Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.2.2000
 Renault køber Benetton
 Tre teams ikke bestået
 De gode gamle dage...
 Button klar til første løb - udtaler BMW
 Plan om 20 løb - nedstemt
 Bookmakernes odds
 Tilbageskridt for Ralf
 Aktier til salg
 Senna i en klasse for sig
 Sauber nyheder - onsdag
 Ferraribilerne er hurtige
 Problematisk start for Ralf Schumacher på Jerez
 BAR nyheder - onsdag
 Jaguar nyheder - onsdag
 Problematisk dag for Benetton
 Jenson Button skadet
 Ecclestone : Kvinder har ikke en chance
 Bookmaker afskriver Jenson Button
 
23.2.2000
 Frentzen hurtigst
 Prost mangler ny motor
 Minardi tilfreds
 Grand prix påvirkes ikke
 Ikke flere dumheder
 Oval-løb - ja tak!
 På vej til pensionen?
 Ferrari afviser rygte
 Forskelligt syn på Damon Hill
 Begrænset salg af Hot Wheels
 Jaguar nyheder - Onsdag
 Ferrari nyheder - Onsdag
 Benetton til salg?
 Walkinshaw optimistisk
 Barcelona test - tirsdag
 Schumacher : Vi kører hurtigere i år end sidste år
 Store Wurz i lille bil
 Vindtunel hjælper Ferrari
 

Hop til top24.2.2000

Renault køber Benetton

Kort før sæsonsstarten i Melbourne er der kommet en sensationel nyhed. Renault har købt Benetton-teamet forud for denne sæson. Der har været mange rygter om Renault og Benetton, men nu ser det ud til at den franske bilgigant har lagt et astronomisk beløb på bordet for at købe tøjfirmaet Benettons Formel 1-team.

Nyheden kommer fra en italiensk nyhedskilde der beretter at Benetton-teamet er blevet købt og at Renault dagen før det australske grand prix vil offentliggøre købet af Benetton-teamet.

Det er ikke meningen at teamet så får Renault-motorer forud for denne sæson, men teamet kommer igennem en fase med store omvæltninger. Blandt andet får Rocco Benetton en fyreseddel - han har ikke vist sig at være meget bevendt, men har mest af alt fået chefstolen pga. familiens engagement i teamet. Hans afløser bliver den tidligere teamchef Flavio Briatore, der så får et comeback som teamchef efter at have levet af at sælge motorer via Supertec. Teamet fortsætter uden øvrige ændringer.

Det er dog lige værd at hæfte sig ved at nyheden ikke er bekræftet, hverken af Benetton eller af Renault, hvorfor nyheden stadig er på rygte-stadiet. Vi følger naturligvis nyheden som den udvikler sig.

BB  


Hop til top
Tre teams ikke bestået

Der har været meget debat om den øgede sikkerhed i forbindelse med konstruktionen af styrtbøjlerne til dette års racere, blandt andet efter at Patrick Head har konkluderet at de enkelte teams ikke overholder den interne aftale teams'ene havde om at sætte ind på dette felt.

Men dette er ikke det eneste - der er tre teams der ikke lever op til de formelle krav som FIA sætter til styrtbøjlen, og der er sat navne på de tre teams - Prost, BAR og Sauber. Sidstnævnte er næsten hyklerisk. Da Pedro Diniz sidste år blev reddet af teamets yderligere forstærkning af styrtbøjlen efter brasilianerens uheld på Nürburgring, kunne teamet ikke andet end at gøre et stort nummer ud af at de gør meget for sikkerheden.

Alligevel kan de ikke leve op til de krav der stilles i år - og det må næsten betegnes som decideret pinligt, specielt efter at Sauber var meget opsatte på at der skulle gøres meget for at sikre at styrtbøjlerne blev forstærket.

BB  


Hop til top
De gode gamle dage...

Hvorfor kan man ikke overhale i Formel 1? Det spørgsmål er blevet vendt og drejet utallige gange. Max Mosley giver sit bud på psykologien i en overhaling. "I gamle dage kunne man overhale andre, fordi der var større forskel på racerne, og til dels også fordi man ikke kunne tage en chance ved at støde sammen," siger FIA præsidenten. Det var de gode gamle dage - men dem kan man jo ikke rigtig leve på.

I dag er attituden til at overhale forskellig. "I dag kan man ikke overhale en anden, fordi den forankørende vil risikere at blive ramt ved at forhindre en overhaling. Men i gamle dage vidste man at der var en mulighed for at blive slået ihjel, så man tog chancen når man vidste at der var en hvis grænsen inden man ville få lov at komme forbi. Det vil man ikke i dag," siger Mosley. FIA har forsøgt med mange ændringer i reglementet for at skabe muligheder for overhalinger, men der er fortsat langt imellem en god overhaling.

BB  


Hop til top
Button klar til første løb - udtaler BMW

BMW-Williams kører Jenson Button, der ikke tester i denne uge på grund af en skade, vil helt sikkert deltage i årets første løb i Melbourne, Australien fra den 10 marts siger en talsmand fra BMW.
Talsmanden fortsætter: "Jenson Button skal efter planen teste på Silverstone i næste uge."
Testkører Bruno Junqueira har overtaget Buttons forpligelser på Jerez, hvor BJ skal teste torsdag og fredag.

Jenson Button skal sammen med Ralf Schumacher holde BMW-Williams fane højt, efter at Alex Zanardi er blevet fyret fra teamet.

BKP  


Hop til top
Plan om 20 løb - nedstemt

Spekulationer om, at man vil til at køre 20 løb på en sæson, for at skaffe plads til andre lande der ville være interesseret i at afvikle et grand prix, er blevet nedstemt.

Grunden til at man ikke vil have flere løb, er at flere teams har modsat sig det.
De mener, at det vil nedsætte værdien i sporten, og at man vil få et meget dårligt produkt.
Et af de lande der blev berørt af afstemningen er Syd Afrika, der har arbejdet hårdt på at komme ind i F1 kalenderen.

På trods af, at man har besluttet ikke at udvide F1 kalenderen, pointere Max Mosley at man på længere sigt godt kan tænke sig at der vil komme flere løb i F1 kalenderen. Løbene vil så blive lagt uden for Europa, hvis EU bliver ved med at angribe FIA.

BKP  


Hop til top
Bookmakernes odds

Som tidligere skrevet her på siden, så tror bookmakerne ikke på Jenson Button. De giver 150 kr for hver spillet krone, hvis Jenson Button bliver verdensmester.

Hvis Michael Schumacher bliver verdensmester, så får man 11 kr tilbage for hver spillet 10er.

Her er de forskellige odds på alle kører i årets formel-1 felt fra bookmakerfirmaet Ladbrokes

Michael Schumacher 11/10
Mika Hakkinen 13/8
David Coulthard 6/1
Heinz-Harald Frentzen 10/1
Rubens Barrichello 14/1
Jarno Trulli 33/1
Eddie Irvine 40/1
Ralf Schumacher 66/1
Jacques Villeneuve 80/1
Giancarlo Fisichella 80/1
Johnny Herbert 100/1
Alexander Wurz 100/1
Jean Alesi 150/1
Jenson Button 150/1
Ricardo Zonta 150/1
Pedro Diniz 200/1
Nick Heidfeld 200/1
Mika Salo 200/1
Pedro de la Rosa 250/1
Jos Verstappen 250/1
Marc Gené 1000/1
Gaston Mazzacane 1000/1

BKP  


Hop til top
Tilbageskridt for Ralf

Det kræver tålmodighed at komme fremad i Formel 1, og i nogle tilfælde kan det endda være svært når man tager et skridt tilbage for senere at håbe at det vender og går fremad. Sådan har det været for Ralf Schumacher der i 1999 skiftede til Williams. Forud var gået et par sæsoner hos Jordan, og selvom Eddie Jordan oprindeligt gerne ville beholde den hurtige tysker, der efter flere ødelagte Jordan-racere var begyndt at bruge hovedet får han kørte, og faktisk havde kontrakt med ham i 1999, blev man alligvel enige om at Frank Williams kunne få tyskeren - men det kostede selvfølgelig også. At Eddie Jordan så i sidste ende var glad for at slippe af med den arrogante tysker, er så siden hen kommet frem. Der var vist noget med et lille kort som Sir Frank modtog da Ralf var blevet Williams-mand.

Men for Ralf Schumacher har det vist sig at være et eller flere skridt tilbage - Jordan er gået frem, mens Williams kæmper for at holde sammen på stumperne af et tidligere stor-team. Nu er teamet i gang med en opbygning til fremtidig storhed - men det kræver tålmodighed. Ralfs nuværende arbejdsgiver er godt klar over at skiftet til Williams var en skridt tilbage, men opfordrer tyskeren til ikke at blive utålmodig. "Han må være tålmodig i yderligere et år," siger Frank Williams og mener at det vil skade Ralfs fremtidsmuligheder hvis han nu går hen og bliver utålmodig - men det er vel også i Williams interesse at beholde tyskeren så længe som muligt.

Den yngre Schumacher har nemlig potentialet til at køre i storebroderens hjulspor. "Ralf er bedre end mange tror. Han ville have været verdensmester hvis han sidste år var i en McLaren," siger Frank Williams. Ralf Schumacher har udviklet sig siden debuten og er i dag en moden Formel 1-kører der begår færre fejl - og 1999-sæsonen viste han sig at have det der skulle til for at løfte en racer der var elendig til mere end den måske var værd! Det er et godt tegn på en klassekører!

BB  


Hop til top
Aktier til salg

Omsætningen af Formula One Holdings-aktier har nået uanede højder og nu er en af investorerne ved at trække sig ud. Morgan Grenfell med Deutsche Bank som hovedaktøren i denne investering, er ved at sælge ud af sine aktier i Formula One Holdings. De ejer 12,5% af aktierne, og havde yderligere en option på 37,5% af aktierne - den resterende halvdel ville Ecclestone selv beholde.

Men da optionen udløb - fordi Morgan Grenfell overspillede sin rolle - gik aktierne i stedet til Hellman & Friedman. Nu lader det til at den "tabende" part i hele spillet, er blevet så skuffet at nu vil de sælge deres aktiepost. Den skulle efter sigende være til salg for lidt over 4 milliarder kroner, hvis der er nogle der skulle have lidt sparepenge til overs. Morgan Grenfell og Deutsche Bank vil ved et salg af aktierne kunne tjene et par milliarder kroner, eftersom de i oktober købte aktier for godt 2,5 milliarder kroner.

Rygter vil vide at det er den tidligere italienske ministerpræsident og nuværende mediekonge, Silvio Berlusconi der vil købe Formel 1-aktierne.

BB  


Hop til top
Senna i en klasse for sig

Der er ingen der kan måle sig med Ayrton Senna - det mener Eddie Jordan. Den brasilanske kører vil altid være i en klasse for sig. Flere andre kørere har også været markante, men ingen vil kunne overgå Senna. Der har været flere kørere der på papiret har været bedre - Prost med 4 VM-titler og før ham Fangio - men Sennas stil og udstråling overgik de to andre store mestre. "Senna havde den samme karisma som Pele og Nuhammed Ali," siger Eddie Jordan og sammenligner Senna med to andre sportsgrenes allerstørste personligheder.
BB  


Hop til top
Sauber nyheder - onsdag

Sauber teamet startede så på deres sjette test, siden december. Denne gang sammen med en del andre team på Jerez banen.

Pedro Diniz testede alene, da Mika Salo har en skade i hånden, men MS skal teste inden afrejsen til melbourne, på Ferraris testbane i Fioranoi.

Pedro Diniz lavede de sidste test på den nye Sauber C19 inden afrejsen.
Man koncentrede sig mest om de nyeste aerodynamiske ting der er kommet til Sauber C19, der ud over afprøvede man forskellige set-ups.
Ialt kørte Diniz 31 omgange inden at han spant af banen.
Diniz slap uskadt fra ulykken, og teamet er ved og undersøge hvad grunden var til ulykken.

Pedro Diniz udtalte efter ulykken " Generalt er jeg meget glad for den nye bil og den måde bilen opføre sig på.
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor at jeg spant, men jeg tror det var noget med bagvingen at gøre, teamet er ved at undersøge sagen"

BKP  


Hop til top
Ferraribilerne er hurtige

Den nye F1-2000 har vist at den er hurtig under i de hidtige tests. Årsagen er en kombination af flere ting. En lettere motor, et lettere elektrisk system og nye stærke letvægtsmaterialer. Det skulle have givet én vægtreducering på op til 60 kg. Det er bl.a. samarbejdet med General Electric, der har givet en stor del af vægtreduceringen. General Electric har et samarbejde med NASA, den amerikanske rumfartsorganisation om nye materialer. Vægtreduceringen kan måske være årsag til de hurtige tider og banerekorder der allerede er sat i F1-2000. Men til løbene, er der en minimumvægt der skal opfyldes, og det vil man så klare med vægtklodser anbragt rundt omkring i bilen. Der giver så mulighed for at give en bedre balance i bilen, idet - det afhængig af banen der køres på - er mulighed for at anbringe disse klodser, hvor de får bilen til at fungere optimalt.

Og så er lidt røre om Michael Schumacher på flere områder.

Efter at han som bekendt har købt en vingård i Frankrig, for at have noget lave i tiden efter formel 1, så forlyder det at han nu også er på jagt efter en vingård i Toscana-området i Italien. Toscana leverer noget af det bedste italienske vin.

Udover sin vininteresse, så er Schumacher også med i kørernes sikkerhedsudvalg. Han har selv foreslået, at man skal gå tilbage til slicksdæk, idet han mener sikkerheden er større med disse dæk. Ifølge hans iagttagelser sker der langt flere afkørsler nu, hvor man har riller i dækkene.

Og så afbrød Schumacher en test. Iagttagere kunne ikke se hvorfor, der var ingen synlige problemer med bil eller bane. Men så viste det sig, at han skulle lave noget promotion for en af sponsorerne, nemlig Tic-Tac. En eller anden havde åbenbart "glemt" at skrive det i kalenderen.

PDL  


Hop til top
Problematisk start for Ralf Schumacher på Jerez

Williams startede og onsdag med at teste på Jerez.
Det var kun Ralf Schumacher som kom ud og køre.Jenson Button er skadet med en forstækt muskel i ryggen.

Ralf Schumacher's test startede ikke som planlagt.
Om morgen nåede RS kun at køre 9 omgange før det var slut. En olielækage satte en stopper for at teste vidre, men RS nåede at sætte den anden bedste tid om morgen, kun overgået af Mika Hakkinen i McLaren.

Om eftermiddagen, efter at man havde fundet fejlen til olielækagen, kørte RS et ukendt antal omgange uden problemer, og satte dagens 5 bedste tid.

Williams forsætter med at teste torsdag.

BKP  


Hop til top
BAR nyheder - onsdag

Efter BAR's omfattende test i Syd Afrika, er man nu kommet tilbage til europa igen.
De deltager også i den store 3 dags test på Jerez.

Ricardo Zonta var den eneste fra BAR teamet der testede i går,Zonta kørte i BAR Honda 002.
Zonta kørte 62 omgange helt uden problemer, og satte dagens 6 bedste tid.

Holdkammerat Jacques Villeneuve skal efter planen først teste torsdag og fredag.

BKP  


Hop til top
Jaguar nyheder - onsdag

Jaguar Racing team tester også Jerez, de har taget 3 kører med til testen, Eddie Irvine og Johnny Herbert, samt testkører Luciano Burti, men skal kun bruge 2 under selve testen.

Eddie Irvine havde dagens 4 hurtigste tid. EI nåede at køre 68 omgange. EI brugte dagen til at teste set up og teste bilens udholdenhed.

Johnny Herbert kørte kun 20 omgange, og satte den 9 bedste tid. JH var hæmmet af elektriske problemer om formiddagen, om eftermiddagen var det motoren der skabte problemer for JH.

Om aften var testkører Luciano Burti ude og køre i en Jaguar Silverstone XKR, der skulle laves en fotoserie med bilen.
LB kommer ikke ud og tester R1 på Jerez, men er blevet tilsagt til at R1 i næste uge på Lurcy Levis banen. .

BKP  


Hop til top
Problematisk dag for Benetton

Benetton som sammen andre teams er startet på en 3 dags test på Jerez, fik ikke den bedste start.

Begge kører, Giancarlo Fisichella og Alexander Wurz var i aktion.
Fisichella kørte ialt 21 omgange og fik den 11 bedste tid.
Wurz kørte ialt 14 omgange og fik den 10 bedste tid.

Begge kører kom ud for problemer med de elektriske dele på bilen.
Ikke desto mindre fik man lavet shake down på anden og tredje chassis af B200.
Som følge af de mange problemer der har været med gearkassen, havde begge biler ny fået gearkasse monteret.

Benetton vil fortsætte med at teste torsdag

BKP  


Hop til top
Jenson Button skadet

Netop som Jenson Button skulle til at i gang med de sidste testrunder for BMW-Williams, gik det galt. Under fitnesstræning i weekenden, overbelastede Button en muskel i ryggen så meget, at han ikke kan teste den næste uge, måske endda to uger. Han er i øjeblikket dømt til at tage den med ro, og skal også til nærmere undersøgelse på et hospital i London.

Det betyder at det testprogram han skulle have gennemført, i stedet bliver foretaget af Bruno Junqueira, teamets testkører.
Jenson Button skulle ifølge teamet, være klar til det Australske GP, så chancen for at blive den hidtil yngste britiske formel 1 kører lever endnu.

PDL  


Hop til top
Ecclestone : Kvinder har ikke en chance

Bernie Ecclestone har udtalt i et interview " At kvinder højst sandsynligt aldrig vil blivet taget alvorligt i formel-1, og derfor ikke bliver tilbudt et sæde i en bil.

Ecclestone har selv 2 døtre, men selv om de fik en stor pose penge, så ville ingen teams være interesseret i at få dem som kører.
Ingen teams, hverken Ferrari eller McLaren, vil tag en chance med en kvindlig chauffør.

BKP  


Hop til top
Bookmaker afskriver Jenson Button

Williams nye "dreng" Jenson Button, har ikke mange chancer for at vinde titlen som verdensmester, hvis man skal tro på div. bookmaker.

Den kun 20 årige Button vil starte sit første Grand Prix i melbourne den 12 mart, men de nationale bookmaker tror at der er større chance for at finde liv på en fremmede planet inden for de næste 5 år, end der er chance for at Button bliver verdensmester.

Coral giver pengene 100 gange tilbage hvis Button bliver verdensmester, mens Ladbrokes giver pengene 150 gange tilbage, men hvis der findes liv på en anden planet, så giver det pengene 50 gange tilbage.

Favorit hos bookmakerne er Michael Schumacher (11-10), så kommer Mika Hakkinen (13-8), David Coulthard på 3 pladsen, tæt forfulgt af Rubens Barrichello.
Jarno Trulli og Eddie Irvine giver odds 33-1.

BKP  


 

Hop til top23.2.2000

Frentzen hurtigst

Den sidste store testsession forud for det australske grand prix er påbegyndt i dag. En af de farlige outsidere i år 2000, Jordan kom rigtig godt fra start på Jerez hvor Frentzen sluttede bedst på dagen - endda meget klart foran Hakkinen og Olivier Panis i 99-udgaven af McLaren-raceren. Både Eddie Irvine, men også Ralf Schumacher fik sat nogle gode tider, mens Benetton-teamet lukkede og slukkede på den første testdag.

Testtiderne fra Jerez, onsdag den 23 februar 2000:

BB  


Hop til top
Prost mangler ny motor

Et af de team der har skuffet fælt under vintertests er Prost-teamet. Godt nok er Alain Prost meget optimistisk om teamets muligheder i den forestående sæson, men tiderne der er blevet sat og de mange problemer der er væltet ind over teamet, gør det svært at tro at 2000 bliver en bedre sæson end 1999.

På trods af de mange problemer er teamejeren, Alain Prost stolt af den nye racer. "Det er første gang at jeg føler at vi har leveret en racer der er vores arbejde værdigt." Men spørgsmålet er om det arbejde der er udført, så er godt nok, eftersom der er de mange problemer. Det har især været elektronikken der har plaget teamet – hvilket blandt andet har medført at der har været problemer med gearkassen.

Men hvad der er mindst lige så væsentligt: Peugeot har først en rigtig god motor klar til brug mod midten af sæsonen. "Vi forventer at have en udvikling klar i midten af sæsonen som går fra 780 til 800 hestekræfter," siger Corrado Provera, der er chef for Peugeot Sport. Men der er opstået tvivl om denne dato, og derfor kan Prost meget vel komme til at vente i yderligere nogle uger eller måneder før den nye motor er klar – og så er Prost-teamet måske allerede kørt bagud i forhold til de andre teams.

Det indikerer efterhånden også at Peugeot ikke rigtig er interesseret i Formel 1-sporten mere. Med den store succes de har fået i rally-VM, vælger de nok når året er omme at trække sig ud af Formel 1. Om ikke andet kan Prost-teamet godt se sig nødsaget til at finde en anden leverandør der i givet fald er lidt mere seriøs og som er villig til at give sig 100% for at nå længere frem i Formel 1. Peugeot kan meget vel have kastet håndklædet i ringen…

BB  


Hop til top
Minardi tilfreds

Det lille Minardi-team er meget tilfredse med den nu overståede test i Barcelona. Kort forud for testen præsenterede teamet deres nye racer - Minardi M02. Marc Gene har brugt testtiden godt til blandt andet at få kørt nogle længere stræk og finde ud af racerens balance og set-up. Gaston Mazzacane, der medbragte flere penge end Fontana og dermed fik sædet, fik også kørt de første kilometer. Argentineren har især brugt tiden til at lære raceren at kende.

Samlet er teamet meget godt tilfredse med testen. "M02'erens debut på Barcelona-banen viste sig at være rigtig god," siger en talsmand. Teamet hæfter sig især ved at raceren er konstant og er holdbar. Totalt har teamet kørt cirka 1.700 kilometer - med mindre problemer. Teamet er så godt som klar til det kommende australske grand prix, men vil inden afrejsen down-under have en mindre test på Mugello. Teamet er selv indstillet på at det ikke bliver en nem sæson, men håber at kunne klare sig godt med en pålidelig racer.

BB  


Hop til top
Grand prix påvirkes ikke

Arrangøreren bag det kommende australske grand prix er sikker på at banen kommer til at stå klar når der i næste måned skal køres på Albert Park i Melbourne. Ifølge Ron Walker skulle arbejdet der forbereder banen ikke blive påvirket af eventuelle arbejdsnedlæggelser. Som bekendt har der været en del uro om de australske arbejderes forhold, hvilket har været med til at så tvivl om det australske grand prix måske ikke kan gennemføres.

Men det er meget vigtigt for arrangørerne at der ikke bliver problemer med det australske grand prix. "Der kommer 36.000 til Victoria udefra og fra resten af landet om tre uger til grand prix'et. Jeg vil gerne have at vores image er intakt," siger Ron Walker. Der skulle være klarhed om at arbejdet kan udføres, men det som måske kan ramme arbejdet er eventuelle aktioner fra forskellige organisationer.

BB  


Hop til top
Ikke flere dumheder

1999 var en lang række af fejl og "ups"'er fra McLarens side – dels var der tekniske problemer men der var også flere kiks i pitgaragen. Nu har teamet lovet at de tekniske problemer i hvert fald er blevet minimeret i forhold til sidste år, hvor McLaren-raceren udgik for et godt ord. Vinteren igennem har teamet været på jagt efter de ting hvor der kunne opstå problemer.

I virkeligheden var det småting der gjorde at teamets racere til tider raslede ud. "De dele der gav problemer var som regel små, ubetydelige ting," siger Adrian Newey. Om det så bliver muligt for teamet at gøre det bedre i år, må tiden så vise!

BB  


Hop til top
Oval-løb - ja tak!

Formel 1 bevæger sig i år over "dammen" til USA for at køre det første grand prix i USA efter en længere pause. Det sidste løb blev kørt i 1991 i Phoenix. Nu bliver det en ombygget Indianapolis der kommer til at være rammen om det amerikanske grand prix. En der kender banen – den oprindelige og langt mere spektakulære Indianapolis-bane – er Jacques Villeneuve der har vundet det klassiske Indy500. Canadieren har endvidere kørt på de amerikanske ovaler, og hvis det står til vilde Villeneuve må der gerne komme ovalløb i Formel 1. "Det er godt at vi skal til Indy, men jeg er ked af at vi ikke skal køre på ovalen," siger han, men glæder sig meget til at komme tilbage til USA hvor han karriere for alvor tog fart.
BB  


Hop til top
På vej til pensionen?

Salget af Formula One Holdings-aktier har fået flere til at mene at Bernie Ecclestone måske allerede nu er ved at planlægge at gå på pension - men Ecclestone har hele tiden afvist at det er hans intention. Han tænker især på Formel 1's fremtid, og har jo også fundet ud af at der er penge der kan tjenes. Yderligere skal han også tænke på fremtiden - for på et eller andet tidspunkt er Bernie Ecclestone der ikke til at drive og eje Formel 1-sporten, hvorfor det vil være bedre med flere aktionærer i sporten.

På det seneste har der også været en del problemer med tiltroen til Formel 1-sporten, eftersom man fra politisk hold har haft sat EU til at undersøge forskellige forhold omkring sporten. Men de mange problemer og anklager der er kommet, skulle ifølge Ecclestone selv være på vej til at blive løst.

BB  


Hop til top
Ferrari afviser rygte

En talsmand fra Ferrari siger at det er noget vrøvl, når man kommer med en påstand om at man har været nødt til at udsætte testen på Mugello, for at Michael Schumacher skulle opfylde sine sponsorforpligtelser.
Rygtet startede da Ferrari var nødt til at aflyse testen, fordi MS skulle være i stand til at promote for Tic-Tac.
Men under alle omstændigheder, så afviser Ferrari rygtet.

Testen på Mugello vil forsætte senere på ugen.

BKP  


Hop til top
Forskelligt syn på Damon Hill

Damon Hill som har trukket sig tilbage fra formel-1 da 1999 sæsonen sluttede, har sat sit aftryk på formel-1, hvad enten om man syntes det er godt eller dårligt.
Nigel Mansell, forhenværende formel-1 kører og Patrick Head, teknisk direktør hos Williams teamet, har hver deres mening om Damon Hill.

Nigel Mansell er blevet citeret for at sige "Damon Hill's navn vil altid være at finde i historiebøgerne.
Den måde DH kæmpede for sin karriere, og måtte slide sig gennem hårde tider, det vise at bare at DH var en stor sportsmand, og hvis man vil kan mand opnå meget.
Det er der mange af de nye kører som kunne lære noget af."

Patrick Head udtaler "formel-1 er en stor glubende forretning, den ser sig ikke tilbage efter tidligere verdensmestere, hvis man ikke kan følge med, så må man stå af gamet.
Man husker bliver ikke husket bare fordi man har vundet et eller andet, heller ikke en verdensmester."

BKP  


Hop til top
Begrænset salg af Hot Wheels

For at fejre Hot Wheels (Matchbox biler) sponsorstøtte af det australske Grand Prix, har man fået lavet en lille legetøjsbil man vil sælge i forbindelse med Grand Prix'et.

Man vil kun fremstille 10,000 enheder, og alle vil have et specialt kendetegn: de vil alle sammen have det australske flag påmalet. Derudover vil man også udgive et specialt kort over Albert Park, hvor racerbanen vil være at se.

Hot Wheels racer-bestyrer, Annabelle Kuhn udtaler:
"Hot Wheels biler er designet til fart, kraft og præstation. Det er i vores engagement i motorsport at man bringer liv i vores biler. Det er anden år i træk at vi sponsorer V8 Supercar Showdown ved det Australske Grand Prix i Melbourne, derudover ønsker vi også at give vores samler et minde om det første formel-1 løb i år 2000."

Bilerne vil være til salg i Big W og Toys R US fra den 15 februar.

Jeg ved så ikke om det kun gælder i de australske butikker, men gå ned og kik efter hvis du er samler af disse små biler.

BKP  


Hop til top
Jaguar nyheder - Onsdag

Jaguar teamet glæder sig til at teste på Jerez.Vejrudsigten lover sol og tørt vejr.

Da man i sidste måned præsentede JaguarR1, og skulle teste den Silverstone, så var der tyk tåge og meget fugtigt og is på banen. Det er langt fra de bedste betingelser at teste under, derfor bruger mange teams mange penge på at teste i Spanien hver år.

Når man tester kræver der meget engagement og tålmodighed. Det kan godt være at en kører kører 100 omgange på en dag, men det er ikke det hele. Der er omgange hvor han skal kontrollere at alle systemerne virke, han skal prøve nye set-ups. Nye dele skal prøves. Raceren kører måske kun 10 omgange, så kommer den ind igen for at få rettet noget, og så ud igen, sådan går hele dagen. Når dagen er omme har raceren brugt lige så meget tid på banen som i garagen.

Jaguar har besluttet, at man vil bruge 2 biler når der skal testes på Jerez. Man vil bruge 50 personer under testen, og man vil bruge testkører Luciano Burti under testen. Under testen skal man afprøve nye dele, man skal lave et race set-up, og man skal checke alle systemer inden den lange rejse til Australien.

BKP  


Hop til top
Ferrari nyheder - Onsdag

Det nye F1-2000 chassis er meget lettere og hurtigere end F399. Under de seneste test har Michael Schumacher og Rubens Barrichello bevist at F1-2000 er meget hurtigere en sin forgænger F399.

De hurtigere tider kan tilskrives formindskelse af vægten i forhold til F399, derudover er den nye motor 049 V10, er 10 kg lettere end den gamle 048. Ferrari har også brugt en masse nye letvægtsmaterialer. Det er General Electric Company som har hjulpet Ferrari i jagten på de rigtige materialevalg til deres F1-2000 racer.

General Electric har et tæt samarbejde med NASA, og det er der igennem at man har kunne finde frem til de forskellige valg af materialer. Sammenlagt er F1-2000 60 kg lettere end de 600 kg den skal veje med kører, men for at kompensere for den lave vægt man har opnået ved at bruge titanium, må man ligge ekstra vægt i bilen, men så kan man også arbejde med balancen og stabiliseringen af raceren i hver løb.

BKP  


Hop til top
Benetton til salg?

Rocco Benetton antyder at Renault køber Benetton i nær fremtid. Det ville ikke være nogen nyhed i F1 verden, snart alle teams er på det seneste blevet opkøbt af store bilfabrikanter. De seneste eksempler er da Daimler-Chrysler købte McLaren og da Jaguar købte Stewart.

Benetton teamet bruger i dag gamle Renault motorer, også kaldet Supertec eller Playlife. Benetton bruget i starten af 90erne Renault-motorer med rimelig succes.

RB udtaler sig igen om Renault: "Vi har en perfekt samarbejspartner i Renault Sport Supertec. Men i dag er man nødt til at have en god samarbejspartner for at gøre sig i sporten, og det har vi i dag med Renault, derfor håber jeg også at vi kan blive knytte tættere sammen på en eller anden måde. Det er man nødt til for at opnå et godt resultat."

BKP  


Hop til top
Walkinshaw optimistisk

Tom Walkinshaw håber, at de tider hans kørere har sat på banen ved Barcelona varsler nye tider i teamet i år 2000, men han er også realistisk. TW siger: "F1 er en meget vanskelig sport. Jeg ved fra mine år i sporten på alle niveauer, at det der meget svært. Alle folk omkring Arrows-Supertec har arbejdet utroligt hårdt, ligesom alle andre gør, og jeg ved at vi vil får et godt resultat i år. Vi tror selv meget på raceren i år, der har vist, at der er potentiale i den. Men vi er også realistisk, vi ved først hvor vi stå når det går løs i Melbourne."

TW finder, at de indledende resultater er meget opmuntrende, og det giver mod på at arbejde endnu hårdere. "Vi er meget mere konkurrencedygtige i år, men vi mangler meget i forhold til mange andre teams, men det skal nok komme, og så kommer resultaterne også. I år har vi en god motor og nogle gode kørere."

BKP  


Hop til top
Barcelona test - tirsdag

Den sidste dag på banen ved Barcelona, var vejret perfekt med høj sol og ingen vind.

Pedro de la Rosa var ude i A21-02, det var åbentbart sat perfekt op til de la Rosa, for de la Rosa kvitret med at sætte ny omgangsrekord på 1:19.63.

Arrows-Supertec brugte det meste af dagen på at finde et raceset-up.
Om eftermiddagen blev der helt efter planen testet en ny motor, det var med den nye motor at man satte den nye rekord, ja faktisk så satte man ny rekord 2 gange, først satte man tiden 1:19.90, og så senere den fantastiske tid 1:19.63.
Arrows-Supertec og de la Rosa gennemførte 49 omgange på den sidste testdag.

Marc Gene og Minardi-Fondmetal var også på banen idag.
Teamet brugte ligesom Arrows-Supertec det meste af dagen på at finde et raceset-up, derudover fik Gene kørt 69 omgange, hvor man fik afprøvet nogle forbedringer på bilen.
MG bedste tid på dagen var 1:21.608.

Tider fra Barcelona:

1. Pedro de la Rosa Arrows-Supertec 1:19.630
2. Marc Gene Minardi-Fondmetal 1:21.608

Tidligere rekorder år 2000 og år 1999:

2000 1:20.230 (P. de la Rosa)
1999 1:20.540 (R. Barrichello)

BKP  


Hop til top
Schumacher : Vi kører hurtigere i år end sidste år

Michael Schumacher kan ikke se nogen grund til at man ikke forbedrer omgangstiderne i år.

MS sagde fornyligt, at de nye reguleringer tvinger kørene til at kompromittere i deres set-ups, og der bliver endnu mindre udfordringer end før. MS kan ikke se nogen grund til ikke at køre 4 til 5 sekunder hurtigere pr. omgang. Han forklarer sig ved at sige: "Det ville være meget nemt at opnå. Vi kender alle til vores sikkerhedsregler, Men man kan jo se hvor nemt man køre af banen i dag, det er fordi der er for lidt vejgreb idag, men det kan jo let løses men vores teknologi vi har til rådeighed."

MS afslutter:
"Jeg er sikker på, at der er andre kørere som har den samme mening som jeg."

BKP  


Hop til top
Store Wurz i lille bil

Alexander Wurz har et "lille" problem. Han er den højeste og tungeste kører i feltet. Med en højde på 1,86 m og en vægt på ca. 82 kg har han problemer med den nye bil. Han er simpelthen ved at være for stor. Som han selv siger, var det ikke noget problem sidste år. Da var bilen stor nok, men den nye B200 er noget mindre. Han vejer f.eks. ca. 20 kg. mere end Johnny Herbert. Alene vægtforskellen koster ca. 1 sekund på en omgang, har ingeniørerne hos Benetton regnet ud.

Men teamet har forklaret ham problemet med det års model, som er total redesignet. Den må nødvendigvis være mindre, og det har han affundet sig med.

"Det bliver ikke særlig komfortabelt at køre i B200. Sammenlignet med B199 som egentlig var bygget til min størrelse, er den her meget lille. B199 var tilpas stor, men ikke særlig konkurrencedygtig. B200 er ikke særlig komfortabel, men er væsentlig bedre end B199. Men en racerbil skal ikke være komfortabel, så det gør ikke så meget. Jeg har allerede kørt fuld løbsdistance i den flere gange, og det er ikke bekvemt, men det går."

Og Wurz afslører også ,at han op til denne sæson havde tilbud fra andre teams, men at han afslog fordi han følte, at han skyldte Benetton at opfylde kontrakten, fordi de gav ham chancen i formel 1. De andre teams der havde tilbudt ham kontrakt, var ifølge ham selv, Williams og Prost.

PDL  


Hop til top
Vindtunel hjælper Ferrari

Ferraris nye F1-2000 har allerede under de test der er blevet kørt, vist at der er potentiale i raceren.
Michael Schumacher og Rubens Barrichello har under testen på Mugello i sidste uge, kørt nogle helt fantastike tider. MS satte ny banerekord i fredags, og RB var kun 1/10 sek. langsommere om søndagen.

"Den nye vindtunel har virkrlig vist sig værdifuld. Efter at jeg har set og kørt F1-2000, så er jeg meget optimistisk!" siger MS. I samme åndedrag siger han, at det bekymrer ham at McLaren også har nået at udvikle så meget på deres racer: "McLaren er det hold vi skal slå, ja det er det hold alle vil slå, så må vi se om vi kan slå dem, vi vil gøre vores bedste, men vi ved det først om vi kan når vi står overfor hinanden i Melbourne," afslutter Schumacher.

BKP  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

KørerTeamBedste tid
H.-H. FrentzenJordan-Mugen1:23,535
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:24,452
Olivier PanisMcLaren-Mercedes (99)1:25,056
Eddie IrvineJaguar1:25,468
Ralf SchumacherBMW-Williams1:25,829
Ricardo ZontaBAR-Honda1:26,158
Jean AlesiProst-Peugeot1:26,181
Pedro DinizSauber-Petronas1:26,295
Johnny HerbertJaguar1:26,544
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:26,651