solgt oktober sidste år for en værdi af godt 2,5 milliarder kroner. Morgan Grennfell ønskede ikke at anvende optionen på yderligere 37,5%. Flere af de aktier der ville blive købt skulle derefter sælges videre til investorer, men dette blev altså ikke til noget da optionen udløb og i stedet kunne Hellman & Friedman købe en stor del af Ecclestones firma. Bernie Ecclestone og hans familie ejer selv 50% af firmaet.
Efterfølgende bliver der sandsynligvis lidt problemer med de investorer som forventede at Morgan Grenfell anvendte deres option. Derudover er der en investor som mener at han havde førsteret til optionen som Morgan Grefell havde. Derudover er det interessant at se at Benetton-familien også var en af de interesserede investorer i F1 Holdings.
Til den plads bejler Panis og nu måske også Jacques Villeneuve der p.t. kører hos BAR. Canadieren kan dog vælge at stoppe samarbejdet efter denne sæson hvis det viser sig at BAR-Honda ikke inden for de kommende år kan føre ham til VM-titler.
Der må McLaren nødvendigvis være at foretrække for Villeneuve. McLaren vil være villige til at betale en årsløn på lidt over 130 millioner kroner for canadieren. Det ventes at McLaren under alle omstændigheder vil sende et par følere ud, inden der eventuelt bliver tale om kontraktforhandlinger.
Gary Anderson har i et interview fremhævet at der snydes i Formel 1 - og at det ikke er et eller to teams der gør det - nej det er alle teams der bryder reglementet! Blandt andet var der sidste år stor debat om de fleksible bagvinger, hvor flere teams blev fotograferet med bagvinger der hældede ret meget bagud for at minimere luftmodstanden. FIA greb ind og satte intervaller for hvor fleksible vingerne måtte være. "Men ud over bagvingen er der andre dele på raceren der er fleksible," afslører Gary Anderson. Det er blandt andet flere mindre dele der i et samlet hele giver hver racer en præstationsmæssig fordel.
Blandt andet kom Anderson ind på problematikken om de famøse vinger som Ferrari brugte i Malaysia. På en måde mener han at det skulle straffes, men omvendt var det måske også i overkanten. "Jeg tror at alle racere i Formel 1 er ulovlige på en eller anden måde," siger han kontant. Om ikke andet kan man så stille spørgsmålstegn ved Jaguars racer - den må jo også være ulovlig på en eller anden måde. At der er spionage i Formel 1 er næsten kun naturligt. "Det er en krig at være med i Formel 1," siger Anderson da han blev spurgt om hvorvidt teams venter med at angive et andet team indtil man kan drage fordel af det - McLaren vidste jo i længere tid besked om Ferraris vinger men ventede alligevel med at angive dem i Malaysia hvor VM kunne afgøres med en diskvalifikation af Ferrari og deres to kørere.
Men hvor Gary Anderson mener at alle racere er ulovlige siger Niki Lauda det modsatte. Lauda udtaler sig dog ikke i så brede vendinger som Anderson, men tager udgangspunkt i et konkret eksempel. "Jeg er sikker på at alle racere er lovlige," siger Lauda. Det har i år været Jordans og Ferraris tolkning af reglementer vedrørende sidebeskyttende foranstaltninger der har været til debat i Formel 1-kredse. Ferrari, Jordan og til dels og Arrows har valgt at lave mini-vinger der er placeret på sidekasserne. Dermed bliver kørerens hoved ikke nær så beskyttet som der ellers lægges op til i reglementer. Adrian Newey mener dog ikke at minivingerne giver bedre aerodynamik og bedre luftstrømme til luftindtaget over kørerens hjelm.
Med de mange tekniske fremskridt og en intens og næsten drabelig kamp om VM skal vi nok komme til at høre mere om dele og design der enten overtræder reglementet eller ligger i gråzonen af hvad der er lovligt inden for FIAs reglement.
"Jeg håber at vi kan kæmpe med om VM i 2001," siger Ralf Schumacher men erkender dog at det kan tage flere år. Storebroder Michael har nu forsøgt flere gange at vinde titlen for Ferrari, men indtil videre stadig uden held. Men Williams har gode muligheder for at vende tilbage til toppen af Formel 1 efter en mindre nedtur de sidste par år. "Williams er et team der altid har været med fremme. Deri ser jeg gode muligheder," beretter Ralf der også tror at BMW kan komme med gode input og på sigt kan få Williams helt frem i toppen af Formel 1. Under alle omstændigheder er Ralf blevet en bedre Formel 1-kører efter hans noget klodsede debutsæson og han er nu en kører man bestemt skal være opmærksom på. "Jeg har ikke følt at jeg har stået i skyggen af min broder," siger han selv. Men på trods af dette kan det vel kun siges at han for alvor trådte helt ud af skyggen i år, efter at have vist sig at være en moden og lidt mere tænkende kører. Man kan så lige bemærke at det samme gjorde sig gældende for storebroder Michael - det tog også et par sæsoner før han fik det bedste frem i sig.
BAR i regnvejret i Sydafrika
Testen er virkelig vigtig for BAR - teamet er meget opsatte på at komme godt fra start i år efter den katastrofale 1999-sæson hvor det ikke blev til andet end varm luft og dårlige resultater. "Vi har stadig arbejde at udføre og Jerez-testen er meget vigtig," siger den tidligere verdensmester. Testen bliver også en forberedelse til løbet i Melbourne. "Vi planlægger at køre med chassiset i Melbourne-design i den kommende test på Jerez," siger Malcolm Oastler.
Der var flere problemer med elektronikken som blandt andet ødelagde gearkassen, og dette hindrede testen. Dermed kom teamet slet ikke til at teste de forskellige ting som de havde planlagt og teamet er derfor ikke rigtig kommet i gang med at få testet AP03'eren. "Vi kom til Barcelona med et fyldt udviklingsprogram, som vi ikke var i stand til at gennemføre, på grund af fortsatte problemer med elektronikken," siger John Walton. Dette er meget skuffende for teamet hvilket teams sportsdirektør selv erkender. "Vi er opsatte på at finde årsagen til dette hurtigt. Vi har nu vores elektronikteam til at arbejde med Peugeot og TAG-ingeniørerne for at finde en løsning og få racerne hurtigt tilbage på banen," siger Walton. Prost-teamet har i år fået TAG til at levere elektronik, men indtil videre har dette været meget problematisk.
Selvom det kunne ligne den helt store katastrofe for Prost, så er Jean Alesi positiv. "Vi er blevet bedre, selvom dette ikke kan ses på stopuret," siger den rutinerede franskmand.
Dog havde Damon Hill meget modstand fra andre sportsstjerner. Ikke helt overraskende er det hjemmesider med tennisskønheden Anna Kournikova der klikkes oftest ind på. Fodboldspilleren David Beckham fra Manchester United må nøjes med en andenplads.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at man forventer op imod 36.000 tilskuere fra udlandet. Det er jo lidt af en sjat, og der er mange penge i disse tilskuere. Man har fra organisation af GP'et ansat ekstra elektrikere, for at være sikker på at alt det elektriske fungerer under GP'et, lys og tidtagning osv. Der er bl.a. sagt at hvis det rygtes at forholdene ikke er i orden, vil mange tilskuere specielt de udenlandske undlade at komme, så vil de hellere blive hjemme og se løbet på fjernsynet. Det kan ingen have interesse i. Alle forholdene skal være i orden, så standarden er ligeså god som andre steder. Der er jo et økonomisk aspekt i at holde standarden. Det er en enorm omsætning for mange, samt at man kan risikere at FIA, måske går ind og blander sig, og måske flytter løbet tilbage til Adelaide eller andre steder.
McLaren lider også af pladsmangel. Så man har besluttet at flytte hele det store fabriksanlæg, idet der ikke er plads til at udvide på det eksisterende i Woking. Det er endnu ikke offentliggjort hvor den nye base skal være.
Sidst Ferrari vandt kørernes title var i 1979.
Det kom også som lidt af en overraskelse at Marc Gene igår satte dagens og indtil videre testens hurtigste tid.
MG udtalte fornyligt "Det bliver meget svært at lave et godt resultant i år.
Man kan gøre det på 2 måder.
Den ene er på banen og det kræver en masse energi og krafter fra teamet, og det har vi nok ikke endnu
Den anden mulighed er at være med når sæsonen starter, vi har bevist at vores bil er stabil, og den kan køre en hel løbsdistance, så det er der hvor vi skal lave vores point.
Mange af de andres biler er ikke helt stabile, men vi ved at de bliver det efter et par løb.
Jeg har ikke ondt af mig selv, men jeg syntes at det er synd for teamet, de arbejder døgnet rundt så vi kan komme ud og kører. De får ikke den respekt de måske har krav på, fordi vi er et lille team".
Arrows teamet forsatte med deres testarbejde hele dagen.
Jos Verstappen trænede pitstop om formiddagen.
JV kørte 6 omgange om formiddagen, og om eftermiddagen kørte JV 66 omgange, JV var kun inden for at få skiftet dæk og fylde bilen op.
Der vat ingen problemer med Jos Verstappens bil hele dagen.
Pedro de la Rosa var igen ramt af problemer med gearkassen om formiddagen, men da dagen var færdig havde han gennemført 48 omgange.
Pedro de la Rosa brugte det meste af eftermiddagen på at teste forskellige aerodynamiske rettelser og driftsikkerhed.
Begge kører vil teste igen mandag.
Marc Gene var dagens hurtigste mand i sin Minardi. Det var også den hurtigste tid under hele testen i denne uge.
MG kørte 42 omgange, den bedste tid blev sat på omgang 37.
Gastón Mazzacane forsatte sin test fra om lørdagen.
Tider fra Barcelona:
Plac. | Kører | Team | Tid |
1 | Marc Gene | Minardi | 1:21,48 |
2 | Jos Verstappen | Arrows | 1:21,70 |
3 | Nick Heidfeld | Prost | 1:23,27 |
4 | Gastón Mazzacane | Minardi | 1:23,86 |
5 | Pedro de la Rosa | Arrows | 1:24,04 |
Pedro de la Rosa kørte en fuld løbsdistance, så det har været en hård arbejdsdag for Pedro de la Rosa .
Pedro de la Rosa havde en del problemer med gearkassen på førstedagen, men nåede at køre 48 omgange.
Jos Verstappen havde mere held i dag, efter en rigtig dårlig dag igår, hvor han kun fik kørt 6 omgange inden der gik ild i bilen.
Idag kørte Jos Verstappen 20 omgange uden problemer, hans bedste tid var 1:21.7, og så var bilen fyldt helt op med brændstof.
Om eftermiddagen kørte Pedro de la Rosa bare der ud af, for ham gjaldt det bare om at få så mange kilometer i bilen som muligt inden testdagen sluttede.
Jos Verstappen brugte eftermiddagen på at teste nogle aerodynamiske ændringer på bilen.
Efter testen sagde RB at F1-2000 på alle punkter er bedre end F399. Han var også glad for at de havde fundet at set-up der passer til ham, det ligger meget tæt på MS's set-up, men der en nogle enkle ændringer.
RB glæder sig til at teste igen på tirsdag, for mandag er nemlig hvile dag.
Igen i dag blev det kun til få omgange til det lille team Minardi.
Marc Gené køret 18 omgange, men nåede at sætte en fantastisk tid der rakte til at være dagens anden hurtigste tid. Marc Gené køret en omgang på 1:22:09.
Gastón Mazzacane forsætter med at teste, og for at lære MO2 at kende. Gastón Mazzacanes hurtigste tid var 1:23:645.
Eddie Irvine er ved at føle sig tryg i den nye Jaguar. EI gennemførte 47 omgange.Den hurtigste var på a 1:22:88.
EI sagde efter testen "Jeg ville gerne have at vi skulle have kørt nogle flere kilometer, nu da vi har fundet fejlen på bilen og har chancen for at gøre noget ved dem".
Holdkammerat Johnny Herbert var igen en anelse hurtigere en EI. JH bedste tid var 1:22:82.
Det man kan sige om Arrows og Jos Verstappen er at, hos dem sker der altid noget dramatisk. Lørdag havde de rigtig gang i den, de havde nemlig ild i deres bil. Ilden opstod fordi der var en olielækage i deres motor. Jos Verstappen slap uskadt.
Tider fra Barcelona: