Sauber teamet - er det inde eller ude? Godt nok har FIA bekræftet at teamet overtager pladsen efter Toyota teamets exit, men Sauber og dets kørere er stadig ikke anført som deltagere på FIAs officielle liste - endnu. Er der sket en fejl?
Det skal dog siges at der er flere huller på listen. Blandt andet er Robert Kubicas medkører hos Renault teamet heller ikke anført. Det må give genstand for kritik af FIA ikke at være opdateret. Men åbenbart venter man idet der er flere uafklarede spørgsmål. Et af dem er meget omtalt, nemlig det nye USF1 team, ligesom Campos Meta teamet har været på kanten til det yderst tvivlsomme.
Klar i kulissen står et andet nyt team, Stefan GP. Der er både bil og kørere klar ifølge teamet selv, men man afventer en udmelding fra FIA. Stefan GP er dog ikke helt klar alligevel. Man kan ikke få leveret dæk fra Bridgestone da man ikke er officiel deltager. Derfor er teamet begrænset i sine testmuligheder og har måttet aflyse en test i Portugal. Kører FIA med en forsigtig trukket håndbremse?
Er Bridgestone inde eller ude efter 2010? Ja det er et spørgsmål mange stiller sig i øjeblikket. Og hvem skal eventuelt overtage pladsen efter Bridgestone?
Fakta er at Bridgestone forlængst har meddelt at de ikke ønsker at levere dæk til Formel 1 klassen når deres nuværende aftale udløber ved udgangen af denne sæson. Bridgestone har været inde omkring Formel 1 siden 1997 og har siden 2008 været den eneste dækleverandør i Formel 1.
Såfremt andre alternativer ikke kommer med et seriøst udspil, håber FIA dog på at kunne forhandle sig til rette med Bridgestone om en forlængelse af den nuværende aftale.
Da Bridgestone meldte ud at de ikke længere var interesseret i at levere dæk til Formel 1, blev især 2 andre dækfirmaer rygtet på banen som overtagere af Bridgestones plads. Kuhmo og Hankook blev den gang nævnt, men siden har ingen hørt noget om firmaernes eventuelle interesse.
På sidelinien står dog også Michelin, som i flere omgange har været inde omkring Formel 1, og nok ikke altid med lige stor succes. Til gengæld er mærket godt repræsenteret i andre større løbsserier og med stor succes. Fornylig udtalte en talsmand fra det franske firma, at Michelin måske vil overveje at levere dæk til Formel 1, såfremt der i reglementet er grundlag for en bedre brændstoføkonomi og ikke mindst et væsentligt mindre CO2 udslip.
Selvom der i 2010 endnu ikke er kørt andet end tests, vil de deltagende teams med stor sandsynlighed sikkert gerne vide, om Bridgestone forsætter og man derudfra forsat kan bruge de erfaringer man har i samarbejdet med Bridgestone, eller om hele feltet skal til at vænne sig til helt nye dæk og samarbejdspartner. Sker det vil alle teams med garanti forlænge at få yderligere tests for at få de nye dæk "kørt" ind.
I et blogindlæg på Ferraris eget website giver de kritik mod de teams for hvem klokken er ved at ringe ud. I denne uge køres den sidste testsession inden der pakkes ned og gøres klar til sæsonstarten i Bahrain. "Af de 13 som er skrevet ind, eller blev bedt om at skrive sig ind, har det kun været de 11 som har hørt kaldet, kommet til banerne, nogle senere end andre, og mens nogle har kørt et par hundrede kilometer, andre har kørt lidt mere, men med meget begrænset hastighed," skrives der.
Også Campos Meta får et par ord med på vejen, som et team der er blevet reddet af den "hvide ridder" - som er noget af en skjult hentydning til Bernie Ecclestone der har stået bag redningsaktionen for Campos teamet. Og USF1, "lader til at være gået i skjul i Charlotte, North Carolina." Stefan GP bliver også nævnt som den der "tog benene fra Toyota ved deres dødsleje" - og at de også har fået hjælp af den 'hvide ridder'.
Men udover de markante kommentarer om de nye teams, så bliver kritikken rettet direkte mod Max Mosley. "Dette er arven fra den hellige krig som blev udkæmpet af den tidligere FIA præsident. Omdrejningspuktet var at give de mindre teams mulighed for at komme ind i Formel 1. Dette er resultatet: to hold vil halte til start i mesterskabet, et tredje bliver skubbet ind i ringen af en usynlig hånd... og det fjerde kan man ligeså godt spørge om 'forsvunde personer' kan finde. I mellemtiden har vi mistet to konstruktører, i form af BMW og Toyota, mens det hos Renault ikke er andet end navnet der er tilbage. Var det hele værd?
Han har blandt andet erfaring med at teste et par Formel 1-racere, blandt andet fik han en længere test for Williams i vinters som en del af præmien for at vinde Formel 2-mesterskabet. Soucek kan i 2010 blive taget ind som reserve hvis det skulle vise sig at en af de to andre kørere ikke er klar til race. Ved siden af opgaven som testkører har han dog mulighed for at køre med i andre serier.
24-årige Soucek kan måske allerede få debut når der senere på ugen skal testes for sidste gang i Barcelona.
De to teams der ikke stiller op er ikke overraskende Campos og US F1.
Samtlige de øvrige teams stiller med en bil, som deres kørere så skiftes til at køre i.
Barcelona test deltagere:
Kørere | ||||
Team | Torsdag | Fredag | Lørdag | Søndag |
Campos | Kommer ikke | Kommer ikke | Kommer ikke | Kommer ikke |
Ferrari | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Felipe Massa | Felipe Massa |
Force India | TBA | TBA | TBA | TBA |
Lotus | Fairuz Fauzy | Jarno Trulli | Jarno Trulli | Heikki Kovalainen |
Mercedes | Nico Rosberg | Michael Schumacher | Nico Rosberg | Michael Schumacher |
McLaren | Jenson Button | Lewis Hamilton | Jenson Button | Lewis Hamilton |
Red Bull | TBA | TBA | TBA | TBA |
Renault | Vitaly Petrov | Vitaly Petrov | Robert Kubica | Robert Kubica |
Sauber | TBA | TBA | TBA | TBA |
Toro Rosso | Jaine Alguersuari | Jaine Alguersuari | Sébastien Buemi | Sébastien Buemi |
US F1 | Kommer ikke | Kommer ikke | Kommer ikke | Kommer ikke |
Virgin | TBA | TBA | TBA | TBA |
Williams | Nicolas Hülkenberg | Nicolas Hülkenberg | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
Denne testrunde strækker sig over fire dage, med start torsdag og søndag som sidste dag.