Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.2.2000
 Frentzen hurtigst
 Prost mangler ny motor
 Minardi tilfreds
 Grand prix påvirkes ikke
 Ikke flere dumheder
 Oval-løb - ja tak!
 På vej til pensionen?
 Ferrari afviser rygte
 Forskelligt syn på Damon Hill
 Begrænset salg af Hot Wheels
 Jaguar nyheder - Onsdag
 Ferrari nyheder - Onsdag
 Benetton til salg?
 Walkinshaw optimistisk
 Barcelona test - tirsdag
 Schumacher : Vi kører hurtigere i år end sidste år
 Store Wurz i lille bil
 Vindtunel hjælper Ferrari
 
22.2.2000
 Ecclestone om sæsonen
 Ferrari - vind eller forsvind?
 Briatore ind i fodbold?
 Formel 1 til hele verden
 Benetton jagter Renault
 Så starter sæsonen snart igen
 Hellman & Friedman tror på F1
 Minardi nyheder - Mandag
 Arrows nyheder - Tirsdag
 Barcelona test - Mandag
 Chateau Schumacher?
 Bevidst hysteri om Button?
 Schumacher kørte galt med 280 km/t
 Benetton åbner fitness-center
 Irvine advarer Barrichello
 

Hop til top23.2.2000

Frentzen hurtigst

Den sidste store testsession forud for det australske grand prix er påbegyndt i dag. En af de farlige outsidere i år 2000, Jordan kom rigtig godt fra start på Jerez hvor Frentzen sluttede bedst på dagen - endda meget klart foran Hakkinen og Olivier Panis i 99-udgaven af McLaren-raceren. Både Eddie Irvine, men også Ralf Schumacher fik sat nogle gode tider, mens Benetton-teamet lukkede og slukkede på den første testdag.

Testtiderne fra Jerez, onsdag den 23 februar 2000:

BB  


Hop til top
Prost mangler ny motor

Et af de team der har skuffet fælt under vintertests er Prost-teamet. Godt nok er Alain Prost meget optimistisk om teamets muligheder i den forestående sæson, men tiderne der er blevet sat og de mange problemer der er væltet ind over teamet, gør det svært at tro at 2000 bliver en bedre sæson end 1999.

På trods af de mange problemer er teamejeren, Alain Prost stolt af den nye racer. "Det er første gang at jeg føler at vi har leveret en racer der er vores arbejde værdigt." Men spørgsmålet er om det arbejde der er udført, så er godt nok, eftersom der er de mange problemer. Det har især været elektronikken der har plaget teamet – hvilket blandt andet har medført at der har været problemer med gearkassen.

Men hvad der er mindst lige så væsentligt: Peugeot har først en rigtig god motor klar til brug mod midten af sæsonen. "Vi forventer at have en udvikling klar i midten af sæsonen som går fra 780 til 800 hestekræfter," siger Corrado Provera, der er chef for Peugeot Sport. Men der er opstået tvivl om denne dato, og derfor kan Prost meget vel komme til at vente i yderligere nogle uger eller måneder før den nye motor er klar – og så er Prost-teamet måske allerede kørt bagud i forhold til de andre teams.

Det indikerer efterhånden også at Peugeot ikke rigtig er interesseret i Formel 1-sporten mere. Med den store succes de har fået i rally-VM, vælger de nok når året er omme at trække sig ud af Formel 1. Om ikke andet kan Prost-teamet godt se sig nødsaget til at finde en anden leverandør der i givet fald er lidt mere seriøs og som er villig til at give sig 100% for at nå længere frem i Formel 1. Peugeot kan meget vel have kastet håndklædet i ringen…

BB  


Hop til top
Minardi tilfreds

Det lille Minardi-team er meget tilfredse med den nu overståede test i Barcelona. Kort forud for testen præsenterede teamet deres nye racer - Minardi M02. Marc Gene har brugt testtiden godt til blandt andet at få kørt nogle længere stræk og finde ud af racerens balance og set-up. Gaston Mazzacane, der medbragte flere penge end Fontana og dermed fik sædet, fik også kørt de første kilometer. Argentineren har især brugt tiden til at lære raceren at kende.

Samlet er teamet meget godt tilfredse med testen. "M02'erens debut på Barcelona-banen viste sig at være rigtig god," siger en talsmand. Teamet hæfter sig især ved at raceren er konstant og er holdbar. Totalt har teamet kørt cirka 1.700 kilometer - med mindre problemer. Teamet er så godt som klar til det kommende australske grand prix, men vil inden afrejsen down-under have en mindre test på Mugello. Teamet er selv indstillet på at det ikke bliver en nem sæson, men håber at kunne klare sig godt med en pålidelig racer.

BB  


Hop til top
Grand prix påvirkes ikke

Arrangøreren bag det kommende australske grand prix er sikker på at banen kommer til at stå klar når der i næste måned skal køres på Albert Park i Melbourne. Ifølge Ron Walker skulle arbejdet der forbereder banen ikke blive påvirket af eventuelle arbejdsnedlæggelser. Som bekendt har der været en del uro om de australske arbejderes forhold, hvilket har været med til at så tvivl om det australske grand prix måske ikke kan gennemføres.

Men det er meget vigtigt for arrangørerne at der ikke bliver problemer med det australske grand prix. "Der kommer 36.000 til Victoria udefra og fra resten af landet om tre uger til grand prix'et. Jeg vil gerne have at vores image er intakt," siger Ron Walker. Der skulle være klarhed om at arbejdet kan udføres, men det som måske kan ramme arbejdet er eventuelle aktioner fra forskellige organisationer.

BB  


Hop til top
Ikke flere dumheder

1999 var en lang række af fejl og "ups"'er fra McLarens side – dels var der tekniske problemer men der var også flere kiks i pitgaragen. Nu har teamet lovet at de tekniske problemer i hvert fald er blevet minimeret i forhold til sidste år, hvor McLaren-raceren udgik for et godt ord. Vinteren igennem har teamet været på jagt efter de ting hvor der kunne opstå problemer.

I virkeligheden var det småting der gjorde at teamets racere til tider raslede ud. "De dele der gav problemer var som regel små, ubetydelige ting," siger Adrian Newey. Om det så bliver muligt for teamet at gøre det bedre i år, må tiden så vise!

BB  


Hop til top
Oval-løb - ja tak!

Formel 1 bevæger sig i år over "dammen" til USA for at køre det første grand prix i USA efter en længere pause. Det sidste løb blev kørt i 1991 i Phoenix. Nu bliver det en ombygget Indianapolis der kommer til at være rammen om det amerikanske grand prix. En der kender banen – den oprindelige og langt mere spektakulære Indianapolis-bane – er Jacques Villeneuve der har vundet det klassiske Indy500. Canadieren har endvidere kørt på de amerikanske ovaler, og hvis det står til vilde Villeneuve må der gerne komme ovalløb i Formel 1. "Det er godt at vi skal til Indy, men jeg er ked af at vi ikke skal køre på ovalen," siger han, men glæder sig meget til at komme tilbage til USA hvor han karriere for alvor tog fart.
BB  


Hop til top
På vej til pensionen?

Salget af Formula One Holdings-aktier har fået flere til at mene at Bernie Ecclestone måske allerede nu er ved at planlægge at gå på pension - men Ecclestone har hele tiden afvist at det er hans intention. Han tænker især på Formel 1's fremtid, og har jo også fundet ud af at der er penge der kan tjenes. Yderligere skal han også tænke på fremtiden - for på et eller andet tidspunkt er Bernie Ecclestone der ikke til at drive og eje Formel 1-sporten, hvorfor det vil være bedre med flere aktionærer i sporten.

På det seneste har der også været en del problemer med tiltroen til Formel 1-sporten, eftersom man fra politisk hold har haft sat EU til at undersøge forskellige forhold omkring sporten. Men de mange problemer og anklager der er kommet, skulle ifølge Ecclestone selv være på vej til at blive løst.

BB  


Hop til top
Ferrari afviser rygte

En talsmand fra Ferrari siger at det er noget vrøvl, når man kommer med en påstand om at man har været nødt til at udsætte testen på Mugello, for at Michael Schumacher skulle opfylde sine sponsorforpligtelser.
Rygtet startede da Ferrari var nødt til at aflyse testen, fordi MS skulle være i stand til at promote for Tic-Tac.
Men under alle omstændigheder, så afviser Ferrari rygtet.

Testen på Mugello vil forsætte senere på ugen.

BKP  


Hop til top
Forskelligt syn på Damon Hill

Damon Hill som har trukket sig tilbage fra formel-1 da 1999 sæsonen sluttede, har sat sit aftryk på formel-1, hvad enten om man syntes det er godt eller dårligt.
Nigel Mansell, forhenværende formel-1 kører og Patrick Head, teknisk direktør hos Williams teamet, har hver deres mening om Damon Hill.

Nigel Mansell er blevet citeret for at sige "Damon Hill's navn vil altid være at finde i historiebøgerne.
Den måde DH kæmpede for sin karriere, og måtte slide sig gennem hårde tider, det vise at bare at DH var en stor sportsmand, og hvis man vil kan mand opnå meget.
Det er der mange af de nye kører som kunne lære noget af."

Patrick Head udtaler "formel-1 er en stor glubende forretning, den ser sig ikke tilbage efter tidligere verdensmestere, hvis man ikke kan følge med, så må man stå af gamet.
Man husker bliver ikke husket bare fordi man har vundet et eller andet, heller ikke en verdensmester."

BKP  


Hop til top
Begrænset salg af Hot Wheels

For at fejre Hot Wheels (Matchbox biler) sponsorstøtte af det australske Grand Prix, har man fået lavet en lille legetøjsbil man vil sælge i forbindelse med Grand Prix'et.

Man vil kun fremstille 10,000 enheder, og alle vil have et specialt kendetegn: de vil alle sammen have det australske flag påmalet. Derudover vil man også udgive et specialt kort over Albert Park, hvor racerbanen vil være at se.

Hot Wheels racer-bestyrer, Annabelle Kuhn udtaler:
"Hot Wheels biler er designet til fart, kraft og præstation. Det er i vores engagement i motorsport at man bringer liv i vores biler. Det er anden år i træk at vi sponsorer V8 Supercar Showdown ved det Australske Grand Prix i Melbourne, derudover ønsker vi også at give vores samler et minde om det første formel-1 løb i år 2000."

Bilerne vil være til salg i Big W og Toys R US fra den 15 februar.

Jeg ved så ikke om det kun gælder i de australske butikker, men gå ned og kik efter hvis du er samler af disse små biler.

BKP  


Hop til top
Jaguar nyheder - Onsdag

Jaguar teamet glæder sig til at teste på Jerez.Vejrudsigten lover sol og tørt vejr.

Da man i sidste måned præsentede JaguarR1, og skulle teste den Silverstone, så var der tyk tåge og meget fugtigt og is på banen. Det er langt fra de bedste betingelser at teste under, derfor bruger mange teams mange penge på at teste i Spanien hver år.

Når man tester kræver der meget engagement og tålmodighed. Det kan godt være at en kører kører 100 omgange på en dag, men det er ikke det hele. Der er omgange hvor han skal kontrollere at alle systemerne virke, han skal prøve nye set-ups. Nye dele skal prøves. Raceren kører måske kun 10 omgange, så kommer den ind igen for at få rettet noget, og så ud igen, sådan går hele dagen. Når dagen er omme har raceren brugt lige så meget tid på banen som i garagen.

Jaguar har besluttet, at man vil bruge 2 biler når der skal testes på Jerez. Man vil bruge 50 personer under testen, og man vil bruge testkører Luciano Burti under testen. Under testen skal man afprøve nye dele, man skal lave et race set-up, og man skal checke alle systemer inden den lange rejse til Australien.

BKP  


Hop til top
Ferrari nyheder - Onsdag

Det nye F1-2000 chassis er meget lettere og hurtigere end F399. Under de seneste test har Michael Schumacher og Rubens Barrichello bevist at F1-2000 er meget hurtigere en sin forgænger F399.

De hurtigere tider kan tilskrives formindskelse af vægten i forhold til F399, derudover er den nye motor 049 V10, er 10 kg lettere end den gamle 048. Ferrari har også brugt en masse nye letvægtsmaterialer. Det er General Electric Company som har hjulpet Ferrari i jagten på de rigtige materialevalg til deres F1-2000 racer.

General Electric har et tæt samarbejde med NASA, og det er der igennem at man har kunne finde frem til de forskellige valg af materialer. Sammenlagt er F1-2000 60 kg lettere end de 600 kg den skal veje med kører, men for at kompensere for den lave vægt man har opnået ved at bruge titanium, må man ligge ekstra vægt i bilen, men så kan man også arbejde med balancen og stabiliseringen af raceren i hver løb.

BKP  


Hop til top
Benetton til salg?

Rocco Benetton antyder at Renault køber Benetton i nær fremtid. Det ville ikke være nogen nyhed i F1 verden, snart alle teams er på det seneste blevet opkøbt af store bilfabrikanter. De seneste eksempler er da Daimler-Chrysler købte McLaren og da Jaguar købte Stewart.

Benetton teamet bruger i dag gamle Renault motorer, også kaldet Supertec eller Playlife. Benetton bruget i starten af 90erne Renault-motorer med rimelig succes.

RB udtaler sig igen om Renault: "Vi har en perfekt samarbejspartner i Renault Sport Supertec. Men i dag er man nødt til at have en god samarbejspartner for at gøre sig i sporten, og det har vi i dag med Renault, derfor håber jeg også at vi kan blive knytte tættere sammen på en eller anden måde. Det er man nødt til for at opnå et godt resultat."

BKP  


Hop til top
Walkinshaw optimistisk

Tom Walkinshaw håber, at de tider hans kørere har sat på banen ved Barcelona varsler nye tider i teamet i år 2000, men han er også realistisk. TW siger: "F1 er en meget vanskelig sport. Jeg ved fra mine år i sporten på alle niveauer, at det der meget svært. Alle folk omkring Arrows-Supertec har arbejdet utroligt hårdt, ligesom alle andre gør, og jeg ved at vi vil får et godt resultat i år. Vi tror selv meget på raceren i år, der har vist, at der er potentiale i den. Men vi er også realistisk, vi ved først hvor vi stå når det går løs i Melbourne."

TW finder, at de indledende resultater er meget opmuntrende, og det giver mod på at arbejde endnu hårdere. "Vi er meget mere konkurrencedygtige i år, men vi mangler meget i forhold til mange andre teams, men det skal nok komme, og så kommer resultaterne også. I år har vi en god motor og nogle gode kørere."

BKP  


Hop til top
Barcelona test - tirsdag

Den sidste dag på banen ved Barcelona, var vejret perfekt med høj sol og ingen vind.

Pedro de la Rosa var ude i A21-02, det var åbentbart sat perfekt op til de la Rosa, for de la Rosa kvitret med at sætte ny omgangsrekord på 1:19.63.

Arrows-Supertec brugte det meste af dagen på at finde et raceset-up.
Om eftermiddagen blev der helt efter planen testet en ny motor, det var med den nye motor at man satte den nye rekord, ja faktisk så satte man ny rekord 2 gange, først satte man tiden 1:19.90, og så senere den fantastiske tid 1:19.63.
Arrows-Supertec og de la Rosa gennemførte 49 omgange på den sidste testdag.

Marc Gene og Minardi-Fondmetal var også på banen idag.
Teamet brugte ligesom Arrows-Supertec det meste af dagen på at finde et raceset-up, derudover fik Gene kørt 69 omgange, hvor man fik afprøvet nogle forbedringer på bilen.
MG bedste tid på dagen var 1:21.608.

Tider fra Barcelona:

1. Pedro de la Rosa Arrows-Supertec 1:19.630
2. Marc Gene Minardi-Fondmetal 1:21.608

Tidligere rekorder år 2000 og år 1999:

2000 1:20.230 (P. de la Rosa)
1999 1:20.540 (R. Barrichello)

BKP  


Hop til top
Schumacher : Vi kører hurtigere i år end sidste år

Michael Schumacher kan ikke se nogen grund til at man ikke forbedrer omgangstiderne i år.

MS sagde fornyligt, at de nye reguleringer tvinger kørene til at kompromittere i deres set-ups, og der bliver endnu mindre udfordringer end før. MS kan ikke se nogen grund til ikke at køre 4 til 5 sekunder hurtigere pr. omgang. Han forklarer sig ved at sige: "Det ville være meget nemt at opnå. Vi kender alle til vores sikkerhedsregler, Men man kan jo se hvor nemt man køre af banen i dag, det er fordi der er for lidt vejgreb idag, men det kan jo let løses men vores teknologi vi har til rådeighed."

MS afslutter:
"Jeg er sikker på, at der er andre kørere som har den samme mening som jeg."

BKP  


Hop til top
Store Wurz i lille bil

Alexander Wurz har et "lille" problem. Han er den højeste og tungeste kører i feltet. Med en højde på 1,86 m og en vægt på ca. 82 kg har han problemer med den nye bil. Han er simpelthen ved at være for stor. Som han selv siger, var det ikke noget problem sidste år. Da var bilen stor nok, men den nye B200 er noget mindre. Han vejer f.eks. ca. 20 kg. mere end Johnny Herbert. Alene vægtforskellen koster ca. 1 sekund på en omgang, har ingeniørerne hos Benetton regnet ud.

Men teamet har forklaret ham problemet med det års model, som er total redesignet. Den må nødvendigvis være mindre, og det har han affundet sig med.

"Det bliver ikke særlig komfortabelt at køre i B200. Sammenlignet med B199 som egentlig var bygget til min størrelse, er den her meget lille. B199 var tilpas stor, men ikke særlig konkurrencedygtig. B200 er ikke særlig komfortabel, men er væsentlig bedre end B199. Men en racerbil skal ikke være komfortabel, så det gør ikke så meget. Jeg har allerede kørt fuld løbsdistance i den flere gange, og det er ikke bekvemt, men det går."

Og Wurz afslører også ,at han op til denne sæson havde tilbud fra andre teams, men at han afslog fordi han følte, at han skyldte Benetton at opfylde kontrakten, fordi de gav ham chancen i formel 1. De andre teams der havde tilbudt ham kontrakt, var ifølge ham selv, Williams og Prost.

PDL  


Hop til top
Vindtunel hjælper Ferrari

Ferraris nye F1-2000 har allerede under de test der er blevet kørt, vist at der er potentiale i raceren.
Michael Schumacher og Rubens Barrichello har under testen på Mugello i sidste uge, kørt nogle helt fantastike tider. MS satte ny banerekord i fredags, og RB var kun 1/10 sek. langsommere om søndagen.

"Den nye vindtunel har virkrlig vist sig værdifuld. Efter at jeg har set og kørt F1-2000, så er jeg meget optimistisk!" siger MS. I samme åndedrag siger han, at det bekymrer ham at McLaren også har nået at udvikle så meget på deres racer: "McLaren er det hold vi skal slå, ja det er det hold alle vil slå, så må vi se om vi kan slå dem, vi vil gøre vores bedste, men vi ved det først om vi kan når vi står overfor hinanden i Melbourne," afslutter Schumacher.

BKP  


 

Hop til top22.2.2000

Ecclestone om sæsonen

Mens Bernie Ecclestone har haft travlt med at sælge ud af Formula One Holdings, har han da også haft mulighed for at udtale sig om den forestående sæson. Formel 1's cirkusdirektør er om nogen anden interesseret i at det bliver en tæt og intens kamp om VM. Han forventer at det igen bliver McLaren og Ferrari der kommer til at afgøre VM imellem sig. "Jeg tror at Ferrari og McLaren stadig vil være foran. Men afstanden vil blive mindre. Jordan kan også få en god sæson," siger Bernie Ecclestone og fremhæver blandt andet også Arrows og Sauber som nogle af dem der måske kan tage et par skridt frem.
BB  


Hop til top
Ferrari - vind eller forsvind?

Der er pres på Ferrari i år 2000. Tre år i træk er det glippet at hjemføre VM-titlen og sæsonen 2000 kan være den sidste chance som Ferrari får. Fiat der ejer Ferrari har selv lagt op til at det er i år at der skal præsenteres et VM - ellers må man overveje om man skal skære ned i sit engagement i Ferrari og dermed også i Formel 1.

Fiat er nemlig på det seneste kommet i vælten efter at der går rygter om at den italienske bilgigant har problemer med økonomien. Rygterne om en fusion mellem Fiat og DaimlerChrysler rumler stadig, selvom de er blevet tonet ned de sidste uger. Fiat ved godt at de ikke kan retfærdiggøre yderligere udgifter til Ferrari, hvis det igen viser sig at teamet ikke kan vinde den VM-titel som de jagter efter 21 års pause. Teamet har godt nok sikret sig Michael Schumacher i 2001 - men alene hans løn vejer tungt i budgettet - man regner med at Schumacher får godt 250 millioner kroner fra Ferrari til Schumacher hvert år. Spørgsmålet er om Fiat og dermed også Ferrari føler at det er dyrt købt hvis det igen skulle blive til en andenplads.

Michael Schumacher er dog kun en del af budgettet - totalt set regner man med at Ferrari har et budget i omegnen af 2 milliarder kroner. Hvis Fiat indenfor de kommende år skal til at spare, kan det meget vel komme til at påvirke Ferraris budget. Spørgsmålet er så om sæsonen 2000 kan blive vind eller forsvind for Ferrari - eller i det mindste at Ferrari må til at skulle spare, hvilket vil påvirke mulighederne for at teamets racere kan udvikles.

BB  


Hop til top
Briatore ind i fodbold?

Flavio Briatore er fortsat aktiv - både i og uden for Formel 1. Den tidligere teamchef for Benetton har blandt andet haft aktier i det daværende Ligier-team og kunne måske have været fortsat der som teamejer. Men teamet blev siden hen solgt til Alain Prost. Derefter har Briatore formået at være med i Formel 1 via sit engagement hos Supertec.

Flavio Briatore har sammen med Bernie Ecclestone været interesseret i at samarbejde om at stable en europæisk fodbold-superliga på benene, men disse planer er indtil videre lagt på is. Men Briatore er stadig interesseret i fodbold og denne gang har han kastet sin kærlighed på et hold i det der svarer til den tredje liga i Italien - Palermo. "I fodbold handler det ikke om andet end god ledelse. Hvorfor skulle jeg ikke få succes i fodbold?" siger den tidligere teamchef.

Briatore satser på at den sicilianske klub kan komme op i Italiens bedste række - serie A.

BB  


Hop til top
Formel 1 til hele verden

TV-tallene viser at Formel 1 bestemt ikke er faldet i popularitet. Sidste år blev de 16 Formel 1-løb totalt set fulgt af over 57 milliarder mennesker (selvfølgelig ikke samtidig.) - eller det var i hvert fald antallet af mulige seere. Det er godt 3,5 milliarder pr. løb. Formel 1 nåede i 1999 ud til 206 lande og er dermed fortsat den største årlige mediebegivenhed. Det er kun VM i fodbold og de olympiske lege der overgår seertallet - men det er kun hvert andet år de afholdes, så i 1999 var Formel 1 nummer 1!
BB  


Hop til top
Benetton jagter Renault

De må være desperate hos Benetton. Der går ikke mange uger mellem at Benetton lige gør opmærksom på at de arbejder sammen med Renault gennem Supertec. Rocco Benetton jagter stadig Renault og vil gøre hvad som helst for at få dem tilbage til Formel 1 - og selvfølgelig til hans team. Ifølge Rocco Benetton er det næsten uundgåeligt at der kommer et samarbejde mellem Benetton-teamet og Renault!

Rocco Benetton er fuld af rosende ord om den nuværende partner. "Vi har en partner i Renault Sport Supertec som er en utrolig god partner," siger teamchefen og viser igen hvad det er teamet fokuserer på - Renault skal helst kunne ses som en del af teamet, selvom det faktisk er et tuningsfirma der sælger motorer til Benetton. Teamet håber dog at kunne overtale Renault til at gå direkte tilbage til Formel 1 næste år, eftersom Benetton-teamet nu er på vej mod den dårlige del af Formel 1-feltet da de står uden et samarbejde om at køre med fabriksmotorer.

Derudover er Rocco Benetton ked af at der er så få motorleverandører - de holder sig som oftest kun til et team. Men han har forstået hvad der er dagsorden i Formel 1 i øjeblikket. "De næste par år er deres år," siger Rocco Benetton om de store bilgiganter der leverer motorer til Formel 1-teams'ene. "Der er ikke nogen teamejere eller lignende - de må gå i samarbejder. Det er fremtiden," konkluderer han. Benetton håber så at de kan være Renaults samarbejdspartner, men de kommer sikkert til at konkurrere med blandt andet Prost-teamet om det samarbejde.

BB  


Hop til top
Så starter sæsonen snart igen

I morgen starter så den sidste store test på Jerez, derudover vil der være en lille test på 1 dag, hvor man skal lave "shake-down" inden afrejsen til Australien, det vil foregå på Silverstone banen den 29 februar.

McLaren, Jaguar, Williams, Benetton, Prost, Sauber og BAR har alle meldt deres ankomst til Jerez imorgen.

Jordan og Jaguar vil sammen med Williams, Benetton, BAR og McLaren teste på Silverstone den 29 februar. Ferrari vil forsætte med at teste alene på Mugello og Fiorano indtil den 29 februar.

Der er kun Minardi og Arrows tilbage på Barcelona banen i dag.

Man forvente at alle teams ankommer til Melbourne i næste uge, mellem den 4 og 5 marts. Der er første gang fri træning den 10 marts kl 11 lokal tid, det vil være kl 23 dansk tid, tror jeg nok.

Ellers må vi bare slå koldt vand i blodet, der er kun 17 dage til det hele starter igen.

BKP  


Hop til top
Hellman & Friedman tror på F1

Hellman & Friedman Private Equity Group, som har købt 37,5 % af Bernie Ecclestone's aktier i FOA, udtaler at de har gjort alletiders køb.

Administrerende direktør for Hellman & Friedman Private Equity Group, Pat Healy udtaler:
"Det er ikke meningen at vores aktier skal på børsen lige med det samme.
Vi er sikker på at i fremtiden vil det være mere gunstigt at komme på børsen, men lige nu venter vi og ser tiden an. Når vi finder finder det rigtige tidspunkt, så er det meningen at vi sælger 50% af vores aktier, og beholder de andre 50% selv, men der er ikke sat nogen tidsramme for hvornår det skal ske".
Pat Healy forsætter:
"Det er nu små 2 år siden at vi første gang talte med Bernie Ecclestone om arbejde sammen. Der er et privilegium vi værdsætter meget højt at få lov til at arbejdesammen om F1.
Vi tror der er en stor verdensomfattende frihed med en ekstraordinær demografisk appel".

BKP  


Hop til top
Minardi nyheder - Mandag

Endnu en perfekt dag for Minardi teamet i Barcelona.
Begge kører var ude at teste hele dagen, og der var ingen problemer med racerne.

Marc Gene var tidligt ude for at teste bremser.
MG kørte 40 omgange uden problemer, og sagde bagefter " Jeg bliver mere og mere glad for den nye M02, og jeg er sikker på at vi nok skal overstige vores og andres forventninger til teamet".

Gaston Mazzacane kom på banen om eftermiddagen.
GM testede fortrinsvis set-ups, men det blev også tid til at træne starter og pit stops.
Ialt nåede GM at køre 30 omgange.

Marc Gene vil forsætte med at teste tirsdag morgen inden teamet tager tilbage til Italien, hvor de har base.
På de 6 dage testen har kørt, har Minardi team gjort en god figur, og sammenlagt har de kørt 1.250 km.

BKP  


Hop til top
Arrows nyheder - Tirsdag

Jos Verstappen har sluttet sin test på banen ved Barcelona. Da testet var slut tog JV direkte til lufthavnen og fløj sammen med sin racer tilbage til England for at finpudse raceren, da den skal være klar til præsentation på mandag for sponsorer og pressen.
Alt dette foregår i Arrows hovedkontor som ligger i Leafield,Witney,Oxon,OX8 5PF.

Pedro de la Rosa vil teste tirsdag på banen, her skal de la Rosa lave de sidste test på A21-02, som ikke har været stabil under testen, der har været mange problemer med gearkassen, så det håber man at man kan få løst under tirsdagens afslutende test.
Efter testen tager de la Rosa direkte tilbage til Leafield for at være klar til på mandag. Pedro de la Rosa will be in action on Tuesday at Barcelona to conclude his testing programme before returning to the team's base in Leafield.

BKP  


Hop til top
Barcelona test - Mandag

Der var ikke mange i aktion. Faktisk er det kun de to mindste team i Formel 1 der testede i dag, mandag. Testen om formiddagen i regnvejr og Arrows havde Jos Verstappen i aktion. Hollænderen brugte tiden til at teste i regnvejr, hvor han kørte 38 omgange. Der var fortsat problemer med A21-02-chassisets gearkasse, hvorfor det i stedet blev A21-01'eren der blev anvendt om eftermiddagen.

Ved middagstid var banen blevet tør og naturligvis blev der skiftet til tørvejrsdæk, og arbejdede med set-up, og pitstop. Sidst på dagen blev der kørt med lette tanke og friske dæk, hvorfor der blev sat så hurtige tider.

Hos Minardi var begge kørere på banen og for Marc Gene var der ingen problemer. Spanieren er ved at lære raceren bedre at kende. Mazzacane brugte dagen på at arbejde sammen med ingeniørerne og finde sig til rette i raceren samt at teste pitstops.

Testtider fra Barcelona, mandag den 21. februar 2000

KørerTeamBedste tid
H.-H. FrentzenJordan-Mugen1:23,535
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:24,452
Olivier PanisMcLaren-Mercedes (99)1:25,056
Eddie IrvineJaguar1:25,468
Ralf SchumacherBMW-Williams1:25,829
Ricardo ZontaBAR-Honda1:26,158
Jean AlesiProst-Peugeot1:26,181
Pedro DinizSauber-Petronas1:26,295
Johnny HerbertJaguar1:26,544
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:26,651
KørerTeamBedste tidOmg.
Jos VerstappenArrows-Supertec1:20,3693
Marc GeneMinardi-Fondmetal1:22,7740
Gaston MazzacaneMinardi-Fondmetal1:23,8030

BB  


Hop til top
Chateau Schumacher?

Ifølge italienske medier er Michael Schumacher allerede nu ved at planlægge et mindre bierhverv. Meget tyder på at Schumacher kan blive vinbonde. Han skulle have købt en ejendom på godt 500 hektar i nærheden i nærheden af Toscana og i et område der er kendt som at være et velrenommeret vindistrikt. Det ventes at Schumacher kommer til at producere den kendte Brunello di Montalcino-rødvin - og der kan de bedste vine sælges for et par tusind kroner. Så mon vi snart ser en Chateau Schumacher på gaden?
BB  


Hop til top
Bevidst hysteri om Button?

Det er næsten kvalmende at se den måde den britiske presse har kørt Jenson Button frem som årets helt store profil - og ikke mindst hvordan Button har formået at holde pressen i kog med nyheder om alle mindre væsentlige ting. Hysteriet om Jenson Button har efterhånden slået igennem længere ned i rækkerne - nu er det de unge teenagere der råber op om at de allerede nu er klar til Formel 1. Hvad bliver det næste? Har Frank Williams skrevet kontrakt med Michael Schumachers søn for at være helt på den sikre side?

Om ikke andet har Button fået meget opmærksomhed, og selvom han i øjeblikket rider på den store bølge, skal han også forvente at få lige så meget igen hvis det viser sig at være et fejlslag at tage et år i Formel 1 - og så med et team der er under udvikling. Pressen har da også forsøgt at slå flere ting meget stort op - eksempelvis med hensyn til Buttons manglende testtid. Ralf Schumacher har indset at pressen forsøger at spinde historier på fiktive historier. Om Buttons ambitioner om at få superlicensen siger han: "Pressen gjorde så meget ud af det. Jeg kendte den rigtige historie, og det gjorde presse åbenbart også, men de fordrejede det for at gøre det spændende og lægge pres på når det ikke var nødvendigt. Jeg kan ikke lide den måde det sker på. Pressen gør det godt i Formel 1, men de ser ud til at mangle historier på denne tid af året," siger Ralf Schumacher. Jeg kan kun være helt enig i Ralf Schumacher analyse af pressens rolle i denne tid af året. Forhåbentlig får Button minimal opmærksomhed når sæsonen begynder.

BB  


Hop til top
Schumacher kørte galt med 280 km/t

Det er nu kommet frem at Michael Schumacher var indblandet i en alvorlig ulykke på Mugello banen i fredags.
I Scarperia kurven kørte MS med 280 km/t direkte ind i bildækkene som dannede en mur foran betonvæggen.
Ulykken mindede meget om den MS var ude for på Silverstone sidste år, men her på Mugello banen havde man taget ved lære af den ulykke. Man har man sat 2 rækker bildæk op i alle hurtige kurver, og flyttet bildækkene ud fra betonvæggen.
Det var åbenbart det der redde MS fra at komme galt afsted igen; MS slap unden skrammer.

MS udtaler til pressen " Fejlen var min, jeg kørte over grænsen for hvor hurtig man kan tage Scarperia kurven, der er banens hurtigste kurve. Når man kører 20 km/t hurtigere en hvad man kan køre, så presser man sin bil over den tilladte grænse, men jeg skulle jo finde ud af hvor hurtig F1-2000 kan køre, og det gjorde jeg så".

Nyheden er først sluppet ud nu, fordi det var adgangs forbud for pressen til testen og man har totalt ignoreret pressen ved ikke at oplyse om ulykken før nu.

BKP  


Hop til top
Benetton åbner fitness-center

McLaren er ikke ene om at bygge nyt. Benetton har lavet en lille tilbygning (360 kvm.) til deres faciliteter. Pris i omegnen af 45 mill. kr. Teamet har af en eller anden grund indset, at der skal gøres mere for kørerne, og det nye center indeholder ud over faciliteter til at styrke kørerne fysisk, også et laboratorium, mødelokaler og forskellige testrum. Centret ledes af den tidligere triatlet og britiske mester i langrend, Bernie Shrosbree.

Rocco Benetton sagde bl.a. ved åbningen som foregik i dag (mandag), at en kørers præstation er dybt afhængig af den fysiske form. "Jeg tror på, at ved at investere i den fysiske sundhed, kan vi blive mere konkurrencedygtig, og dermed forbedre vore resultater. Og det er ikke kun kørerne der skal bruge centret, alle i teamet har adgang til at bruge faciliteterne."

Bernie Shrosbree sagde: "I et løb udsættes en kører for store fysiologiske stressfaktorer, og stærke kræfter påvirker køreren specielt omkring nakkeregionen. Det er ikke unormalt at køreren udsættes for en g-kraft på op til 5 G. Så vi har arbejdet meget sammen med leverandørerne til centret, med at finde det rigtige udstyr, så kørerne kan få den rigtige træning."

Derudover er teamet taget til Lurcy Levis i Frankrig for at teste aerodynamikken ved specielt høj fart. Derefter tager teamet til Jerez i løbet af ugen, og i næste uge gælder det Silverstone. Og så skal man hvis alt går vel, være klar til det australske GP.

PDL  


Hop til top
Irvine advarer Barrichello

Den evigt kontroversielle Eddie Irvine er igen på banen med et par af hans sædvanlige udtalelser. Til bl.a. Michael Schumachers fanklubs webside skulle han have sagt følgende: " Schumacher vil "dræbe" Barrichello, som han har gjort ved stort set alle andre af hans medkørere. Barrichello skal regne med at være nr. 2 i teamet. Schumacher har ikke i sin kontrakt skrevet nogle steder at han er nr. 1. Hans eneste privilegium er, at han har ret til reservebilen. Han er nr. 1 fordi han er så god som han er."

Gad vide om Irvine har set Schumachers kontrakt?

Irvine forsætter: "Jeg anser Barrichello for at være en af de seks bedste kørere i feltet, og lige nu er pressens fokus på ham, men lige så snart Schumacher begynder at vinde igen, vil al opmærksomheden være væk fra ham. Barrichello er en rigtig god kører, bare ikke så god som Schumacher."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk