Silverstones krise vil tilsyneladende ingen ende tage. Ikke nok med at økonomien skranter ganske gevaldigt. Der skal også laves ændringer, moderniseringer og opgraderinger på banen. Og så er bestyrelsen for BRDC som ejer banen langt fra enige om banens udvikling i øjeblikket.
BRDC har næsten lagt moderniseringen af banen over i hænderne på storentreprenøren St. Mowden. Det er dog ikke endeligt besluttet endnu. Og måske bliver det heller ikke. St. Mowden har allerede afleveret flere forskellige udkast til hvordan en modernisering kunne komme til at tage sig ud. Og et af forslagene er meget kontroversielt, og det er her havefolkenes beskæring kommer ind i billedet.
Et af St. Mowdens forslag går nemlig på at skære 3 af de kendte sving og sektioner væk for at lave plads til beboelse. Beboelsen skal angiveligt laves for at få en større indtjening til et evt. kommende projekt. Det drejer sig om svingene Abbey, Bridge og Club. Og det vækker en del uro i bestyrelsen i BRDC. Modstanderne mener at det vil ødelægge Silverstones image totalt, mens fortalerne udtrykker at, i dag er intet helligt mere. Fortalerne mener også at ingen forandringer ikke er en mulighed. Og henviser i øvrigt til Spa, som nu skal undergå en væsentlig ombygning og opgradering.
Et unavngivent medlem af bestyrelsen siger således.
"Udviklingen på Spa skulle gerne tjene som advarsel til os alle om at traditioner ikke er nogen sikkerhed i det moderne Formel 1 miljø."
Det forlyder også fra det engelske, at der i den kommende tid skal afholdes mange vigtige møder. Det skal blandt besluttes - så vidt det nu er muligt - hvordan banen kan blive moderniseret. Ligeledes skal man beslutte om St. Mowden eller andre skal lease, leje eller eje banen fremover, og hvordan BRDC stadig kan bevare sin indflydelse på banen og ikke mindst udviklingen der. Især når det gælder Formel 1 og det engelske Grand Prix.
Men det lunefulde italienske februar vejr, satte sit præg på testkørslen, da regnen mere eller mindre silede ned hele dagen, så teamet ikke fik mulighed for at køre på en tør bane, hvilket betød at man måtte ændre den oprindelige plan om at teste tørvejrs opsætninger, og fokusere på regnvejrs opsætninger, samt indøvning af forskellige raceweekend procedurer.
Chef ingeniør for teamet, Laurent Mekies udtalte efter dagens test at: "Alt i alt, har det været en rigtig god dag, Neel (Jani red.) havde aldrig kørt en F.1 før i regnvejr, hvilket han klarede rigtigt godt. Han fik lejlighed til at prøve både almindelige regnvejrsdæk og ekstremt regnvejrsdæk, hvilket vil komme ham til stor gavn, hvis vi skulle blive udsat for lignende forhold i løbet af sæsonen."
Testen fortsætter i morgen (tirsdag) hvor BMW teamet også vil være tilstede på banen.
Tidligt på formiddagen var vejret tørt, men op mod middagstid, samt resten af eftermiddagen, regnede det, hvilket forhindrede kørerne i at gennemføre deres planlagte testprogrammer.
Dermed blev også Super Aguri F1's første officielle optræden beskåret væsentligt - Takuma Sato kørte kun 8 omgange. Men det var ikke kun vejret der drillede dem, teamet kæmpede også med hydrauliske problemer.
Takuma Sato nådede kun 8 omgange i går, i den ombyggede Arrows racer, før tekniske problemer stoppede ham.
(Foto: Super Aguri F1)
Super Aguri teamet var dog ikke ene om at have problemer, Nico Rosberg måtte stoppe sin Williams racer ude på banen, da hans motor eksploderede!
Tirsdagens tider fra Barcelona:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Mark Webber | Williams | 1:17,699 | 45 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kimi Raikkonen | McLaren | 1:17,790 | 59 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Robert Doornbos | Red Bull | 1:18,439 | 46 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Tiago Monteiro | Midland | 1:18,717 | 59 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Juan Pablo Montoya | McLaren | 1:18,875 | AN Ferrari teamet afsluttede i går deres testprogram på Sakhir banen i Bahrain - samme bane som som afholder årets første Formel 1 Grand Prix løb.
Ligesom de foregående dage var det Michael Schumacher der kørt i den nye 248 F1 model, mens Felipe Massa kørte i en F2004 model med V10 motor.
Tirsdagens tider fra Sakhir:
Ferrari teamets næste test bliver den 27. februar, hvor de tager hul på en testrunde på Mugello banen i Italien. AN 21.2.2006 Max og Bernie uenigeDe to store magthavere i Formel 1, Max Mosley og Bernie Ecclestone, er dybt uenige om V8 motorerne. De er for dyre mener Ecclestone.Da Max Mosley lancerede skiftet til V8 motorer, var det blandt med begrundelsen, at det skulle være med til at gøre det billigere at køre Formel 1. Det mener Bernie Ecclestone er tilfældet - tværtimod. Det var lidt af en overraskelse for mange, da Max Mosley præsenterede forslaget om at begrænse motorerne fysisk med 20 %. Det betød at man skulle gå fra V10 motorer til V8 motorer. Samtidigt skulle motorstørrelsen begrænses fra maksimalt 3000 cm³ til maksimalt 2400 cm³. Begrundelsen for forslaget var at begrænse omkostningerne og samtidigt gøre det mere sikkert, fordi motorerne er fysisk mindre og derfor ikke umiddelbart ville yde så meget. Altså ned med farten. Desuden skulle begrænsningen gøre det muligt for mindre uafhængige motorleverandører - så som Cosworth og Megachrome - at kunne deltage i Formel 1. Bernie Ecclestone er absolut ikke enig i den betragtning. Tværtimod mener han, at V8 motorerne er dyrere end V10 motorerne, og at det ville have været meget billigere at lave en omdrejningsbegrænsning på V10 motorerne som alternativ. Bernie Ecclestone: "Bare ved at begrænse omdrejningerne på V10 motorerne, kunne vi have sparet en masse penge. Der var et møde med alle teams for at reducere omkostningerne, og det gik skidt. Hoved ideen med at begrænse motorkapaciteten med 20 %, skulle nedbringe omkostningerne tilsvarende, har vist sig at være totalt nonsens. Konstruktørerne har senere opdaget hvad det har kostet, men da var det for sent." PDL De to Ferrari kørere, Michael Schumacher og Felipe Massa, var ene om at teste på Bahrain International Circuit - Sakhir - i går.
Michael Schumacher testede i 248F1 modellen, som stadig er præget af en del mekaniske problemer, så det blev kun til 49 omgange, hvorunder han testede setup samt dæk for Bridgestone. For Felipe Massa var der ingen problemer, med den F2004 V10 racer han kørte i. Han kørte 124 problemfrie omgange, mens han testede nye elektroniske tiltag samt fortsatte dæktesten for Bridgestone.
Mandagens tider fra Sakhir:
Ferrari teamet fortsætter testkørslerne med de to kørere på Sakhir banen i dag. AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|