Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.2.2001
 Minardi endelig rullende
 Irvine pusher
 Lauda vil 'back to basics'
 Barcelona test onsdag
 Ferrari klar til Australien
 Villeneuve vs. Schumacher
 Mindst to team dumpet
 Silverstone test onsdag
 
21.2.2001
 McLaren køber italiensk
 Bridgestone vil vinde alle løb i år
 Ferrari som frimærke
 Marques til Minardi
 Sidste test på Silverstone
 Testen er slut på Mugello
 Arrows vil i top seks
 Pedro de la Rosa til Jaguar
 Giancarlo Minardi taler ud
 

Hop til top22.2.2001

Minardi endelig rullende

Så lykkedes det endelig for Minardi at få prøvet deres nye racer. Den nye PS01 (ja ja - Paul Stoddart har allerede sat sit præg på raceren...) har klaret den første shakedown på Vairano.

Det lykkedes at køre 30 omgange, og det forlyder at de blev kørt uden problemer. Begge kørere fik lov til at prøve 2001-raceren, som blev checket igennem for om systemerne kører, men nogen decideret test er der ikke tale om. Teamet har kun to racere med til løbet i Australien og kan derfor ikke tåle at der sker noget alvorligt med racerne inden løbsdagen.

"Det har hele har været lidt tåget, men at se raceren køre for første gang var virkelig et følelsesladet øjeblik og bragte tingene ind i et skarpt fokus," siger Stoddart efter shakedown-testen. Det har krævet en ekstra indsats fra teamet for at få racerne klar, og det har været en kamp mod uret at få raceren rullende inden de skal sendes til Melbourne i det der mest af alt bliver den første testsession for teamet. "Det kunne slet ikke være sket uden den store indsats som alle i teamet, både i Faenze og Ledbury, og jeg er taknemmelig overfor alle i teamet for det hårde arbejde, og de mange timer som de har lagt i det over de sidste fire uger," siger Stoddart videre.

Men Minardi har gjort det - de nåede at blive klar. Ganske som det plejer at være... "Det har været et stort bjerg at bestige for at sikre os at vi der næste fredag i Melbourne, men vi har gjort det!" siger Stoddart stolt.

BB  


Hop til top
Irvine pusher

Nej der er ikke tale om narko, men om hans specielle stil. Irvine har kritiseret dette års racer R2 for at være for langsom, og teamet for ikke at have gjort noget ved alle de ting, der burde have været udført.

Team-bossen Rahal har dog en lidt anden mening om situationen. "Vi er ikke så ringe, som nogle fremstiller det," sagde Bobby Rahal forleden. "R2 er pålidelig, men der er nogle spørgsmål omkring den generelle ydeevne. Jeg har talt med Eddie om hans måde at motivere teamet. Jeg tror ikke kritik er den bedste måde, det har jeg set hos andre hold. Det er klart han ønsker at vinde. Men det ville være bedre hvis han fandt en positiv indgangsvinkel, så kan vi gensidigt presse hinanden til at yde det bedste"

Rahal priser Montoya

Måske for at bortlede opmærksomheden fra virakken omkring Jaguars egne kørere kaster teamchef Bobby Rahal sig ud i en enestående lovprisning af Williams-køreren Pablo Montoya.

"Montoya er en af de bedste jeg har set. Noget nær den fuldkomne kører. Der er en masse hurtige unge fyre her i sporten, men også mentalt er han i topklasse," har Rahal udtalt til Britisk motorpresse. "Han forstår, hvordan man vinder løbet. Han opfører sig klogt. Det er ikke noget man ser hos ret mange andre kørere, unge eller mere erfarne. Hvis han får det rigtige materiel, kan jeg sagtens forestille mig ham komme op og presse Michael Schumacher. Jeg håber virkelig Williams giver ham muligheden, det ville være godt for sporten."

I modsætning hertil står Williams' tekniske direktør, Patrick Heads nylige kommentar: "Jeg vil blive meget overrasket hvis Montoya kan presse Ralf Schumacher." Især når man tager i betragtning hvilken forskel der er på hvad Ralf får at køre i, i forhold til brormand Michael, der jo simplethen er forvænt med 'state of the art' hele vejen rundt, må man sige de to direktørers vurdering er vidt forskellige. Man må bare håbe Williams giver Montoya samme betingelser som Ralf.

GRN  


Hop til top
Lauda vil 'back to basics'

Nyudnævnte daglig leder hos Jaguar, Nicki Lauda er ikke videre begejstret for FIAs beslutning om at genindføre traction control og andre elektronik gimmics. "Vi er til nar, især i vådt føre. Hvemsomhelst kan køre, når man har traction control."

"Vi er allerede gået for langt med disse elektronikdimser. I CART er bilerne gammeldags, men det holder omkostningerne nede og lader kørerne vise hvilket talent de har - eller ikke har. Heldigvis er ulykkerne nu om stunder ikke så alvorlige, så vi kan tiltrække såvel børn som bedstemødre som tilskuere, og det er godt for sporten. Men hvis det bliver for kedeligt, holder de sig borte."

GRN  


Hop til top
Barcelona test onsdag

To teams er fuld gang med de afsluttende tests i Barcelona, nemlig McLaren og Williams. Og fordi de stadig tester på livet løs, kan de ikke følges med de andre teams i den normalt fælles arrangerede transport af diverse containere.

Det er nemlig sådan, at til de oversøiske destinationer er der fælles transport for alle teams og alt deres udstyr. Den går McLaren og Williams glip af, og må selv finansiere transporten til Australien.

Selve testen onsdag forløb næsten som vi plejer at se det med en McLaren på toppen. Denne gang var det Wurz der var hurtigst. David Coulthard fik derimod kun kørt 4 omgange, så var det slut for ham. Øjensynligt var der er problem med gearkassen. Det lader til at McLaren har visse alvorlige holdbarhedsproblemer med deres nye bil, men mon ikke de når at blive rettet inden sæsonen for alvor starter. Mika Hakkinen tester i dag torsdag.

Williams havde kun Juan Pablo Montoya på banen i går. Williams teamet har foreløbig planlagt at teste onsdag og torsdag. Ifølge Montoya er der lidt småting flere steder på bilen man gerne vil have rettet inden man tager til Australien: "Jeg er meget glad for de fremskridt vi har gjort med bilen. Vi har arbejdet på flere områder af bilen, der er lidt hist og her som skal korrigeres. De er måske ikke så nødvendige, men alt i alt har det indflydelse på bilens præstation. Den nye bil er væsentlig bedre end den gamle. Jeg ser nu frem til det første Grand Prix i Australien.

Onsdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Alexander WurzMcLaren1:21,01478
2Juan Pablo MontoyaWilliams1:22,46867
3David CoulthardMcLaren1:45,3634

PDL  


Hop til top
Ferrari klar til Australien

Ferrari har afsluttet deres forberedelser til sæsonpremieren, i hvert fald hvad angår test. Nu skal grejet pakkes sammen til afgangen lørdag.

I går foretog Michael Schumacher de afsluttende tests på Fiorano inden afgangen til Australien. 82 omgange blev kørt, og en bedste tid på 1:00.518 blev opnået. I løbet af dagen blev der også trænet i pitstops og øvet starter. Det foregik i en modificeret F1-2000.

Teamet er nu i fuld gang med at pakke de 3 F2001 sammen inden afrejsen til Australien.

PDL  


Hop til top
Villeneuve vs. Schumacher

Siden sammenstødet på Jerez 1997 har Jacques Villeneuve og Michael Schumacher ikke haft mulighed for at konkurrere på banen. Det afholder dog ikke Villeneuve fra at forsætte den psykiske krig fra tid til anden. I den seneste udmelding lyder det, at verdensmesteren '97 godt kunne tænke sig en direkte konfrontation i ens biler for endelig at afgøre hvem, der er den bedste. Craig Pollock udtalte for nylig, at Villeneuve efter hans mening er den eneste af de nuværende F1-kørere, der kan stå mål med Schumacher, hvad angår talent og færdigheder. Det vil Villeneuve gerne bevise, men samtidigt siger han at sammenligningen aldrig ville komme til at foregå i en Ferrari-racer.

"Jeg ville gerne se en direkte sammenligning for at se hvem af os, der er den bedste. Men jeg tror det ville være dumt af mig at tage til Maranello på dette tidspunkt i et team, der bygget omkring Schumacher, så vi får se," siger han. Villeneuve, der ellers ikke har ry for at være sentimental, har et blødt punkt for Ferrari, der for ham er tæt knyttet til mindet om faderen, der omkom i en testulykke, da Jacques Villeneuve var elleve år gammel. Op til sæsonafslutningen 2000 farvede canadieren sit hår rødt for vise hvem, der var hans favoritter til at vinde VM. Allerede i sin F1-debutsæson i 1996 blev han tilbudt et sæde i Ferrari, men det blev afslået, dels fordi Williams'en var en bedre bil, dels fordi Villeneuve ikke ønskede at få en andenkører-rolle i forhold til Michael Schumacher.

CBA  


Hop til top
Mindst to team dumpet

Husk at tælle bilerne efter en ekstra gang, når de holder opstillet inden starten går til F1-sæsonen 2001 d. 4. marts. Efter FIA's obligatoriske sikkerhedstjek står det nemlig klart, at ikke alle bilerne ville kunne få lov til at deltage i GP'et, har Max Mosley afsløret. Nu har teamene en uge til at få bragt orden på tingene. "Det er på ingen måder alle team, der har passeret sikkerhedstestene," afslørede Max Mosley, der dog ikke ville ud med hvilke team, det drejede sig om. "Standarderne for sammenstødstest er højere end nogensinde, og mindst to team er dumpet. Andre har også haft store problemer, især med side-sammenstødstestene. Jeg forventer, at alle passerer inden det første løb, men gør de det ikke, må vi udelukke dem. Det er ikke nogen tom trussel. Hvis vi bøjer reglerne på dette punkt, åbner vi op for hvem som helst i fremtiden."

Efter disse kommentarer har Benetton-teamet været meget hurtigt ude for at slå fast at det i hvert fald ikke er deres B201, der har dumpet sikkerhedstestene. Selvom FIA ikke har offentliggjort nogen navne, siger rygtet, at det drejede sig Jenson Buttons Benetton og Jacques Villeneuves BAR-racer. I alt otte biler skulle have dumpet testene. Men til pressen hed det fra Benetton: "I modsætning til reporter i medierne ville Mild Seven Benetton Renault Sport-teamet gerne gøre klart at B201 ikke alene passerede side-sammenstødstesten i første forsøg, men også passerede alle de nødvendige sammenstødstest. Teamet er derfor fuldt ud forberedt på at deltage i Formel 1-verdensmesterskabet, der begynder næste weekend i Australien."

CBA  


Hop til top
Silverstone test onsdag

Tre teams var i gang på Silverstone i går. Jordan, Arrows og Benetton. Alle i fuld gang med de sidste forberedelser inden man tager til Australien.

Jordan teamet ser ud til at have fuld fart i deres biler. Begge kørere var i aktion i går og igen var Frentzen hurtigst. Noget tyder på, at Jordan har nået meget de seneste uger, og at det nu begynder at vise sig i tidstabellerne. Men lad os se om det også forsætter når det bliver virkelighed.

Arrows er i gang med shakedown tests af de tre chassiser de tager med til Australien. Man er færdig med det ene chassis, som nu er sendt retur til fabrikken for at blive pakket sammen inden afgangen til Australien. De to andre testes færdige i dag. Man oplevede i går enkelte problemer, men de skulle være løst.

Benetton havde kun Jenson Button på banen i går. Button kørte udholdenhedstest med den nye bil. Tiderne han satte er ikke vildt imponerende, men med til historien hører også, at han kørte med fulde tanke stort set hele tiden. Enkelte ting er blevet rettet undervejs. I dag overtager Fisichella den endelige shakedown af teamets biler.

Onsdagens tider:
PDL  


 

Hop til top21.2.2001

McLaren køber italiensk

McLaren teamet har købt italienske gulvfliser. Gulvfliserne kommer fra ærkerivalens Ferraris hjemegn. McLaren teamet har købt i alt 45.000 kvadratmeter gulvfliser til deres nye hovedkvarter i Woking. Købet blev underskrevet i mandags af teamchef Ron Dennis og Gaetano Vandelli, direktør for firmaet som skal levere den mange gulvfliser. Firmaet ligger i en lille by der hedder Savignano sul Panaro, og det er kun 15 kilometer fra Ferraris hovedkvarter i Maranello.

Ved underskrivningen var Ron Dennis i godt humør, og snakkede lystigt med alle der havde lyst til at snakke om den nye sæson. Ron Dennis sagde bl.a. "Hvad angår den nye sæson, så kan jeg sige at vi vil gøre alt for at vinde det tabte tilbage.
Hvad angår Ferrari teamet, så er det et godt team, ligesom vores, men for min skyld, så må der godt gå 21 år før de vinder mesterskabet igen."

BKP  


Hop til top
Bridgestone vil vinde alle løb i år

Den tekniske direktør for Bridgestone Motorsport Hiroshi Hamashima, sagde forleden at det er Bridgestones mål at vinde samtlige Formel-1 løb i år 2001. Hiroshi Hamashima reflektede på et spørgsmål omkring kampen mellem japanske Bridgestone og franske Michelin.

" Vi har med jævne mellemrum kæmpet mod Michelin. Første gang var i 1982 i den europæiske Formel-2 serie. I 1991 var det i DTM, og nu her i 2001 er det i Formel-1. I 80erne kan man ikke sige at vi var overlegene i forhold til Michelin, men i 90erne var vi dem overlegene, faktisk vandt vi alle løbene i GT-serien. Dækudviklingen er gået meget stærkt inden for Formel-1, og jeg vil ikke lyde arrogant, men vores mål for denne sæson er at vinde alle løb. Hvis det lykkes for os, så har Bridgestone vundet i alt 59 Formel-1 løb, og det er det samme antal som Michelin." slutter Hiroshi Hamashima.

BKP  


Hop til top
Ferrari som frimærke

Som en hyldest til Ferrari, vil det italienske postvæsen udgive et frimærke hvor der er påtrykt et billede af F1-2000, hvor baggrunden vil være et ternet flag.

Frimærket vil kunne købes i Italien fra den 9. marts.

Så hvis der er nogle fanatiske Ferrari fans derude, som også samler på frimærker, så er det tid til at bestille billetten til Italien, så man kan få fat i frimærket.

BKP  


Hop til top
Marques til Minardi

Så blev der endelig sat navn på den sidste Formel 1-kører. Det bliver en endnu en brasilianer der kommer ind i Formel 1 - den tidligere Formel 1-kører Tarso Marques.

Marques har tidligere kørt Formel 1 for Minardi, og nu vender han efter en tur i ChampCar tilbage til Formel 1 med European Minardi. "Jeg er meget glad for at vende tilbage til Formel 1, især med European Minardi. Jeg kender mange folk her fra mine løb med teamet i 1996 og 1997, så det er næsten som at komme hjem," siger Marques.

Efter meget store betænkninger faldt valget på Marques, hvilket selvfølgelig også har kommercielle og økonomiske grunde. "Vi har besluttet at Tarso er den bedste til vores krav, ved at have et par unge kørere, hvoraf den ene har Formel 1-erfaring. Det er en yderligere fordel at han har kørt for Minardi før, og derfor kender han teamet godt. Jeg tror at han og Fernando vil være et godt makkerpar, så jeg er glad for vores line-up til 2001," siger Paul Stoddart, der således har fået kørerne til 2001 på plads. Om racerne så kan følge med, er vist et helt andet spørgsmål...

Tarso Marques har kørt 12 grand prix'er. Bedste placering i kvalifikationen er en 18. plads, mens hans bedste løbsresultat er en 10. plads på Silverstone i 1997.

BB  


Hop til top
Sidste test på Silverstone

På Silverstone kørte fire teams test, som de sidste forberedelser til den kommende sæsonstart i Melbourne.

Heinz-Harald Frentzen satte den hurtigste tid, som var markant hurtigere end de andre køreres. Men der var også en grund til det - tyskeren kørte i kvalifikationsopsætning. "I den næstsidste testdag, havde vi et fuldt program. Uheldigvis var tågen på Silverstone en forhindring. Der var ingen mulighed for at helikopteren kunne lette, og banen blev lukket," siger Frentzen om det korte program der blev gennemført i England.

Derfor valgte teamet at køre med meget lidt benzin. "Vi gjorde noget som vi ikke har gjort under vintertests - vi kørte med mindre benzin for første gang. Det var meget vigtigt, da vi skulle finde ud af hvordan raceren føltes i kvalifikationsspecifikation," siger Frentzen.

Jos Verstappen kørte shakedown på chassis 01, mens der køres videre med chassis 02 i dag. Jaguar havde begge deres kørere i aktion, men havde begge tekniske problemer.

Testtider fra Silverstone, tirsdag den 20 februar 2001

Plac.KørerTeamTidOmg.
1Heinz.Harald FrentzenJordan1:23,89418
2Jarno TrulliJordan1:24,64524
3Jos VerstappenArrows1:24,95127
4Enrique BernoldiArrows1:25,17251
5Jenson ButtonBenetton1:28,37348
Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.H.-H. FrenzenJordan-Honda1:24,08124
2.Jos VerstappenArrows-Asiatech1:25,68413
3.Luciano BurtiJaguar-Cosworth1:26,15911
4.Eddie IrvineJaguar-Cosworth1:26,51731
5.Jenson ButtonBenetton-Renault1:31,53110
BB  


Hop til top
Testen er slut på Mugello

Ferrari har sluttet deres forberedelser til det kommende grand prix i Melbourne. Michael Schumacher kørte i går 41 omgange.

Testen skulle imidlertid have været noget længere, men tyskeren måtte før tid stoppe på grund af et problem med gearkassen. Selvom Ferrari har vist sig at være mere stabile end McLaren, så har de altså også nogle problemer med holdbarheden.

Michael Schumacher satte tiden 1:24,157 som den bedste i F1-2001 raceren. Racerne bliver nu sendt af sted til Australien, men teamet stopper ikke helt med at teste. I dag fortsætter Schumacher med at teste på hjemmebanen Fiorano, men det bliver i F1-2000'eren.

BB  


Hop til top
Arrows vil i top seks

Arrows vil i top seks eller endda i top fem. Det er målsætningen for år 2001 ifølge teamejer, Tom Walkinshaw.

"Målsætningen for i år er klar. En plads i top seks eller top fem. Hvis vi når det, har vi gjort et god job." Men spørgsmålet er om teamet kan klare det. Man har valgt at skifte den ene af kørerne, nemlig Pedro de la Rosa, ud til fordel for den unge brasilianer, Enrique Bernoldi. Ydermere satser man i år på den tidligere Peugeot motor, som Prost teamet ikke havde den store succes med. Hos Arrows mener man imidlertid, at efter at AMT har fået fingrene i den, er den blevet væsentligt bedre, men er det nok? Det vil vi få at se. I hvert fald vil Arrows teamet foretage den afsluttende test og shakedown af den nye bil inden sæsonpremieren i de kommende dage. Det vil ske på Silverstone fra og med tirsdag til torsdag i denne uge.

Men bag kulissen lurer andre problemer for Arrows eller rettere sagt Tom Walkinshaw. To tidligere medarbejdere, Keith Shephard og Christopher Hicks, som begge har været højt placeret hos Arrows, påtænker nemlig at slæbe Tom Walkinshaw i retten. Årsagen skulle være at Tom Walkinshaw har udelukket dem fra de beslutninger som de bl.a. var ansat til at træffe, ringeagtet dem ved at tilbageholde vigtige oplysninger for dem, og ydermere nægtet dem adgang til dokumenter som de rettelig skulle have haft adgang til.

Det er endnu ikke besluttet om de vil gøre alvor af en retssag. Arrows teamet og Tom Walkinshaw har ikke villet udtale sig om anklagerne imod dem, som de to tidligere medarbejdere har rejst.

PDL  


Hop til top
Pedro de la Rosa til Jaguar

Jaguar har i dag bekræftet, at Pedro de la Rosa har underskrevet kontrakt med Jaguar teamet som testkører for år 2001.

Pedro de la Rosa har dermed fravalgt at være testkører for Prost, og har valgt Jaguar i stedet. Ifølge de oplysninger der hidtil er kommet frem, indeholder kontrakten også en option om forlængelse, og dermed en større chance for et fast sæde. Men hvis vi lige ser på, hvor han kommer fra, nemlig Prost, så er det ikke sikkert at skiftet sker uden sværdslag. Der er lidt forskellig lydende oplysninger om, hvorvidt de la Rosa egentlig har underskrevet en kontrakt med Prost. Hvis han har, er det ensbetydende med at Prost vil forlange kompensation for kontraktbrud. Hvis ikke, har de la Rosa jo egentlig frie hænder til at gøre hvad han vil.

Prost teamet har i hvert fald udsendt en meddelelse om, at man vil forfølge sagen, og om nødvendigt søge erstatning i retten, både hos de la Rosa og hans rådgivere. Et af problemerne er, at de la Rosa har været ude og teste for Prost teamet. Aftalen med Prost skulle i givet fald have været for to år.

Derimod er man glade for aftalen hos Jaguar. Bobby Rahal har bl.a. udtalt flg. til pressen: "Pedro demonstrerede sidste år, at han er hurtig og dygtig kører. Hans information til teamet vil være af uvurderlig betydning i udviklingen af Jaguar R2 i løbet af sæsonen. Ved at underskrive kontrakten med Pedro, vil vi sende signal om, at vi har store intentioner om at blive et mesterskabsaspirerende team i fremtiden."

Det lyder selvfølgelig godt, især for de la Rosa, men hos Jaguar har man en anden testkører, nemlig Tomas Scheckter. Et eller andet sted må det være et slag i ansigtet på ham. Foreløbig har kun kørt to gange i den nye R2. Med udsigt til at de la Rosa nu kommer til teamet også, er der udsigt til at han i værste fald går hen og bliver mere eller mindre overflødig.

PDL  


Hop til top
Giancarlo Minardi taler ud

Efter at brikkerne mere eller mindre er faldet på plads for European Minardi, har Giancarlo Minardi talt ud om sit syn på salget af det hold, han grundlagde i 1979. Giancarlo Minardi søgte desperat hjælp gennem hele vinteren, og lægger ikke skjul på, at det var hans 53-årige livs hårdeste krise. Tidligere bestyrelsesformand Gabriele Rumi udskød sågar sin pension for at puste liv i Minardi-teamet. Med salget til Paul Stoddart gik drømmen i opfyldelse, og Minardi var reddet.

Giancarlo Minardi: ”Mange mennesker gjorde deres bedste for at kvæle teamet. Jeg bankede på mange døre, men fandt dem lukkede. Jeg føler stadig, at teamet er mit eget, selvom det ikke længere tilhører mig. Gabriele Rumi og jeg ville virkelig gerne redde det, og det lykkedes for os. Det er den vigtigste ting - vi lever stadig og er i gang med at tackle en ny Formel 1 sæson.”

Giancarlo Minardi udtrykker glæde over sin stilling som en slags medmanager for holdet, en stilling, hvor han dog ikke får nogen nævneværdig indflydelse, men bare det at se bilerne rulle til start på grid’en var belønning nok for italieneren.

European Minardi vil lade Fernando Alonso køre shakedown onsdag på Vairano banen. I samme anledning forventes det, at sløret bliver løftet for hvem, der skal være Alonsos holdkammerat.

RS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk