Flere af de tests som McLaren har gennemført i år med den nye MP4-19 har ikke været uden problemer. Forskellige mekaniske problemer har forsinket arbejdet med den nye bil. Et af de seneste eksempler på dette, kom forleden hvor Kimi Raikkonen ret hurtigt kom ud af bilen, da der udbrød brand i bilen i forbindelse med en pitstop-simulation.
Kimi Raikkonen:
"Et kabel knækkede hvilket forårsagede en brand. Mekanikerne kunne ikke komme til at arbejde på bilen."
McLaren har flere gange haft problemer med at gennemføre de såkaldte race simuleringer. Noget der måske kan blive vitalt for teamet i de første løb. Der er tilsyneladende flere problemer der skal løses. Man har ikke i et ordentligt omfang kunne teste holdbarhed og fart endnu. Ifølge Kimi Raikkonen har bilerne ofte haft meget forskelligartede problemer. Noget der skal løses undervejs, bl.a. i forbindelse med denne uges test på Imola.
"Vi er nødt til at løse disse problemer før vi kan koncentrere os om at opbygge farten i bilen. For at være helt ærlig, så ved vi faktisk ikke hvor hurtig den faktisk er. Ferrari tester altid i Italien med deres nye biler, jeg er dog rimelig sikker på deres styrke. Renault har også vist sig at være hurtige og pålidelige."
Kimi Raikkonen glæder sig til at køre på Albert Park som han er ret begejstret for, men han er endnu noget i tvivl om at den nye McLaren MP4-19 kan stå distancen på 58 omgange som dette løb er berammet til at være.
Mandagens tider fra Silverstone:
Plac. | Kører | Team | Tid |
1 | Takuma Sato | BAR | 1:19,542 |
2 | Jarno Trulli | Renault | 1:19,640 |
3 | Franck Montagny | Renault | 1:20,256 |
4 | Björn Wirdheim | Jaguar | 1:21,024 |
Testkørslerne fortsætter på Silverstone i dag.
Når sæsonen 2004 er afsluttet, ophører Ralf Schumachers nuværende kontrakt med Williams. Allerede ved slutningen af sidste sæson startede de første forhandlinger om en kontraktforlængelse, målet var bl.a. en langtidskontrakt med teamet i stil med den som storebror Michael fik lavet med Ferrari tidligere.
Siden disse forhandlinger startede, er forhandlingssituationen lige så stille gået i hårdknude. Og lige nu er de på det nærmeste gået helt i stå. Teamboss Frank Williams har endda udtalt, at forhandlingerne er sat i stå og udsat på ubestemt tid.
Frank Williams:
"Vi har ikke travlt med forhandlingerne for 2005. Vi har tid til at se flere an. Vi har mange at se nærmere på. I forhold til Ralf handler det om penge, og det er grunden til at vi er hårde at forhandle med pt. Vi starter ikke forhandlinger igen før i anden halvdel af sæsonen. Vi vil se hvor vi står når vi er nået så langt."
Modsat hævder Ralf Schumacher at det ikke handler om penge.
"Selvom både jeg og min manager Willi Weber vil finde det hårdt at forlade vennerne hos Williams, så er der en chance for at det kan ske. Det være en skam, men jeg vil og kan ikke tillade mig selv at blive behandlet på den måde af Williams. Jeg er ikke frustreret, men jeg har svært ved at forstå at visse ting er sket i de seneste måneder. Frank Williams siger at jeg ikke er andet end en pengepuger. Det kan jeg kun grine af. Jeg ønsker at underskrive en kontrakt. Vi havde planlagt et møde efter det seneste Grand Prix i Japan, men Frank Williams var der ikke, og pludselig trak han sit tilbud tilbage. På et menneskeligt plan er jeg meget skuffet over ham."
Ifølge flere unavngivne kilder, har Ralf Schumacher forlangt mere i løn så han kommer op på anslået £ 15 millioner. Det vil Williams ikke give. I stedet skulle de ifølge de førnævnte kilder have tilbudt Ralf Schumacher under £ 10 millioner, men med mulighed for en bonus. Bonussen er baseret på Ralf Schumachers præstationer. Spørgsmålet er så hvor langt Ralf Schumacher kan trække sin linie. Frank Williams er kendt som en hård forhandler der ikke rutter med lønnen til sine kørere. Det er tidligere set. Frank Williams har tidligere ikke været bange for at sige nej til lønkrav fra verdensmestre. Tænk på Nigel Mansell, Damon Hill og Alain Prost, der alle blev verdensmestre for Williams, men da kontrakten skulle genforhandles, ikke fik fornyet deres kontrakter. I stedet røg de ud af døren, og skulle finde et andet team at køre for. Ralf Schumacher er ikke verdensmester, og hans præstationer har været meget svingende. Det er helt sikkert forhold som Frank Williams tager med i sine betragtninger.
Jordan køreren Giorgio Pantano er klar over hvad han skal. De første løb skal give ham en fornemmelse af bil og tempo. Set i lyset af den begrænsede tid han har haft, og får mulighed for at få inden sæsonpremieren, er det en meget fornuftig betragtning.
"Jeg er ikke sikker på at jeg kommer til at lære bilens grænse at kende inden vi kommer til Australien. Mit første Grand Prix vil sikkert gå med at få mere føling med bilen, at forstå alt mere og så i løbet af 2 til 3 Grand Prixer være helt klar."
Indtil videre har han kun haft 2 dage i bilen endda med ret begrænset tid. I den kommende uge er teamet på Silverstone for at teste, det vil hjælpe ham meget, men ikke nok. Han er dog også ret dæmpet i forventningerne til hvad han og Jordan kan opnå i år.
"Jeg vil ikke sige at jeg ser frem til at score points, men kommer de, vil det selvfølgelig være godt for mig. Jeg har set at Michelin holdene er meget stærke, Bridgestone arbejder dog meget hårdt på at komme op på samme niveau. Det bliver svært at score points, men jeg vil prøve at komme i mål i hvert løb og gøre det bedste jeg kan."