Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.2.2005
 Pastorelli til Jordan
 Starter Formel 1 sæsonen for tidligt?
 
21.2.2005
 Imola test afbrudt - på grund af snevejr
 Omgangstiderne er ikke faldet
 

Hop til top22.2.2005

Pastorelli til Jordan

Jordan teamet har i dag udsendt den officielle meddelelse om at Nicky Pastorelli bliver teamets tredje kører.

Nicky Pastorelli og Jordan teamet er i dag officielt forenet. Jordan teamet har i dag udsendt den officielle pressemeddelelse om at man har underskrevet kontrakt med Pastorelli og at han dermed er den officielle testkører for teamet.

Nicky Pastorelli er regerende Euro 3000 mester og er med kontrakten med Jordan rykket et trin op ad rangstigen. Men han skal nok vente lidt med at få den officielle debut. Jordan teamet forventer nemlig ikke at vil deltage med en tredje bil ved de fri træninger forud for det australske Grand Prix.

Colin Kolles, administrerende direktør hos Jordan, siger om Nicky Pastorelli, at man med stor interesse har fulgt Pastorellis udvikling gennem hans karriere, og tilføjer at Pastorelli er hurtig og har demonstreret at han er en vindertype, så Jordan er glade for at give ham muligheden for at lære noget om Formel 1.

Selv siger Pastorelli, at han selvfølgelig er glad for at få denne mulighed og han takker Jordan teamet for deres tillid og tro på ham. Pastorelli siger også at han var glad for at være med ved testen i Barcelona i sidste uge, og at han vil gøre en så god figur som muligt for teamet.

Som nævnt ved Jordan teamet endnu ikke om man vil bruge Pastorelli i Australien. Der kan være flere årsager til det. Måske er bilen ikke klar, måske er det af andre ikke kendte årsager. Det er dog sikkert at, nu er der et sæde mindre at kæmpe om for Nicolas Kiesa.

PDL  


Hop til top
Starter Formel 1 sæsonen for tidligt?

Med årets første Formel 1 Grand Prix løb i Australien allerede om godt 14 dage, så er der nu hektisk aktivitet hos teamne for at få de sidste testkørsler afviklet.

Problemerne med temperature under frysepunktet, samt sne og is på banerne, betyder mange afyste eller spildte testdage.

Det fik Sauber teamet at føle her i weekenden, hvor de måtte afbryde deres test på Imola banen i Italien på grund af sne på banen.

I går gik det ud over Renault teamet der ville have testet på Silverstone banen i England, også her var der sne på banen og Franck Montagny måtte opgive at køre.
Teamet håber at kunne gennemføre deres testprogram i dag, hvor de har Fernando Alonso, Giancarlo Fisichella og Franck Montagny på standby på Silverstone.

AN  


 

Hop til top21.2.2005

Imola test afbrudt - på grund af snevejr

To Formel 1 teams havde valgt at teste på Imola banen i Italien, men disse testkørsler er nu indstillet på grund af snevejr i området.

Lørdag:
Testkørslerne startede i lørdags, hvor både Sauber og Minardi var på banen, og her var vejret med kørerne.
Solen skinnede, og man holdt en lufttemperatur på 12 grader, samt en asfalt tempereatur på 17 grader på Imola banen, eller Circuit Enzo e Dino Ferrari som den 4933 meter lange bane rettelig hedder.

For Sauber teamet var dagen starten på et tre-dages testprogram med deres to kørere Felipe Massa og Jacques Villeneuve.
Massa koncentererede sin test omkring aerodynamiske forbedringer på den nye Sauber C24 racer, mens Villeneuve arbejde med forskellige setup.

Udover Sauber, så var også Minardi teamet på Imola, de stillede med deres to nye kørere Christijan Albers og Patrick Friesacher.
Her var det primære mål med testen at give de to helt nye Formel 1 kørere føling med teamets PS04B racere, de racere som teamet vil benytte til de første løb i den kommende sæson.

Lørdagens tider på Imola:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Felipe MassaSauber1:23,485106
2Jacques VilleneuveSauber1:23,77763
3Patrick FriesacherMinardi1:25,88359
4Christijan AlbersMinardi1:25,98347

Lørdag var eneste testdag for Minardi teamet i denne omgang.

Søndag:
Som det eneste team så skulle Sauber teamet teste på banen igen om søndagen, men det blev til en meget kort tes

AN  


Hop til top
Omgangstiderne er ikke faldet

De seneste tiltag fra FIA skulle sænke omgangstiderne. Man har dækket sig ind under at det var af sikkerhedsgrunde, men holder teorien om at farten sænkes?

Formel 1 bilerne bliver hele tiden hurtigere og hurtigere. Trods diverse tiltag fra FIA, er det ikke lykkedes at sænke farten endnu, og spørgsmålet er om det lykkes. Seneste påhit har vi set komme til denne sæson. Væsentligste ændringer er aerodynamikken hvor bagvingen er rykket frem, samt ændringer af minimumshøjde på frontvingen. Ligeledes har man indført en regel om at motorerne nu skal holde til to løbsweekender. Alligevel ser det ud til at motoreffekten ikke er gået ned. Ved de seneste tests i Spanien, er der flere kørere der har nået næsten samme tider som sidste år, og det allerede nu hvor sæsonen ikke en gang er startet. Så sent som fredag nåede de to Renault kørere ned på tider der er meget tæt på Satos rekord fra sidste år på Circuit de Catalunya. Satos rekord som stadig består lyder på 1:13.797. Fredag klokkede Fisichella en tid ind der sagde 1:14.408 mens Fernando Alonso var endnu hurtigere med en tid på 1:13.967 altså kun 0,17 sek. fra Satos rekordtid. Og så er sæsonen ikke en gang startet endnu.

Man kan så sige at denne tid er sat på en bane som kørerne kender til næsten hudløshed, og at der er flere baner som man ikke tester på, så der vil tiderne være langsommere. Ja, men hvor længe. Inden man kommer til disse baner, er udviklingen allerede løbet videre.

Allerede nu er der indført et nyt motorreglement gældende fra næste år. Grundideen fra FIA med en reducering af cylinderantallet og motorvolumen med 20 % er for så vidt god nok - teoretisk. I praksis vil det ikke holde. Allerede nu er der motorkonstruktører og ingeniører der melder ud, at de nye motorer sandsynligvis starter ud med en start effekt tæt på de 800 hk. Og så er man pludselig langt fra en reduktion på 20 %. De fysiske rammer er godt nok på de 20 % med V8 motorer på 2400 cm³. Dermed falder FIA's idegrundlag allerede lidt til jorden, kun testtider med de nye motorer vil indikere for omverdenen hvor meget FIA tager fejl.

Sidste punkt som muligvis kan dæmpe farten i sikkerhedens navn, er dækkene. Til i år er der et nyt tiltag med at dækkene skal holde i kvalifikationen og selve Grand Prixet. Der tales om at indføre et kontroldæk, men ét team har modsat sig det, nemlig Ferrari. Ved at indføre et kontroldæk, kan man i et vist omfang hindre udviklingen af dæk. Det er ikke for ingenting at man i de seneste år har kaldt dækkene i Formel 1 for det sorte guld. Teoretisk er der en mulighed for at Ferrari bøjer sig for kravet om et kontroldæk. I denne sæson kan Ferrari komme til at lide under manglende testkilometer. Statistikere har regnet ud at der hidtil i år, er kørt ca. 91.000 testkilometer på Michelin dæk, mens der kun er kørt ca. 16.000 testkilometer på Bridgestone dæk. En væsentlig forskel. Michelin leverer godt nok til flere teams, men det alene gør ikke forskellen.

FIA har igen noget at tænke over. Man kan gøre sig den tanke at allerede efter nogle "få" testomgange, så er FIA's ideer faldet lidt igennem.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk